• Anonym (Trött)

Underhåll

Nu har mitt barn valt att bo hos den andra föräldern mer så hen är hos oss varannan helg istället för dom tidigare varannan vecka, barnet är ca. 13 år och man bör lyssna på det.
    Det finns kanske inte så mycket val men den andra föräldern har flera andra barn så boendet hade inte förändrats om hen hade bott heltid hos mig, samma hos oss då jag har flera bonusar så huset är lika stort och lika stora räkningar ska dras varje månad. Enligt mig är det skillnad på eget val att man inte vill ta hand om sitt barn än att bli tvingad till varannan helg, nu ska jag betala fullt underhåll trotts att skillnaden mot innan är ca. 9 dgr per månad, barnet har inga fritidsintressen och det är bara hos oss barnet har nya kläder. Jag kanske är dum i huvudet men varför ska jag betala för allt hela månaden när det handlar om 9 dgr med mat och extra tvål ungefär. Pengarna är lite sak samma mest att de inte knappt kommer gå till mitt barn. 

• Svar på tråden Underhåll
  • Anonym (Mer)

Så man uppfattar rätt, när jag skrev normalinkomst så menar jag min normala inkomst, den är hög om man jämför med snitt, men denna inkomst fick jag efter vi separerat, barnen har inte haft levnadsstandard efter den när vi bodde ihop, men skulle dom haft det så hade ex lätt vunnit i rätten och fått högre underhåll.

Men nu ser ni hur dom räknar 11.50% är för två barn och per barn, vad ett barn har vet jag inte men den är all säkerhet många  % högre.

Sedan som jag visat, detta är verkliga siffror och exakt hur dom har räknat, hur jag bor, omkostnader jag har tas inte i beräkning, vad mitt ex tjänar tas inte heller i beräkning, barnen har rätt till fulla underhåll samt barnbidrag, det betalar hela hennes hyra, men barnen ska bo någonstans hur ex använder pengarna är upp till henne.
    Skulle barnen kräva att få underhållet för sig själv så kan mamman kräva hyra av dom, samt kostnader för mat, kläder osv,  varav det är pengar direkt till mamman.
    Med andra ord det som står att det är barnens pengar stämmer inte heller, bara för den skeptiska och ställa frågan vem vinner i en tvist? mamman eller barnen, dom bor hemma äter, får kläder osv.

• ElaineBenes

Förstår din frustration. Vi var med om liknande när min bonus var yngre, jag kan tycka att underhåll och lika stor peng från boendeföräldern tillsammans med barnbidrag och ev. flerbarnstillägg borde räcka för barnets omkostnader. 
    Min mans ex jobbade inte heller så hade ingen förlorad inkomst pga. VAB 
    Men ja, det behövdes nya stövlar, fotbollsskor, ridhjälm etc som maken skulle betala. 
    Jag anser att allt som boendeföräldern vill ha pengar för måste förankras innan... Tex xx vill prova fotboll, ok då kan vi kolla om vi kan låna eller köpa begagnat tills vi vet om det ska fortsättas med. 
    Likaså tycker jag att allt som nu har köpts, kanske skulle tillfalla detta hushållet när det växts ur och inte småsyskon blocket osv i andra hushållet. 

Men, nu många år senare och snart vuxen bonus funkar det ändå hyfsat. Så det kan bli bättre, men sluta att betala något alls utöver underhållet. Du måste ju självklart bidra till barnets försörjning men det gör du genom att betala underhåll

• Anonym (Mer)
    ElaineBenes skrev 2022-02-03 20:12:13 följande:

Förstår din frustration. Vi var med om liknande när min bonus var yngre, jag kan tycka att underhåll och lika stor peng från boendeföräldern tillsammans med barnbidrag och ev. flerbarnstillägg borde räcka för barnets omkostnader. 
    Men ja, det behövdes nya stövlar, fotbollsskor, ridhjälm etc som maken skulle betala. 
    Jag anser att allt som boendeföräldern vill ha pengar för måste förankras innan... Tex xx vill prova fotboll, ok då kan vi kolla om vi kan låna eller köpa begagnat tills vi vet om det ska fortsättas med. 
    Likaså tycker jag att allt som nu har köpts, kanske skulle tillfalla detta hushållet när det växts ur och inte småsyskon blocket osv i andra hushållet. 

