• Anonym (Ledsen)

Vill inte jobba ännu, vad gör jag!?

Är föräldraledig med minsta barnet på 1.3 år, "måste" återgå till arbetet igen i april men jag vill inte när hen är så liten ännu. 
    Hen har även svåra matallergier och har mediciner hemma för akutfall. 

Jag vill att min man ska vara hemma medan jag arbetar men det tänker han inte Gråter jag har inga föräldradagar kvar, så jag kan inte skydda min sgi från nu. 
    Men jag har en fast tjänst, behöver jag då skydda min sgi? 
    Vad sker om jag är fortsatt hemma utan att ta ut dagar, förutom att jag såklart inte får ersättning? 

Funderar på att fråga min arbetsgivare om jag kan förlänga min tjänstledighet men är nog lite sent ute nu i så fall. 

Har inte ens sökt förskoleplats för jag får ont i magen av bara tanken på att planera hen i förskola redan, vill helst vänta till 3 års ålder, men så länge går det nog inte att få till Rynkar på näsan

Funderat på studier än en gång, men hittar inget just nu på distans. 

• Svar på tråden Vill inte jobba ännu, vad gör jag!?
  • Anonym (G)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-02-08 15:40:44 följande:
    Förut var det 6 månader inom en viss period

akulle säga att det beror på hur handläggaren tolkar lagen?
    I vägledningen så räcker det med att du förväntas arbeta 6 månader. alltså skulle du kunna arbeta en dag och sedan bli sjukskriven om det är så att avsikten var att arbeta 6 månader.
    Dock verkar många handläggare inye praktisera detta utan går på att man skall ha hunnit arbeta 6 månader 

• Anonym (G)

Den enda lösning jag ser för dig är studier och tjänsledighet för det. Fungerar ju om det är på distans 

• Anonym (1 år)

Eftersom du uppenbarligen har ekonomi för att vara hemma utan föräldrapenning, hade det ju varit smart att plocka ut betydligt färre dagar innan barnet fyllde 1, så hade du kunnat fortsatt vara hemma nu, med skyddad SGI.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (U) skrev 2022-02-08 15:51:07 följande:

Hur gammal är du?

40? Spelar ålder roll? 
  • Anonym (Mman)

Vad för typ av allergier? 

• Elle N

Jag hade sagt: sök förskoleplats direkt! Min lilla började vid 1 års ålder, och då var hon ju verkligen liten, men jag har känt mig så hiiimla trygg med våra underbara pedagoger! Dotterns utveckling har gått strålande, hon var alltid glad att lämnas på förskolan, där vissa som skolsts in sent var ovana och ledsna i veckor/månader. Pedagogerna, hos oss i alla fall, är så himla gulliga och tålmodiga, och jag kände mig stärkt i mitt föräldraskap bara av att vara där, i den lugna och tillåtande miljön, under inskolningen.

Det har hjälpt oss att få till bra rutiner och dottern trivs, som sagt, så himla bra!

Se det inte som att du lämnar ditt barn till främlingar, utan som att du ger ditt barn fler trygga vuxna i sitt liv!

Det är ju jättehärligt att du trivs så bra med att vara föräldraledig och tycker om att vara hemma. Men jag tror också att det kan bli lättare för dig att komma in i jobbet igen om du inte är borta för länge.

Det som kanske skulle kunna vara en kompromiss är om du kan gå ner i tid (du har rätt till det), så att barnet inte går så långa dagar eller om du och mannen kan turas om att lämna sent / hämta tidigt. Så har jag och min man pusslat mycket

• Anonym (Tips från coachen)

Föräldraledighet är inte detsamma som tjänstledigt! Om du hade låtit bli att ta ut dagar första året hade din SGI fortfarande varit skyddad och du hade lugnt kunnat vara hemma minst ett år till eller mer utan problem. Nu hänger det mer på din chefs goda vilja. Men det finns saker du kan göra för att säkra ledighet. Antingen kan du anmäla dig till studier inför hösten och säga till NU, din chef kan max skjuta på studier ett halvår och det är därför du ska säga till i god tid. Eller så kan du starta ett eget företag, du måste inte ens göra något särskilt med det, låt bara bli att ha inkomster eller utgifter så blir deklarationen enkel, Skv hjälper dig gärna med att få det rätt annars.

