• Dinaocean

Varför är det så?

Vet inte om detta hamnat i rätt ämne. Men admin får gärna flytta det. 

Jag läser en hel del forum. Kanske de här redan tagits upp av andra. Men en sak som slår mig är. Varför bryr sig män så mycket om vad kvinnor gör, ska göra. Hur de ser ut, ska se ut etc. Inte minst flashback skrivs de massvis med trådar om kvinnor. Oftast med hat och förakt. De är som att män fortfarande tror de äger våra kroppar. Och det äcklar mig samtidigt som de skrämmer mig. Ser aldrig att kvinnor skriver så här mycket och nedlåtande om män. Har även läst om kvinnor här. Som slutat bry sig om att dejta män för gott och valt leva ensamma. När man ser sånt där, börjar jag faktiskt förstå. Vet inte ens snart om jag vill det själv. Gör så man inte vill ha med män göra. Tycker det är sjukt.  Hur reagerar ni andra? 

• Svar på tråden Varför är det så?
  • Anonym (.)
    Dinaocean skrev 2022-02-17 10:47:13 följande:

Jag svarar båda, så slipper det bli två inlägg. 

Nej, men en stor majoritet verkar det som. De är ju inte bara i forum kan jag tänka mig.  

De är säkert sant, men det blir ju inte mer rätt för det. De pratar som om kvinnor är boskap, annat otrevligt. Själva är de gudar. Kanske de här är ratade män. Som har svårt för kvinnor. Att få kvinnor. Tycker det är obehagligt. 

Fast nu måste du faktiskt börja tänka och sluta med att argumentera som att dina känslor är fakta.
    Börja med att ta reda på hur många användare flashback har och hur stor andel av dessa som är män. Hur stor andel är det av befolkningen?

Som jag sa ovan, dina känslor är på intet sätt någon form av fakta.
  • Anonym (Anonym 2)

Dina 2 - Så du loggar in med annat konto för att fortsätta tjafsa? Blev du spärrad ett tag? Jag har aldrig berättat om jag är en kvinna eller en man och det måste jag inte heller berätta för dig. :) Det märktes direkt du började skriva i denna tråd att du är kränkt och det är ok, men låt det inte gå ut över andra.

• Anonym (Kvinnor)
    Dinaocean skrev 2022-02-17 09:09:45 följande:
    Varför är det så?

Jag läser en hel del forum. Kanske de här redan tagits upp av andra. Men en sak som slår mig är. Varför bryr sig män så mycket om vad kvinnor gör, ska göra. Hur de ser ut, ska se ut etc. Inte minst flashback skrivs de massvis med trådar om kvinnor. Oftast med hat och förakt. De är som att män fortfarande tror de äger våra kroppar. Och det äcklar mig samtidigt som de skrämmer mig. Ser aldrig att kvinnor skriver så här mycket och nedlåtande om män. Har även läst om kvinnor här. Som slutat bry sig om att dejta män för gott och valt leva ensamma. När man ser sånt där, börjar jag faktiskt förstå. Vet inte ens snart om jag vill det själv. Gör så man inte vill ha med män göra. Tycker det är sjukt.  Hur reagerar ni andra? 

Kvinnor kan ju visst skriva om vad de tycker om männen. 

Många kvinnor tycker dessutom att männen ska tvingas anpassa sig till dom och inte tvärtom eller att båda könen ska det. 
    Med din logik tycker de att de har rätt till männens kroppar. 
  • Anonym (Kvinnor)
    Varför är det så?

Det heter att sex är ingen mänsklig rättighet när kvinnor klagar på männen och männen ska inte få göra det på kvinnorna. 
  • Anonym (Kvinnor)
    Varför är det så?

