• Vladdis

    Nytorgsmannen får 5 år. Ett jävla skämt

    19 brottsoffer. Förövaren får 5 år.

    Vad i helvete är felet med Sverige? 
    Varför gör man inte som USA där varje begått brott aderas. 

    Det skulle innebära 19 x5 =100 år. Dvs livstid. 

    Om vi hade något annat än en skrattretande "rättsstat" istället för den bananrepublik vi har idag kanske vi inte skulle ha en sån skenande kriminalitet. Eftersom de skulle vara inlåsta på livstid. 

    Det parti som går ut med betydligt hårdare straff har min röst alla dagar i veckan.

  • Svar på tråden Nytorgsmannen får 5 år. Ett jävla skämt
  • Anonym (A)

    För det första, släpp det där med USA:s rättssystem eller flytta dit. Här har vi ett annat rättssystem där man inte kan få flera hundra års fängelse. En stor anledning till varför mannen inte fick längre straff är just att man inte samlar straff på hög utan ser handlingarna som en helhet och att man i det här landet har en mer humanistisk syn på individer.

    För det andra, din matematik är vrickad. Det handlade om 24 kvinnor, inte 19. Han dömdes för 7 våldtäkter, inte 19. Brott kunde inte styrkas i många av fallen, andra kunde inte bevisas som våldtäkter mm.

    För det tredje, straffskalan för grov våldtäkt är 2 till 6 års fängelse, för våldtäkt som inte räknas som grov är straffskalan 2 till 4 år. Åklagaren hade yrkat på 12 år utifrån vad som kunde bevisas men i slutänden fick han det absolut mildaste tänkbara straffet. Här kan du läsa mer detaljerat om det: www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/han-far-mildast-mojliga-straff-for-valdtakterna/

    Släpp det och försök ha en bra dag, eller utbilda dig till jurist och bekämpa systemet.

  • Anonym (Ok)

    O vem är nytorgs mannen? O är alla "dåd" lika allvarliga så man kan räkna som du gör för varje individ?

  • Anonym (M)
    Vladdis skrev 2022-02-16 11:50:27 följande:
    Okej. Bra då vet jag. Man ska helt enkelt acceptera att våldtäktsmän får gräddfil & brottsoffer får ett slag i ansiktet. Senast jag kollade var det riksdagen som stiftade lagar, inte jurister. Så att utbilda sig till jurist är inte rätt väg för förändring. Rätt väg är att rösta på ett parti som skärper straffen. Således inte V, MP, S eller C. 

    Denna brist på sympati för brottsoffer är en fascinerande tankeverksamhet. Jag släpper det nästa gång någon av dina anhöriga blir utsatt för brott. Det verkar ju enbart som att de är då den fega svensken vaknar. 

    Så det är alltså humanistiskt att inte räkna varje brott för sig & sedan låta våldsverkaren gå fri efter denna förstört otaliga liv? 

    USA har många fel, men att straffa förbrytare gör de helt rätt i. 
    Sympati har väl inget med saken att göra. Domstolarna måste följa lagen oavsett hur de ev. känner för offret .

    Det är väl ganska vanligt att offer och anhöriga hade önskat hårdare straff. Men det går ju inte att de ska avgöra just för att de är jäviga i frågan. Det skulle inte vara rättssäkert om straffet skulle vara upp till hur anhöriga känner.
  • Hotelliggaren
    Vladdis skrev 2022-02-16 11:50:27 följande:
    Okej. Bra då vet jag. Man ska helt enkelt acceptera att våldtäktsmän får gräddfil & brottsoffer får ett slag i ansiktet. Senast jag kollade var det riksdagen som stiftade lagar, inte jurister. Så att utbilda sig till jurist är inte rätt väg för förändring. Rätt väg är att rösta på ett parti som skärper straffen. Således inte V, MP, S eller C. 

    Denna brist på sympati för brottsoffer är en fascinerande tankeverksamhet. Jag släpper det nästa gång någon av dina anhöriga blir utsatt för brott. Det verkar ju enbart som att de är då den fega svensken vaknar. 

