Anonym (Vad kostar en middag?) skrev 2022-01-22 00:56:16 följande:
vardagsmat för mig går snabbt och tar Max 30 minuter. En kycklinggryta kan vara nog så festlig om man tar sig tiden och gör något med mer komplexa smaker, tex asiatiskt kokar ner kycklingbenen till egen buljong etc.
gör goda tillbehör som dippor.
eller hemgjord pasta, inte dyrt men så jäkla mycket godare än köpt. Och nog så festligt, för inte hade jag stått och gjort det en vardag.
att steka en dyr biff kan vem som helst göra men att stå en halv dag och göra något fantastiskt av endast vegetariskt eller kyckling, hade ivf jag uppskattat mer
Jag vet många kycklinggrytor, även asiatiska, som tar max 30 min
Och som sagt kan kycklinggryta absolut vara festmat för mig, beroende på tillbehör, dukting, snittar och förrätt respektive efterrätt. Du skriver själv om olika dipsåser... och även om man kör billigast möjliga så är dipsåser inte gratis.
Därför är det svårt att svara rakt på en budgetfråga, man tolkar helt enkelt olika. Du skriver "kycklinggryta och glass" och någon tänker "lite chips innan, kycklinggryta, ris och isbergssallad, sedan Bick Pack". Någon annan tänker "nötter till välkomstdrinken, förrätt som passar med kycklinggryta, kycklinggryta, ris, bröd, grillade grönsaker och två olika såser, någon lyxigare glass som Lejonet och Björnen med grädde och bär".
Samma med dryck. En del gillar vin runt 80 kr/flaska och delar en flaska på fyra. Andra gillar vin runt 150 kr/flaska och delar två flaskor på fyra. Båda skulle nog säga "vin till maten, inga mängder men vin till maten". Men för ena hamnar prislappen på 80 kr och för den andra på 300 kr.
Och som sagt, ingen har ju mer rätt än någon annan. Men man har olika vanor och därför får man rätt olika svar. Själv gillar jag detaljer när jag bjuder (inte alltid till vardags...) och betalar extra för just bär till glassen och kanske någon dekorationsgrej (typ chokladlöv), kryddgrönt att dekorera med, någon rolig snitt till välkomstdrinken. Men jag bryr mig inte ett skvatt om andra skippar detaljerna