Du säger själv att det handlar om rätt till kvinnors kroppar när männen klagar men det handlar om du håller med om kvinnorna, när de klagar på männen, inte att det också handlar om rätt till någons kropp. 
  • Anonym (Kvinnor)
    Anonym (S) skrev 2022-02-17 09:36:40 följande:

Jag tolkar det som en kvarleva från patriarkatet. Män har alltid ansett sig ha rätt till åsikter om kvinnor och bestämmande över dem. Den andan lever fortfarande kvar, trots att kvinnor idag har andra rättigheter.

Kvinnor kommenterar om männen. 
    Handlar det då om patriarkatet också?
    Handlar det inte också då om rätt till åsikter över männen?

Både män och kvinnor får klaga på varandra lagligt enligt lagen.
    Finns inga rättigheter att någon inte får klaga på någon? 
  • Anonym (Kvinnor)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-02-17 10:47:10 följande:

Män lär sig från ung ålder av sina fäder och andra släktingar att kränka,hota, håna kvinnor och tjejer.

De vill nog inte ens erkänna det rätt ut men det är så jäkla utbrett med den nedsättande synen på kvinnor att det är vardagsmat.
    I familjer, i släkten, i skolan,i media, i filmer, i spel. Överallt. 

Det är annnorlunda och handlar inte om rätt till någons kropp. Jag tycker det inte är så trevligt men både kvinnor kan förnedra män också. 
  • Anonym (Kvinnor)
    Anonym (S) skrev 2022-02-17 09:36:40 följande:

Jag tolkar det som en kvarleva från patriarkatet. Män har alltid ansett sig ha rätt till åsikter om kvinnor och bestämmande över dem. Den andan lever fortfarande kvar, trots att kvinnor idag har andra rättigheter.

Snarare tvärtom nuförtiden att det är matriarkatet som gäller.
    Du snackar om en tidsperiod som inte finns längre. 
    Det är inte acceptabelt på samma sätt längre för en man som klagar på kvinnorna kvinnorna än tvärtom. 
    Att det är männen som ska sänka sina krav och om de sedan blir utan sex så kan det påstås att de valde det  friviligt för de skulle alltid kunna förbättra sig eller sänka sina krav.
  • Anonym (Kvinnor)
    Varför är det så?

Du snackar om något som inte gäller idag i allmänhet längre.

Testa att själv göra oberoende test att se hur olika personer reagerar när låtsas vara en man i en text och sedan jämför hur reaktionen blir när du byt ut ordet man mot kvinna i 2 olika trådar på någon  representativ sida. Alllstå en text där du låtsas vara en man och en där du skriver att dubär en man med samma text fast du byter ut ordet som sagt.
    Incel debatten med mera kan vara ett starkt bevis på att det är kvinnorna tagit makten i landet och det är okej för kvinnor att kritisera män men inte tvärtom 
  • Anonym (Kvinnor)
    Anonym (x2y) skrev 2022-02-17 12:18:22 följande:
    Själva tråden hon startar handlar ju om hur mycket trådar de finns om just män som skriver nedlåtande om kvinnor. Speciellt på flashback. Jag ser inga såna trådar där, och knappt heller här. Hon är nog ute efter att de ser "överrepresenterat" ut att just män gör så här. Jag har i alla fall fått intrycket av att de är mest unga på tik tok.  Jag är inte speciellt mycket på sociala plattformar. Föredrar göra annat med min tid. Men kan tänka mig att du har mer erfarenhet av det :) Som jag sa, de finns kvinnor som talar illa om män ja. Men nu handlar ju tråden om det motsatta.  Hon frågar hur andra reagerar på det. Inte om att det händer män också lol. Du får väl göra en tråd om det, om du tycker att män blir så orättvist behandlade också.  Men har du ingen egen åsikt om det? De är ju det hon efterlyser. Eller är din ursäkt " det händer män med" så det är ok att de händer kvinnor också eller vad? lol . Inget är ju rätt oavsett.
    Kan ju bero på olika förklaringar. 
    Ett är att kvinnor har det lättare i allmänhet att få en sexpartner än tvärtom.
    De kvinnor som blir utan partner kan skylla på att männen inte håller hög kvalite och då ska det inte handla om rätt till sex.
    När du ofriviligt blir utan en man, tycker du då att du är skyldig männen något och måste anpassa sig till deras krav? 
  • Anonym (Kvinnor)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-02-17 10:47:10 följande:

Män lär sig från ung ålder av sina fäder och andra släktingar att kränka,hota, håna kvinnor och tjejer.

