• mayamimaya

    Hierarki bland lärare?

    Hej


    Studerar till lärare och har nyligen börjat arbeta som vikarie i olika skolor.
    Jag har nyligen lämnat en bransch som jag nog skulle kunna sammanfatta med några gemensamma nämnare då jag har varit på många olika arbetsplatser inom yrket.
    Ni som är lärare eller jobbar som vikarie, finns det något genomgående beteendemönster, kollegor emellan osv....
    Som ni ser av rubriken har jag redan gjort en del iakttagelser och hoppas att det inte är något som speglar läraryrket utan mer min egen osäkerhet som grön på jobbet
  • Svar på tråden Hierarki bland lärare?
  • Kotten23

    den dagen ni lärare förstår att när ni väl lärt barna läsa å skriva så är ni helt överblivna. skolan i dag är ju det mest efterblivna som finns. år 2022 så finns det ingen mening med å sitta i en skol bänk å memorera saker. När det tar 2 sekunder å fråga Siri på mobilen. Eller ta ner en app som kan berätta det mesta som kan lära ut språk å matte. anpassa skolan i stället för å hänga kvar ved ett gammalt tänk. 

  • Vladdis
    Kotten23 skrev 2022-02-04 05:56:46 följande:

    den dagen ni lärare förstår att när ni väl lärt barna läsa å skriva så är ni helt överblivna. skolan i dag är ju det mest efterblivna som finns. år 2022 så finns det ingen mening med å sitta i en skol bänk å memorera saker. När det tar 2 sekunder å fråga Siri på mobilen. Eller ta ner en app som kan berätta det mesta som kan lära ut språk å matte. anpassa skolan i stället för å hänga kvar ved ett gammalt tänk. 


    Din stavning är ett klart bevis på att lärare behövs, oavsett vad en obildad anonym dåre hävdar på familjeliv. Det hör mer till livet än att fråga siri svaret på alla sina frågor. Analytiskt tänkande, logiskt tänkande & källkritik är bara tre av många färdigheter som lärare idag lär ut. 


    Skolans vision är att förbereda unga för ett liv som akademiker. Långt ifrån alla blir det, men det är klart att förmågorna man förvärvar där kan bära en långt in i livet. 


     


    Lärarförbundet har buntat ihop olika sorters lärare(vikarie, legitimierade & obehöriga) under samma sorts lönevillkor - detta har lett till mycket gnissel. 

  • annabellelee

    Jobbat som lärare på olika skolor i olika delar av landet. Hierarki finns nog bland alla yrkesgrupper, alltså att vissa personer har högre status och lyssnas på, medan andra har låg status.

    Jag har dock inte märkt något som är typiskt för just lärare, som att tex mattelärare alltid skulle ha högre status än historielärare exempelvis.

  • Gameofthrones
    Kotten23 skrev 2022-02-04 05:56:46 följande:

    den dagen ni lärare förstår att när ni väl lärt barna läsa å skriva så är ni helt överblivna. skolan i dag är ju det mest efterblivna som finns. år 2022 så finns det ingen mening med å sitta i en skol bänk å memorera saker. När det tar 2 sekunder å fråga Siri på mobilen. Eller ta ner en app som kan berätta det mesta som kan lära ut språk å matte. anpassa skolan i stället för å hänga kvar ved ett gammalt tänk. 


    Du av någon borde gå om skolan och skriva rätt.

    Vet du det är föräldrarnas skyldighet att fortsätta med studier hemma med läsning och grammatik. Det är vi vårdnadshavare som ska uppmuntra och vara med barnen när det finns läxor.

    Vilket jävla sätt. Tycjer synd om dina barn om du har den inställningen till utbildning. 
    Jisses! 
  • Mortiscia80

    Ts, jag tror det kan röra sig mer om andan hos vissa skolor än själva yrket. Det kommer alltid finnas arbetsplatser som har en viss hierarki, men det behöver inte ens handla om vilket ämne pedagogerna undervisar i eller vad du nu har sett, det finns många slags grupperingar.

  • Anotherone
    Mortiscia80 skrev 2022-02-04 08:42:09 följande:

    Ts, jag tror det kan röra sig mer om andan hos vissa skolor än själva yrket. Det kommer alltid finnas arbetsplatser som har en viss hierarki, men det behöver inte ens handla om vilket ämne pedagogerna undervisar i eller vad du nu har sett, det finns många slags grupperingar.


    Jag håller med dig. Och OM det börjar skapas en kultur eller normer på en arbetsplats (oavsett om det är en skola eller någon annanstans) så är det en fråga för ledningen att se till att den inte blir osund. Att man respekterar någon för att hen är kunnig och kompetent är en sak men det får inte gå överstyr. 
  • Mortiscia80
    Anotherone skrev 2022-02-04 09:10:26 följande:
    Jag håller med dig. Och OM det börjar skapas en kultur eller normer på en arbetsplats (oavsett om det är en skola eller någon annanstans) så är det en fråga för ledningen att se till att den inte blir osund. Att man respekterar någon för att hen är kunnig och kompetent är en sak men det får inte gå överstyr. 
    Precis. De hierarkier jag har märkt av genom åren handlar däremot om en helt annan aspekt, nämligen popularitet. Lite som när man gick i skolan, vilka var de "coola" och vilka var utanför. Den andan lever kvar på många platser.
Svar på tråden Hierarki bland lärare?