• Anonym (Orolig)

Vad är det för fel på mig?

Min mens är snart 3 månader sen vilket är extremt ovanligt för mig och aldrig hänt förut. Min mage växer senaste tiden och det är inte av viktökning men när jag gjorde graviditetstest förut så var det negativt. Finns det något annat jag kan göra? blir orolig då magen växer, den har förhöjts typ och blivit mycket rundare och större. Har haft vissa symtom som stämmer in på gravidet nu senaste veckorna. För några dagar sedan så har jag börjat få någon känsla på sidorna av nedre delen av magen, obehag/mild smärta om jag tex rör på mig ett visst sätt, när jag försöker gå på toaletten (vilket är väldigt svårt då jag är förstoppad). Fick ett extremt sug på ättiksgurka för nån vecka sen och åt liksom 2 burkar på knappt 2 dagar. Väldigt ovanligt för mig då jag aldrig ens äter det eller har någonsin gillat det. Fick för mer än en månad sen extremt synliga blodkärl på bröst,armar,händer,ben och fötter. Behöver kissa så himla ofta. Detta är några ändrade saker lite mer kortfattat. Vet inte vad det kan vara, har alltid haft regelbunden mens. Är ung och vet inte vad jag ska göra.. får väl ringa vårdcentralen men har någon nåt tips/råd då jag är orolig..?

• Svar på tråden Vad är det för fel på mig?
  • Anonym (Gyn)

Om du inte testat sen mensen borde kommit så ska du börja med att ta ett nytt gravtest. Visar det minus så kontakta en gynläkare för koll. I extremfall händer det att gravtest inte visar plus fast man är gravid. Har dock bara läst om det en enda gång under alla år här. En kvinna som hade haft utebliven mens i flera månader och tagit många test som alla visade minus. Gick till b.m och tog ett som även det visade minus. Gjorde VUL som visade att hon var i v.11!

Om du inte är gravid beror dina symptom inkl. den uteblivna mensen på nåt annat. Men det får en gynläkare kolla upp.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (M) skrev 2022-01-08 10:13:38 följande:

Det du kan börja med är att ringa 1177 för rådgivning. Det kan vara lite köer dit nu när omikron-virusen härjar, men bara stanna kvar i kön eller ring igen senare om kön är full.

Ska göra det, tack.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-08 10:27:48 följande:

Du är troligen gravid. Det enda alternativet är någon mycket ovanlig cysta.

Ta om graviditetstestet, så vet du sedan! Du kanske tog det förra för tidigt, eller så hade du druckit så mycket att urinen var för utspädd. Man bör ju helst använda den koncentrerade morgonurinen. 

Ok tack! Men om jag är gravid måste jag väl ändå vara gången en bit? Med tanke på att mensen snart är 3 månader sen..
  • Anonym (Orolig)
    EpicF skrev 2022-01-08 10:53:08 följande:

Du ska naturligvisnta kontakt med vc alt bm och få ett ultraljud.

Ska jag ringa och fråga vc eller bm om ett ultraljud och förklara så som jag skrev inlägget? Är som sagt ung och har ingen att prata med om detta så vet inte riktigt hur man gör men tack!
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Träning?) skrev 2022-01-08 11:27:03 följande:

Tränar du hårt? Är du underviktig? Det kan göra att mensen uteblir.

Nej, går promenader bara. Är inte underviktig, normalvikt.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Gyn) skrev 2022-01-08 13:57:53 följande:

Om du inte testat sen mensen borde kommit så ska du börja med att ta ett nytt gravtest. Visar det minus så kontakta en gynläkare för koll. I extremfall händer det att gravtest inte visar plus fast man är gravid. Har dock bara läst om det en enda gång under alla år här. En kvinna som hade haft utebliven mens i flera månader och tagit många test som alla visade minus. Gick till b.m och tog ett som även det visade minus. Gjorde VUL som visade att hon var i v.11!

Om du inte är gravid beror dina symptom inkl. den uteblivna mensen på nåt annat. Men det får en gynläkare kolla upp.

Har aldrig varit hos gyn så vet inte om jag vågar gå dit och få instrument i mig:( men tack för svar! Får ringa och höra va de säger.
  • Anonym (Orolig)
    Ocdmänniska skrev 2022-01-08 11:34:30 följande:

Låter som du är gravid!, ibland visar test fel så ta flera!

:o
  • EpicF
    Anonym (Orolig) skrev 2022-01-08 14:47:10 följande:

Ska jag ringa och fråga vc eller bm om ett ultraljud och förklara så som jag skrev inlägget? Är som sagt ung och har ingen att prata med om detta så vet inte riktigt hur man gör men tack!

Förklarande att din mens är sen sedan 3 månader, att sin mage har växt, samt dina andra symtom och att du har fått negativa gravtest. Något är det, men behöver inte vara en graviditet. Be att få bli undersökt. Ultraljud lär dem göra ändå.
  • Anonym (Gyn)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-01-08 14:50:27 följande:
    Har aldrig varit hos gyn så vet inte om jag vågar gå dit och få instrument i mig:( men tack för svar! Får ringa och höra va de säger.
    Ett VUL kommer de vilja göra och det kommer du klara av. Lite obehag, men sällan ont. De skulle kunna ta hcg-blodprov också, men det är mycket enklare att bekräfta eller utesluta graviditet direkt via VUL. Via VUL kan de även se en hel del till som äggstockarna, ev. myom, ev. cysta och förstås hur livmodern ser ut. Ring imorron efter ett gravtest.
  • Anonym (Orolig)
    EpicF skrev 2022-01-08 14:51:31 följande:

Förklarande att din mens är sen sedan 3 månader, att sin mage har växt, samt dina andra symtom och att du har fått negativa gravtest. Något är det, men behöver inte vara en graviditet. Be att få bli undersökt. Ultraljud lär dem göra ändå.

Ska göra det då, tack så mycket!:) vad tror du är bäst att ringa, vc eller bm?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Gyn) skrev 2022-01-08 15:00:55 följande:

Ett VUL kommer de vilja göra och det kommer du klara av. Lite obehag, men sällan ont. De skulle kunna ta hcg-blodprov också, men det är mycket enklare att bekräfta eller utesluta graviditet direkt via VUL. Via VUL kan de även se en hel del till som äggstockarna, ev. myom, ev. cysta och förstås hur livmodern ser ut. Ring imorron efter ett gravtest.

Okej låter också bra så jag kan se om det är myom, cysta eller nåt. Tack!
  • Anonym (Gyn)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-01-08 15:32:00 följande:
    Det bör vara en läkare. En b.m kan visserligen göra VUL och se om du är gravid, men nåt mer än så kan och får de inte bedöma. Ring din V.c.
  • EpicF
    Anonym (Orolig) skrev 2022-01-08 15:32:00 följande:

Om ni har en barnmoskemottagning där du bor så ringer du dit.
  • Anonym (Orolig)

Tack hörni! Ringer på måndag.

Svar på tråden Vad är det för fel på mig?