• Anonym (Tandtrollet)

    Byta ut mina tänder

    Hej jag har länge gått och funderat kring att byta ut mina tänder, ALLA mina tänder pga dels tandhälsa och dels sneda utåtstående framtänder. Vilka olika alternativ finns det att använda sig av?

  • Svar på tråden Byta ut mina tänder
  • Anonym (laga?)

    Går de inte att laga? En tandläkare utgår nog ifrån det. Om det inte går så kan du få fasta broar om möjligt, de fästs på de tänder du har kvar. Sen finns också lösa broar. Eller fullständiga löständer (får du det så sjunker ansiktet ihop). Ett annat alternativ är att du drar ut allt och får skruvar i käkarna om du har tillräckligt med käkmassa (och stålar) för det. Det kostar flera tusen per skruv och du behöver nog 3-4 per käke i alla fall. I det fallet är det också extremt viktigt med tandhälsan framöver för att inte hela truten ska "vissna". Det fastnar nämligen väldigt lätt bakterier i munnen och ju mer jobb du har gjort med tänderna, desto mer måste du jobba för att få det rent så att allt håller.

  • Anonym (Tandtrollet)

    Nej jag vill inte laga det utan vill bara byta ut dem som lagats flera gånger(inte pga dålig munnhygien) ca 15 tänder med tandimplantat och 15 med skalfasader. (har dragit ut två) 

  • Anonym (Boka)
    Anonym (Tandtrollet) skrev 2022-01-24 10:03:43 följande:

    Nej jag vill inte laga det utan vill bara byta ut dem som lagats flera gånger(inte pga dålig munnhygien) ca 15 tänder med tandimplantat och 15 med skalfasader. (har dragit ut två) 


    Boka tid hos tdl för undersökning, möjlighet och kostnadsförslag . Bäst att göra så

    mvh tandsköterska 
  • Anonym (H)

    Tandreglering mot sneda tänder. Vet inte vad du menar med tandhälsa, tandlossning? I övrigt tycker jag det låter radikalt att byta ut alla tänder. Men är alla tänder riktigt skadade, kan det röra sig om kronor, brygga eller implantat

Svar på tråden Byta ut mina tänder