Men, nu många år senare och snart vuxen bonus funkar det ändå hyfsat. Så det kan bli bättre, men sluta att betala något alls utöver underhållet. Du måste ju självklart bidra till barnets försörjning men det gör du genom att betala underhåll

Tänk att pengar som ett lagstadgat underhåll ska gå in och förstärka en relation till sitt barn. där barnet vet att hos ena föräldern kommer jag inte få något ifrån, betalar underhåll men det täcker inte barnens behov, täcker knappt matkostnaden, nöjen idrottsutövning.

Min fråga går oavkortat till dig, hur är du funtad?

Är 1823 kr i månaden ett belopp som gör att du säger nej till ditt barn varann helg, med orden du får fråga din andra förälder om pengar jag betalar underhåll. och beloppet är så små pengar för ett barns uppväxt.
  • Anonym (Sara)
    ElaineBenes skrev 2022-02-03 20:12:13 följande:

Man har ju ingen skyldighet att betala något mer än underhållet (förutom omkostnader vid umgänge). Så det är ju som du skriver att underhåll + barnbidrag + boendeförälderns egen ekonomi förväntas räcka. 

Vet inte om jag missat något, men ser inte att ts skrivit att den andra föräldern kräver något mer ekonomiskt än underhållet? 

Det är dessutom i så fall helt frivilligt. 
  • mari123

1800:- är väl vad man kan betala för vinterskor och jacka till ett barn. SNÅLT räknat och så ska det kallas "underhåll"!?

• sextiotalist
    Anonym (Mer) skrev 2022-02-03 16:25:41 följande:
    Jag betalar underhåll för två barn, jag träffar dom vv helg. Avdrag för egen försörjning är 120000 kr, hur jag bor eller vilka månadskostnader jag har beräknas inte, Man följer bara taxerad inkomst från skatteverket.
    Viken inkomst mitt ex har tars inte heller i beräkning, och jag får inte ta del av hennes inkomst.
    Skulle mitt ex gått till rätten har hon med andra ord rätt till högre underhåll år 2020 där FK kom fram till 6735 kr per barn o månad, vad tingsrätten hade dömt skulle hamna mitt i mellan ca 4000 kr per barn o månad, men nu kan ni se skillnad på ett år med mycket låg inkomst, och en år med normal inkomst. 2019 var jag ledig och byggde mitt egna hus, varav låg inkomst. 
    -
    Så här räknar FK ut underhåll och allt som står på deras sida stämmer inte med verkligheten.
    -

Beslut 2019
    Inkomst av tjänst                           257968 kronor
    Avdrag egenförsörjning               -120000 kronor       
    Resterande inkomst                    =137968 kronor
    -
    Uträkning av belopp den som har 2 barn 11,50% av sin resterande inkomst, för varje barn som får underhållsstöd .

11.50 * 137968
    -------------------------  = 15866 kronor per år och barn( 1322 kr per barn o månad)
         100  
    -
    År 2020 Taxerad inkomst beräknad till 822853 kronor- 120000 kr egenförsörjning.
    -
    11.50 * 702853
    ---------------------  =   80828 kronor per år och barn.
          100                    ( 6735 kronor per månad och barn.)
    -
    Beloppet du ska betala blir aldrig högre än vad underhållstödet som försäkringskassan betalar ut.
    Bestämmelser som beslutet grundas på
    Det här beslutet grundas på 19 kap. 11-17, 26 och 27 socialförsäkringsbalken 
    Hade du gått till tingsrätten så hade dina faktiska boendekostnader räknats in och man tagit hänsyn till den andra förälderns inkomst.
    Jag vet att det är exakt samma regler som när sambon separerade. 
    Hans ex gick till tingsrätten och hennes krav halverades. Just för att hans ex och hennes ombud nte tagit hänsyn till det jag nämnde innan utan räknade på ditt sätt.
  • Anonym (Mer)
    sextiotalist skrev 2022-02-04 06:51:37 följande:
    Hade du gått till tingsrätten så hade dina faktiska boendekostnader räknats in och man tagit hänsyn till den andra förälderns inkomst.
    Jag vet att det är exakt samma regler som när sambon separerade. 
    Hans ex gick till tingsrätten och hennes krav halverades. Just för att hans ex och hennes ombud nte tagit hänsyn till det jag nämnde innan utan räknade på ditt sätt.
    Faktiska kostnader beräknas inte på det sättet, vad du menar är att jag kan belåna mig högt på boende, köpa ny bil osv så får jag höga omkostnader och kan slippa betala underhåll?

