• Anonym (Vad kostar en middag?)

Vad kostar det att bjuda på middag?

vi är en familj på 2 vuxna och 3 barn som ska bjuda en annan familj med lika många barn och vuxna på middag. Det serveras någon öl innan middagen och dricks vin till maten (de vuxna). Det serveras ?festmat?, dvs inte falukorv men detta kan vara kycklinggryta eller vad som helst som känns lite roligare än måndagsmat, dvs inte ryskkaviar. Det serveras även efterrätt- glass, kladdkaka eller liknade. 

vad hade ni budgeterat för en sådan middag? 

• Svar på tråden Vad kostar det att bjuda på middag?
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-01-21 21:57:21 följande:

Va är detta ens för fråga?

Köp det du vill bju på, om du är intresserad av vad kalaset gick på så kolla efteråt på kvitton?

Ni bjuder denna gång, nästa gång blir ni bjudna. Allt jämnar ut sig i längden.

För att jag vill få en uppfattning om man ska budgetera för det löpande. Dvs om jag gör en budget per månad så behöver jag skatta antalet bjudningar av det slaget som beskrevs på årsbasis och med det en ca kostnad för middagen. 

Jag har tidigare aldrig budgeterat för det utan bara handlat. Nu vill jag få ordning på min ekonomi och ville bara kolla att  min egen skattning på 700-900 per bjudning är rimlig.  

Anonym (fest) skrev 2022-01-21 18:25:47 följande:
    Men för väldigt många är kycklinggryta som TS skriver om inte festmat, utan vardagsmat. Eller rättare sagt kan kycklinggryta absolut vara festmat, om man har flera genomtänkta tillbehör, spännande bröd till och några roliga snittar innan. Och då kostar ju tillbehör och snittar. Men ingen förrätt och bara kycklinggryta och ris och ingenting mer är för många en vanlig tisdag. 

Bara en enkel kladdkaka till efterrätt är inte festmat för mig, men kladdkaka kan absolut bli det om man har någon spännande glass till, eller smaksatt grädde, och färska bär. Och då kostar bären ofta lika mycket eller mer som själva kakan. 

Man har helt enkelt lite olika syn på vad som är festmat Ingen behöver väl ha mer rätt än någon annan, men det gör det svårt att svara exakt på en budgetfråga.

vardagsmat för mig går snabbt och tar Max 30 minuter. En kycklinggryta kan vara nog så festlig om man tar sig tiden och gör något med mer komplexa smaker, tex asiatiskt kokar ner kycklingbenen till egen buljong etc. 
    gör goda tillbehör som dippor. 
    eller hemgjord pasta, inte dyrt men så jäkla mycket godare än köpt. Och nog så festligt, för inte hade jag stått och gjort det en vardag. 
    att steka en dyr biff kan vem som helst göra men att stå en halv dag och göra något fantastiskt av endast vegetariskt eller kyckling, hade ivf jag uppskattat mer 

• Anonym (.)
    Anonym (Vad kostar en middag?) skrev 2022-01-22 00:50:54 följande:

För att jag vill få en uppfattning om man ska budgetera för det löpande. Dvs om jag gör en budget per månad så behöver jag skatta antalet bjudningar av det slaget som beskrevs på årsbasis och med det en ca kostnad för middagen. 

Jag har tidigare aldrig budgeterat för det utan bara handlat. Nu vill jag få ordning på min ekonomi och ville bara kolla att  min egen skattning på 700-900 per bjudning är rimlig.  

Det blir nog svårt att skapa en budget efter andras uppskattningar. Det varierar ju så stort.
    Min första budget skapade jag för ett par år sedan och då utgick jag från konsumentverkets siffror. Det fick jag sedan justera efter vår ekonomi. Det tog några månader innan det blivit rätt.
  • hammarhajen
    Anonym (Vad kostar en middag?) skrev 2022-01-22 00:56:16 följande:

vardagsmat för mig går snabbt och tar Max 30 minuter. En kycklinggryta kan vara nog så festlig om man tar sig tiden och gör något med mer komplexa smaker, tex asiatiskt kokar ner kycklingbenen till egen buljong etc. 
    gör goda tillbehör som dippor. 
    eller hemgjord pasta, inte dyrt men så jäkla mycket godare än köpt. Och nog så festligt, för inte hade jag stått och gjort det en vardag. 
    att steka en dyr biff kan vem som helst göra men att stå en halv dag och göra något fantastiskt av endast vegetariskt eller kyckling, hade ivf jag uppskattat mer 

Jag vet många kycklinggrytor, även asiatiska, som tar max 30 min
    Och som sagt kan kycklinggryta absolut vara festmat för mig, beroende på tillbehör, dukting, snittar och förrätt respektive efterrätt. Du skriver själv om olika dipsåser... och även om man kör billigast möjliga så är dipsåser inte gratis. 

