• Anonym (En snål jävel?)

Hur mycket ska man hjälpa?

Min man och jag har väl ganska normala inkomster sedan ca 6 år tillbaka, men vi bor i hyresrätt och har tidigare inte kunnat spara så mycket pga studier. Nu behöver vi verkligen flytta till större då vi bor m 3 barn i en fyra. Vi har efter långt om länge lyckats spara ihop till nästan tillräcklig kontantinsats (om det behövs kan vi ev låna sista av min mor) Problemet är nu bara att min man (som kommer från annat land) tycker att han titt som tätt måste hjälpa sin familj i hemlandet. Jag har måååånga gånger satt ner foten och sagt nej tidigare då vi inte haft bra inkomster, men ändå har han skickat någon tusenlapp ibland. Vi har också åkt och hälsat på nästan varje år - vilket också kostar en hel del! Men under senaste året har en av bröderna fått ?låna? ca 7000kr, han köpte en ny säng till sin mamma för ca 6000kr och nu vill han köpa en iPhone till ett av syskonbarnen. Jag menar att det kan tyckas orättvist att köpa mobil till ett av barnen (när det finns typ 12 syskonbarn!) och tyckte han isf kan skicka ett litet bidrag till mobil istället. Men då blir mannen sur och tycker att varför kan han inte få hjälpa till i sin familj när han jobbar och tjänar pengar..? Jag menar att hans familj nu är hans egna barn! Dessutom har han påpekat att vi borde försöka åka ner o hälsa på i sommar, eftersom vi inte kunde pga Corona-läget i somras. Jag ser vårat husköp allt längre o längre bort och hoppas nästan att avrådan från resor ska kvarstå även i år! Blev jättelångt, men ville bara skriva ur mig lite...Några tankar om detta, är jag bara jävligt ego, eller någon som kan känna som jag?

• Svar på tråden Hur mycket ska man hjälpa?
  • Anonym (?)

Har ni enskild eller gemensam ekonomi?

• Anonym (Anna)

För mig skulle detta inte vara ok. Han väljer att sätta sina behov framför det som ni gemensamt bestämt att ni ska spara pengarna till.
    Känner att han måste sponsra eller hjälpa sin familj med pengar så kanske ni behöver skapa en annan modell för sparande, tex. att ni delar upp vad som är "egna pengar" varav han då kan skicka pengar till sin släkt om han vill. Och så har ni en del som ni sparar.
    Det som blir dina pengar skulle du då helst (förmodligen) lägga till det gemensamma sparandet för att snabbare få ihop kontantinsatsen men det ska du inte göra då. Utan då hade jag valt att investera det vid sidan om. Du gör vad du vill med dina så har jag rätt att göra vad jag vill med mina...
    Men det är ju då förutsatt att ni enas om att er boende-dröm skjuts på framtiden då han väljer att göra så här. Inte bara en gång utan regelbundet.

• Anonym (En snål jävel?)

Tack för era synpunkter. Vi har gemensam ekonomi där alla pengar går in på ett o samma konto. Vi var väl inne lite på det med en egen summa varje månad, det blir kanske ändå bästa lösningen.

Men hur skulle ni då göra med dricks? Min man kan få allt mellan 2-6 tusen/mån i dricks, dessa menar han isf är hans egna pengar och inte lön.

Om vi tex tar 1000 kr var till eget varje månad från våra löner så skulle han då ta all sin dricks också?

Kan tillägga att vi aldrig diskuterat om pengar i annat fall än just när han, enligt mig, vill hjälpa andra lite för mycket. Ingen av oss slösar några stora pengar på onödigheter.

• Anonym (***)
    Anonym (En snål jävel?) skrev 2022-01-12 14:10:19 följande:

Tack för era synpunkter. Vi har gemensam ekonomi där alla pengar går in på ett o samma konto. Vi var väl inne lite på det med en egen summa varje månad, det blir kanske ändå bästa lösningen.

Men hur skulle ni då göra med dricks? Min man kan få allt mellan 2-6 tusen/mån i dricks, dessa menar han isf är hans egna pengar och inte lön.

Om vi tex tar 1000 kr var till eget varje månad från våra löner så skulle han då ta all sin dricks också?

Kan tillägga att vi aldrig diskuterat om pengar i annat fall än just när han, enligt mig, vill hjälpa andra lite för mycket. Ingen av oss slösar några stora pengar på onödigheter.

Jag tycker att dricksen ska räknas som lön. 
  • Anonym (111)

Om han tar pengar för att köpa en bil till en släkting, så tar du exakt samma summa och sparar på eget ställe eller lägger på något du vill. Som det är nu tänker han säkert som att det är ok att han tar den summan från ert gemensamma sparande (för det är så mycket kvar), men kanske han förstår, om du säger att då ska du ta samma summa (det kanske ni inte har råd med?)

