• Mizzys

    Katt som vägrar äta torrfoder

    Hej!
    kanske är det någon som kan hjälpa mig eller har erfarenhet.
    det är så att jag har skaffat mig en kattung, av rasen brittisk korthår.
    Han äter blötmat och är helt galen i det men vägrar torrfoder.
    Jag har köpt sådan torrfoder som uppfödaren hade, pratat med veterinär och uppfödare Men inget hjälper.

    Om jag blandar i torrfoder i blöt maten så äter han det, men äter inte annars ur skålen. Jag har provat att ha torrfoder i vatten och andra fabrikat men inget hjälper.

    Någon som har något annat tips?
  • Svar på tråden Katt som vägrar äta torrfoder
  • nomina

    Varför vill du att han ska äta torrfoder?
    Ur hälsoperspektiv är det bra att de äter blötmat! Främjar njurar och att hålla en bra vikt! :) 
    Låter som en klok kisse!

  • Dexter dot com
    Jbn skrev 2022-02-02 18:32:02 följande:

    En frisk katt ska egentligen äta Bara två gånger om dagen. Det är om de har magproblem man rekommenderar flera mindre mål om dagen. 


    Framförallt innekatter brukar ha problem med övervikt och ska inte ha fri tillgång till mat.


    Dom veterinärer jag träffat rekommenderar många små mål per dag. Titta jag på mina egna katter och katterna på katthemmet där jag jobbade i många år så småäter dom under hela dygnet vilket verka vara naturligt för dom.
    Blötmat är ju oftast inte energirikt och brukar inte ge övervikt om man ger normala mängder.
  • Mortiscia80
    Mizzys skrev 2022-02-02 18:56:35 följande:
    Jag ger honom musch bollar morgon och kväll, blandar i torrfoder i det, han äter upp allt då.
    jag ger honom samma torrfoder som uppfödaren hade och den heter purizon och den ska vara bra enligt henne. Det Finns inte att köpa i butik utan måste beställas på zooplus.
    det är lite konstigt att han käkar torrfodret i köttet.

    kycklingvingar? hur ofta ger du det? Ersätter det en måltid eller det är som snacks? Lägger du den rå i skålen och så får katten gnaga på den?

    är helt oerfaren, mitt första husdjur så all tips är välkomna :).

    ska definitivt inte svälta min lilla katt 
    Du ska inte ge kycklingvingar bara som de är, om katten biter sönder benen och får i sig kan de skära sönder inälvorna och sen har du ingen katt mer. Annars kan de så klart äta rått kött oavsett slag.
  • Dexter dot com
    Mortiscia80 skrev 2022-02-03 06:31:26 följande:
    Du ska inte ge kycklingvingar bara som de är, om katten biter sönder benen och får i sig kan de skära sönder inälvorna och sen har du ingen katt mer. Annars kan de så klart äta rått kött oavsett slag.
    Råa ben flisar sig inte och är inte vassa så det går bra att ge. BARF innebär just att ge råa ben/kött. Däremot är det inte ovanligt att dom blir förstoppade av ben och märg. Nä man säger att man inte ska ge F-ben ( fläsk,fisk,fågel) är det tillagade ben man menar eftersom värmen gör benen porösa och dom blir vassa när katt/hund tugga på dom.
  • Jemp
    Jbn skrev 2022-02-03 04:34:17 följande:
    Jag har bara sett fodertillverkare rekommendera fri tillgång till mat. Jordbruksverket rekommenderar fri tillgång till vatten står inget om hur ofta de ska äta, bara att de inte ska vara för tjocka eller för magra. Tyvärr är det förstnämnda ett stort problem bland innekatter. Det är inte alla katter som klarar fri tillgång till mat, annorlunda om man har utekatt som kommer in och äter någon gång och är ute och rör sig för det mesta. 
    Du får gärna visa var Jordbruksverket rekommenderar fri tillgång till mat? 
    Jag har aldrig sagt att de rekommenderar fri mat (dock flera mål per dag). Likaså har jag sagt om det funkar- inte att överviktiga katter ska ha fri tillgång. Läs om läs rätt.
  • Mizzys
    nomina skrev 2022-02-03 05:05:53 följande:

    Varför vill du att han ska äta torrfoder?
    Ur hälsoperspektiv är det bra att de äter blötmat! Främjar njurar och att hålla en bra vikt! :) 
    Låter som en klok kisse!


    Därför att jag inte vill vara beroende att vara hemma och servera färsk blötmat.
    jag tänker semester tider då man kanske vill hitta på något, det är ju praktiskt att veta att hsn käkar torrfoder om jag inte är hemma.
  • nomina
    Mizzys skrev 2022-02-03 07:46:49 följande:
    Därför att jag inte vill vara beroende att vara hemma och servera färsk blötmat.
    jag tänker semester tider då man kanske vill hitta på något, det är ju praktiskt att veta att hsn käkar torrfoder om jag inte är hemma.
    Ahh jag förstår. 
    Kanske får prova lite nya sorter tills du hittar en som kissen tycker om :) 
  • Jbn
    Jemp skrev 2022-02-03 07:42:08 följande:
    Jag har aldrig sagt att de rekommenderar fri mat (dock flera mål per dag). Likaså har jag sagt om det funkar- inte att överviktiga katter ska ha fri tillgång. Läs om läs rätt.
    Du får gärna visa att Jordbruksverket rekommenderar många små mål då. 
  • Agdaa

    Min äldre katt hade svårt att tugga torrmat, antagligen för att hon fick ont i munnen. Kan ju va nåt sånt med din katt oxå :o

  • callmepreggoornot
    Agdaa skrev 2022-02-18 20:13:00 följande:

    Min äldre katt hade svårt att tugga torrmat, antagligen för att hon fick ont i munnen. Kan ju va nåt sånt med din katt oxå :o


    Får hoppas inte med tanke på att det är en kattunge :/
  • Räkan77

    En kattunge som växer behöver mat flera gånger om dagen, så om katten inte äter torrfoder behöver den få annan mat oftare än morgon och kväll. 

Svar på tråden Katt som vägrar äta torrfoder