• Anonym (En snål jävel?)

Hur mycket ska man hjälpa?

Min man och jag har väl ganska normala inkomster sedan ca 6 år tillbaka, men vi bor i hyresrätt och har tidigare inte kunnat spara så mycket pga studier. Nu behöver vi verkligen flytta till större då vi bor m 3 barn i en fyra. Vi har efter långt om länge lyckats spara ihop till nästan tillräcklig kontantinsats (om det behövs kan vi ev låna sista av min mor) Problemet är nu bara att min man (som kommer från annat land) tycker att han titt som tätt måste hjälpa sin familj i hemlandet. Jag har måååånga gånger satt ner foten och sagt nej tidigare då vi inte haft bra inkomster, men ändå har han skickat någon tusenlapp ibland. Vi har också åkt och hälsat på nästan varje år - vilket också kostar en hel del! Men under senaste året har en av bröderna fått ?låna? ca 7000kr, han köpte en ny säng till sin mamma för ca 6000kr och nu vill han köpa en iPhone till ett av syskonbarnen. Jag menar att det kan tyckas orättvist att köpa mobil till ett av barnen (när det finns typ 12 syskonbarn!) och tyckte han isf kan skicka ett litet bidrag till mobil istället. Men då blir mannen sur och tycker att varför kan han inte få hjälpa till i sin familj när han jobbar och tjänar pengar..? Jag menar att hans familj nu är hans egna barn! Dessutom har han påpekat att vi borde försöka åka ner o hälsa på i sommar, eftersom vi inte kunde pga Corona-läget i somras. Jag ser vårat husköp allt längre o längre bort och hoppas nästan att avrådan från resor ska kvarstå även i år! Blev jättelångt, men ville bara skriva ur mig lite...Några tankar om detta, är jag bara jävligt ego, eller någon som kan känna som jag?

• Svar på tråden Hur mycket ska man hjälpa?
  • Anonym (malla)
    Anonym (Gor exakt likadant) skrev 2022-01-12 15:10:43 följande:
    For det forsta ska ni inte lana av din mor. Nej. Ni behover ju lana for att han skanker pengar (som ni egentligen sjalva behover) till andra. Din mor ska inte behova sponsra hans valgorenhet. Det ska val i sa fall HANS sida gora, de som han sponsrat i aratal.

Sen finns det ett enkelt satt att fa honom att forsta hur han gor. Nar hans bror lanar 7000 sa lanar du ut samma summa (precis samtidigt) till din sida av familjen. Nar han koper en madrass for 6000 till sin mor, sa ger du (precis samtidigt) 6000 till din mamma, som hon kan kopa nagot fint for (som hon kanske annars inte hade unnat sig). Hon kanske ocksa behover en ny sang, vem vet? Nar han nu ska kopa en iPhone till ett syskonbarn sa tar du samma summa och ger till din sida av familjen. Din sida av familjen kanske lagger undan pengarna till dig, att fa tillgang till vid en eventuell skilsmassa, men det viktiga i det hela ar att han nu far kanna pa hur det kanns nar pengarna bara forsvinner (och hur stora summor) nar man gor som han gor. Han far se det fran din synvinkel, och nar han gor det kanske det gar upp ett ljus. Du gor ju precis exakt likadant som honom, sa han kan ju inte klaga. Blir han anda sur sa ar han ego och ser bara till sin egen ursprungsfamilj och tycker inte att din familj ar lika mycket vard som hans.

Med detta sattet sa ar det han som satter ribban for hur mycket pengar som rinner mellan fingrarna pa er. Ger han 8000 till nagon sa gor du likadant. Skickar han 3000 till utlandet sa ger du din mamma 3000. Ratt ska vara ratt. Du arbetar ocksa ihop dina pengar och har lika stor ratt att ge din familj som han har att ge sin. Skillnaden ar att du kampar for att fa ihop till insatsen och medan du gor det sa stror han era pengar runt sig. Nu ska ni stro exakt lika mycket och da inser han forhoppningsvis hur mycket det han gor paverkar er ekonomi och husdrom negativt (nar du, som ar den som kampat for att spara, plotsligt gor exakt likadant som han). 
    Faktiskt en bra idé. Och nu är ju TS skyldig sin mamma pengar, så mamman om någon borde ju få gåvor skickade till sig som ställt upp (och tillbaka sina utlånade pengar först förstås). 
  • Anonym (A)
    Anonym (malla) skrev 2022-01-12 18:47:17 följande:

Skulle aldrig vilja ha gemensam ekonomi i din situation. Dricks borde vara inräknat i lönen. Sen så borde ni ta mer än 1000kr till erat eget. Han köper ju jättedyra grejer till sin familj, så han kommer ju snatta från erat gemensamma. Kanske runt 8 tusen i eget varje månad för att det ska gå ihop? Resten gemensamma. 