Jag är enskild företagare, vill jag att FK ska betala mitt underhåll så utelämnar jag vissa avdrag och återinför dom ett/ två år senare få på så sätt en mycket låg taxerad inkomst det året, då går FK in och betalar fullt underhåll, men jag blir inte återbetalningsskyldig efter som låg inkomst inte är ett uppskov. Kan förklara att jag vet att gränsen ligger vid ca176000 kr för taxerad årsinkomst att slippa undan underhåll vissa år.
  • sextiotalist
    Anonym (Mer) skrev 2022-02-04 11:49:41 följande:
    Faktiska kostnader beräknas inte på det sättet, vad du menar är att jag kan belåna mig högt på boende, köpa ny bil osv så får jag höga omkostnader och kan slippa betala underhåll?

Jag är enskild företagare, vill jag att FK ska betala mitt underhåll så utelämnar jag vissa avdrag och återinför dom ett/ två år senare få på så sätt en mycket låg taxerad inkomst det året, då går FK in och betalar fullt underhåll, men jag blir inte återbetalningsskyldig efter som låg inkomst inte är ett uppskov. Kan förklara att jag vet att gränsen ligger vid ca176000 kr för taxerad årsinkomst att slippa undan underhåll vissa år.
    Sambon fick beslut via tingsrätten. Regelverket ser likadant ut. Han fick redan då avdrag för mer än 12000. Boende etc 
    Hans ex ville ha det dubbla, men det höll inte i tingsrätten. De halverade (sambon hade inget eget ombud)
  • Anonym (Mer)
    sextiotalist skrev 2022-02-04 13:37:09 följande:
    Sambon fick beslut via tingsrätten. Regelverket ser likadant ut. Han fick redan då avdrag för mer än 12000. Boende etc 
    Hans ex ville ha det dubbla, men det höll inte i tingsrätten. De halverade (sambon hade inget eget ombud)
    Du har svaret i ditt egna svar.
    Dubba underhållet, det blev reglerat till normalt underhåll, dvs till 1823 kr.

Svarande hade inte den taxerade inkomsten som kärande yrkade för.
    Svaret ligger i dessa 12000 kr du berättar om, detta motsvarar nästan avdrag för egen försörjning på 120000 kr per år, diff 24k per år bara före skatt.(dvs på bruttolön)
  • sextiotalist
    Anonym (Mer) skrev 2022-02-04 13:54:54 följande:
    Du har svaret i ditt egna svar.
    Dubba underhållet, det blev reglerat till normalt underhåll, dvs till 1823 kr.

Svarande hade inte den taxerade inkomsten som kärande yrkade för.
    Svaret ligger i dessa 12000 kr du berättar om, detta motsvarar nästan avdrag för egen försörjning på 120000 kr per år, diff 24k per år bara före skatt.(dvs på bruttolön)
    Jo det visste hon om men hennes ombud ansåg att hennes låga boendekostnad skulle man inte ta hänsyn till. Inte heller sambons höga boendekostnad. 
    Detta var för över 20 år sedan, men regelverket ser exakt likadant ut.
    Hans hyra var på 6000. De tog ingen schablon Utan tittade på inkomst, boendekostnad, utgifter för att ha en inkomst och egna kostnader
    När vi fick vår son så räknades han in också (underhållet skulle formellt sjunka med ett par hundra, men sambon hade fått driva det till tingsrätten för att få igenom detta, vilket han inte tyckte det var värt.
    Har för mig att schablonavdraget som fk hade då var lägre och då från bruttoinkomsten.
  • Anonym (Mer)
    sextiotalist skrev 2022-02-04 14:17:54 följande:
    Jo det visste hon om men hennes ombud ansåg att hennes låga boendekostnad skulle man inte ta hänsyn till. Inte heller sambons höga boendekostnad. 
    Detta var för över 20 år sedan, men regelverket ser exakt likadant ut.
    Hans hyra var på 6000. De tog ingen schablon Utan tittade på inkomst, boendekostnad, utgifter för att ha en inkomst och egna kostnader
    När vi fick vår son så räknades han in också (underhållet skulle formellt sjunka med ett par hundra, men sambon hade fått driva det till tingsrätten för att få igenom detta, vilket han inte tyckte det var värt.
    Har för mig att schablonavdraget som fk hade då var lägre och då från bruttoinkomsten.
    Nu har du förklarat även ökat behov av egenförsörjning, sambon fick ett barn till, det menas att hon har ännu en försörjnings plikt till ett barn till.