• Anonym (Sgi)

sgi har jag aldrig prioriterat över tid med mina barn. Det betyder ju bara lite lägre ersättning vid sjukdom etc, och när man börjat jobba igen så går den ju upp igen (om man nu inte väljer att jobba deltid som jag gör just för att få mer tid för barnen? men har man väldigt tight ekonomi så har man kanske inte den möjligheten att prioritera, det förstår jag också.

• Sockerikaffet
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-02-08 15:23:58 följande:
    Ja, enbart hans dagar kvar så efter 18mån kan jag inte vara hemma om jag inte har föräldradagar? 
    Du har fått svar om detta, men jag vill bara tillägga att du  får vara hemma efter 18 mån (utan att ta up fp) men du har inte rätt att vara det. Din arbetsgivare kan alltså godkänna det, men måste inte. Som du vet förlorar du dock din sgi om du gör det. När du sen börjar jobba igen på din fasta  tjänst får du tillbaka din sgi första dagen om du avser att jobba 6 månader framåt, så risken du tar är att bli sjuk medan du är hemma. Om du skulle bli tillfälligt sjuk är det inte en katastrof, men det blir riktigt illa om du skulle bli sjuk eller skadad så att du aldrig mer kan jobba för då kan du aldrig få sjukpenning eller sjukersättning.
  • Anonym (G)
    Anonym (Sgi) skrev 2022-02-09 12:41:06 följande:

sgi har jag aldrig prioriterat över tid med mina barn. Det betyder ju bara lite lägre ersättning vid sjukdom etc, och när man börjat jobba igen så går den ju upp igen (om man nu inte väljer att jobba deltid som jag gör just för att få mer tid för barnen? men har man väldigt tight ekonomi så har man kanske inte den möjligheten att prioritera, det förstår jag också.

Med en nollad sgi får man ingen sjukpenning alls. Detta är inte en kul situation att hamna i om man är sjuk länge.
  • Anonym (Lov)

Välkommen till verkligheten. Många barn börjar fsk i den åldern. Som sagt behöver man inte ta fp första året för att skydda sgi så då hade du kunnat spara dagar och vara föräldraledig längre och ändå skydda din SGI. Det är väl rimligt att du börjar jobba nu. Jobba deltid så blir det inte så långa dagar. Din man kan väl ta ut strödagar. Barnet kommer inte fara illa av förskola. 

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-02-08 15:13:52 följande:

För att han tjänar ungefär det dubbla mot vad jag gör. Och har haft mycket frånvaro senaste året pga corona, så han vill inte komma och säga att han ska vara föräldraledig (fast han självklart har rätt till det) 

Han var hemma lika mycket som jag med syskonen men då hos en annan arbetsgivare. 

Så han vill inte och följden blir att bebis börjar tidigare på fsk mot vad du (ni?) vill eller att du riskerar din sgi? Har ni pratat om detta?
  • Jemp

Är alltså din mans lön högre än hans föräldrapenning+din lön (+barnomsorgsavgift)? 

Du har fått svar på vad nollad sgi innebär även om du skulle bli långvarigt eller permanent sjuk. Jag tror det påverkar a-kassa också. 

Utöver det måste ju nån av er vara hemma iom att ni inte ställt barnet i kö än- platsgaranti brukar gälla efter 4 mån. 

Är ni överrens om att det känns för tidigt för förskola? 

• Anonym (Mman)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-02-09 15:24:30 följande:
    Så han vill inte och följden blir att bebis börjar tidigare på fsk mot vad du (ni?) vill eller att du riskerar din sgi? Har ni pratat om detta?
    Han kanske tycker att det är fullt rimligt att barnet börjar förskolan...
  • Anonym (Lov)

Ja exakt, det kanske är rimligt att barnet börjar förskola nu. Ni har flera barn att försörja och ekonomi är inte oviktig i sammanhanget. Obegripligt att ni inte pratat om och bestämt detta tidigare. Att ni har dagar kvar är ju viktigt med tanke på alla kommande skollov osv. Ni kanske skulle delat tidigare så ni hade lika mycket dagar kvar t ex. Men din man verkar tänka på ekonomin och i detta fall förstår jag honom. Du låter mest som du vill vara hemma ett par år till. Trist att pappan inte tagit någon fl dock. Men som sagt det är väl han som får ta ut dagar framöver då. 

• Anonym (A)
    Anonym (G) skrev 2022-02-08 15:52:25 följande:
    Den enda lösning jag ser för dig är studier och tjänsledighet för det. Fungerar ju om det är på distans 
    +1
Svar på tråden Vill inte jobba ännu, vad gör jag!?