• mcs1988

Förskoletider

Hur långa dagar har era förskolebarn? Ålder?

/mamma med dåligt samvete 

• Svar på tråden Förskoletider
  • Anonym (G)

Nu kan jag inte citera, Familjeliv alltså...

Men som sagt; ha inte dåligt samvete. Jag förstår att det är lättare sagt än gjort men försök att fokusera på vad du GER ditt barn istället för att fokusera på det du anser är dåligt. 

Du gör säkert det bästa av situationen och ge dig istället en klapp på ryggen. Om du tycker tisdagen är jobbig så kanske du skulle kunna fråga någon närstående eller liknande om de skulle kunna tänka sig att hämta upp ditt barn tidigare?

• Aliona
    mcs1988 skrev 2022-02-12 06:48:46 följande:

Tack för era svar. 
    Jag är ensamstående och jobbar på förskola så kan varken flexa eller jobba hemifrån.  

Min 20 månader kommer gå såhär from måndag

Måndag 8.10 - 1530
    Tisdag 6.30 - 17
    Onsdag 7 - 1415
    Torsdag 630 - 1530
    Fredag 810 - 16

Tisdagen känns jobbig och att hämta kl 16 en fredag

Ha inte dåligt samvete! Jag tycker inte att man ska tänka så mycket på tiderna, utan se på hur barnet regerar. Min son som började så fort han fyllde ett har alltid älskat förskolan och vill ofta inte gå hem. Skola in ditt barn, se hur hen trivs, om hen blir väldigt trött etc. Märker du att ditt barn mår dåligt på tex tisdagen som är lång dag så får du försöka hitta en lösning. Kanske släkting kan hämta den dagen? Kanske barnvakt? Ellet så får det bara gå. Att sluta tidigare på fredagar är bara en idé som vi vuxna har och inget ditt barn kommer att tänka på. 

Sen tycker jag att det är tråkig och beklaglig syn på förskolan att det är en förvaringsplats som barn ska vara så lite som möjligt på. Förskolan är också en plats där barnen utvecklas, lär sig en massa och får fina kompisrelationer och relationer till andra vuxna. Min son har som sagt alltid trivts. Vi hae också tidvis bott i andra förälderns hemland där föräldrar lägger stor del av sin inkomst på barnens förskola så att de ska få en bra grund inför skolan och start i livet. 

Jag hoppas att det går bra för ditt barn - och oroa dig inte i förtid! 

• LaFontaine

Tack för era svar. 
    Jag är ensamstående och jobbar på förskola så kan varken flexa eller jobba hemifrån.  

Måndag 8.10 - 1530
    Tisdag 6.30 - 17
    Onsdag 7 - 1415
    Torsdag 630 - 1530
    Fredag 810 - 16

Eller så hämtar man tidigt på fredagen och möts av ett barn som kommer rusandes mot en och är jättearg och fräser att de ska ha disco nu. Hur kan jag ens tänka tanken på att hämta NU? Och det andra barnet nonchalerar dig, ty barnet är allt för upptaget med att dansa. 

Hur man än gör har man ändan bak. Några kommer alltid tycka att du gör fel, vad du än gör. Kanske tycker barnet att förskolan är jobbig, eller så funkar det alldeles utmärkt. 

Det viktigaste är hur det funkar för ditt barn och dig. Inte vad grannen, mosters mans kusin, eller okända på familjeliv tycker och har för tider. 

• Spucks

Om du måste jobba, måste du jobba, det är inget att ha dålig samvete över.

Mina barn gick olika tider hela tiden. Det var vanligvis rund 25 timmar i veckan, men kan ha varit n
    ågonting mellan 20 och 30 också. Dottern gick heltid under ett halvt år - hon hade inget problem med det, men jag tyckte inte om att ha så lite tid med henne. Med sonen skulle det inte funkar, han är redan dödstrött senast på fredag efter en 25h-vecka.

• Anonym (Julia)

Våra barn 3 och 5 år börjar 7 varje morgon och hämtas 13.30 tre dagar i veckan och 15.00 två dagar.

• mcs1988
    LaFontaine skrev 2022-02-12 07:55:38 följande:

Eller så hämtar man tidigt på fredagen och möts av ett barn som kommer rusandes mot en och är jättearg och fräser att de ska ha disco nu. Hur kan jag ens tänka tanken på att hämta NU? Och det andra barnet nonchalerar dig, ty barnet är allt för upptaget med att dansa. 

Hur man än gör har man ändan bak. Några kommer alltid tycka att du gör fel, vad du än gör. Kanske tycker barnet att förskolan är jobbig, eller så funkar det alldeles utmärkt. 

Det viktigaste är hur det funkar för ditt barn och dig. Inte vad grannen, mosters mans kusin, eller okända på familjeliv tycker och har för tider. 

TACK!! Exakt så!! Detta jämförande och dåliga samvetet man (jag) har hela tiden! 
    Istället för att tänka att jag gör det bästa jag kan för oss och jag har faktiskt lyckats vara hemma med honom så länge som vi kunnat trots att jag är själv. För att jag tycker att det passar oss! 
  • hammarhajen

Tack för era svar. 

