• aams

Sambo jobbar borta i veckorna - hur mycket ska han betala hemma?

Hej! 
    Ni med sambo som ligger borta och jobbar i veckorna. Hur har ni löst fördelningen av hushållskassan? 

Min sambo tar inte med sig matlådor, utan köper mat / äter på hotellet där han jobbar. Detta betalar han helt från egen ficka. Sambon har en bra lön, medan jag studerar och jobbar extra. Därav en mindre inkomst, som kan variera månad för månad. 

Diskussionen här hemma är att jag tycker han ska betala in en större summa än mig till Ica-kortet (som vi handlar all mat och alla förbrukningsartiklar på). Medan han anser att han bara är hemma torsdag kväll- söndag kväll och därför inte använder mer än vad jag gör här hemma och att han då får betala för saker han inte nyttjar. 

Så osexig diskussion. Men procentuellt lägger jag mycket mer än vad han gör in till hushållskontot. 

Kan vi verkligen dela lika fastän han ligger borta i veckorna. Eller är det rimligt att jag betalar mer till hushållet eftersom jag är den som är hemma mest.

• Svar på tråden Sambo jobbar borta i veckorna - hur mycket ska han betala hemma?
  • Lönnsirap

Så himla svårt när man börjar fundera på exakt fördelning av matbudget utifrån att man faktiskt äter lite olika dyrt i ett hushåll. Så fort man börjar blanda in procent så är det ju räkning som gäller. 

Jag tänker att det är rimligt att man betalar den mat man äter och att det är viktigt att faktiskt hitta något som fungerar. Spontant tänker jag att det är de andra utgifterna som är viktigast och att man vill varandra väl.

• Dexter dot com

Äter ni ungefär lika mycket och i samma prisklass är det helt rimligt att du betalar mer.

• aams