• Cismi

Huslån

Hej! Jag står på ett huslån tillsammans med mitt ex. Jag har inte bott i huset på ett år. Huset är värderat till 500 tusen och lånet är på 320 tusen. Taket behöver göras och han har tagit in offerter och det ska kosta 200 tusen. Därför säger han att det är bättre att han bara tar över lånet för det kommer inte bli någon vinst ändå. Och absolut det är jag med på då lånet ska betalas först. Håller han på att lurar mig? Och om han tar över lånet eller om huset säljs och lånet blir löst. kommer min kreditvärdighet stiga när huslånet är borta? Vi står på lånet tillsammans och äger 50/50 av huset var. Tacksam för svar.

• Svar på tråden Huslån
  • Anonym (Annica)

Om huset är värt 500' i nuvarande skick så ska han köpa ut dig för 90'. ( (500'-320')/2 )

• Anonym (H)
    Cismi skrev 2022-02-02 22:15:34 följande:
    Huslån

Hej! Jag står på ett huslån tillsammans med mitt ex. Jag har inte bott i huset på ett år. Huset är värderat till 500 tusen och lånet är på 320 tusen. Taket behöver göras och han har tagit in offerter och det ska kosta 200 tusen. Därför säger han att det är bättre att han bara tar över lånet för det kommer inte bli någon vinst ändå. Och absolut det är jag med på då lånet ska betalas först. Håller han på att lurar mig? Och om han tar över lånet eller om huset säljs och lånet blir löst. kommer min kreditvärdighet stiga när huslånet är borta? Vi står på lånet tillsammans och äger 50/50 av huset var. Tacksam för svar.

Ditt hus är värderat till 500 tusen, antar att det värdet är utan en takrenovering, och är belånat till 320 tusen. Dvs det finns ett övervärde i huset på 180 tusen. utgår ifrån att ni står 50/50 på hus och lån. Det betyder att om du säljer idag får du 180/2= 90 tusen efter att lånet är betalt 
    Det betyder att om ditt ex vill lösa ut dig ur huset så får han lösa ut din del av lånet samt ge dig din del av övervärdet.
    vill ditt ex efter övertagandet fixa taket så får han ta kostnaden på 200 tusen själv

Ditt lån är en del av din kreditvärdighet så ja, kan göra din kreditvärdighet bättre om ditt ex löser ut dig ut huset

Till den stora frågan - varför har du lån på ett hus som du inte bor i? Har du hyreskontrakt med ditt ex? 

• Anonym (P)
    Cismi skrev 2022-02-02 22:15:34 följande:
    Huslån

Ja, han lurar dig. Om huset är värt 500 000 idag utan nytt tak, så är det det värdet som ska gälla, dvs 180 000 blir kvar när lånet är löst. Så du ska ha 90 000 minus din del av skatten (500 000 minus inköpspriset x 22% delat med 2).

Låt honom inte lura dig. Vill han lägga nytt tak så kan han göra det efter han löst ut dig. 
  • Cismi

Han har inte kunnat ta över lånet pga ekonomin. Värderingen är gjord innan han tog in offert på taket.

• Cismi

Men när värdeingen gjordes så sa vi att taket behövde renoveras. men vi trodde inte att det var så illa. Men han kan ju hålla på att hitta på massa fel för att få ner värdet.

• Anonym (H)
    Cismi skrev 2022-02-02 22:51:38 följande:

Men när värdeingen gjordes så sa vi att taket behövde renoveras. men vi trodde inte att det var så illa. Men han kan ju hålla på att hitta på massa fel för att få ner värdet.

Ni kan anlita en oberoende part som värderar huset, tex banken. 
  • Cismi
    Anonym (H) skrev 2022-02-02 23:03:01 följande:
    Ni kan anlita en oberoende part som värderar huset, tex banken. 
    Det var vår bank som värderade huset sist gång
  • Anonym (Frida)
    Cismi skrev 2022-02-02 22:48:59 följande:

Han har inte kunnat ta över lånet pga ekonomin. Värderingen är gjord innan han tog in offert på taket.

Är värderingen gjord nu nyligen alltså? Då är det ju den som gäller, alltså värdet i det skick huset är nu före renovering. Han ska lösa ut dig med halva värdet, men man ska även räkna in fiktivt mäklararvode och fiktiv reavinstskatt. Du behöver även inköpsvärdet.

Gå sen till en jurist så att ni får det korrekt skriftligt. Sen kan han ändra lagfart och lån.

Gå in på skilsmässa.se där finns det räkneexempel. Om ni var sambo (?) så är det bara bostad /bohag som ska bodelas.

https://skilsmässa.se/forum/t/liten-guide-for-den-som-star-infor-skilsmassa-och-bodelning/6641/14
  • Egon den stora

Inget hus är så mycket värt som det som exet bor i. 
    I verkligheten tar man ju hänsyn till vinstskatt och mäklararvode som du slipper om han tar över.  Dessutom vet du ju inte om huset verkligen blir sålt eftersom det med den värderingen och det renoveringsbehovet inte signalerar att det ligger i något speciellt attraktivt område. 
    Vinsten går ju inte att säga något om eftersom du inte nämner vad ni gav för huset,  men av dom 500 som ni kanske får någon gång i framtiden så kanske det bara blir 400 kvar efter skatt och arvode. 
    Sedan betalar ni lån på 320 och har då 80 att dela på två. 
    Då kan du välja mellan att slippa lånet direkt och sedan kunna gå vidare,  eller att vänta in kanske 40 till någon gång i framtiden.  
    Jag hade föreslagit att han tar lånet och betalar 40 till dig.  Vägrar han då hade jag släppt det och varit nöjd med att lånet är borta. 

Svar på tråden Huslån