De vill nog inte ens erkänna det rätt ut men det är så jäkla utbrett med den nedsättande synen på kvinnor att det är vardagsmat.
    I familjer, i släkten, i skolan,i media, i filmer, i spel. Överallt. 

Då handlar det inte om att man vill diskutera på ett trevligt sätt utan trakassera kvinnor.
  • Anonym (Kvinnor)
    Varför är det så?

Många som klagar på männen för sex/förhållande kan tycka att sex ska vara ett undantag och kritisera männen på ett sätt som de inte skulle gjort annars. För sex ska handla om fortplantning.

Blir du då överaskad över män som inte gör som du vill men gör det för att biologiskt föra sina gener vidare? 
  • enfunderandeman

Nu är jag man, men vilken pajkastning här hahaha.  Två saker som jag dock inte riktigt förstår.  I ena stunden säger signaturen "anonym kvinna" att TS ska lära sig att se bådas perspektiv. De kan jag köpa i den meningen. Att det gör det lättare att förstå saker. Men är det något hon måste? Låter mer som du försöker "uppfostra" kontrollera hur andra människor ska göra. Sen säger du samtidigt att man får acceptera att andra människor kommer in ger sin "syn på saker" Fair enough. Men samtidigt blir du irriterad och "attackerar" en annan som svarar i tråden. Med säga att hon började "tjafsa". Ser också att hon bara svarat på inlägg. Sa du inte själv att man får acceptera att andra diskuterar, ger sin syn.. Sicken dubbel moral hehe.  Sen fortsätter du systematiskt, med fånigheter som " schas ge dig iväg" ??? 

Jag  känner  inte alla kvinnor i världen, men det där är riktigt barnsligt beteende. För övrigt är aggressiva kvinnor, sjukt osexigt.  Speciellt kvinnor som "säljer ut" sitt eget kön. För scora poäng hos män. Finns säkert män som älskar sånt. Men tycker det tyder på svag karaktär. Där emot håller jag med dig om att de finns kvinnor som talar illa om män. Även behandlar män lika illa också ibland. Men på forum som flashback, som är mansdominerat kanske de inte är helt otippat. Att inte  så många kvinnor ,startar trådar om sitt missnöje med män. Nu verkar det som om  TS vill  förmedla om varför det verkar "synas" mer online. Där är ett av mina svar. Varsegod TS, en "vänlig man" träder fram. Lär er respektera varandra, var mer schyssta. De här var sorgligt läsa.

• Anonym (Kvinna)
    enfunderandeman skrev 2022-02-17 19:03:17 följande:

Nu är jag man, men vilken pajkastning här hahaha.  Två saker som jag dock inte riktigt förstår.  I ena stunden säger signaturen "anonym kvinna" att TS ska lära sig att se bådas perspektiv. De kan jag köpa i den meningen. Att det gör det lättare att förstå saker. Men är det något hon måste? Låter mer som du försöker "uppfostra" kontrollera hur andra människor ska göra. Sen säger du samtidigt att man får acceptera att andra människor kommer in ger sin "syn på saker" Fair enough. Men samtidigt blir du irriterad och "attackerar" en annan som svarar i tråden. Med säga att hon började "tjafsa". Ser också att hon bara svarat på inlägg. Sa du inte själv att man får acceptera att andra diskuterar, ger sin syn.. Sicken dubbel moral hehe.  Sen fortsätter du systematiskt, med fånigheter som " schas ge dig iväg" ??? 

