• Anonym (Vad gör jag)

Ni som är skilda och har äldre barn

Har lite funderingar kring kontakten mellan föräldrar till lite äldre barn 

Jag och mitt ex har varit skilda i 2 år.
    Vi har 2 barn som är 14 och 16 år 
    Han tog det hårt 

Hade barnen varannan vecka fram till i somras då han och sonen bråkade mycket och sonen blev utslängd och bor hos mig heltid sen dess och känner sig sviken och sårad av honom. Dottern som är 14 år valde att bo hos honom 

Han valde att gifta sig i somras med en kvinna han träffat i 1 månad och i höstas flyttade hon in med sina barn och är jag absolut inte emot för jag bryr mig inte om vad han gör med sitt liv så länge det inte
    Påverkar barnen.

Till frågan
    Hur mycket kontakt har ni som föräldrar?
    Min son brukar somna tidigt ibland och hans pappa ringer eller skickar sms och sonen inte svarar så ringer han eller smsmar mig för att fråga varför han inte svarar.
    Ibland vill inte sonen prata med honom och därför inte svarar. 
    Jag tycker att det är jobbigt att behöva standby för att svara. 
    Har försökt förklara att det inte är ok.

Sista veckorna har jag och sonen haft Corona och han har kommit hem med saker han handlat som sonen fått hämta 
    Känner att det var verkligen över gränsne

• Svar på tråden Ni som är skilda och har äldre barn
  • lövet2

Barnen har bott heltid hos mig redan från början. Vi har haft samma problem med att pappan har ringt och blivit väldigt upprörd om sonen eller dottern inte svarat. Första året ringde han mig då och frågade varför de inte svarade, men jag svarade bara "Ingen aning. Han/hon var väl upptagen.". Samma svar varenda gång, så han slutade fråga mig.
    I övrigt har vi i princip ingen kontakt alls.

Roligt det där med Corona i alla fall. Förra veckan ville pappan ha dit sonen för att hjälpa till med någon Internetgrej, trots att pappan just berättat att han hade Corona. Han hade ingen förståelse alls för att sonen inte ville komma dit.

• Anonym (Vad gör jag)

Jag förstår att man som förälder är orolig för sitt barn men jag känner att jag ska inte behöva medla och svara på varför sonen inte hör av sig

Ja det härmed Corona är komiskt då han kommit hem till mig för en tid sen för att väcka sonen till skolan så han inte svarade i mobilen och jag sa att han inte har något att göra hemma hos mig.
    Att han går över gränsen men han fattar inte det.

Jag låg med 40 graders feber första dagen,han plinga på  dörren,sonen öppnade och han gick raka vägen in i sovrummet och frågade hur jag mådde 
    Jag sa bara kan du vara snäll och gå ut från mitt hem.

Han kom hit med bröd baguetter, gifflar,chips osv...

Jag undrar vad hans nya tycker om allt detta?

lövet2 skrev 2022-02-08 21:38:01 följande:

Barnen har bott heltid hos mig redan från början. Vi har haft samma problem med att pappan har ringt och blivit väldigt upprörd om sonen eller dottern inte svarat. Första året ringde han mig då och frågade varför de inte svarade, men jag svarade bara "Ingen aning. Han/hon var väl upptagen.". Samma svar varenda gång, så han slutade fråga mig.
    I övrigt har vi i princip ingen kontakt alls.

Roligt det där med Corona i alla fall. Förra veckan ville pappan ha dit sonen för att hjälpa till med någon Internetgrej, trots att pappan just berättat att han hade Corona. Han hade ingen förståelse alls för att sonen inte ville komma dit.

