• Marie7

Ni som haft covid

Hej, i nästan två år klarade jag mig från smitta. Bytte arbetsplats i mitten av januari (förskola) under värsta utbrottet där. Hann jobba 2.5 vecka sen vart jag smittad. Hälften av kollegorna har bara varit lite förkylda och kom åter efter 5 dagar. Hälften sämre. Jag tillhör kategorin sämre. Fick frossa, halsont, hosta, enorm huvudvärk. Blev värre o värre. Sov inget den natten. På morgonen kände jag mig lite bättre. Dock genomförkyld. Kunde dricka kaffe och äta. När jag vaknade i morse värre igen. Ingen matlust, helt sänkt. Feber. Väldigt ont i kroppen. Går jag upp blir jag yr och illamående. Känner rent spontant att jag inte kommer kunna jobba på dag 6. Mitt jobb är väldigt krävande. Hur har ni andra mått? 

• Svar på tråden Ni som haft covid
  • Anonym (Trött)

Har varit sjuk 1 månad nu sedan positivt svar. Först nästan inga symtom bara lite halsont sedan lite snuva några dagar. Tänkte ingen biggie detta ju... Var nästan normal 2 dagar sedan kom det igång igen. Med torrhosta, aptiten försvann, extrem trötthet. Lite feber här och där. Kan vara uppe ca 45 minuter åt gången innan måste ligga och vila igen. Sedan är det något sorts varannan dags mående, snäppet bättre, dålig igen. 
    Då var jag frisk innan och i god kondition. Känns som hela kroppen rasat samman. Har inte kunnat gå ut en promenad ens än. Förändrad smak delvis också. Det kommer nog ta tid detta. Börjar bli deprimerad kan jag säga. 

• Blomma5

Min sambo insjuknade i somras. Feber 2 dagar och sedan som en vanlig förkylning + tappade smak. Jag testade positivt 5 dagar senare. Inga symtom alls förutom en lättare känsla i huvud och lungor när jag var ute och promenerade. Bor i skogen så gjorde allt får att få solljus och att hålla igång kroppen på en mild nivå.

• Anonym (Snäckan)

Smitta andra kan man göra 7 dagar efter man själv blev smittad. Inte konstigt det sprids så mycket när folk inte kan reglerna för karantän. 

Är det feber dag 7 ska man vara feberfri 2 dagar innan karantänen är llar

• Anonym (Postcovid)
    Anonym (Trött) skrev 2022-02-05 09:07:56 följande:

Har varit sjuk 1 månad nu sedan positivt svar. Först nästan inga symtom bara lite halsont sedan lite snuva några dagar. Tänkte ingen biggie detta ju... Var nästan normal 2 dagar sedan kom det igång igen. Med torrhosta, aptiten försvann, extrem trötthet. Lite feber här och där. Kan vara uppe ca 45 minuter åt gången innan måste ligga och vila igen. Sedan är det något sorts varannan dags mående, snäppet bättre, dålig igen. 
    Då var jag frisk innan och i god kondition. Känns som hela kroppen rasat samman. Har inte kunnat gå ut en promenad ens än. Förändrad smak delvis också. Det kommer nog ta tid detta. Börjar bli deprimerad kan jag säga. 

Prata med både din vårdcentral och med arbetsterapeut och sjukgymnast på tex Närhälsan rehab. Det blir bättre med tiden, men just under tillfrisknandefasen är det bra att ha lite stöttning. Ett tips är att dra ned på alla aktiviteter. Vila före och efter och ta inte ut dig. Just covid skiljer sig från exempelvis vanlig influensa genom att man är mer uttröttbar. Tar man i för mycket så får man sk rebounds och blir dålig igen.

Istället för uppe i 45 minuter, halvera det och vila tidigare, när du fortfarande inte är desperat trött. Du får inte bli utmattad och sedan vila, utan du måste ransonera orken för att orka bli frisk igen
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Postcovid) skrev 2022-02-05 14:45:14 följande:
    Prata med både din vårdcentral och med arbetsterapeut och sjukgymnast på tex Närhälsan rehab. Det blir bättre med tiden, men just under tillfrisknandefasen är det bra att ha lite stöttning. Ett tips är att dra ned på alla aktiviteter. Vila före och efter och ta inte ut dig. Just covid skiljer sig från exempelvis vanlig influensa genom att man är mer uttröttbar. Tar man i för mycket så får man sk rebounds och blir dålig igen.