Därför är det svårt att svara rakt på en budgetfråga, man tolkar helt enkelt olika. Du skriver "kycklinggryta och glass" och någon tänker "lite chips innan, kycklinggryta, ris och isbergssallad, sedan Bick Pack". Någon annan tänker "nötter till välkomstdrinken, förrätt som passar med kycklinggryta, kycklinggryta, ris, bröd, grillade grönsaker och två olika såser, någon lyxigare glass som Lejonet och Björnen med grädde och bär".

Samma med dryck. En del gillar vin runt 80 kr/flaska och delar en flaska på fyra. Andra gillar vin runt 150 kr/flaska och delar två flaskor på fyra. Båda skulle nog säga "vin till maten, inga mängder men vin till maten". Men för ena hamnar prislappen på 80 kr och för den andra på 300 kr. 

Och som sagt, ingen har ju mer rätt än någon annan. Men man har olika vanor och därför får man rätt olika svar. Själv gillar jag detaljer när jag bjuder (inte alltid till vardags...) och betalar extra för just bär till glassen och kanske någon dekorationsgrej (typ chokladlöv), kryddgrönt att dekorera med, någon rolig snitt till välkomstdrinken. Men jag bryr mig inte ett skvatt om andra skippar detaljerna
  • Anonym (Beror på)

Blir lite komiskt när folk tror att det bara är priset som gör rätten. 
    En vällagad enkel rätt kan vara minst lika god som en sönderlagad entrecote från saluhallen. 
    Jag lagar mat efter vilken gäst som kommer. exempelvis entrecote oavsett var den är köpt skulle jag inte bjuda våra närmsta grannar på eftersom dom inte gillar rött kött. Dom skulle däremot uppskatta en grillbuffe. 
    Min syster och svåger däremot skulle jag bjuda på rött blodigt kött, jag behöver dock inte ge flera hundra kronor kilot för att få det gott. 
    Vill jag ha något särskilt köper jag det vid säsong och köper ofta hela djur från bönder. 
    Eftersom jag köper allt när det är billigt så blir också kalasen billiga. 
    100kr / portion tycker jag låter mycket. Senast vi hade kalas bjöds det på 

Färsk handgjord bandspagetti ( gjorde själv)
    Hemgjord skaldjursfond på vitt vin och charlottenlök för att binda ihop skaldjuren och pastan.
    Wannameiräkor och Vongolemusslor 
    Massa parmesan, citron, smör och persilja.
    Detta gick på till 8 personer 350kr
    Köper alltid alkohol i Tyskland samma sort men 30-50 kr billigare.
    Till efterrätt så blev det Gino. 

En kycklinggryta till 8 personer, hade jag köpt Kycklingklubba och benat ur ( kycklingsteak om man köper färdig) blir en 10del av priset om man benar ur själv, samt att man kan använda benen till fond. 
    2 kg kycklingklubba 30 kr vid kampanj 

Det jag vill få fram är att det är jättesvårt att säga vad som är ett normalt pris, det handlar om hur du lagar, hur du handlar och hur du tänker.

• Anonym (Beror på)
    Anonym (Vad kostar en middag?) skrev 2022-01-22 00:50:54 följande:

Smart. Det har jag också hjort samt att jag tänker i förväg att om 3 månade fyller lillgrabben 10 då kommer släkten. Denna veckan ä svensk fläskfile billigt då kan jag köpa det och frysa in till dess.
    En annan sak jag märkt hos vänner är att vid konfirmation ska det vara stora bjudningar med massa fint men det finns ingen budget till det utan dom lever på pasta med ketchup i 2 veckor efter. 
    En vän frågade (när vi hade gjort en sommarbuffe med massa gott till konfirmationen ) hur har ni  råd?
    Ja du sa jag det är ju inget som koms på denna veckan att han skulle konfirmeras det har vi vetat sedan han föddes ( om han ville) och då kunnat sätta av till detta. Det kommer alltid komma grejer som barnen gör som man vet i förväg. Har man en plan i livet så blir dom oplanerade grejerna inte så stora. 
  • LadyJane
    Anonym (Beror på) skrev 2022-01-24 11:10:19 följande:
    Blir lite komiskt när folk tror att det bara är priset som gör rätten. 
    En vällagad enkel rätt kan vara minst lika god som en sönderlagad entrecote från saluhallen. 
    Det blir inget annat än fel när man gör såna här halmdockor, att antingen så lagar man billigt eller så förstör man dyrt.
    Sanningen är snarare att den som är mycket matintresserad kan laga mat och är mer intresserad av att köpa råvaror av högre kvalitet till ett högre pris.

