• jsmalmo

    Min sambo åker hem till sina föräldrar och sover

    hej, en fråga, min sambo brukar åka till sina föräldrar och sova. De bor ca 10 min från oss. Så hon lämnar mig ensam med vår dotter. Min sambo har svårt att sova med vår dotter så det är jag som sover alla nätter med vår dotter. 

    Nu till fråga, är det bara jag som tycker det är konstigt att hon lämnar oss på natten?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-02-21 20:22
    Hon sover hos sina föräldrar ca 3 gånger i veckan.

  • Svar på tråden Min sambo åker hem till sina föräldrar och sover
  • Core
    sextiotalist skrev 2022-02-23 11:39:54 följande:
    Så om din man hamnar i en depression, och för att kunna fungera de övriga dagarna, behöver komma ifrån, så skulle du separera, låter inte som djup kärlek precis. 
    Till vilken grad kan man låta den enes depression skjuta den andre in i en egen depression? Problemet med psykisk ohälsa är att ingen som går in och väggen eller lider av ångest eller depression tar ansvar för sitt liv, sina känslor och handlingar, det är skillnaden mot en somatisk sjukdom.

    jag har själv haft stora problem, och den hör delen är det som är svårast att erkänna för sig själv. Ingen har tillfrisknat utan att ta av sig offerkoftan.

    ja det låter hårt, men ibland är den insikten just det som räddar den i mörker. Ingen annan än jag själv kan börja ta ansvar över spillrorna av sig själv, det är lätt för omgivningen att bli medberoende på samma sätt som till en alkoholist, och på den vägen befästa en självbild på den ? sjuka ? som sjuk.

    jag upplevde att min fru var otroligt känslokall och hade inte överseende med hur jävla illa ställt det var med mig. På riktigt var jag inte långt bort från att komma till punkten att jag skulle tagit mitt liv.

    men med facit i hand är jag otroligt tacksam för att hon aldrig behandlat mig som ?sjuk? utan såg mig för den jag har hela tiden, vägrade ge efter för min smärta som ville sluka oss hela. En jävla kvinna det där, frun 
  • Core

    Känner att jag måste förtydlig. det finns givetvis gånger då det är naturligt med ex depression, som när en anhörig går bort, en sorgeproces som liknar depression.

    men här pratar vi om människor som fastnat i processe, man hakar sig fast vid tankar och känslor ist för att låta det ha sin gång, och det blir kroniskt.

    i det här fallet gissar jag att föräldrarna eller en förälder är medberoende, och därför söker sig sjukdomen dit för att få höra att ja, stackars dig, du måste få hjälp etc. Det sjuka mönstret för bekräftelse, det blir matat och växer! För i ärlighetens namn kan man gå till ett eget rum istället för att åka till sina föräldrar om man vill sova i fred, right?

    mörkret för i ljuset, och gör allt för att hålla sig i dunkelt. Min fru var mitt ljus, inte för att hon uppfattades som hård, utan för att hon såg igenom min barriär av känslor och tankar, och påminnde mig med sin blotta närvaro att, DET HÄR ÄR INTE DU

    Ti?ll slut såg jag det själv, det här är en gammal ansamling av tankar och känslor utan betydelse, det var inte väsentligt för vem
    jag var

  • Anonym (Maria)
    Core skrev 2022-02-23 23:59:33 följande:
    Till vilken grad kan man låta den enes depression skjuta den andre in i en egen depression? Problemet med psykisk ohälsa är att ingen som går in och väggen eller lider av ångest eller depression tar ansvar för sitt liv, sina känslor och handlingar, det är skillnaden mot en somatisk sjukdom.

    jag har själv haft stora problem, och den hör delen är det som är svårast att erkänna för sig själv. Ingen har tillfrisknat utan att ta av sig offerkoftan.
    Man glömmer ofta bort att hjärnan fungerar väldigt annorlunda hos en deprimerad, jämfört med en med somatisk sjukdom. Även de kan ju bli deprimerade också.
    Men just den här förändringen påverkar ju ofta handlingskraften negativt väldigt mycket t ex. Det är ju inte bara lite psykisk ohälsa utan psykisk sjukdom. Men det kan bli bättre och bra igen precis som många somatiska sjukdomar. Annars håller fullt med dig i ditt inlägg, och risk finns att bägge hamnar illa till.
    En idé, föräldrarna borde hjälpa Ts när mamman sover där. En månad har det varit.