• lövet2
    Anonym (Vad gör jag) skrev 2022-02-08 21:47:24 följande:
    Jag låg med 40 graders feber första dagen,han plinga på  dörren,sonen öppnade och han gick raka vägen in i sovrummet och frågade hur jag mådde 
    Jag sa bara kan du vara snäll och gå ut från mitt hem.
    Han kom hit med bröd baguetter, gifflar,chips osv...
    Jag undrar vad hans nya tycker om allt detta?
    Men alltså, så han kliver in hos dig och riskerar att dra hem Corona till sin nya fru och barn? Om jag var hon skulle jag vara hur förbannad som helst!
  • Anonym (Vad gör jag)

Samma här men det verkar som att hon inte vet något alls om vad han gör 

lövet2 skrev 2022-02-08 21:56:51 följande:
    Men alltså, så han kliver in hos dig och riskerar att dra hem Corona till sin nya fru och barn? Om jag var hon skulle jag vara hur förbannad som helst!
  • Anonym (Vi.)
    Anonym (Vad gör jag) skrev 2022-02-08 21:17:36 följande:

Han tog det hårt 

Hade barnen varannan vecka fram till i somras då han och sonen bråkade mycket och sonen blev utslängd och bor hos mig heltid sen dess och känner sig sviken och sårad av honom. Dottern som är 14 år valde att bo hos honom 

Han valde att gifta sig i somras med en kvinna han träffat i 1 månad och i höstas flyttade hon in med sina barn och är jag absolut inte emot för jag bryr mig inte om vad han gör med sitt liv så länge det inte
    Påverkar barnen.

Till frågan
    Min son brukar somna tidigt ibland och hans pappa ringer eller skickar sms och sonen inte svarar så ringer han eller smsmar mig för att fråga varför han inte svarar.

Sista veckorna har jag och sonen haft Corona och han har kommit hem med saker han handlat som sonen fått hämta 

Många har ett annorlunda sätt att se på saker.

Tänk så här, tycker du det är bra att era barn har god kontakt med bägge föräldrar? kan det vara bra för barnen att ha kontakt. vad är det bästa i långa loppet, ha kontakt eller inte.

När något sådan här inträffar bruka vissa göra som samtliga svar här, man skiter i det, barnet får göra som dom vill. det kan leda till en livslång och dålig relation mellan barnet och föräldern.
    Varför inte bara prata med barnet att det är bra att ha bägge föräldrarna, försöka vara lite positiva till att dom får kontakt igen.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Vad gör jag) skrev 2022-02-08 21:17:36 följande:

Han tog det hårt 

Påverkar barnen.

Till frågan

Vår son är 15 år. 
    Han är hos pappa ungefär en helg i månaden nu, pga corona, studier, kompisar och annat. Innan pandemin var det varannan helg. 
    Sonen sköter all kontakt med pappan. Jag ringde pappan när sonen fått COVID19 för ett år sedan. Det har hänt att pappan ringt och frågat om sonen kommer (eftersom sonen glömt att höra av sig innan trots att jag påmint), helt OK, eller att han ringt och varit förbannad för att sonen inte svarar på telefonen, inte OK. 

Om allt flyter på bra, har jag inget behov av att kontakta pappan. När det har varit problem i skolan eller på annat sätt, har jag verkligen inte känt något behov av att kontakta pappan, som är en drama Queen. Jag har ensam vårdnad och tycker att kontakt en gång per år är lagom. 

Förklara för pappan att du inte har något inflytande över sonens brist på svar, så han får ta det med sonen senare. 
  • Anonym (Vad gör jag)

Jag har försökt prata med hans pappa men det slutar aldrig så bra då han tar upp sakerna hänt innan.

Ex
    Strax efter att han slängde ut sonen och så till han att han såg honom som ett problem (sonen har redan problem i skolan och det mår han dåligt av)någon vecka efter det skulle pappa åka på semester med den nya hennes barn och vår dotter.

Han försökte övertala sonen att följa med men då ville han inte och när resan närmade sig så bestämde han sig för att följa med.
    Men det fick han inte av sin pappa pga av sitt beteende vad han nu menade med det.
    Kvällen innan sätt sonen på bänken och tittade på när dom bar ner väskor och saker till bilen.
    Han var jätte ledsen och besviken,han försökte prata med pappa och undrade många gånger varför. 

Pappa så inte ett ord och det sista sonen så var att han blir riktigt sårad av att han åker med någons Annans barn
    Som han inte ens känner och skiter i sitt eget.

Den veckan vet jag inte hur mycket jag har pratat med sonen,suttit långt in på nätterna så att han kan prata av sig 
    Men jag kan inte lösa andras problem.

Och det jobbigaste efter det var att pappan gjorde orosanmälan till soc dagen innan dom åkte pga av sonen mående. 