En bekant berättade att när hennes man kom i nån slags 40-årskris köpte han en motorcykel, utan att prata med henne trots att det var deras gemensamma pengar. Hon blev rätt sur. Hans motivering var "men vi har ju råd". När hon då sa att hon tänkte ta exakt samma summa och åka på en resa, blev han totalt paff.. På något sätt skulle hojen (som bara var nåt han var intresserad av) gå på det gemensamma kontot enligt hans logik. När hon pratade om resa tyckte han först att det inte var samma sak men det var det ju. Det hela slutade med att hon tog samma summa året efter och drog på en resa utan honom. 
    Efter det var det inget snack om att man måste prata med sin partner när man har gemensam ekonomi. 

• Anonym (Gor exakt likadant)
    Anonym (En snål jävel?) skrev 2022-01-12 13:18:17 följande:
    Problemet är nu bara att min man (som kommer från annat land) tycker att han titt som tätt måste hjälpa sin familj i hemlandet. ... men ändå har han skickat någon tusenlapp ibland. ... Men under senaste året har en av bröderna fått ?låna? ca 7000kr, han köpte en ny säng till sin mamma för ca 6000kr och nu vill han köpa en iPhone till ett av syskonbarnen. 
    For det forsta ska ni inte lana av din mor. Nej. Ni behover ju lana for att han skanker pengar (som ni egentligen sjalva behover) till andra. Din mor ska inte behova sponsra hans valgorenhet. Det ska val i sa fall HANS sida gora, de som han sponsrat i aratal.

Sen finns det ett enkelt satt att fa honom att forsta hur han gor. Nar hans bror lanar 7000 sa lanar du ut samma summa (precis samtidigt) till din sida av familjen. Nar han koper en madrass for 6000 till sin mor, sa ger du (precis samtidigt) 6000 till din mamma, som hon kan kopa nagot fint for (som hon kanske annars inte hade unnat sig). Hon kanske ocksa behover en ny sang, vem vet? Nar han nu ska kopa en iPhone till ett syskonbarn sa tar du samma summa och ger till din sida av familjen. Din sida av familjen kanske lagger undan pengarna till dig, att fa tillgang till vid en eventuell skilsmassa, men det viktiga i det hela ar att han nu far kanna pa hur det kanns nar pengarna bara forsvinner (och hur stora summor) nar man gor som han gor. Han far se det fran din synvinkel, och nar han gor det kanske det gar upp ett ljus. Du gor ju precis exakt likadant som honom, sa han kan ju inte klaga. Blir han anda sur sa ar han ego och ser bara till sin egen ursprungsfamilj och tycker inte att din familj ar lika mycket vard som hans.

Med detta sattet sa ar det han som satter ribban for hur mycket pengar som rinner mellan fingrarna pa er. Ger han 8000 till nagon sa gor du likadant. Skickar han 3000 till utlandet sa ger du din mamma 3000. Ratt ska vara ratt. Du arbetar ocksa ihop dina pengar och har lika stor ratt att ge din familj som han har att ge sin. Skillnaden ar att du kampar for att fa ihop till insatsen och medan du gor det sa stror han era pengar runt sig. Nu ska ni stro exakt lika mycket och da inser han forhoppningsvis hur mycket det han gor paverkar er ekonomi och husdrom negativt (nar du, som ar den som kampat for att spara, plotsligt gor exakt likadant som han). 
  • Anonym (Anna)
    Anonym (***) skrev 2022-01-12 14:41:53 följande:
    Jag tycker att dricksen ska räknas som lön. 
    Jag håller med. Det är ersättning för arbete så att säga, så det är hans bidrag till ert gemensamma. 
  • Anonym (K)

Dela ekonomin!

Dricks räknas såklart in i inkomsten.

• Mrs Moneybags

Jag tror att det här kommer att fortsätta, så det är lika bra att räkna med dessa extrapengar till släkten som uppenbarligen är viktigare för honom än ett husköp. Särskilt om han har hållit på såhär i flera års tid, han kommer inte att ändra på det. 

Där har ni helt enkelt olika åsikter.

En lösning kan vara att hitta mer välbetalda jobb eller ett extrajobb åt någon av er så att ni kan resa till hemlandet i sommar utan att behöva ta av kontantinsats-pengarna. 

Dricksen är självklart lön...

• nernu

Dumheter. Om de var tokfattiga och bodde i ett skjul i rumänien hade jag förstått att han vill hjälpa. Men köpa iphone? Det är ju ren lyxkonsumtion.

Svar på tråden Hur mycket ska man hjälpa?