Hjälpa och hjälpa, det är ju inte som att han köper mat till svältande familjemedlemmar. Jag har inte råd med ny säng eller iphone men inte direkt som att jag förväntar mig att få det av min bror med civilingenjörslön eller någon annan familjemedlem. Skulle ha tvingat dem att ta tillbaka presenten, om det hade hänt, det är för mycket att ge och jag kan inte ge så mycket tillbaka någon annan gång.
    Håller med

Vi har inte köpt hus än och inte lånat några pengar heller, än. Min man ?frågar? alltid innan han skickar pengar. Oftast säger jag nej och han är ok med det, men lite surande brukar det bli över att han inte får hjälpa familjen. Jag säger hela tiden att prio ett måste vara VÅR familj! När vi har det vi behöver (större boende, bättre bil) så kan han få bidra till sin familj, inga problem. Fast jag tycker ändå att det är lite väl mycket att ge en iPhone till systerdottern- men det kanske bara är jag som är snål?

I övrigt har vi inga problem med att alla pengar som kommer in är våra ihop och skulle en av oss vinna något så blir det ju våra pengar tillsammans.

• Ocdmänniska
    Anonym (En snål jävel?) skrev 2022-01-12 19:49:10 följande:

Vi har inte köpt hus än och inte lånat några pengar heller, än. Min man ?frågar? alltid innan han skickar pengar. Oftast säger jag nej och han är ok med det, men lite surande brukar det bli över att han inte får hjälpa familjen. Jag säger hela tiden att prio ett måste vara VÅR familj! När vi har det vi behöver (större boende, bättre bil) så kan han få bidra till sin familj, inga problem. Fast jag tycker ändå att det är lite väl mycket att ge en iPhone till systerdottern- men det kanske bara är jag som är snål?

I övrigt har vi inga problem med att alla pengar som kommer in är våra ihop och skulle en av oss vinna något så blir det ju våra pengar tillsammans.

Skulle aldrig köpa en mobil ens till någon annan, det är alldeles förmycket pengar!
  • Anonym (?)
    Anonym (K) skrev 2022-01-12 18:26:15 följande:

Precis. Detta förutsätter dock att man delar lika på vab och annat. Och om någon jobbar en massa övertid ska den andra inte ta mer av lasset hemma utan att kompenseras.

Ja, det är riktigt, och personligen har jag aldrig fattat varför man inte delar FP och VAB rakt av. Jag är nog bara dum i huvet :) men sambon o jag har i alla fall aldrig bråkat om pengar.
  • Anonym (XXX)

Detta är en av anledningarna till att jag inte skulle ha gift mig någon utanför den västerländska kulturen. För de har ju den där synen, att man är en storfamilj och hjälper varandra hela livet. Vilket är fint på ett sätt, men i och med att han nu bor i Sverige och är gift med en svenska, så blir det helt ensidigt. Familjen i hemlandet tror antagligen att alla svenskar är rika, och att den där mobilen är en piss i Nilen för er. 

Var glad så länge som din man inte bestämmer, att hans systerson ska få läsa till läkare eller ingenjör på er bekostnad! Sådant har jag också hört, nämligen. 

Vad du ska göra? Ja, det är väl inte så mycket att göra nu, när ni har tre barn och allt. Det är som det är. Om det bara var ni två skulle du ha kunnat begära helt delad ekonomi, men med tre barn lär det mesta av era inkomster gå till dem i alla fall. Det blir inte mycket utrymme över för någon av er. 

• Hercai

Tycker inte alls du är snål eller ego och jag håller med dig till 100%

Har en släkting med liknande problem med sin man, det skickas iPhones och andra dyra saker och t.o.m en utbildning fick de bekosta åt mannens ena släkting. Jag hade blivit galen.

Har en familj det bra ställt så måste man inte skicka pengar till dem, även om man själv har råd. Speciellt i er sits då ni vill spara pengar till eget boende.