Jag  känner  inte alla kvinnor i världen, men det där är riktigt barnsligt beteende. För övrigt är aggressiva kvinnor, sjukt osexigt.  Speciellt kvinnor som "säljer ut" sitt eget kön. För scora poäng hos män. Finns säkert män som älskar sånt. Men tycker det tyder på svag karaktär. Där emot håller jag med dig om att de finns kvinnor som talar illa om män. Även behandlar män lika illa också ibland. Men på forum som flashback, som är mansdominerat kanske de inte är helt otippat. Att inte  så många kvinnor ,startar trådar om sitt missnöje med män. Nu verkar det som om  TS vill  förmedla om varför det verkar "synas" mer online. Där är ett av mina svar. Varsegod TS, en "vänlig man" träder fram. Lär er respektera varandra, var mer schyssta. De här var sorgligt läsa.

Vem har sagt att hon måste se saker från olika perspektiv?
    Jag har inte attackerat någon överhuvudtaget så var vänlig och sluta ljug. Jag har förstått att du skriver från olika konton och det är okej om det är viktigt för dig att få det att se ut som att du har medhåll. 

Lär dig räkna och sluta ljuga. 

• Anonym (Kvinnor)
    Varför är det så?

När det då tillåtet att kritisera en kvinna anser du?
  • sextiotalist
    Anonym (Kvinnor) skrev 2022-02-17 21:37:02 följande:

Läs. 
    En kvinnlig person i media verkar tycka att man bara ska gå efter utseendet på männen samt de inte ska ha några sexuella preferenser
    www.aftonbladet.se/kultur/a/41gm9a/lat-mannen-bli-en-snygg-pafagelstupp

Den skribenten tog en parallell till djurriket och hade funderingar kring detta, Inte att hon ansåg att det skulle vara så, utan endast en reflektion
  • sextiotalist
    Anonym (Kvinnor) skrev 2022-02-17 20:43:01 följande:
    När det då tillåtet att kritisera en kvinna anser du?
    Men ska inte kritisera någon bara för att, oavsett kön.
    Däremot kan man påpeka vissa beteende som man inte gillar, oavsett om det är en man eller kvinna som har beteende.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Varför är det så?

Du läser en del forum.
    Men ser aldrig att kvinnor ofta skriver nedlåtande om män.
    Ok...

Det är många män som inte vill ha något med en viss typ av kvinnor också.
    Säkert svårt att förstå, men så ligger det till.

Vi kan ta det här med män och unga kvinnor.
    Kvinnor tror att deras åsikter och preferenser är en måttstock som alla andra ska anpassa sig efter.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-02-17 11:33:25 följande:

Jag ser mer av kvinnor som skriver nedlåtande om män. Mycket mer. Kanske inte på flashback då men en majoritet på flashback är väl män och nedlåtande personer tenderar väl att samlas på anonyma forum där de kan säga vad de vill. 

Som sagt så ser jag mer av kvinnor som skriver nedlåtande saker om män. De driver om män och drar alla män över samma kam. Samma kvinnor blir kränkta så fort män driver om kvinnor eller drar alla kvinnor över samma kam. Till exempel på tiktok är det fullt med kvinnor som driver om män och säger elaka saker om män. Är väldigt många där som driver om män med liten kuk. Hur var det nu med body shaming? 

Vad gäller familjeliv så är det många kvinnor här som är snabba med att ta kvinnans parti så fort det är något. Man märker tydligt att trådar skrivna av män eller som handlar om män, får ett helt annat (ofta sämre) bemötande från många kvinnor. 

Sluta snöa in dig på hur män behandlar kvinnor och ta en titt på hur det omvända ser ut. 

Så är det.

Skillnaden är att kvinnors känslor är mer värda, finare.
    Att kränka och döma män är bara kul, tycker kvinnor.
Svar på tråden Varför är det så?