Mötet var bara efter någon dag och han var inte där så nu är den rulijansen igång också sen i sommar 
    Möten hela tiden.

Sonen har träffat han många gånger efter semestern men sovit där 1 enda gång för att sonen bråkade med mig han ville inte till skolan och jag bad han gå till sin pappa för jag behöver lugn och ro.
    En timma efter det,istället för att hans pappa ska prata med honom om skolan,göra något eller så 
    Så skickar han sms till mig att jag kan göra adressändring på sonen för han kommer att ha det mycket lugnare hos honom.

Sonen är själv hos mig och hos pappa 3 barn...dör vet jag inte hur han tänker.

Har pratat med kontaktpersonen på soc och dom misstänker att han kan ha någon form av kontrollbehov eftersom han har ptsd.
    Han tror att så fort sonen inte svarar har det hänt något.

• Anonym (Vi.)
    Anonym (Vad gör jag) skrev 2022-02-09 01:48:01 följande:

Jag har försökt prata med hans pappa men det slutar aldrig så bra då han tar upp sakerna hänt innan.

Ex
    Strax efter att han slängde ut sonen och så till han att han såg honom som ett problem (sonen har redan problem i skolan och det mår han dåligt av)någon vecka efter det skulle pappa åka på semester med den nya hennes barn och vår dotter.

Han försökte övertala sonen att följa med men då ville han inte och när resan närmade sig så bestämde han sig för att följa med.
    Men det fick han inte av sin pappa pga av sitt beteende vad han nu menade med det.
    Kvällen innan sätt sonen på bänken och tittade på när dom bar ner väskor och saker till bilen.
    Han var jätte ledsen och besviken,han försökte prata med pappa och undrade många gånger varför. 

Pappa så inte ett ord och det sista sonen så var att han blir riktigt sårad av att han åker med någons Annans barn
    Som han inte ens känner och skiter i sitt eget.

Den veckan vet jag inte hur mycket jag har pratat med sonen,suttit långt in på nätterna så att han kan prata av sig 
    Men jag kan inte lösa andras problem.

Och det jobbigaste efter det var att pappan gjorde orosanmälan till soc dagen innan dom åkte pga av sonen mående. 

Mötet var bara efter någon dag och han var inte där så nu är den rulijansen igång också sen i sommar 
    Möten hela tiden.

Sonen har träffat han många gånger efter semestern men sovit där 1 enda gång för att sonen bråkade med mig han ville inte till skolan och jag bad han gå till sin pappa för jag behöver lugn och ro.
    En timma efter det,istället för att hans pappa ska prata med honom om skolan,göra något eller så 
    Så skickar han sms till mig att jag kan göra adressändring på sonen för han kommer att ha det mycket lugnare hos honom.

Sonen är själv hos mig och hos pappa 3 barn...dör vet jag inte hur han tänker.

Har pratat med kontaktpersonen på soc och dom misstänker att han kan ha någon form av kontrollbehov eftersom han har ptsd.
    Han tror att så fort sonen inte svarar har det hänt något.

Det soc gör är att se hur samarbetsvillig du är, att du lyssnar på vad soc har och säga, att du är öppen för förslag.
    Sedan behöver du inte samarbeta med dit ex, gå på möten berätta om sonen, hans mående, neka aldrig samarbete, säg jag vill att mitt ex ska vara med och hjälpa ang sonens mående, men sonen vill inte vara hos pappan efter besvikelser, utkastad osv.

Kortfattat neka aldrig umgänget, försök samarbeta, gå på barnets vilja, var öppen för hjälp soc försöker ge, vill inte sonen umgänge så kommer dom inte bara tvinga. Låssas som du vill samarbeta med dit ex fast du inte menar det innerst inne i handling.

Berätta lite kort hur soc jobba och vad dom tittar efter, socialtjänsten är bara vanliga socionomer med lite tillägg kurser i utbildning, vet man sedan om detta och hur dom jobbar, vad dom tittar efter så behöver du inte oroa dig för soc.
    Soc kan lika väl skriva av orosanmälan i princip direkt om du gör som jag berättar, bättre utbildade är dom inte.
Svar på tråden Ni som är skilda och har äldre barn