    Ts din sambo bör försöka något annat antidepressivt. Om ni inte redan hunnit gå igenom alla. Doshöjning? Vet du vad depressionen kommer ur? Har det blivit någon förbättring från början?
    Har hon någon samtalskontakt? Det hjälper inte alla men om man har en bra kan det vara super. 
  • Anonym (Trött mamma)

    Jag är en mamma som gärna sover hos mina föräldrar någon gång då och då. Gärna när de är bortresta.

    I mitt fall har det berott på en väldigt hög belastning på mig som mamma. Först hade min make extremt mycket att göra på sitt jobb i ca 5 år, sedan blev dottern allvarligt sjuk och därefter renoverade vi huset. Sedan kom pandemin och vi var hemma i huset hela familjen och alla skulle vara på distans i vissa perioder 100%.

    Så ibland har jag behov av att vara helt i fred. Jag älskar min barn, familjelivet, och mina behov kommer vanligtvis sist. Därför behöver jag någon gång då och då få en mikropaus.

    En depression som din sambo lider av kan man inte bara skärpa sig ifrån. Lika lite som om att det inte går att springa med ett brutet ben. Depressionen gör personen oftast extra trött och känsligare för mycket saker.

    Stötta din sambo så mycket det går och se till att detta svetsar er samman.

  • Anonym (Förstår din sambo)
    jsmalmo skrev 2022-02-23 23:24:45 följande:

    Tack alla för ert engagemang det uppskattas verkligen. 
    I går blev vår dotter rejält magsjuk så har inte haft tid att vara inne och svara på allt, men ska försöka svara på alla frågorna här.  

    Min sambo har gått på anti depp ca 1 år tyvärr blir det inte bättre och det är så klart väldigt jobbigt att se någon man älskar må så. Det är den senaste månaden som hon har börjat sova hos sina föräldrar. 
    hon tar sömntabletter varje natt. 

    Vår relation är ju inte den bästa, vilket gör det ännu jobbigare. 

    Tanken med tråden är att förstå detta från olika vinklar. För det är väldigt lätt att tänka dumma saker. 

    En fråga till, om någon vet.  Hur ser detta ut om det skulle bli en vårdnads tvist i framtiden. dvs vad tror ni tingsrätten skulle döma i ett mål om boendeförälder. 

     


    Åhh, eran dotter får krya på sig!

    Du skriver att eran dotter är 1,5 år gammal och att din sambo ätit antidepressiva i ca 1 år. Du skriver även att det är under den senaste månaden som din sambo börjat sova hos sina föräldrar ca 2 nätter per vecka. Har jag förstått allt rätt? Vissa människor här på Familjeliv har en tendens att hitta på egna fakta utöver det som Trådstartaren skriver. Därför vill jag bara kolla med dig så att faktan stämmer.

    Du skriver även att resterande nätter sover din sambo hemma (alltså ca 5 nätter per vecka), fast i annat rum. Du själv sover i samma rum som dottern.

    Du skriver även att du tar alla mornar med dotter. Vad menas med det, exakt? Betyder det att du går upp 2 timmar innan din sambo, att du fixar nappflaskan, sen byter blöjan på dottern (dvs totalt 15 minuters jobb). Och sen går du och lägger dig på soffan och kollar mobilen medan dottern lallar runt i lägenheten? För det är så det ser ut när min sambo "tar morgonen" med vårt barn. Kvinnor och män har många gånger lite olika definition vad det innebär att "ta morgonen" med barnet.

    Jobbar du eller går du hemma på dagarna? Om du går hemma och endast tar dottern en stund på morgonen, medan din sambo har huvudansvaret för dotter den övriga vakna tiden, så drar ju din sambo ett mycket större lass när det kommer till dottern. Har din sambo dessutom svårt för att slappna av och inte mår helt bra, ja då är ju sömnen extra viktig.