Din felaktiga slutsats tillför alltså inget i tråden.
  • Anonym (Beror på)
    LadyJane skrev 2022-01-24 11:40:11 följande:
    Det blir inget annat än fel när man gör såna här halmdockor, att antingen så lagar man billigt eller så förstör man dyrt.
    Sanningen är snarare att den som är mycket matintresserad kan laga mat och är mer intresserad av att köpa råvaror av högre kvalitet till ett högre pris.

Din felaktiga slutsats tillför alltså inget i tråden.
    Helt fel, du har INGEN matkunskap om du måste köpa en entrecote för 700kr/kg för att maten ska bli bra. 
    Är du matintresserad så hanterar du maten som ett hantverk, tar tillvara maten på bästa sätt utefter förutsättningarna. 
    Vem som ( inte är helt inkompetent vid spisen) kan tillaga en entrecote.
    Är du intresserad av mat kan du hantverket, du vet hur du styckar, plockar, odlar. Det är då du får en bra produkt inte för du lägger massa pengar i en saluhall. 
    Sen kan jag tycka att vårt svenska mathantverk är alldeles för underskattat. Svensk husmanskost är en konst att göra på riktigt vis.
  • Xlr8
    Anonym (Vad kostar en middag?) skrev 2022-01-20 23:52:58 följande:
    Vad kostar det att bjuda på middag?

vi är en familj på 2 vuxna och 3 barn som ska bjuda en annan familj med lika många barn och vuxna på middag. Det serveras någon öl innan middagen och dricks vin till maten (de vuxna). Det serveras ?festmat?, dvs inte falukorv men detta kan vara kycklinggryta eller vad som helst som känns lite roligare än måndagsmat, dvs inte ryskkaviar. Det serveras även efterrätt- glass, kladdkaka eller liknade. 

vad hade ni budgeterat för en sådan middag? 

Det beror på dina skickligheter i köket och tiden du har.
    Jag kan fixa tre rätters som lätt du skulle får pynta 1000 kr för på restaurang för under 20 kr. 
    Med planeringen och tid kan du radikalt halvera kostnaden utan problem.

Vilket tema/kök, allergier och önskad budget har ni?
  • LadyJane
    Anonym (Beror på) skrev 2022-01-24 12:23:02 följande:
    Helt fel, du har INGEN matkunskap om du måste köpa en entrecote för 700kr/kg för att maten ska bli bra. 
    Är du matintresserad så hanterar du maten som ett hantverk, tar tillvara maten på bästa sätt utefter förutsättningarna. 
    Vem som ( inte är helt inkompetent vid spisen) kan tillaga en entrecote.
    Är du intresserad av mat kan du hantverket, du vet hur du styckar, plockar, odlar. Det är då du får en bra produkt inte för du lägger massa pengar i en saluhall. 
    Sen kan jag tycka att vårt svenska mathantverk är alldeles för underskattat. Svensk husmanskost är en konst att göra på riktigt vis.
    Jag har rätt såklart.
    Det jag pekade på var dina argumentationsfel som du envisas med att upprepa. För det är du som har fel när du argumenterar med begrepp som "måste". Det är bara du som gör det för att försöka bevisa att du har rätt.

Lite lustigt att du tar till begrepp som mathantverk när varenda hantverkare vet att resultatet beror på grundmaterialet oavsett om det handlar om trä, tyg, silver eller mat. Ju bättre råvara desto bättre slutprodukt är en sanning som står sig oavsett hantverk.

Såklart att du kan göra en välsmakande middag på billigt kött liksom du kan förstöra ett dyrt kött. Men det var inte min poäng utan att den slutsats du drar är felaktig för att du inte kan eller vill dra rätt slutsatser.
    En felaktig slutsats betyder inte att du har rätt utan att du har fel pga den felaktiga slutsatsen. Du har således fortfarande fel.

