• Anonym (:()

Sjukskrivning pga dålig sömn?

Jag har senaste veckan haft otroligt dålig sömn, jag ligger vaken på nätterna från 02-03 tills klockan ringer 05.30 och sedan jobbar jag 100 procent till kl.17. Jag är bara gravid i vecka 15, så jag är lite orolig för hur detta ska fortsätta och känner att man situation inte är hållbar. Har även ett småbarn hemma på 1,5 år också och jag orkar inte med någonting för tillfället mer än att kämpa mig genom dagarna på arbetet. Vad kan man göra åt detta? Känns inte som sömntabletter är lösningen då jag vaknar oavsett på nätterna för att kissa flera ggr eller för att ta hand om min dotter som vaknar. Tycker om mitt arbete och vill helst inte bli sjukskriven, men är det lösningen på mina problem tar jag emot det med öppna armar för jag orkar inte ha det så här. Nu legat vaken sen 02.30, och ska gå upp om 1,5 timme för att jobba fram till 17.. ångest.

Någon som haft liknande? Hur löste ni det? Samt påverkas SGI av att man blir sjukskriven? Vill inte få mindre föräldrapenning pga mina besvär , då fortsätter jag hellre så här..

• Svar på tråden Sjukskrivning pga dålig sömn?
  • Inteutanproblem

Massa konstiga svar här tycker jag. Varav många antingen inte läst ordentligt vad TS skriver, eller har problem med läsförståelsen.

Givetvis kan du bli sjukskriven för det här TS. Speciellt med tanke på att det i allra högsta grad verkar vara hormonellt orsakat, pga graviditeten. Vilket förhoppningsvis också då innebär att det kommer vara ett kortare, och tidsbegränsat problem. Jag skulle åtminstone ta en vecka hemma, och det behöver du inte någon sjukskrivning av en läkare för att ta.

Med fragmenterad sömn, och utöver det även sömnbrist. Dröjer det inte länge innan man blir både fysiskt och psykiskt påverkad. Har du viktiga uppgifter i ditt vårdyrke där patienters hälsa är beroende av dina kognitiva förmåga, så skulle jag absolut köra försiktighetsprincipen här. Innebär det ingen risk/fara för någon annan, ja då är det lite annorlunda. Då kan du testa att bita ihop, stå ut, tills det släpper. Att gå ner i tid, som jag ser en del skriva här? Det om något ÄR att påverka din SGI till det sämre. Jävligt dumt att fatta ett sådant beslut, när det handlar om sjukdom/hälsotillstånd. Var i så fall hellre sjukskriven på 25% tills graviditeten slutar störa din sömn på ett allvarligt sätt. Fruktansvärt onödigt att förlora pension, och försämra sin SGI om man inte är absolut tvungen.

• Anonym (H)
    Anonym (Tilda) skrev 2022-01-12 16:03:34 följande:

Har du ens läst länken? Insomni?

Det är som att gapa depression när någon är ledsen över att tjejen har gjort slut. 

Jag har läst länken? Har du? För läser du denna bör du inse att ts faller under detta efter fyra veckor
  • Anonym (H)
    Mrs Moneybags skrev 2022-01-12 16:10:40 följande:

Ojdå. Läste länken och insåg just att jag lider av kronisk insomni. Tur jag har ett stressfritt jobb.

Jag uppfyller alla kriterierna och så har jag sovit i flera år nu. Kanske dags att ta tag i mina sömnbesvär....

Uppfyller du också symptomen? Det handlar inte enbart om antalet timmar sömn utan hur du påverkas av detta.

Vill du ifrågasätta socialstyrelsens riktlinjer för sjukskrivning så får du ta det med dem
  • Anonym (H)
    Mrs Moneybags skrev 2022-01-12 16:15:50 följande:

Jag vet inte om jag tycker det är rimligt som en långsiktig lösning, men visst om det är tillfälligt kan det funka. 

Självklart kan man ringa sig sjuk någon dag om man har fått noll sömn under natten. Det tycker jag hon ska göra redan nu. Stanna hemma resten av den här veckan och ta det lugnt. Samla tankarna. 

