• godisråtta

    Lärare, socionomer, logopeder, dietister, arkeologer

    Hej! Jag är en tjej på 20 år som inte utbildat mig till något ännu, har tänkt mycket det senaste på vad jag vill jobba med i framtiden. Yrkena i rubriken är några av de jag funderat på, jag är intresserad av ganska många olika områden. Är också nyfiken på art director bland annat. Ni som har utbildat er till någon av dessa yrken får gärna berätta hur ni trivs med erat jobb, vad lönen ligger på, om ni är nöjda med era val osv. Om ni utbildat er till något annat men som kanske liknar dessa yrken på något sätt får ni gärna också berätta. Alla tips uppskattas! 

  • Svar på tråden Lärare, socionomer, logopeder, dietister, arkeologer
  • Anonym (Inte arkeolog)

    Ett något tråkigt svar, men rekommenderar att följa hjärna snarare än hjärta. Har själv en kulturutbildning som visserligen givit mig jobb men som kräver massor av extra engegemang, gratisjobb, flyttar hit och dit och dålig arbetsmiljö. Kul när man är 25, mindre kul när man vill ha familj och bo i samma stad mer än ett halvår. Känner de som läst arkeologi med liknande resultat även om det går bra för vissa. Sen kan man läsa kurser eller böcker av intresse men när det gäller försörjning bör man tänka krasst. 

  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Ellen) skrev 2022-02-08 11:06:28 följande:
    Tråkigt att det är så. Den verksamhet jag har erfarenhet ligger väldigt högt i lön men that's it. Och ja, det finns systematik som urholkar finansieringen av skolan men det är inte kommunernas fel. Jag skammar ingen som vare sig jobbar på friskola eller har sina barn i en sådan för var och en står sig själv närmast. Men att kommunen inte har sista ordet vid skoletablering och att kommunerna i efterhand är förbundna att kompensera friskolor när budgeten inte går ihop (vilket blir ett moment 22) är något som jag välkomnar debatt om inför höstens val.
    Jag har vänner som arbetar inom friskolor och de väljer just nu att stanna där dels för att de inte motiveras främst av lön men också för att de trivs hyfsat. De lockas av högre lön inom kommun men upplever också kommunala skolan som väldigt tuff arbetsmiljömässigt för tillfället och väntar ett tag. Men lönerna inom vår kommun är högre hos kommunen som huvudman än hos de friskoleaktörer som vi har. 
    Ja det här med friskolor är verkligen inte fritt från problem, och kan skapa en ohälsosam konkurrens på marknaden. Dessutom drabbas även eleverna av det också och inte bara vi vuxna. Nåja, det är väl en diskussion för en annan tråd. Men generellt sett kan jag tyvärr inte rekommendera läraryrket, inte på heltid iaf.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Lärare) skrev 2022-02-08 14:27:45 följande:
    Ja det här med friskolor är verkligen inte fritt från problem, och kan skapa en ohälsosam konkurrens på marknaden. Dessutom drabbas även eleverna av det också och inte bara vi vuxna. Nåja, det är väl en diskussion för en annan tråd. Men generellt sett kan jag tyvärr inte rekommendera läraryrket, inte på heltid iaf.
    Ja det är en annan diskussion och vi ska inte kapa tråden. Men det är jättetrist att det är så, verkligen. Utbildade lärare med en syn på och kunskap om lärande utifrån evidens behövs så otroligt mycket. Skolan är inte bara "skolan". Skolan är vår gemensamma grund för att lära oss så mycket mer än bara alfabetet och historiska årtal, det handlar om demokrati och jämlikhet. Kunskap är makt. Jag önskar verkligen att man kunde vända hela skutan så att de som verkligen vill arbeta som lärare får möjlighet till det. För nu känns det nästan som vi är i en omvänd situation där lärare blir ett extrajobb för vem som helst som inte har något bättre för sig. Inte bra. 
  • Embla twopointoh
    Anonym (Lärare) skrev 2022-02-08 08:52:11 följande:
    Efter 10 år som lärare har jag nu strax över 31k, jobbar på friskola dessutom. Jag tycker inte det motsvarar den nivå som man hade kunnat förvänta sig efter så lång tid och med den arbetsbördan. Jag har ca 200 "elever" spridda över sju kurser på en heltid, pluggämnen. Vissa har jag i två ämnen men man ska ju ändå ha koll på deras olika nivåer och göra lika mycket jobb kring dem som de andra. Ingångslönen var förresten 23500:- (kommunal skola i annan kommun).
    Oj. En kollega som är nyexad kandidat (vi är kemister) fick en ingångslön på 32 500.