• Anonym (Stina)

Problemet verkar ju vara att ni har olika syn på vem som är familj och det är en kulturell skillnad. Håller inte med de i tråden som tycker att en säng för 6000 till gamla mamma och en iPhone till ett syskonbarn är lyxkonsumtion. Men visst är det mycket pengar. Ni behöver ha en diskussion om vilka summor som han ska kunna hjälpa sin familj med så slipper ni diskussion varje gång. För det blir ju fel också att han ska behöva be om allt och du ska säga nej. Jag kan förstå honom faktiskt, har också bott utomlands under en period då min ursprungsfamilj hade det kämpigt ekonomiskt och det är inte en lätt sits. Man vill hjälpa helt enkelt, särskilt när man inte är nära.

Kostnader för resor är en annan fråga. Där tycker jag det är en självklarhet att man får räkna med att en del pengar går till att resa och hälsa på i hemlandet. Man kan själv bestämma om man vill åka med eller inte men att en partner med släkten utomlands vill hålla en kontakt får man räkna med. Det är helt naturligt och faktiskt något fint. Även här känner jag igen mig från åren utomlands - det var en del tjafs med min dåvarande partner som tyckte det var onödigt att åka till Sverige en gång i året, dessutom var det kallt osv osv. ;)

Men det var viktigt för mig och det är viktigt för alla som flyttat utomlands. Det är inte roligt att sitta i sitt fina hus man sparat pengar till men längta efter att se sin gamla mamma.

• Anonym (XXX)
    Anonym (Stina) skrev 2022-01-13 07:15:04 följande:

Problemet verkar ju vara att ni har olika syn på vem som är familj och det är en kulturell skillnad. Håller inte med de i tråden som tycker att en säng för 6000 till gamla mamma och en iPhone till ett syskonbarn är lyxkonsumtion. Men visst är det mycket pengar. Ni behöver ha en diskussion om vilka summor som han ska kunna hjälpa sin familj med så slipper ni diskussion varje gång. För det blir ju fel också att han ska behöva be om allt och du ska säga nej. Jag kan förstå honom faktiskt, har också bott utomlands under en period då min ursprungsfamilj hade det kämpigt ekonomiskt och det är inte en lätt sits. Man vill hjälpa helt enkelt, särskilt när man inte är nära.

Kostnader för resor är en annan fråga. Där tycker jag det är en självklarhet att man får räkna med att en del pengar går till att resa och hälsa på i hemlandet. Man kan själv bestämma om man vill åka med eller inte men att en partner med släkten utomlands vill hålla en kontakt får man räkna med. Det är helt naturligt och faktiskt något fint. Även här känner jag igen mig från åren utomlands - det var en del tjafs med min dåvarande partner som tyckte det var onödigt att åka till Sverige en gång i året, dessutom var det kallt osv osv. ;)

Men det var viktigt för mig och det är viktigt för alla som flyttat utomlands. Det är inte roligt att sitta i sitt fina hus man sparat pengar till men längta efter att se sin gamla mamma.

Att man hjälper en gammal mamma skulle jag dock kunna acceptera mera, och särskilt om hon var ensam kvar i ett land utan folk- eller änkepension eller annat stöd från samhället - än att man hjälper syskon och deras barn. Det är inte TS' man som ska betala för syskonbarnens mobiler! Det får deras föräldrar tjäna ihop till själva, eller så får ungarna vara utan mobiler. 

Är väldigt kluven, för lika väl som min man hjälper sin familj så vet jag att han utan diskussion skulle hjälpa min familj med vad som helst, om de skulle behöva. Nu har det inte behövts, tack och lov. Jag VILL såklart hjälpa hans familj också, men det känns så oerhört frustrerande att så fort vi fått in lite extra på sparkontot så försvinner de till något annat än vårt husköp! Såklart är min man noga med att vi betalar räkningar och han skulle såklart betala lån/amorteringar o annat på ett hus...som sagt alla våra inkomster går in på samma konto, därifrån betalas alla räkningar, en del av det som blir kvar sätts på spar och en liten del lämnas kvar till sånt vi ?villhöver?. Vi båda har kort till kontot och köper vad vi vill, har aldrig tjafsats något om det! Vill vi köpa något lite dyrare så kollar vi m varandra om det är ok. Sparkontot har däremot bara jag tillgång till så därav blir det ju jag som behöver flytta över om större summor ska spenderas.

