För gammal för barn? (38 år och rädd)
Hej alla familjelivare!
Finns det någon här ute som är duktig på detta med kropp och fertilitet?
Jag är 38 år gammal och har i många år levt som singel efter ett övergrepp. Jag har övervägt att skaffa barn på egen hand under de senaste åren men landade i att jag inte har de möjligheterna tidsmässigt och ekonomiskt, ej heller något supportsystem med föräldrar/syskon. Nu har jag precis träffat en man som gett mig livsglädje och hopp tillbaka och som jag litar på och vill bli gammal med. Vi vill gärna skaffa barn ihop när vi lärt känna varandra lite mer, vi har bott ihop i 2 månader och varit ihop i 4 månader.
Men - jag är 38, fyller 39 i höst. Jag är fullt frisk vad jag vet och har normal mens men har ändå börjat bli så orolig för att inte lyckas bli gravid. Googlar jag på ämnet så säger vissa artiklar att det i princip är kört, andra artiklar säger att allt fler kvinnor får barn vid 40, t o m 45. Jag blir så förvirrad. Jag förstår att det är individuellt för alla men hur orolig behöver jag vara för att inte lyckas? Hör det till ovanligheten att kvinnor blir gravida för första gången vid 38.5 - 39 år eller är det vanligare än vad man tror? Är jag naiv som tror och hoppas på att vi ska hinna med att få ett barn innan jag är för gammal?
Kom gärna med tips och erfarenheter!