  • Jemp
    Embla twopointoh skrev 2022-02-08 17:23:46 följande:
    Oj. En kollega som är nyexad kandidat (vi är kemister) fick en ingångslön på 32 500.
    Helt irrelevant att jämföra två så olika saker, men den ingångslönen måste vara ovanlig?
  • Embla twopointoh
    Jemp skrev 2022-02-08 17:28:19 följande:
    Helt irrelevant att jämföra två så olika saker, men den ingångslönen måste vara ovanlig?
    Nej, den är rätt standard enligt min uppfattning (jag har dock inga konkreta siffror på det, men skulle gissa att det är få kemister som får under 30 i ingångslön). Det är ont om kemister och företagen slåss om oss.

    Helt irrelevant tycker jag inte att det är, då bägge två är högskoleutbildningar (även om lärare väl är lite mer än 180 hp?), och läser man till kemilärare så läser man i alla fall motsvarande ungefär två år tillsammans med kemisterna.

    Jag är glad att jag inte jobbar inom den offentliga sektorn, minst sagt ...
  • Jemp
    Embla twopointoh skrev 2022-02-08 17:34:35 följande:
    Nej, den är rätt standard enligt min uppfattning (jag har dock inga konkreta siffror på det, men skulle gissa att det är få kemister som får under 30 i ingångslön). Det är ont om kemister och företagen slåss om oss.

    Helt irrelevant tycker jag inte att det är, då bägge två är högskoleutbildningar (även om lärare väl är lite mer än 180 hp?), och läser man till kemilärare så läser man i alla fall motsvarande ungefär två år tillsammans med kemisterna.

    Jag är glad att jag inte jobbar inom den offentliga sektorn, minst sagt ...
    Jaså? Inte det intrycket jag fick från kemikompisarna när jag själv pluggade annat naturvetenskapligt ämne men men. Låg inte lägst enligt sacos lönesök åtminstone men går inte att sortera på erfarenhet där underligt nog. 

    Utbildning i Sverige lönar sig dåligt ekonomiskt så att jämföra högskoleutbildningar med varandra är irrelevant i sammanhanget, ja. Även sjuksköterska är väl 180hp. 
  • Embla twopointoh
    Jemp skrev 2022-02-08 17:45:14 följande:
    Jaså? Inte det intrycket jag fick från kemikompisarna när jag själv pluggade annat naturvetenskapligt ämne men men. Låg inte lägst enligt sacos lönesök åtminstone men går inte att sortera på erfarenhet där underligt nog. 

    Utbildning i Sverige lönar sig dåligt ekonomiskt så att jämföra högskoleutbildningar med varandra är irrelevant i sammanhanget, ja. Även sjuksköterska är väl 180hp. 
    Då har kanske läget förändrats sedan du pluggade? Jag googlade lite snabbt och fick min uppfattning bekräftad, 30-35 i ingångslön är inte ovanligt inom min bransch, och det råder stor brist på kemister.

