• Ajjjjjjjjjj

För gammal för barn? (38 år och rädd)

Hej alla familjelivare! 

Finns det någon här ute som är duktig på detta med kropp och fertilitet? 

Jag är 38 år gammal och har i många år levt som singel efter ett övergrepp. Jag har övervägt att skaffa barn på egen hand under de senaste åren men landade i att jag inte har de möjligheterna tidsmässigt och ekonomiskt, ej heller något supportsystem med föräldrar/syskon. Nu har jag precis träffat en man som gett mig livsglädje och hopp tillbaka och som jag litar på och vill bli gammal med. Vi vill gärna skaffa barn ihop när vi lärt känna varandra lite mer, vi har bott ihop i 2 månader och varit ihop i 4 månader. 

Men - jag är 38, fyller 39 i höst. Jag är fullt frisk vad jag vet och har normal mens men har ändå börjat bli så orolig för att inte lyckas bli gravid. Googlar jag på ämnet så säger vissa artiklar att det i princip är kört, andra artiklar säger att allt fler kvinnor får barn vid 40, t o m 45. Jag blir så förvirrad. Jag förstår att det är individuellt för alla men hur orolig behöver jag vara för att inte lyckas? Hör det till ovanligheten att kvinnor blir gravida för första gången vid 38.5 - 39 år eller är det vanligare än vad man tror? Är jag naiv som tror och hoppas på att vi ska hinna med att få ett barn innan jag är för gammal? 

Kom gärna med tips och erfarenheter! 

• Svar på tråden För gammal för barn? (38 år och rädd)
  • Jag är bara jag

Jag kommer med lite statistik för det går ju aldrig veta hur det är för en enskild kvinna. Ca 49% av alla 39-åringar blir gravida inom ett år. Mot ca 85% om man räknar alla kvinnor. IVF är tillåtet upp till 43 i Sverige. Så länge man har nåt så när bra värden. Det betyder att chansen att bli gravid anses tillräckligt hög för att prova med IVF. Om chansen ansågs överlag låg för alla över 40 skulle inte IVF erbjudas. Sen är det stor skillnad på 39 och 45. Vid 45 är chansen att både bli gravid spontant och få ett barn väldigt låg. Ändå lyckas vissa. Jag känner en som var 47,5.
    Däremot ska man vara medveten om att de flesta som är över 45 och i stort sett alla som är uppåt 50 har gjort äggdonation. Men de talar inte om det. Så det finns folk som tror att man absolut har stor chans att lyckas med egna ägg efter 45, men så är det inte. Runt 40 däremot är det nåt helt annat. Tycker inte du ska känna nån panik än, men vara medveten om alternativ.

• Anonym (Ida)

Grattis till att ha hittat en fin man! Jag skulle säga att du har bråttom om du vill ha egna barn. Du borde börja försöka nu. Även om fertilitet är individuell så har du fyllt 38 och fyller 39 om ett drygt halvår. Man ska helst vara under 40 år när man börjar med ivf för att ha en bra chans, det har dom sagt till mig i alla fall. Jag fyller 38 år om en månad och jag och min man har försökt skaffa ett syskon till vårt barn i 1,5 år nu. Vårt första barn gick enkelt men då var jag 32. Nu går det inte fast vi ligger på rätt dagar varje månad och lever hälsosamt. Dessutom så har jag haft två tidiga missfall på vägen, för även om man blir gravid så är missfallsrisken högre när man är äldre. Om inget händer under våren ska jag försöka med ivf privat. Det är både påfrestande för kroppen och dyrt. Det känns jättejobbigt ärligt talat och jag önskar att vi hade försökt få ett syskon tidigare. Jag har läst att efter 38 år så är chansen att bli gravid 10 % varje månad, jämfört med när man är 35 då chansen är 20 %.

• Anonym (Individuellt)

Väldigt individuellt.

Fick första strax innan 39, inga stora problem att bli gravid, låg nog i medelsnitt av tid det tog tror jag. Hoppas på en tvåa vid 40.