Den som handlar dyra råvaror är i allmänhet de som är mycket matlagningsintresserade och av praktisk övning så är de oftast skickligare.

Det finns en anledning varför finare krogar handlar dyrare råvaror. det är inte för att det inte går att laga billig mat utan för att det helt enkelt smakar godare med bättre råvaror.
    Men har man inte smakat på skillnaden så är det lätt att ha den åsikten du har.
  • Anonym (budget?)

Alltså, gör någon ens en budget för det? Vi bestämmer vilken mat vi vill bjuda på, handlar, betalar, funderar inte på vad det kostar varken före eller efter. 

• LadyJane
    Anonym (budget?) skrev 2022-01-24 13:11:43 följande:

Alltså, gör någon ens en budget för det? Vi bestämmer vilken mat vi vill bjuda på, handlar, betalar, funderar inte på vad det kostar varken före eller efter. 

Helt uppenbarligen som du kanske kan se i tråden.
    Jag kan tycka att det är rätt vettigt att göra om det är som TS att man har middag rätt ofta om man samtidigt vill ha koll på ekonomin, vilka pengar som går vart.

Nu tror jag dock inte att tråden speglar hela samhället utan de som svarar är de som har en hum om hur mycket det kan handla om.
  • Anonym (blå)

Lite snabbt tänker jag 400-600kr? Beror ju lite på hur gamla barnen är, är de småbarn äter de ju inte så mkt.
    Ska man köpa billiga märken så skulle det säkert gå för under 300kr (men bara om barnen inte är så gamla).

• Anonym (Beror på)
    Xlr8 skrev 2022-01-24 12:33:53 följande:
    Det beror på dina skickligheter i köket och tiden du har.
    Jag kan fixa tre rätters som lätt du skulle får pynta 1000 kr för på restaurang för under 20 kr. 
    Med planeringen och tid kan du radikalt halvera kostnaden utan problem.

Vilket tema/kök, allergier och önskad budget har ni?
    Håller med dig, tyvärr vill många försvara en hög kostnad med att det då är bättre råvaror. 
  • Anonym (Beror på)
    LadyJane skrev 2022-01-24 13:09:56 följande:
    Jag har rätt såklart.
    Det jag pekade på var dina argumentationsfel som du envisas med att upprepa. För det är du som har fel när du argumenterar med begrepp som "måste". Det är bara du som gör det för att försöka bevisa att du har rätt.

Lite lustigt att du tar till begrepp som mathantverk när varenda hantverkare vet att resultatet beror på grundmaterialet oavsett om det handlar om trä, tyg, silver eller mat. Ju bättre råvara desto bättre slutprodukt är en sanning som står sig oavsett hantverk.

Såklart att du kan göra en välsmakande middag på billigt kött liksom du kan förstöra ett dyrt kött. Men det var inte min poäng utan att den slutsats du drar är felaktig för att du inte kan eller vill dra rätt slutsatser.
    En felaktig slutsats betyder inte att du har rätt utan att du har fel pga den felaktiga slutsatsen. Du har således fortfarande fel.

Den som handlar dyra råvaror är i allmänhet de som är mycket matlagningsintresserade och av praktisk övning så är de oftast skickligare.

Det finns en anledning varför finare krogar handlar dyrare råvaror. det är inte för att det inte går att laga billig mat utan för att det helt enkelt smakar godare med bättre råvaror.
    Men har man inte smakat på skillnaden så är det lätt att ha den åsikten du har.
    Vet du vad köp KOBE biff nästa gång så blir det säkert ännu godare vad du än serverar till eller hur du tillagar den. 
    Tro kan försätta berg säger dom ju. 

Svar på frågan 
    Budgetera 200-250kr / person och tillställning. Barnen får ju inte alkohol så då jämnar det ut sig om det blir lite dyrare på maten.
  • Jemp
    Anonym (budget?) skrev 2022-01-24 13:11:43 följande:

Och de flesta är ju medvetna om att alla inte 1) har samma ekonomiska förutsättningar och 2) olika intresse av detaljnivån i att ha koll på sin ekonomi. 

Jag tycker inte frågan om hur man budgeterar för en bjudmiddag är konstig alls. Däremot väldigt svår att ge ett generellt svar på. 
Svar på tråden Vad kostar det att bjuda på middag?