Måndag 8.10 - 1530
    Tisdag 6.30 - 17
    Onsdag 7 - 1415
    Torsdag 630 - 1530
    Fredag 810 - 16

Förstår att tisdagen känns jobbig, men vad ska man göra? Som ensamstående är det ju också jätteviktigt att ha tillräcklig inkomst och marginaler för vabb/sjukdom. Det är ju också att ta föräldraansvar, att faktiskt jobba och försörja barnet i tillräcklig omfattning, slippa leva under ekonomisk stress, kunna spara lite osv.

Både måndag och onsdag är rätt korta dagar som kompensation

Att det är jobbigt med "sena" fredagar är ju bara en vuxenvärdering, ditt barn har ingen koll på veckodagar eller att det av vissa anses viktigare att korta just fredagen. Kanske bara bra att hämta lite senare på fredagar just eftersom många andra försöker få en tidigare dag då. Större sannolikhet för färre barn och lugnare eftermiddag
  • student2013

Vår dotter har under 2 års tid gått 7:45-13. 
    Nu lämnar jag 9:45 annars ska det om några veckor vara:
    Mån 7:45- 13:30
    Tis 7:45- 15 
    Torsdag 7:45- 13:30
    Fredag 7:45- 13. 
    Hon är ledig onsdagar.
    Hon fyller 4  om några veckor. 

• Anonym (Ensamstående mamma)

Jag har min dotter varannan vecka och har gått ner i arbetstid så hon ska kunna äta middag vid 16. hennes dagisschema är 6.45-15.15 eller 7.45-14.45. Det blir ändå långa dagar för henne men då jag är ensamstående kan jag inte gå ner för mycket i arbetstid Pg a ekonomin. Pappan jobbar heltid och hämtar 16-16.30 vilket jag tycker är för sent för en ettåring men det är ju hans beslut under hans barnveckor. Han säger att det inte är några problem.

• nnnnnnnn
    Tack för era svar. 

Måndag 8.10 - 1530
    Tisdag 6.30 - 17
    Onsdag 7 - 1415
    Torsdag 630 - 1530
    Fredag 810 - 16

Är man ensamstående och inte har ivriga och pigga släktingar som slåss om att få hämta barnen så får det bli som det blir. Ni måste ju överleva!

Fredagarna hade jag inte alls brytt mej om, det vet du säkert själv att det är vanligt att förskolan töms fredag eftermiddag = guld värt att vara kvar och få all uppmärksamhet och lugn och ro. Hade inte brytt mej om det var hämtning 17-18 på fredagar, man kan sova länge på lördagen och bara äta kvällsmat och sen tex bada/duscha och sen läggning. Hade hellre haft längre fredag om tex tisdagen kunde kortats (tex bytt 6.30-8.10 från tisdagen till fredagen, så tisdagen hade haft sovmorgon och fredagen tidig morgon) eller försökt korta onsdagen ännu mer genom att få till en rejäl sovmorgon + slutat tidigt.
    Men ni kanske inte kan byta med varandra? För att byta bort ledighet en fredag brukar gå lätt! De flesta vill börja sent och sluta tidigt på fredagen, utom jag... Som hellre tar onsdag eller andra dagar.

Smart att ta kort onsdag, så blir det inte så tuff vecka utan en liten andningspaus i mitten.

• Anonym (Mamman)

Först vill jag säga du behöver inte känna som du gör
    lätt att säga ja
    Men hur ekonomin är spelar ju stor roll, även vilka jobb man har, ensamstående osv 
    förskolan är inte någon dålig plats för ditt barn. 

Behöver man jobba för att klara sig ekonomiskt så mår ju barnet bättre av att vara några fler timmar på förskolan, 
    än att ha stressade föräldrar ekonomi stress är bra mycket jobbigare än vardagsstress 

jag är ensamstående jag behövde all inkomst jag kan få 
    har haft sjukt mycket ångest över att mitt barn måste vara så mycket på förskolan.
    men mitt barn lider inte, hon trivs där med 
    förskolan är ju också lugnare tidigare på morgonen och senare på eftermiddag/kväll
    Men förstår hur du känner men vem 

• Anonym (Mamman)

Men vem skapar det, du själv 
    barnet anpassar sig, att vara där för sitt barn kan du visa ändå 
    ta hand om dig

• ElaineBenes

Tänkte på det med tisdagarna också. 
    Försök att maxa tiden med ditt barn när du hämtat och lämna allt annat till efter läggning. 
    En vanlig dag när jag kommer hem är det kläder i hela hallen för att hon inte ska springa in med leriga kläder, stövlar som ska tvättas, väskor packas upp, diskmaskin tömmas, etc etc. Skulle försöka ignorera allt sådant och bara fokusera på den lilla så får ni nog lika mycket tid tillsammans som övriga dagar. 

Ha middag klar att slänga in i micron eller köp en pizza på vägen hem så det till och med är något att de fram emot

Svar på tråden Förskoletider