    Så det är alltså humanistiskt att inte räkna varje brott för sig & sedan låta våldsverkaren gå fri efter denna förstört otaliga liv? 

    USA har många fel, men att straffa förbrytare gör de helt rätt i. 
    Jag funderar på vad syftet med jättelånga straff skulle vara. Blir brottet ogjort? Avskräcker det andra? Blir brottslingen en bättre människa? Svaret på allt detta är nej. Så då återstår bara nån sorts hämndprincip där han ska lida för att det är "rätt"? Ser faktiskt ingen mening alls i det....
  • Anonym (Ordning)
    Hotelliggaren skrev 2022-03-22 22:39:27 följande:
    Jag funderar på vad syftet med jättelånga straff skulle vara. Blir brottet ogjort? Avskräcker det andra? Blir brottslingen en bättre människa? Svaret på allt detta är nej. Så då återstår bara nån sorts hämndprincip där han ska lida för att det är "rätt"? Ser faktiskt ingen mening alls i det....
    En inlåst person är inte ute och begår brott igen. Anledning nog till att vissa  omöjliga fall bör låsas in så länge som det går.

  • Vladdis
    Anonym (Ordning) skrev 2022-03-22 22:44:54 följande:
    En inlåst person är inte ute och begår brott igen. Anledning nog till att vissa  omöjliga fall bör låsas in så länge som det går.
    Exakt. Man låser in dem för att skydda övriga samhällets invånare som sköter sig. Detta dalta de med farliga våldsverkare har jag & kommer aldrig förstå. 
  • Anonym (.)
    Vladdis skrev 2022-02-16 11:50:27 följande:
    Okej. Bra då vet jag. Man ska helt enkelt acceptera att våldtäktsmän får gräddfil & brottsoffer får ett slag i ansiktet. Senast jag kollade var det riksdagen som stiftade lagar, inte jurister. Så att utbilda sig till jurist är inte rätt väg för förändring. Rätt väg är att rösta på ett parti som skärper straffen. Således inte V, MP, S eller C. 

    Denna brist på sympati för brottsoffer är en fascinerande tankeverksamhet. Jag släpper det nästa gång någon av dina anhöriga blir utsatt för brott. Det verkar ju enbart som att de är då den fega svensken vaknar. 

    Så det är alltså humanistiskt att inte räkna varje brott för sig & sedan låta våldsverkaren gå fri efter denna förstört otaliga liv? 

    USA har många fel, men att straffa förbrytare gör de helt rätt i. 
    1. Förklara hur ett fängelsestraff är "gräddfil.
    2. Förklara hur fängelsestraff är ett slag i ansiktet för brottsoffer.
    3. Förklara, med länkar till vetenskapliga studier, att och hur längre fängelsestraff leder till ett bättre samhälle.
    4. Förklara på vilket sätt du visar sympati för brottsoffer. Nu visar du endast att du har en politisk agenda där brottsoffren blir utnyttjade IGEN.
    5. Förklara hur du menar att gärningsmannen "går fri".
    6. Förklara varför du vill ha ett rättssystem liknande den i USA som grundar sig på hämnd.
    7. Förklara varför du blir kränkt by proxy.
  • Anonym (.)
    Vladdis skrev 2022-03-23 16:35:23 följande:
    Exakt. Man låser in dem för att skydda övriga samhällets invånare som sköter sig. Detta dalta de med farliga våldsverkare har jag & kommer aldrig förstå. 
    Förklara varför du vill ha samma system som i USA där våldsverkare en dag släpps fria helt utan rehabilitering.
    Visa, med länkar till vetenskapliga studier, att samhället i USA är mindre våldsamt än i Sverige. (De finns, varsågod att googla, men de visar på det exakt motsatta.)
  • Vladdis

    Jag tycker att när man begår allvarliga brott (våldtäkt, grov misshandel, mord, väpnat rån osv) så har man förbrukat sin rätt att vara en del i samhället. Om man då är inlåst en 20 +år så slipper samhället att utstå hemskheter från denna våldsverkande individ. Svårt att begå brott mot oskyldiga när man är inlåst. Självklart kan vi behålla faktumet att man kan jobba/plugga när man sitter i fängelset. Det jag har problem med är den lilla tiden allvarliga kriminella  sitter inne. 