Samt för 20 år sedan hade vi inte så stora inkomstskillnader som idag, att ha en lön på 40-60k per månad har många, samt många har lön 24-34k månaden.
    Skillnaderna är i princip det dubbla i lön, vi kan se detta på bostadsmarknaden, inflation osv, för 20 år sedan kunde du belåna din bostad  till 100% på 10 år, bostaden dubbla sitt värde, man kan ha amorteringsfritt lån då belåning ligger under 50% , räntor extremt låga. idag kan inte många köpa sin bostad på samma sätt.
    Därför går man även in och tittar på förmögenhet , dvs du kan ha belånat bostaden för att placera pengar som gett stor avkastning sista tio åren på belånade pengar, denna avkastning blev ännu större nu under pandemin när börsen blev uppblåst via bidrag. Nu gör man inte bedömningen av egen försörjning på samma sätt, man kan inte köpa en bostad, välja att man får en boendekostnad på 16-20k månaden och tro den ska påverka underhållet.
  • sextiotalist
    Anonym (Mer) skrev 2022-02-04 14:47:02 följande:
    Nu har du förklarat även ökat behov av egenförsörjning, sambon fick ett barn till, det menas att hon har ännu en försörjnings plikt till ett barn till.

Samt för 20 år sedan hade vi inte så stora inkomstskillnader som idag, att ha en lön på 40-60k per månad har många, samt många har lön 24-34k månaden.
    Skillnaderna är i princip det dubbla i lön, vi kan se detta på bostadsmarknaden, inflation osv, för 20 år sedan kunde du belåna din bostad  till 100% på 10 år, bostaden dubbla sitt värde, man kan ha amorteringsfritt lån då belåning ligger under 50% , räntor extremt låga. idag kan inte många köpa sin bostad på samma sätt.
    Därför går man även in och tittar på förmögenhet , dvs du kan ha belånat bostaden för att placera pengar som gett stor avkastning sista tio åren på belånade pengar, denna avkastning blev ännu större nu under pandemin när börsen blev uppblåst via bidrag. Nu gör man inte bedömningen av egen försörjning på samma sätt, man kan inte köpa en bostad, välja att man får en boendekostnad på 16-20k månaden och tro den ska påverka underhållet.
    Fast det var två år senare 
  • ElaineBenes

Jag kan inte citera, men vill förtydliga att jag självklart tycker att man ska bidra till sitt barns försörjning. Men tycker att båda föräldrarna ska bidra med samma summa och att barnbidraget ska tillkomma utöver den summan. 

Har heller aldrig sagt att jag skulle säga nej varken till mitt barn (eller min mans barn i mitt fall) för att underhåll betalas. Men jag anser att större utgifter ska diskuteras och tas ett gemensamt beslut om ifall de avsedda pengarna inte räcker och båda förväntas betala för det. Men såklart med barnets andra förälder, inte med barnet. 

Jag är emot att en person bara kan säga att barn kostar pengar och få det. Men här kan jag också tänka mig att det är en hel del meningsskiljaktigheter kring både behov, konsumtion och hållbarhet. Jag anser mig inte behöva ett överflöd och de inköp jag gör är noga övervägda. Kan säga att säkert 90% av mitt barns kläder är begagnat. Jag är inte heller uppvuxen med att få nya kläder, cyklar, skidor osv. så i min värld är det extremt mycket slit och släng vilket jag inte känner mig bekväm i att betala. 

Återigen, underhåll ska betalas och självklart även de kostnader som tillkommer vid umgänge.

Svar på tråden Underhåll