• Anonym (Mamman)

Du har fått en del siffror redan.
    Att du läser om folk som får barn över 40 är nog för att fler berättar om sina behandlingar (som jag personligen tror att många gjort). Och sen att visst - det är mer "normalt" att få första barnet  40+ idag än för ett antal år sen.
    Om du har 10st 26-åringar som får barn är det kanske ingen nyhet men hittar du 10st 40-åringar kan du skriva en artikel om det.

Saken med åldern är också att du som kvinna kan ha alla fysiska möjligheter tekniskt sett. Alltså du kan bära ett barn, din kropp pallar det. MEN äggen är kanske inte av bästa kvalitet längre.
    För bästa resultat om man är osäker på om man vill ha barn i framtiden så borde man som kvinna ha plockat ut ägg och fryst ner dem redan när man var 25 år gammal. Men då var man inte där och hade förmodligen inte en tanke...

Jag tror att boxaren Mikaela Lauren berättat om det, att hon var äldre när hon frös in sina ägg och sen när hon ville använda dem så visade det sig att det ändå inte gick att få till fina embryon av dem. Så hon åkte till Ryssland och fick hjälp där.

Men ingen ko på isen, börja försöka så kommer ni märka hur det går. Och ta hjälp vid behov, det finns ingen anledning att vänta ett år på hjälp när man är äldre. Lyssna på IVF-podden ifrån Sophiahemmet, den är informativ och bra!

• Anonym (Va?)

Vad har du läst för statistik undrar jag? Att bli gravid vid 38 blir de flesta inom ett år visar den statistik jag har läst och det säger även min fertilitetsläkare. Det stämde in på mig, jag blev gravid på första försöket vid 36 och efter 6 mån vid 38. Men hur fertil man är är ju högst individuellt och ingen kan på förhand säga hur det just är för dig, så om du är orolig bör du kolla din äggkvalitet. Det är stor skillnad på 38 och 40 år.

• Anonym (E)

Vi började försöka förra året då jag var 36. Blev gravid relativt fort (någon månad efter p-pillerstopp), men det slutade i MA efter 11 veckor. Sedan tog det ca 5 månader innan jag blev gravid igen. Men den gången slutade det i missfall i vecka 7.

Nu är jag 37, och fyller 38 snart, och börjar känna att tiden går fort och vi ska snart börja försöka igen efter senaste missfallet. Det händer ju många, och även yngre, att man får något eller några missfall och det är egentligen inget konstigt. Men det var i alla fall något jag inte tänkt så mycket på innan vi började, utan jag var mer orolig att inte bli gravid så fort pga åldern. 

Detta är inte menat för att bidra med negativ information, utan mer som en grej att ha med i beräkningen. Om ni vill ha barn kan det vara idé att börja försöka så snart som möjligt (om det känns rätt så klart), för det kan ta lite tid innan det går, även i fall där man är helt frisk och hälsosam och när man är yngre med :)

För att också bidra med lite positiva anekdoter så har jag flera stycken vänner och kollegor som fått sitt första barn i 38-40 års åldern. (I vissa fall känner jag till att de inte haft några problem, i andra fall har jag ingen aning om det har varit svårt eller så.)

• Anonym (BecomeMom)

Så fint att du träffat en bra man efter övergrepp.

Jag är 38, blir 39 i sommar. Har känt samma som dig, alltså väldigt stressad pga min ålder, har inga barn och vill så gärna ha.

I slutet av förra året skulle vi äntligen börja försöka, jag har räknat med att det kan ta lång tid att bli gravid.

Men snopet (och med stor glädje) blev jag gravid på första försöket!

Är nu i vecka 10 och väntar på att göra ultraljud för att se att allt ser bra ut.

Innan jag blev gravid har jag googlat och kändisar som fått barn vid högre ålder, läst här på fl osv.

Lite smått besatt av att höra att det inte är kört.

Jag testade också med ägglossningsstickor i några månader för att se att jag faktiskt har ägglossning, det lugnade mig i tiden före vi började försöka.