Sedan göra en plan för hur livet ska se ut framöver. Allt kan ju inte handla om SGI. 

Inser du hur förödande ekonomiskt det kan vara att sänka sin sgi precis innan en föräldraledighet?

Att vara sjukskriven några veckor under en graviditet är inte orimligt. Det hade varit orimligt i ett längre perspektiv ja. Men i ts fall pratar vi om en begränsad period.
  • Anonym (H)
    Inteutanproblem skrev 2022-01-12 17:02:32 följande:

Massa konstiga svar här tycker jag. Varav många antingen inte läst ordentligt vad TS skriver, eller har problem med läsförståelsen.

Givetvis kan du bli sjukskriven för det här TS. Speciellt med tanke på att det i allra högsta grad verkar vara hormonellt orsakat, pga graviditeten. Vilket förhoppningsvis också då innebär att det kommer vara ett kortare, och tidsbegränsat problem. Jag skulle åtminstone ta en vecka hemma, och det behöver du inte någon sjukskrivning av en läkare för att ta.

Med fragmenterad sömn, och utöver det även sömnbrist. Dröjer det inte länge innan man blir både fysiskt och psykiskt påverkad. Har du viktiga uppgifter i ditt vårdyrke där patienters hälsa är beroende av dina kognitiva förmåga, så skulle jag absolut köra försiktighetsprincipen här. Innebär det ingen risk/fara för någon annan, ja då är det lite annorlunda. Då kan du testa att bita ihop, stå ut, tills det släpper. Att gå ner i tid, som jag ser en del skriva här? Det om något ÄR att påverka din SGI till det sämre. Jävligt dumt att fatta ett sådant beslut, när det handlar om sjukdom/hälsotillstånd. Var i så fall hellre sjukskriven på 25% tills graviditeten slutar störa din sömn på ett allvarligt sätt. Fruktansvärt onödigt att förlora pension, och försämra sin SGI om man inte är absolut tvungen.

Precis som du skriver bör ts absolut inte gå ner i tid pga att detta kommer sänka hennes sgi.

Tack för att du har förmågan att formulera ett bra svar. Något jag själv inte alls har.
  • Anonym (H)
    Mrs Moneybags skrev 2022-01-12 16:30:25 följande:

Här hittade jag faktiskt en onlinehjälp för insomni. Det kanske kan hjälpa TS:

www.internetpsykiatri.se/behandling/somnproblem-insomni/om-behandlingen/

Det sköts från sjukvården Region Stockholm.

Det där handlar rimligen om kronisk insomni.

Att ts skulle börja med detta pga problem med sömn som troligen beror på hennes graviditet är inte rimligt. Ts sömnproblem kommer troligen gått över innan hon ens tagit sig igenom programmet
  • EpicF
    Anonym (H) skrev 2022-01-12 15:10:29 följande:

Absolut. Nu har ts uppenbarligen redan talat med arbetsgivaren.

Och oavsett så är det inte rimligt att tro att arbetsgivaren kommer anpassa arbetet innan ta varit sjukskriven (tyvärr arbetar de flesta arbetsgivare inte förebyggande på det sättet)

Om hon har en bra arbetsgivare så kanske. Min chef och jag (jag är chef på mellannivå) brukar försöka ordna med anpassningar innan sjukskrivningen kommer just för att det är bättre i många fall att förebygga. Men det krävs att arbetstagaren har har rak och ärlig dialog med sin chef.
  • Anonym (H)
    EpicF skrev 2022-01-12 19:01:53 följande:

Om hon har en bra arbetsgivare så kanske. Min chef och jag (jag är chef på mellannivå) brukar försöka ordna med anpassningar innan sjukskrivningen kommer just för att det är bättre i många fall att förebygga. Men det krävs att arbetstagaren har har rak och ärlig dialog med sin chef.

