Anonym (Trött) skrev 2022-02-05 16:06:46 följande:
Tack för dina tips. Ja, det är ändå inte mycket jag gör när uppe utan sitter vid köksbordet, plocka in lite disk kanske typ. Jag gör mest hygiensaker, kort dusch, toa, tandborstning allt tar tid som 17, göra en smörgås. Helt otroligt hur livet blev. Jag hoppas verkligen det blir bättre nu framöver. Är 35 år.
Fokusera på hygien och smörgås på förmiddagen och vila sedan. På eftermiddagen kan du plocka med disken och ordna med maten så du får äta.
Du ska göra precis så mycket att det känns fånigt att avbryta och gå iväg och vila. Annars vilar du dig bara upp till noll igen och det finns ingen energi att bli bättre och hamna på plus.
Om du har familj så måste de ta över sysslor som du brukar göra. Din reaktion efter 45 minuters aktivitet är så kraftig. Vårdcentralen bums i nästa vecka, du behöver hjälp med en eventuellt lite längre sjukskrivning och med rehabilitering.
Jag känner så väl igen det du beskriver och för mig var det värst när jag kommit hem. 20 minuters prat med någon räckte för att jag sedan var tvungen att sova i tre timmar. Nu, 8 månader senare jobbar jag igen, tränar och gör lika mycket som innan covid. Vissa kvällar, när jag haft många och intensiva möten blir jag väldigt, väldigt trött, men även det kommer att försvinna med tiden.
Du kommer med stor sannolikhet inte att vara dålig lika länge som jag, men det låter som att du behöver samma typ av eftervård för att kunna studsa tillbaka.