    Jag håller fortfarande inte med om att det skulle vara irrelevant att jämföra högskoleutbildningar, och ditt argument om att eftersom utbildning lönar sig dåligt så kan man inte jämföra utbildningar förstår jag inte. Oavsett huvudämne så investerar man ju lika lång tid i utbildning A på 180 hp som i utbildning B på 180 hp, även om svårighetsgraden (och/eller kraven) definitivt kan skilja rejält mellan utbildningarna.
  • Anonym (Lärare)
    Embla twopointoh skrev 2022-02-08 17:23:46 följande:
    Oj. En kollega som är nyexad kandidat (vi är kemister) fick en ingångslön på 32 500.
    Ah, jag är språklärare med 210 hp och en mastersexamen.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Lärare) skrev 2022-02-08 19:18:49 följande:
    Ah, jag är språklärare med 210 hp och en mastersexamen.
    Helt otroligt att lärare inte har högre betalt. Man kan tycka att när staten är arbetsgivare borde politikerna kunna höja lönerna lite (mycket), speciellt som de pratar vitt och brett om att höja statusen på yrken som just lärare och sjuksköterska.
  • Elin pelin
    Embla twopointoh skrev 2022-02-08 21:23:44 följande:
    Helt otroligt att lärare inte har högre betalt. Man kan tycka att när staten är arbetsgivare borde politikerna kunna höja lönerna lite (mycket), speciellt som de pratar vitt och brett om att höja statusen på yrken som just lärare och sjuksköterska.
    Fast nu är ju inte staten arbetsgivaren... Annars skulle man jobba statligt, lång semester - så avundsjuk!
  • Embla twopointoh
    Elin pelin skrev 2022-02-08 21:35:51 följande:
    Fast nu är ju inte staten arbetsgivaren... Annars skulle man jobba statligt, lång semester - så avundsjuk!
    Inte formellt kanske, men kommunerna får sina pengar från staten och ytterst är det politikerns ansvar.
  • Himune

    Bra att du tar dig en ordentlig funderare! Jag väljer dock att vända på det lite. Hur är du som person? vilka ambitioner har du i stort osv? jag tänker då exempelvis på om bostadsort är viktigt för dig i framtiden. landsbygd eller storstad, vilken del av Sverige du vill bo i osv?

    Har du lätt för studier? känner du dig motiverad att plugga länge? 

    Har du någon som helst uppfattning av hur du ser på dina karriärsambitioner? Är det viktigt med hög lön? Är det viktigare med trygg anställning, kollegialt samband, balans mellan fritid och arbete osv? 

    Vill du ha familj, många barn osv? 


    vad är du duktig på? Vad tycker du är kul? 

    Frågorna är oändliga men hur är du? Det är jättesvårt att ge goda råd utan att ha en bild av dig. Ingen förväntar sig att man ska veta allt när man är 20, men det finns så mycket aspekter som spelar in och ofta finns väldigt mycket fler områden att arbeta inom än vad man känner till. Utbildningar som inte direkt leder till ett visst yrke men som i kombination med annan erfarenhet kan ge ett oerhört  rikt arbetsliv. 

  • Hotelliggaren

    Mitt svar skulle bli gymnasielärare. Du slipper alla skitungar, har sommarlov, jullov, sportlov och påsklov. (ok, lite får du jobba på loven men inte hela). En ingångslön på ca 35000. Och förhoppningsvis får du syssla med ämnen som du gillar.

  • Anonym (Ellen)
    Elin pelin skrev 2022-02-08 21:35:51 följande:
    Fast nu är ju inte staten arbetsgivaren... Annars skulle man jobba statligt, lång semester - så avundsjuk!
    Staten har bättre semester än arbetslivet i övrigt, det är sant.  Men lärare inom kommun har i 9 fall av 10 ferietjänst = sommarlov, jullov, , höstlov, sportlov och påsklov. (Lärare är inte lediga lika länge som eleverna men ändå). 
    Och har man inte det så går man in på 25 dagar, vid 40 får man 31 dagar och vid 50 års ålder 32 dagar. Så kommun & region är helt ok.
    Semester är för övrigt också en förhandlingsfråga, det finns inget som säger att en chef inte får ge mer semester än vad kollektivavtalet säger.
    Bara en parentes...
  • Anonym (Pia)

    Jag är lärare men jobbar nu som rektor och har 70 i månaden. Våra förskollärare som jag anställer har ca 35-40 i månaden och lärarna ett par tusen mer. Jag tycker att det är det bästa yrket som finns. Jag får vara med och skapa det bästa som går för våra barn/ elever inom den ramen som tilldelas. Man kan dock slå sig själv samman och sönder för allt man inte hinner eller allt man inte kan göra för att resurserna är knappa. Har man tendens till det så är yrket påfrestande, stressigt och kanske inte hållbart.

Svar på tråden Lärare, socionomer, logopeder, dietister, arkeologer