• aams

Sambo jobbar borta i veckorna - hur mycket ska han betala hemma?

Hej! 
    Ni med sambo som ligger borta och jobbar i veckorna. Hur har ni löst fördelningen av hushållskassan? 

Min sambo tar inte med sig matlådor, utan köper mat / äter på hotellet där han jobbar. Detta betalar han helt från egen ficka. Sambon har en bra lön, medan jag studerar och jobbar extra. Därav en mindre inkomst, som kan variera månad för månad. 

Diskussionen här hemma är att jag tycker han ska betala in en större summa än mig till Ica-kortet (som vi handlar all mat och alla förbrukningsartiklar på). Medan han anser att han bara är hemma torsdag kväll- söndag kväll och därför inte använder mer än vad jag gör här hemma och att han då får betala för saker han inte nyttjar. 

Så osexig diskussion. Men procentuellt lägger jag mycket mer än vad han gör in till hushållskontot. 

Kan vi verkligen dela lika fastän han ligger borta i veckorna. Eller är det rimligt att jag betalar mer till hushållet eftersom jag är den som är hemma mest.

• Svar på tråden Sambo jobbar borta i veckorna - hur mycket ska han betala hemma?
  • Lönnsirap

Så himla svårt när man börjar fundera på exakt fördelning av matbudget utifrån att man faktiskt äter lite olika dyrt i ett hushåll. Så fort man börjar blanda in procent så är det ju räkning som gäller. 

Jag tänker att det är rimligt att man betalar den mat man äter och att det är viktigt att faktiskt hitta något som fungerar. Spontant tänker jag att det är de andra utgifterna som är viktigast och att man vill varandra väl.

• Dexter dot com

Äter ni ungefär lika mycket och i samma prisklass är det helt rimligt att du betalar mer.

• aams

Vi delar självklart lika på alla hushållskostnader utanför matutgifterna. Vi har pratat om det här många gånger, och det är inte petnoga med att dela lika på allt. Jag bara funderar över vilken skillnad det blir för mig motsvarande för honom. Jag har ungefär en fjärdedel av hans inkomst, så jag skulle ju om jag var han lägga in mer i hushållskassan, ( den som jag handlar på. Eftersom jag storhandlar både till veckor och helger på samma gång så blir det ju ett och samma konto) så att min sambo hade haft lite snarlika förutsättningar. Jag anser ju att mycket man gör i hemmet "glöms bort". Jag är den som sköter i princip hela hemmet med allt vad det innebär. Det blir lixom inte värt någonting. Jag kan ju absolut inte spara undan lika mycket pengar till exempel som han kan. Inte heller lägga pengar på vad jag vill i samma utsträckning som han kan. Vi har inga barn tillsammans än. Men jag tror att jag hade resonerat annorlunda om jag var den med hög inkomst och min partner levde på csn, och extra jobbtimmar här och där. 

• aams
    Jemp skrev 2022-02-16 12:06:24 följande:

Hur gör ni med boendekostnaden, delar ni procentuellt eller 50/50? (Jag håller alltså helt med om att den kostnaden ska delas, men jag undrar vad ni har för överenskommelse i grunden om vad gemensamma kostnader innebär). Har ni ingen överrenskommelse är det väl 50/50 som gäller. 

Gällande maten är det fullt rimligt att han bara bidrar för de dagar han är hemma/för det han äter. 

Vi delar 50/50! :) 

• gråfågel
    aams skrev 2022-02-16 18:43:16 följande:

Vi delar självklart lika på alla hushållskostnader utanför matutgifterna. Vi har pratat om det här många gånger, och det är inte petnoga med att dela lika på allt. Jag bara funderar över vilken skillnad det blir för mig motsvarande för honom. Jag har ungefär en fjärdedel av hans inkomst, så jag skulle ju om jag var han lägga in mer i hushållskassan, ( den som jag handlar på. Eftersom jag storhandlar både till veckor och helger på samma gång så blir det ju ett och samma konto) så att min sambo hade haft lite snarlika förutsättningar. Jag anser ju att mycket man gör i hemmet "glöms bort". Jag är den som sköter i princip hela hemmet med allt vad det innebär. Det blir lixom inte värt någonting. Jag kan ju absolut inte spara undan lika mycket pengar till exempel som han kan. Inte heller lägga pengar på vad jag vill i samma utsträckning som han kan. Vi har inga barn tillsammans än. Men jag tror att jag hade resonerat annorlunda om jag var den med hög inkomst och min partner levde på csn, och extra jobbtimmar här och där. 