Istället för uppe i 45 minuter, halvera det och vila tidigare, när du fortfarande inte är desperat trött. Du får inte bli utmattad och sedan vila, utan du måste ransonera orken för att orka bli frisk igen
    Tack för dina tips. Ja, det är ändå inte mycket jag gör när uppe utan sitter vid köksbordet, plocka in lite disk kanske typ. Jag gör mest hygiensaker, kort dusch, toa, tandborstning allt tar tid som 17, göra en smörgås. Helt otroligt hur livet blev. Jag hoppas verkligen det blir bättre nu framöver. Är 35 år. 
  • Anonym (Postcovid)
    Anonym (Trött) skrev 2022-02-05 16:06:46 följande:
    Tack för dina tips. Ja, det är ändå inte mycket jag gör när uppe utan sitter vid köksbordet, plocka in lite disk kanske typ. Jag gör mest hygiensaker, kort dusch, toa, tandborstning allt tar tid som 17, göra en smörgås. Helt otroligt hur livet blev. Jag hoppas verkligen det blir bättre nu framöver. Är 35 år. 
    Fokusera på hygien och smörgås  på förmiddagen och vila sedan. På eftermiddagen kan du plocka med disken och ordna med maten så du får äta. 

Du ska göra precis så mycket att det känns fånigt att avbryta och gå iväg och vila. Annars vilar du dig bara upp till noll igen och det finns ingen energi att bli bättre och hamna på plus.

Om du har familj så måste de ta över sysslor som du brukar göra. Din reaktion efter 45 minuters aktivitet är så kraftig. Vårdcentralen bums i nästa vecka, du behöver hjälp med en eventuellt lite längre sjukskrivning och med rehabilitering.

Jag känner så väl igen det du beskriver och för mig var det värst när jag kommit hem. 20 minuters prat med någon räckte för att jag sedan var tvungen att sova i tre timmar. Nu, 8 månader senare jobbar jag igen, tränar och gör lika mycket som innan covid. Vissa kvällar, när jag haft många och intensiva möten blir jag väldigt, väldigt trött, men även det kommer att försvinna med tiden.

Du kommer med stor sannolikhet inte att vara dålig lika länge som jag, men det låter som att du behöver samma typ av eftervård för att kunna studsa tillbaka.
  • Anonym (Vårblomma)
    Anonym (Trött) skrev 2022-02-05 09:07:56 följande:

Håll ut bara. Det blir bättre. Men ärligt kan jag säga att det tog ett år innan jag tyckte att min hjärna var ordentligt på banan igen, det var extremt läskigt och obehagligt att vara så nedsatt och trött.

Jag vet knappt hur jag tog mig igenom de första månaderna tillbaka med jobb men som tur är har jag en hänsynsfull arbetsgivare som förstod hur sjuk jag varit och släppte lite på flex osv så att jag kunde vila någon timme när det var som värst och ta igen det på kvällen. 

Det gick flera månader när jag tänkte att detta går inte, jag måste kanske jobba deltid resten av mitt arbetsliv eller byta jobb helt till ett enklare. Men nu finns energin igen och nu är jag tillbaka.
  • Batica

Fick corona februari 2021. Är inte återställd än. Problem med andning, sömn, hjärntrötthet, blodtryck lukt och smak. Varje förkylning efter det gör allt värre. Fullvaccinerad efter att jag fick covid. 

• Mammut1980

Hela familjen testade för corona i slutet av januari.  Själv så hade jag feber i två dagar . Kände som jag hade värsta influensan . Det som förvånade mig är hur fort man fick alla sjukdoms symtom.

Ska arbeta i morgon fast jag känner mig orkeslös har ingen kondition alls . Men känner att jag måste , om jag känner att jag inte orkar får jag sjukanmäla mig igen.  

• Anonym (gg)

Jag var sjuk i ca 2 veckor (har haft covid två gånger, första gången en vecka, andra gången två veckor).

Hade fortfarande feber efter 7 dagar.

• Anonym (gg)
    Anonym (Ella) skrev 2022-02-04 13:55:07 följande:

Det är väl ingen som säger att man ska vara fit för att jobba from dag 6?
    Är man sjuk så är man. 
    Min familj (2 vuxna 2 barn) insjuknade som ett domino inom tre dygn ungefär. Yngsta barnet i förskoleåldern hade hög feber och huvudvärk i två dygn. Vi andra alltså tonåringen plus vi vuxna hade som rejäl flunsa första dygnen med feber, frossa, ont i kroppen mm. Sen därefter och i drygt en vecka förkylning med snor och jobbig hosta. Maken har fortfarande puls som rör sig märkligt, kan vakna med samma puls som han har när han joggar. Och jag (mamman) har hosta och även förändrat luktsinne, jag känner varken någonting när jag lagar mat eller doft från typ sköljmedel. Märkligt. Men jag har kontorsjobb på distans så jag jobbar nu, jag känner mig inte "sjuk" längre .  Nu är det ca 2v sen vi testade positivt. 