• Anonym (111)
    Anonym (En snål jävel?) skrev 2022-01-13 08:27:01 följande:

Är väldigt kluven, för lika väl som min man hjälper sin familj så vet jag att han utan diskussion skulle hjälpa min familj med vad som helst, om de skulle behöva. Nu har det inte behövts, tack och lov. Jag VILL såklart hjälpa hans familj också, men det känns så oerhört frustrerande att så fort vi fått in lite extra på sparkontot så försvinner de till något annat än vårt husköp! Såklart är min man noga med att vi betalar räkningar och han skulle såklart betala lån/amorteringar o annat på ett hus...som sagt alla våra inkomster går in på samma konto, därifrån betalas alla räkningar, en del av det som blir kvar sätts på spar och en liten del lämnas kvar till sånt vi ?villhöver?. Vi båda har kort till kontot och köper vad vi vill, har aldrig tjafsats något om det! Vill vi köpa något lite dyrare så kollar vi m varandra om det är ok. Sparkontot har däremot bara jag tillgång till så därav blir det ju jag som behöver flytta över om större summor ska spenderas.

Kan ni ha ett specifikt sparkonto just för husköpet? Då blir det tydligare att de pengarna verkligen inte ska räknas in i era andra pengar, inte ens i ert befintliga sparkonto. Då FÅR ni inte ta ut från huskontot, oavsett vad som sker, liksom. 
  • Anonym (Stina)
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-13 07:54:11 följande:

Att man hjälper en gammal mamma skulle jag dock kunna acceptera mera, och särskilt om hon var ensam kvar i ett land utan folk- eller änkepension eller annat stöd från samhället - än att man hjälper syskon och deras barn. Det är inte TS' man som ska betala för syskonbarnens mobiler! Det får deras föräldrar tjäna ihop till själva, eller så får ungarna vara utan mobiler. 

Men TS man tycker inte det. Och det är ingen självklarhet att det du uttrycker är det normala. Här måste man prata och försöka komma överens. För många människor är det inte så att man bara hjälper sin släkt om de svälter eller är hemlösa utan hjälper även till med annat som t ex en iPhone. Man gör inte så stor skillnad på den egna familjen och ursprungsfamiljen helt enkelt. Det är inget fel i det och är inga konstigheter alls om båda är av samma åsikt. Problemet uppstår när man har olika syn på saken och dessutom olika förutsättningar. Den som bor i samma land som sin släkt, träffar dem på högtider, kan bjuda på fika eller middag då och då, ge julklappar osv kanske inte riktigt förstår hur det är när ALLA som känt en sedan man var barn bor någon annanstans och all samvaro ska ske en gång om året. Då blir man mer benägen att vilja skicka en present. Då blir den där årliga resan så viktig. För det var att göra med ens egna rötter.
  • Anonym (Anna)

Du beskriver att ni är överens om sparande till boende och att han vet att du inte vill att han skickar pengar. Ändå frågar han vilket gör att ni blir oense och det är en helt onödig konflikt.
    Är ni överens om vad sparpengarna ska gå till så måste han följa det till 100% och sluta fråga, för det skapar bara en ond spiral.
    Alternativt så gör ni en modell där var och en får behålla en liten del pengar varje månad att själv förfoga över, och då kan han göra vad han vill med sina. Skänka bort eller lägga på ytterligare sparande eller konsumtion.

• Kvittning
    Anonym (111) skrev 2022-01-13 08:34:01 följande:
    Kan ni ha ett specifikt sparkonto just för husköpet? Då blir det tydligare att de pengarna verkligen inte ska räknas in i era andra pengar, inte ens i ert befintliga sparkonto. Då FÅR ni inte ta ut från huskontot, oavsett vad som sker, liksom. 
    Skulle föreslå det också. Ha 2 sparkonton. 1 för huset och ett för "lyxkonsumtion" som resor, gåvor, möbler mm. Då kan huskontot hela tiden växa och det blir tydligt att tar man från det andra kontot så minskar utrymmet för annat inom den kategorin. Lämplig fördelning borde väl vara att allt nuvarande sparande går in på huskontot och löpande framöver ca 75% sparande till det kontot och 25% sparande till det andra. 
Svar på tråden Hur mycket ska man hjälpa?