Vet dock inte om jag tycker det är rimligt att ni delar lika om du har 25% av vad han har i inkomst. Ni kanske skulle räkna procentuellt istället.
  • Tow2Mater

Du "studerar och jobbar extra" - betyder det att du tar eller inte tar CSN lån? Det tycker jag kan påverka.

Att han ska subventionera dig så du inte behöver ta lån tycker jag är fel om ni inte uttryckligen kommit överens om det.

• S23

Han kanske inte vill ha gemensam ekonomi? och det är ju inte Orimligt att inte vilja ha det.
    Ni kanske behöver diskutera era skilda inställningar gällande att den som har högre inkomst skall betala för den andre istället för att diskutera faktumet matkostnad?
    Om du gör mer hushållsarbete så kan man naturligtvis diskutera utifrån detta. Men redan nu betalar han ju för delar av din mat när han lägger Lika mycket pengar som du i hushållskassan? så där kanske du rent krasst egentligen redan är kompenserad.

Nej du kan inte spara lika mycket pengar som han. Men är det rimligt att du skall kunna det? Vad ger sig rätt till att ta del av hans pengar som han arbetar för? och som han gör en uppoffirng för genom att uppenbarligen arbeta borta helt 4 dagar i veckan?
    Detta beror ju helt på hur man ser på gemensam ekonomi.

• Zouxman

Hur gamla är ni? Vad är tanken med ert förhållande? 

Som jag ser det så finns två scenarion. 

Scenario 1: Ni är väldigt unga, ni är inte alls säkra på att denna relation är den som är tills döden skiljer er åt, eller att ni överhuvudtaget har just det i åtanke och mål. Då är det fullt rimligt så som ni just nu har löst det tycker jag. 

Scenario 2: Ni är lite äldre, börjat ert liv tillsammans och syftet är att ni vill försöka leva hela era liv tillsammans, just nu studerar du för att få en bättre, tryggare framtid tillsammans, med barn och hela karusellen. Ni kanske är förlovade, drömmer om ett bröllop. Köpa hus. Då, i detta scenariot så är ni ETT, det finns inget ditt och mitt, ni har såklart gemensam ekonomi, ett lönekonto. Det är dags för din man/sambo att börja tänka lite på hushållsekonomi, ta med matlådor t.ex. Jo, det går alldeles utmärkt att göra även om man sitter i en lastbil hela veckorna. Finns micro i lastbilar. Att han under tiden du studerar bidrar med en större del till er ekonomi, det är något ni är överens om, kanske detta gör att du kan låna mindre, så att NI får en mindre CSN skuld att betala tillbaka... Kanske kommer du efter avslutade studier tjäna mer än honom på sikt.

Är man i ett förhållande med målet att det ska hålla resterna av livet, då har man inget ditt och mitt. Då har man gemensam ekonomi.

Tips, om utrymme finns så tar varje person en månadspeng var, som var och en får göra vad man vill med. Äta utelunch, spela på V75, krogrunda med polarna osv. 

• GGN

Hur löser han det med sina uppgifter i hemmet när han är borta?

• S23
    GGN skrev 2022-02-16 19:56:17 följande:

Hur löser han det med sina uppgifter i hemmet när han är borta?

Jag vill bara säga här att han rimligen inte skall behöva stäfa efter ts heller.
    Fullt rimligt att ts sköter sin disk och sin skit när han är borta Och att han delar hälften av hushållsarbete när han är hemma. vilket också innebär städ av toalett osv.
  • Fiona M

Vad är det du gör i hemmet menar du?
    Att du fixar saker själv är ju rimligt i veckorna när du faktiskt bor själv, och så kan ni dela på sysslor de dagar han är hemma.

• Dockan

Jag hade det precis såhär med ett ex. Jag pluggade (hade inte jobbat innan så hade inga stora reserver) och jobbade lite extra. Det var rent ut sagt ett jävla tjafs om matinköp och städ. Han förväntade sig att komma hem till städat hem på torsdagen (men gjorde inget innan han åkte söndag?).