    Anonym (.) skrev 2022-03-23 17:54:30 följande:
    Förklara varför du vill ha samma system som i USA där våldsverkare en dag släpps fria helt utan rehabilitering.
    Visa, med länkar till vetenskapliga studier, att samhället i USA är mindre våldsamt än i Sverige. (De finns, varsågod att googla, men de visar på det exakt motsatta.
  • Vladdis
    Anonym (.) skrev 2022-03-23 17:52:20 följande:
    1. Förklara hur ett fängelsestraff är "gräddfil.
    2. Förklara hur fängelsestraff är ett slag i ansiktet för brottsoffer.
    3. Förklara, med länkar till vetenskapliga studier, att och hur längre fängelsestraff leder till ett bättre samhälle.
    4. Förklara på vilket sätt du visar sympati för brottsoffer. Nu visar du endast att du har en politisk agenda där brottsoffren blir utnyttjade IGEN.
    5. Förklara hur du menar att gärningsmannen "går fri".
    6. Förklara varför du vill ha ett rättssystem liknande den i USA som grundar sig på hämnd.
    7. Förklara varför du blir kränkt by proxy.
    Om en mördare är ute efter 8 år i Sverige så är det ett slag i ansiktet på den mördades anhöriga. Är 8-15 år allt ett människoliv är värt i Sverige? Nej. De avskummen ska spendera livet ut i fängelset. 
    Det är enkel matematik om de sitter inne hela livet kan de inte utsätta oskyldiga för fler brott. 
    Jag blir inte kränkt. Larva dig inte, jag blir upprörd över den tamhet man behandlar kriminella. 
  • Anonym (M)
    Vladdis skrev 2022-03-23 19:19:44 följande:
    Om en mördare är ute efter 8 år i Sverige så är det ett slag i ansiktet på den mördades anhöriga. Är 8-15 år allt ett människoliv är värt i Sverige? Nej. De avskummen ska spendera livet ut i fängelset. 
    Det är enkel matematik om de sitter inne hela livet kan de inte utsätta oskyldiga för fler brott. 
    Jag blir inte kränkt. Larva dig inte, jag blir upprörd över den tamhet man behandlar kriminella. 
    Men hur lång tid i fängelse anser du är värt ett människoliv? Den döde kommer kommer ju inte tillbaka oavsett så hur tänker du?
  • Anonym (Ukrajjna)

    Tycker han borde fått 8-10 års statligt boende.

    Men nu är det som det är och vill man ha ändring behövs en annan politik.

  • Vladdis
    Anonym (M) skrev 2022-03-24 14:59:56 följande:
    Men hur lång tid i fängelse anser du är värt ett människoliv? Den döde kommer kommer ju inte tillbaka oavsett så hur tänker du?

    Livet ut. Du har berövat en människa existens. Du har kränkt det som inte får kränkas. Spelar ingen roll om "den döde" inte kommer tillbaka. 


     


    Ett sådan fasansfullt brott förbrukar ens rätt att vara en del i samhället. Så enligt din logik ska vi släppa ut folk eftersom den döde inte kommer tillbaka?


    Herregud

  • Anonym (M)
    Vladdis skrev 2022-04-04 04:41:42 följande:

    Livet ut. Du har berövat en människa existens. Du har kränkt det som inte får kränkas. Spelar ingen roll om "den döde" inte kommer tillbaka. 


     


    Ett sådan fasansfullt brott förbrukar ens rätt att vara en del i samhället. Så enligt din logik ska vi släppa ut folk eftersom den döde inte kommer tillbaka?


    Herregud


    Och hur fick du det till att det är min logik?
    Jag ifrågasatte hur det kan gå ihop att resonera om straff i termer om vad ett människoliv är värt. Det går inte. Hur mycket du än straffar så kan du inte köpa någon tillbaka till livet. Livet är värdet.
Svar på tråden Nytorgsmannen får 5 år. Ett jävla skämt