Önskar er lycka till och hoppas du får en liten bebis redan iår! :)

• Anonym (Ida)
    Anonym (E) skrev 2022-01-11 15:08:53 följande:

Vi började försöka förra året då jag var 36. Blev gravid relativt fort (någon månad efter p-pillerstopp), men det slutade i MA efter 11 veckor. Sedan tog det ca 5 månader innan jag blev gravid igen. Men den gången slutade det i missfall i vecka 7.

Nu är jag 37, och fyller 38 snart, och börjar känna att tiden går fort och vi ska snart börja försöka igen efter senaste missfallet. Det händer ju många, och även yngre, att man får något eller några missfall och det är egentligen inget konstigt. Men det var i alla fall något jag inte tänkt så mycket på innan vi började, utan jag var mer orolig att inte bli gravid så fort pga åldern. 

Detta är inte menat för att bidra med negativ information, utan mer som en grej att ha med i beräkningen. Om ni vill ha barn kan det vara idé att börja försöka så snart som möjligt (om det känns rätt så klart), för det kan ta lite tid innan det går, även i fall där man är helt frisk och hälsosam och när man är yngre med :)

För att också bidra med lite positiva anekdoter så har jag flera stycken vänner och kollegor som fått sitt första barn i 38-40 års åldern. (I vissa fall känner jag till att de inte haft några problem, i andra fall har jag ingen aning om det har varit svårt eller så.)

Beklagar MA och missfall. Det låter exakt som oss, vi började försöka få ett syskon när jag var 36, blev gravida direkt men det slutade med missfall i v.7 som upptäcktes i v.13. Blev gravid snabbt igen, slutade i missfall i v.7. Sedan har vi gjort typ tio försök till utan resultat. Det måste man komma ihåg, även om man lyckas plussa så är det inte säkert att det går hela vägen när man är äldre.
  • Anonym (Jo)

Jag fick 3 barn utan problem när jag var yngre. När jag var 38 började vi försöka få en till. Jag har inte haft några problem att bli gravid, det har skett efter några få försök bara. Däremot så har alla graviditeter slutat i missfall. Är uppe i 5 st missfall irad nu och har nu blivit 40 år utan att vi lyckats. Varje graviditet har pågått ca 2 månader innan missfall och så ska kroppen sen komma igång med ägglossning igen, så tiden går ju. Har gjort missfallsutredning som inte visar några fel. Äggreserven är också ok, och jag blir ju gravid. Däremot är troligtvis inte kvalitén på äggen på topp och det leder till fel i utvecklingen och missfall.

Chansen finns ju att det går bra för dig, men det är mycket som kan gå fel med ökad ålder. Jag skulle dock aldrig skaffa barn med någon som jag bara känt några månader. Pappan är någon du kommer behöva samarbeta med i minst 18 år, och efter några månader känner man inte varandra. Ni är fortfarande nyförälskade och har inte sett varandras dåliga sidor. Ni kanske inte heller har samma värderingar och syn på barnuppfostran. Det kan i värsta fall också vara en narcissist som kommer att göra ditt liv till ett helvete. Det tar betydligt längre tid än några månader att upptäcka det. Om jag inte skulle kunna tänka mig ett liv utan barn skulle jag hellre skaffa barn själv än med någon jag känt en kort tid bara.

• Anonym (E)
    Anonym (Ida) skrev 2022-01-11 16:00:48 följande:
    Beklagar MA och missfall. Det låter exakt som oss, vi började försöka få ett syskon när jag var 36, blev gravida direkt men det slutade med missfall i v.7 som upptäcktes i v.13. Blev gravid snabbt igen, slutade i missfall i v.7. Sedan har vi gjort typ tio försök till utan resultat. Det måste man komma ihåg, även om man lyckas plussa så är det inte säkert att det går hela vägen när man är äldre.
    Beklagar att ni har samma erfarenhet <3 Hoppas det blir tredje gången gillt för oss båda. Det ska ju tydligen vara ganska vanligt att få två missfall utan att något är fel, så man får försöka hålla sig positiv.

Vill inte heller avskräcka TS. Det går ju bra för många lite äldre som vi att få barn också, och det enda säkra sättet att inte få barn är ju att inte försöka.
Svar på tråden För gammal för barn? (38 år och rädd)