• Un1x

Kommer ni spendera mer efter att restriktionerna släpptes?

Kommer ni spendera mer efter att restriktionerna släpptes? Konserter, evenemang, restaurang, resa med mera.

Kanske till och mer än innan pandemin ankom? Eller kommer ni fortsätta i samma mönster och vara något mer sparsamma?

Tror på en ketchupeffekt, allt kommer återhämta sig med råge?

• Svar på tråden Kommer ni spendera mer efter att restriktionerna släpptes?
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Tjosan) skrev 2022-02-19 19:03:05 följande:
    Vi är tillräckligt många som går på eventen och äter på restaurangerna, iallafall i den stad jag bor i.
    Så sitt hemma du!
    Hoppas ni även har sjukvårdspersonal kvar som är friska och som inte gått under än. Som kan ta hand om er där ni bor också helst. 
    Allt är ju inte covidrelaterat utan mycket annan vård just har fått stå tillbaka som nu ska tas om hand.

Om man ska hårdra, mat kan man laga själv i en pandemi, ha en fungerande sjukvård är prio långt före restauranger och event. Man bör fortfarande vara försiktig. 
  • Anonym (A)

Vi har bokat tre resor och har tre konserter klara så svaret blir väl ja på den för vår del.

• Jemp
    Un1x skrev 2022-02-19 17:44:14 följande:
    Kommer ni spendera mer efter att restriktionerna släpptes?

Kommer ni spendera mer efter att restriktionerna släpptes? Konserter, evenemang, restaurang, resa med mera.

Kanske till och mer än innan pandemin ankom? Eller kommer ni fortsätta i samma mönster och vara något mer sparsamma?

Tror på en ketchupeffekt, allt kommer återhämta sig med råge?

Lite men inte markant. För miljöns skull hoppas jag på att vi på samhällsnivå minskar framförallt resandet men även konsumtionen. 

För egen del blir resekostnaden högre nu för tågbiljett till jobbet. Det blir nog lite fler restaurang- och museibesök nu inledningsvis för att sen gå tillbaka till det normala, jag är ingen storkonsument av sånt innan. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Falabella) skrev 2022-02-19 19:08:35 följande:
    85% av alla jag känner- vänner, släktingar, kollegor, kunder, leverantörer har varit sjuka senaste 6 veckorna. Flera har haft covid för andra gången. 

Jag anser att pandemin är över.
    Du har alltså inte fattat att det inte är en åsiktsfråga som du kan basera på dina "känslor" och det du tycker "känns" rätt?

Tja, vi andra som är lite mer bildade än vad du är har förstått att det handlar om fakta. Den är inte över alldeles oavsett vad du "känner".
    Trots allt krävs det inte så extremt mycket för att uppnå denna bildningsgrad. Det räcker med högstadiet och att man förstår skillnaden på känslor och fakta.
  • Postman

Nej jag kommer inte spendera något mer. Pandemin har inte begränsat mig så mycket, mitt liv och vardag är rätt lika både innan, under och nu efter pandemin.

• cosinus

På vissa områden så absolut.

Barnen får börja resa iväg på läger, cuper och tävlingar igen. Det kostar.

Mer folk tillbaka på jobbet innebär säkert någon fler utelunch mot för senaste året då jag tror jag kan räkna ihop typ 5 totalt.

Möjlighet att bila runt och träffa folk i Sverige i sommar kommer vi nog också ta vara på.

kläder och prylar däremot, nä det har vi handlat som vanligt under pandemin. D v s ganska lite men det vi behöver - absolut. 

krogar/bio/restauranger - allt är ju mer än noll men det är ingen post som vare sig före pandemin gjorde hål i min plånbok eller kommer göra det nu efteråt. 

• Shalke04

Det kommer/har ökat såklart! Vilket är otroligt skönt! Gå på krogen oftare, resa oftare (utan att allt blir avbokat hela tiden pga nya och olika restriktioner)! Så jäkla skönt att slippa detta och bränna lite pengar Glad

• Anonym (Kanske? (Dejter))

Det kanske blir så för mig? Nu duger det kanske inte med att hon jag dejtar kommer hem till mig och äter hemlagat+ mys utan hon vill gå ut på dyra ställen :(

Från typ 20-30 kronor kanske/dejt till tusenlappar :(

• Anonym (Falabella)
    Anonym (.) skrev 2022-02-20 08:26:14 följande:
    Du har alltså inte fattat att det inte är en åsiktsfråga som du kan basera på dina "känslor" och det du tycker "känns" rätt?

Tja, vi andra som är lite mer bildade än vad du är har förstått att det handlar om fakta. Den är inte över alldeles oavsett vad du "känner".
    Trots allt krävs det inte så extremt mycket för att uppnå denna bildningsgrad. Det räcker med högstadiet och att man förstår skillnaden på känslor och fakta.
    Har du läst senaste scenariobeskrivningen från Tegnell?