Det med pulsen har jag också haft denna gång, som att jag sprungit, hade beskrivit det exakt så.
  • Embla twopointoh

Jag blev sjuk första gången hösten 2020. Feber, frossa, illamående, torra ögon m.m. i ett par dagar bara, men en kvardröjande trötthet som satt i i nästan en månad, samt att jag efter infektionen har "tappat all kondition", det vill säga jag blir andfådd av minsta fysiska ansträngning (och då är jag aktiv på fritiden i vanliga fall). Dessutom har jag sedan dess haft ont i lederna periodvis.

Andra omgången strax efter nyår i år. Jag hade feber, frossa och matthet ett dygn, sedan var jag i princip frisk, förutom även denna gång en trötthet som satt i i en dryg vecka. Jag var även illamående och kände av lederna, och några dagar efter infektionen tappade jag plötsligt smak och lukt.

För mig var det inte egentligen värre än en vanlig influensa, förutom att vissa symptom dröjt sig kvar. Jag är inte vaccinerad.

• lövet2

Dag 1-2 Feber och huvudvärk
    Dag 3 Feber och magsmärtor
    Dag 4 Nästan feberfri och mest lite tröttare än normalt
    Dag 5 Feberfri vid total vila men feber så fort jag gör något

Fortsättning följer ...

• Anonym (L)

Covid april -21
    Mån: vid lunchtid blev jag plötsligt supertrött, jobbade hemma och sa till min chef att jag skulle lägga mig på soffan lite. 2 timmar senare messade jag honom och sa att jag inte orkar gå tillbaka till datorn, var så sjukt trött!
    Min sambo kom hem och mådde exakt likadant som jag, men hade kanske lite feber också, det hade inte jag.

Senare på kvällen fick jag ont i kroppen också, och fortsatte sova. 
    Tisdag: Trött, kanske lite ont i halsen och snuvig men inte så ont i kroppen, ingen feber men säkert ont i huvudet

Onsdag: piggare
    Torsdag: piggare
    Fredag: typ frisk
    Lördag: Tappade smak och lukt, var så i några dagar
    Några veckor senare fick jag suuuperkonstiga utslag på händerna, kliade som tusan. Fick en stark kortisonsalva utskriven men den hjälpte inte alls. Av en slump provade jag en handkräm från hälsokosten och vips så försvann utslagen. 
    Sen dess har jag inte haft utslag men däremot fått mensrubbningar. Kan vara förklimakteriet också, är 51 år.

Min sambo fick Omicron för några veckor sen, jag fick det inte. 
  • Anonym (Qq)
    Anonym (L) skrev 2022-02-07 23:08:56 följande:

Covid april -21
    Mån: vid lunchtid blev jag plötsligt supertrött, jobbade hemma och sa till min chef att jag skulle lägga mig på soffan lite. 2 timmar senare messade jag honom och sa att jag inte orkar gå tillbaka till datorn, var så sjukt trött!
    Min sambo kom hem och mådde exakt likadant som jag, men hade kanske lite feber också, det hade inte jag.

Senare på kvällen fick jag ont i kroppen också, och fortsatte sova. 
    Tisdag: Trött, kanske lite ont i halsen och snuvig men inte så ont i kroppen, ingen feber men säkert ont i huvudet

Onsdag: piggare
    Torsdag: piggare
    Fredag: typ frisk
    Lördag: Tappade smak och lukt, var så i några dagar
    Några veckor senare fick jag suuuperkonstiga utslag på händerna, kliade som tusan. Fick en stark kortisonsalva utskriven men den hjälpte inte alls. Av en slump provade jag en handkräm från hälsokosten och vips så försvann utslagen. 
    Sen dess har jag inte haft utslag men däremot fått mensrubbningar. Kan vara förklimakteriet också, är 51 år.

Min sambo fick Omicron för några veckor sen, jag fick det inte. 
    Var ni båda vaccinerade?
  • Anonym (L)
    Anonym (Qq) skrev 2022-02-08 07:37:01 följande:
    Var ni båda vaccinerade?
    Vi är inte vaccinerade.  
Svar på tråden Ni som haft covid