Jag tycker det är rimligt att man delar 50/50 på inköp på ICA eller liknande, annars behöver man ju ha koll på alla kronor och tvättmedelsinköp osv. Särskilt om han har mer inkoms, men ändå rimligt att han inte lägger mer om du är hemma mer. Eller så får ni ju anpassa mat efter din ekonomi. 

Exet är ju ett ex av en anledning. I min nuvarande de relation delar vi på mat hälften var, men andra räkningar räknar vi procentuellt (skiljer en knapp tusenlapp till de räkningarna som vi sätter in). Han började prata om att jag köper bindor och schampo, men då påminde jag honom om att han äter runt och en fjärdedel mer mat för han har större energibehov än mig. Går liksom inte att få exakt rättvist - rättvist är att vi lever ihop och har det bra. Så helt tjafsfritt nu, när matkostnader ökar så sätter vi in mer på det kortet. 

• aams
    Tow2Mater skrev 2022-02-16 19:01:05 följande:

Du "studerar och jobbar extra" - betyder det att du tar eller inte tar CSN lån? Det tycker jag kan påverka.

Att han ska subventionera dig så du inte behöver ta lån tycker jag är fel om ni inte uttryckligen kommit överens om det.

Jag har fullt csn lån, och jobbar extra i snitt 30 timmar i månaden på äldreboende. Så inte jättehög inkomst. 
  • aams
    Fiona M skrev 2022-02-16 20:13:06 följande:

Vad är det du gör i hemmet menar du?
    Att du fixar saker själv är ju rimligt i veckorna när du faktiskt bor själv, och så kan ni dela på sysslor de dagar han är hemma.

Absolut men som Dockan #22 skrev, så förväntar min sambo också lite av mig att jag håller undan här hemma. Vilket är självklart. Det gör jag mer än gärna. Men det kan också påpekas att det är ostädat när han kommer hem en torsdag om jag inte hunnit detta. På söndagar när han åker är det mycket kvarlämnat efter honom däremot...åt det hållet inte lika noga tydligen haha! 
  • aams

Frågan kan diskuteras i många olika scenarion. Vill inte räkna varenda krona, vill leva med min sambo som ett Vi och absolut inte ha mitt och ditt. Jag förstår å andra sidan att han som tjänar mer inte vill detta. Vi har varit ihop i 5 år, är relativt unga. Men har hunnit med mycket i det gemensamma livet iallafall. Vet att jag vill dela resten av livet med honom. Det är bara intressant att veta hur andra familjer som har snarlika situationer hanterar detta. Det är trots allt inte självklart för alla hur man löser detta på bäst sätt. Och kanske är det just det, att vi får diskutera om det för att lära oss se olika perspektiv som är det nyttiga, och nödvändigtvis finns det inget rätt och fel här. Tack för alla kloka svar! 

• Dexter dot com
    aams skrev 2022-02-17 09:52:47 följande:
    Absolut men som Dockan #22 skrev, så förväntar min sambo också lite av mig att jag håller undan här hemma. Vilket är självklart. Det gör jag mer än gärna. Men det kan också påpekas att det är ostädat när han kommer hem en torsdag om jag inte hunnit detta. På söndagar när han åker är det mycket kvarlämnat efter honom däremot...åt det hållet inte lika noga tydligen haha! 
    Enklast måste ju vara att du städar undan efter dig tills han kommer hem på torsdagen och ni gemensamt städar undan det ni båda bidragit till under helgen på söndagen.
  • Shalke04

Bara för en person tjänar mer än den andra så kan man inte kräva att denne skall betala mer in till det gemensamma. Såklart har många det upplägget, jag själv också. Men har ni separat ekonomi och betalar allt 50-50 så är det ju såklart det som gäller. Man kan ju tillochmed ha en diskussion om han skall betala 50-50 på matkostnaderna då han inte är hemma lika mycket snarare än tvärtom. 

Men som många andra säger, det beror på vad man har för deal. Och vill man inte ha gemensamt eller % utefter inkomst så är det 50-50 som gäller. Jag tycker du får finna dig i situationen eller prata om ett helt annat upplägg. 
Svar på tråden Sambo jobbar borta i veckorna - hur mycket ska han betala hemma?