Härligt att höra ett sådant exempel! Min tilltro för arbetsgivarna är absolut körd i botten för tillfället pga allt jag hör om andras situation. Och även pga hur jag själv behandlats av en stor arbetsgivare som säger sig sätta säkerhet och hälsa först.
  • Anonym (Jo)
    EpicF skrev 2022-01-12 19:01:53 följande:
    Det finns fina exempel.
  • EpicF
    Anonym (H) skrev 2022-01-12 19:07:09 följande:

Härligt att höra ett sådant exempel! Min tilltro för arbetsgivarna är absolut körd i botten för tillfället pga allt jag hör om andras situation. Och även pga hur jag själv behandlats av en stor arbetsgivare som säger sig sätta säkerhet och hälsa först.

Anonym (Jo) skrev 2022-01-12 21:51:42 följande:

Det finns fina exempel.

Jag är väldigt glad och stolt över att vi har fått till det. Betyder mycket för arbetsplatsen.
  • Anonym (G)

Det finns inget som alla googlare på familjeliv är experter på så som sömnproblem. De blir det genom att läsa på Aftonbladet, 1177 och ett gäng obskyra bloggar.

Jag har diagnosen DSPS, förskjuten sömnfas. Så det där med sömnproblem det kan jag.

Tycker inte att det låter som att du TS har det utan du reagerar som många stressade gör. Somnar sent och vaknar.

Sjukskriva dig kan du göra och bör göra det också därför att långvarig sömnbrist faktiskt är farlig och kan leda till att immunsystemet kollapsar, hjärt- och kärlsjukdomar så som hjärtinfarkt. Det kan ge stora problem med mag och tarmar. Som grädde på moset ger det ofta psykisk ohälsa som nedstämdhet.

Länge tog inte läkarna det här på allvar men i och med nobelpriset 2017 för kroppens olika klockor (den jag har fel på) så har inställningen ändrats och man är mer medveten om hur farligt det faktiskt är.

Jag förstår din ovilja till sömnmedicin men på något sätt måste du sova. Jag tror som sagt att det handlar om stress. Det alternativ du har är då strikt sömnhygien och att jobba långsiktigt. Använd dig av avslappningsövningar och inse att även det handlar om träning precis som all annan träning. Jobba med det även på dagtid och inte enbart vid sänggåendet.
    Gå och lägg dig samma tid och gå upp samma tid, vardag som hel. Släck ner ett par timmar innan sänggående och ha bara svag belysning (gärna rödaktig som signalerar skymning) på (så att du inte snubblar in i väggarna). Och titta varken på TV eller skärm ett par timmar innan. (blåljus som signalerar gryning).

En sak som gjorde riktigt stor skillnad för mig var att sova med sockor. Inte för att jag fryser om fötterna men om jag vaknade och var tvungen att gå upp mitt i natten så blev jag aspigg av att sätta ner fötterna på golvet. Trots att jag då bodde i en varm lägenhet så blev temperaturskillnaden under fötterna stor och jag reagerade jättestarkt på det.

• Anonym (G)
    Anonym (:() skrev 2022-01-12 12:18:16 följande:
    Ursäkta? Jag frågade om sjukpenning för att jag har sömnproblem, inte för att jag är normalt trött utan för att jag inte kan sova på nätterna trots att mitt barn sover.
    Självklart får du det. Man blir som sagt sjuk av att inte kunna sova.
    Det är bara korkskallar på familjeliv som påstår saker bara för att kunna vara elak.

Senaste gången jag var sjukskriven hade jag sovit 7 timmar på 10 dagar. Jag var sjukskriven en månad. Efter det fick jag diagnosen och rätt hjälp. Men under många och långa år harvade jag runt med dålig sömn och har varit sjukskriven för det.

Tur att både läkare och FK fattar bättre än medlemmar på familjeliv...
  • Anonym (Tilda)
    Anonym (H) skrev 2022-01-12 17:40:35 följande:
    Jag har läst länken? Har du? För läser du denna bör du inse att ts faller under detta efter fyra veckor
    TS inleder sitt inlägg med "senaste veckan". Och ja, jag har läst. Jag har även anhöriga med konstaterad insomni så jag tar ärligt talat illa upp när sömnproblem i samband med graviditet (det får man nog vänta sig), "livet", småbarn och heltidsjobb jämförs med detta. 
  • Anonym (Hmm)

Så det är p g av att du måste kissa som du vaknar? Eller kan det finnas andra anledningar, ångest, oro... Lergigan är en tablett man blir trött av tex som man får äta när man är gravid.

