• Anonym (Snål?)

När ber ni om swish?

Jag har väldigt svårt att be mina vänner swisha om jag tar notan på en restaurang eller dylikt. Jag är livrädd för att anses som snål och är själv väldigt noga att swisha när andra betalat. bland kan jag dock känna att jag ju inte kan stå för andras mat och dryck bara för att de är "glömska". Senast tog jag en nota på 1200 kr (vi var fyra personer), och vet inte om det är okej att påminna om? Vad tycker ni? Var går gränsen för att ni ber folk swisha? Bjuder gärna mina kompisar på saker, men då tänker jag typ middagar hemma eller ett vinglas eller så.

Är det snålt att påminna? Jag har det gott ställt men har ingen jättehög inkomst. Är 27 år gammal. 

• Svar på tråden När ber ni om swish?
  • Anonym (H)

Finns ju en funktion på swish nu som gör att man kan skicka en förfrågan via svisch appen. Så behöver de bara bekräfta den och betala. 

• Anonym (Ute)
    Annispannis92 skrev 2022-01-26 09:13:16 följande:

Att "glömma bort" att swisha tycker jag verkligen är oförskämt. 

Du har aldrig varit med om att dina vänner glömt bort det 
  • IceKitten
    Anonym (Snål?) skrev 2022-01-25 21:31:44 följande:
    Brukar alltid säga så! Men sedan så "glöms det bort"... Och då känner man sig oskön som måste skriva och påminna dagen därpå..
    Det är snarare dina vänner som borde känna sig osköna för att de inte betalar för sig.
    Men iskall hade jag slutat ta notan helt. Betala bara för din del så slipper du problemet helt :)
  • Anonym (asdfg)
    Gryntroll skrev 2022-01-26 09:46:25 följande:
    Jag tänkte också på den, men som jag förstått det, kräver att den andra har aktiverat den funktionaliteten. Man kan ju gissa att TS kompisar glömt att aktivera den Flört
    Se där, ännu ett skäl för ts att inte erbjuda sig att ta notan :)
  • Anonym (XXX)

Jag sätter också gränsen vid 100 kr. Är det mindre än det så bråkar jag inte om det. Men det beror ju på var man är i livet, såklart. DU behöver i alla fall inte skämmas för att du påminner. Du kan väl skriva några soliga rader till dem, skoja om något ni pratade om - och så som en passus lägga in att "det är visst ett par som inte har swischat mig ännu - ingen panik, det är lätt att glömma, men jag skulle i alla fall vara tacksam om ni gjorde det snarast". 

Det ÄR tyvärr så att det finns många fräcka människor. Ser dom att det går bra att komma undan utan att betala när du tar notan, så sätter dom det i system. 

• Anonym (Sandra)

Varför känner du så? Den som ska känna att det är pinsamt är personen som glömt bort att betala för sig?

Skicka bara i väg ett sms och be om dina pengar. Tycker de borde skämmas som inte betalar för sig direkt på plats. 

• Mrs Moneybags

Jag ber folk swisha när jag betalar notan. Det är ju enklare när man har kvittot framför sig så att alla kommer ihåg vad de ska betala, oavsett om man delar lika eller bara betalar för "sitt". 

Varför vänta? 

I ditt läge skulle jag sluta ta notan, eftersom du inte vågar be dina vänner om pengar. 

• Anonym (Blomman)

För många innebär att ta notan att man faktiskt bjuder. Men i de kretsar jag befunnit mig har det då gått laget runt. Ingen kände sig utnyttjad

• Anonym (Laddi)

En betalar, sen räknar vi ut var och ens kostnad och swishar direkt.
    Skulle de missbrukas så hade jag betalat för sista gången.

• Anonym (A)
    Mrs Moneybags skrev 2022-01-27 08:57:04 följande:
    Jag ber folk swisha när jag betalar notan. Det är ju enklare när man har kvittot framför sig så att alla kommer ihåg vad de ska betala, oavsett om man delar lika eller bara betalar för "sitt". 

Varför vänta? 

I ditt läge skulle jag sluta ta notan, eftersom du inte vågar be dina vänner om pengar. 
    +1
  • Anonym (Kpe)

Är du man eller kvinna?
    Många kvinnor förutsätter att män ska betala för dem. Det händer mig jämt.

• Anonym (Samma)

Jag förstår dig TS, jag är likadan. Men, har faktiskt ändrat mig lite och börjat tänka att det är de som ska skämmas om någon nu ska det. Jag har dock ingen skyldighet att försörja dem men bråkar jag aldrig om en hundring hit eller dit. 1 200 skulle jag däremot aldrig stå för om jag inte hade bjudit mina vänner på restaurang i förväg vill säga. 

• Anonym (U)
    Anonym (Linn) skrev 2022-01-26 08:20:17 följande:

Är det några som är snåla och pinsamma så är det ju dina kompisar som låter dig stå för deras nota! Fult beteende av dom. Självklart har de inte glömt heller, utan de drar på det och hoppas att du ska glömma eller inte våga ta upp det. Det har ju funkat förr med dig så de hoppas på det igen. 
    Skicka ett sms bara till var och en: Hej, notan i lördags blev på 1200 kronor. Vi var fyra stycken så jag är tacksam om du under dagen swishar mig 300 kr. 
    Hade jag fått ett sånt sms och kommit på att jag glömt att betala för mig (skulle i princip aldrig hända) hade jag skämts rejält och bett om ursäkt samt betalat på direkten. 

Hur vet du att alla åt för exakt samma pris? 
    Det är också snålt och pinsamt att bestämma över andras huvud att alla ska betala samma summa när folk kanske beställer olika rätter beroende på sin ekonomi. 

• Anonym (asdfg)
    Anonym (Kpe) skrev 2022-01-27 20:36:27 följande:

Är du man eller kvinna?

Möjligen på en dejtmiddag, men nu handlar det om ett kompisgäng. Jag är kvinna men förutsätter inte att mina killkompisar ska betala för mej.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (U) skrev 2022-01-27 21:18:52 följande:

Hur vet du att alla åt för exakt samma pris? 
    Det är också snålt och pinsamt att bestämma över andras huvud att alla ska betala samma summa när folk kanske beställer olika rätter beroende på sin ekonomi. 

Då får väl den som endast tog en förrätt samt drack ett glas vatten till öppna sin mun och säga detta.
    Eller ännu bättre, man ser till redan när man sitter vid bordet och äter att det blir rättvist uppdelat och att allt betalas som det ska. 
  • Anonym (Tess)

Jag tycker det är ok att be om alla summor egentligen men erkänner att jag skulle bli lite paff om någon bad mig Swisha under 50 kr. Men jag skulle inte tycka mindre om personen för det. 

Jag brukar inte be om summor under 100 förutom när det gäller en viss vän jag har som alltid brukade glömma. Henne ber jag alltid  swisha även om det bara gäller en kaffe. Hon tar aldrig själv notan men nu för tiden glömmer hon inte lika ofta åtminstone. 

Jag tror du behöver påminna direkt eller så ber du den som glömt ta notan nästa gång och berättar att det jämnar ut sig eftersom de glömde senast. 

• Anonym (Lollo genus)
    Anonym (Kpe) skrev 2022-01-27 20:36:27 följande:

Är du man eller kvinna?

Ja, jag tycker att männen tar notan även om det inte är en dejt. 
  • Annispannis92
    Anonym (Ute) skrev 2022-01-26 13:14:25 följande:
    Du har aldrig varit med om att dina vänner glömt bort det 
    Nej, det har jag inte vad jag kan minnas. 
Svar på tråden När ber ni om swish?