Det mest sannolika scenariet pekar på att smittspridningen planar ut till mycket låga nivåer från och med mars månad och fram till sommaren meddelar Folkhälsomyndigheten."

? Vi är i ett nytt läge i pandemin där det finns ett brett immunologiskt skydd i befolkningen, eftersom många är vaccinerade och har haft infektionen. Även om smittan skulle öka igen så är det osannolikt att många skulle drabbas av svår sjukdom, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.

Antingen kommer siffrorna att fortsätta dyka och vi får låg eller ingen smittspridning under sommaren (scenario 0), eller om vi har otur kommer en ny virusvariant och drar igång allt igen (scenario 1). 

"Folkhälsomyndigheten bedömer inte utvecklingen i scenario 1 som trolig, men den går inte att utesluta."

Det är knappast fel att anse det förra scenariot mer troligt än det senare med de siffror som vi har just nu, så det är nog mer du som behöver släppa Netflix och läsa lite mer nyheter.

marcusoscarsson.se/just-nu-mycket-positiv-prognos-for-coronasmittan-men-det-finns-ett-hot/

• Anonym (Inte Över)
    Anonym (Falabella) skrev 2022-02-19 19:08:35 följande:
    85% av alla jag känner- vänner, släktingar, kollegor, kunder, leverantörer har varit sjuka senaste 6 veckorna. Flera har haft covid för andra gången. 

Jag anser att pandemin är över.

Coronastatistik tisdag 22 februari 

81 nya dödsfall med bekräftad covid-19 har rapporterats sedan i fredags. Totalt har 16 933 personer dött med covid-19 i Sverige sedan pandemins start.

Ytterligare 8 509 personer har bekräftats smittade sedan i fredags. I Sverige har totalt 2 431 365 personer smittats med covid-19.

86 patienter med covid-19 vårdas på iva. Det är två fler än föregående dag.

• Anonym (Kanske? (Dejter))

Pandemin är över av anledningen att samhället vill förstöra mitt sparsamma dejtupplägg inte att sjukdomen är under kontroll :(

Blir kanske aldrig så igen att kvinnor är någon som nöjer sig med att bli bjuder hem på korv stroganoff...utan nu blir kvinnor high maintenance igen:( restauranger, vin, resor...blir dyrt :( Det som var så jäkla bra och billigt :(

• Anonym (Håll i slantarna)
    Anonym (Kanske? (Dejter)) skrev 2022-02-22 22:15:00 följande:

Pandemin är över av anledningen att samhället vill förstöra mitt sparsamma dejtupplägg inte att sjukdomen är under kontroll :(

Blir kanske aldrig så igen att kvinnor är någon som nöjer sig med att bli bjuder hem på korv stroganoff...utan nu blir kvinnor high maintenance igen:( restauranger, vin, resor...blir dyrt :( Det som var så jäkla bra och billigt :(

Pump and dump, min gode herre.
    Ejaculate and evacuate. :D
  • Anonym (Falabella)
    Anonym (Inte Över) skrev 2022-02-22 20:14:01 följande:

Coronastatistik tisdag 22 februari 

81 nya dödsfall med bekräftad covid-19 har rapporterats sedan i fredags. Totalt har 16 933 personer dött med covid-19 i Sverige sedan pandemins start.

Ytterligare 8 509 personer har bekräftats smittade sedan i fredags. I Sverige har totalt 2 431 365 personer smittats med covid-19.

86 patienter med covid-19 vårdas på iva. Det är två fler än föregående dag.

Ur Sydsvenskan igår:

Slopade restriktioner gjorde inte att sjukhusen fick fler sjuka med covid att ta hand om. Sedan åtgärderna slopades 9 februari har de smittade patienterna blivit 39 procent färre i Skåne.

"Sex patienter med covid får intensivvård. För två veckor sedan var antalet iva-vårdade sju. Utvecklingen i resten av landet följer samma mönster.

Under dessa två veckor har spridningen av covid varit allmän i samhället. Hur omfattande vet vi inte eftersom den breda testningen har upphört. Men det finns siffror som tyder på att smittspridningen nu är på väg ner.

För varje vecka minskar nämligen andelen positiva bland dem som testas vid inläggning på sjukhus. I förra veckan var de 20 procent på Region Skånes akutmottagningar, att jämföra med 31 procent tre veckor tidigare.

Varianten omikron medför en betydligt lindrigare infektion än sina föregångare, och även äldre bräckliga personer klarar sig nästan alltid utan sjukvård så länge de är fullt vaccinerade. Det visar exempelvis studien som enheten Vårdhygien gjorde på Skånes äldreboenden i januari. Av 70 smittade klarade sig 69 utan vårdinsatser."
    --

Så okej, kanske inte helt över, men siffrorna störtdyker och mycket färre behöver vård.

Svar på tråden Kommer ni spendera mer efter att restriktionerna släpptes?