Jag tänker på järnbrist, jag hade svårt att sova när jag var gravid tills jag fick järntabletter. Efter jag fick dom sov jag som en stock. Järnbrist kan ställa till det och jag får järnbrist ibland även nu som icke gravid och då märker jag det genom att jag blir mer orolig och får svårt att sova trots att jag är jättetrött. 

Fortsätter det tycker jag du ska bli sjukskriven. Det behöver ju inte bli för hela graviditeten, du kan ju börja sova bra igen snart.

• Anonym (H)
    Anonym (Tilda) skrev 2022-01-13 09:15:41 följande:

TS inleder sitt inlägg med "senaste veckan". Och ja, jag har läst. Jag har även anhöriga med konstaterad insomni så jag tar ärligt talat illa upp när sömnproblem i samband med graviditet (det får man nog vänta sig), "livet", småbarn och heltidsjobb jämförs med detta. 

Jag ville som sagt bara förklara att ts efter fyra veckor absolut bör kunna bli sjukriven. Jag dock för mig att det var två veckor hon var uppe i redan? Du ser om du följer länken att insomni kan vara akut eller kronisk? Alltså helt skilda problem.

Fortfarande är faktum att det absolut går att få godkänt för sjukpenning pga ett tillstånd med nedsatt arbetsförmåga pga sömnbrist. Och det är det vi diskuterar.

Vi är nog båda överrens om att ta problem inte kan jämföras med kroniska sömnproblem.
  • Jemp
    Anonym (H) skrev 2022-01-12 17:46:15 följande:

Precis som du skriver bör ts absolut inte gå ner i tid pga att detta kommer sänka hennes sgi.

Tack för att du har förmågan att formulera ett bra svar. Något jag själv inte alls har.

Jag håller med om att kolla upp sjukskrivning i första hand.

Men om det inte funkar och om ts har kvar föräldradagar för blivande storasyskon så kan man gå ner i tid och ta ut FL för att inte sänka SGI.
  • Anonym (H)
    Jemp skrev 2022-01-13 11:09:54 följande:

Jag håller med om att kolla upp sjukskrivning i första hand.

Men om det inte funkar och om ts har kvar föräldradagar för blivande storasyskon så kan man gå ner i tid och ta ut FL för att inte sänka SGI.

Absolut. Om ts arbetat heltid senaste 6 månaderna så är också hennes sgi skyddad nu fram till bf ändå.

Minns inte om ts skrivit något om hur hon varit ledig innan
  • Mandel

Ett hett tips är faktiskt sex/onani och orgasm.
    Jag blir i alla fall väldigt avslappnad efter en orgasm och jag lider av sömnstörningar konstant och under min sista graviditet var det lösningen på att slippa många vakentimmar.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (:()
    Anonym (Hmm) skrev 2022-01-13 10:12:11 följande:

Så det är p g av att du måste kissa som du vaknar? Eller kan det finnas andra anledningar, ångest, oro... Lergigan är en tablett man blir trött av tex som man får äta när man är gravid.

Jag tänker på järnbrist, jag hade svårt att sova när jag var gravid tills jag fick järntabletter. Efter jag fick dom sov jag som en stock. Järnbrist kan ställa till det och jag får järnbrist ibland även nu som icke gravid och då märker jag det genom att jag blir mer orolig och får svårt att sova trots att jag är jättetrött. 

Fortsätter det tycker jag du ska bli sjukskriven. Det behöver ju inte bli för hela graviditeten, du kan ju börja sova bra igen snart.

Precis, jag behöver kissa ca2-3 ggr per natt för att kissa, men redan efter första gången är det kört, är som att kroppen blir i högvarv av att gå upp, pulsen går upp, och kan då inte komma till ro fast att jag känner mig trött. Järnbrist har jag, men jag har ätit järntabletter sedan någon vecka tillbaka. Jag hoppas att det går över, då mitt arbete verkligen behöver mig på plats. Men fortsätter det ser jag ingen annan lösning än att tala med en läkare om problemen.
Svar på tråden Sjukskrivning pga dålig sömn?