    Jag tycker inte att det borde vara ett stort problem att din sambo sover borta 2 nätter per vecka (du och dottern är ju ändå inte vakna på natten, ni saknar väl henne inte medan ni sover!). Drar dessutom din sambo ett större lass rent generellt med dottern så är väl inte några minuters extra jobb på morgonen med dottern något som borde vara så betungande för dig..?

    En annan femma är det om du jobbar heltid på en arbetsplats och om dottern ska lämnas på förskola varje morgon, 5 dagar i veckan. Men du skriver inget om huruvida du arbetar eller inte. Du utelämnar fakta i det du skriver varpå det lämnas utrymme för en hel del spekulationer. Och när det kommer till spekulationer så är det din sambo som drar det kortaste strået eftersom många människor är helt intoleranta inför det faktum att alla inte är stöpta i samma form.

    Du frågar om eventuell framtida vårdnadstvist. Vad gäller just vårdnaden så är det gemensam vårdnad som är kutym. Det jag tror du menar är snarare detta med att vara boendeförälder. Det vanligaste idag är att föräldrar delar lika 50/50 på just boendet. Antingen att barnet bor varannan vecka, eller 2+2+3-dagars intervall. Om barnet ska bo mer hos den ena föräldern så ska den andra föräldern betala underhåll (1673 kr/månad) för barnet. Men som sagt, det vanligaste är att föräldrarna delar lika 50/50 på boendet. Skulle din sambo klara av att ha dottern själv på halvtid? Skulle Du klara av att ha dottern själv på halvtid? Jag menar, skulle du ha dottern på halvtid så skulle ju din sambo få hälften av tiden för sig själv. Med tanke på att det inte anses okej av många att som mamma ha behov av att få vara ifred och att få sova ifred ibland, så hade det ju blivit ett uppsving för din sambo att få lite mer egentid. Kanske är det så att din arbetsbörda med dottern hade blivit större om du skulle ha dottern själv på halvtid? Du skriver inget om vem som drar det största lasset med dottern rent generellt. Vem sköter dotterns rutiner, ser till att hon har rena kläder, ytterkläder, skor..? 

    Min sambo (som sover i samma rum som vårt barn, medan jag sover ensam i annat rum) skulle aldrig lämna ut mig till sina vänner och fråga dem om vad de tycker om mina behov. Aldrig! Älskar man någon på riktigt så kämpar man på tillsammans och hittar de lösningar som krävs för familjens bästa.
  • Anonym (Hög häst…)
    Anonym (Förstår din sambo) skrev 2022-02-25 09:04:43 följande:
    Åhh, eran dotter får krya på sig!

    Du skriver att eran dotter är 1,5 år gammal och att din sambo ätit antidepressiva i ca 1 år. Du skriver även att det är under den senaste månaden som din sambo börjat sova hos sina föräldrar ca 2 nätter per vecka. Har jag förstått allt rätt? Vissa människor här på Familjeliv har en tendens att hitta på egna fakta utöver det som Trådstartaren skriver. Därför vill jag bara kolla med dig så att faktan stämmer.

    Du skriver även att resterande nätter sover din sambo hemma (alltså ca 5 nätter per vecka), fast i annat rum. Du själv sover i samma rum som dottern.

    Du skriver även att du tar alla mornar med dotter. Vad menas med det, exakt? Betyder det att du går upp 2 timmar innan din sambo, att du fixar nappflaskan, sen byter blöjan på dottern (dvs totalt 15 minuters jobb). Och sen går du och lägger dig på soffan och kollar mobilen medan dottern lallar runt i lägenheten? För det är så det ser ut när min sambo "tar morgonen" med vårt barn. Kvinnor och män har många gånger lite olika definition vad det innebär att "ta morgonen" med barnet.

    Jobbar du eller går du hemma på dagarna? Om du går hemma och endast tar dottern en stund på morgonen, medan din sambo har huvudansvaret för dotter den övriga vakna tiden, så drar ju din sambo ett mycket större lass när det kommer till dottern. Har din sambo dessutom svårt för att slappna av och inte mår helt bra, ja då är ju sömnen extra viktig.

    Jag tycker inte att det borde vara ett stort problem att din sambo sover borta 2 nätter per vecka (du och dottern är ju ändå inte vakna på natten, ni saknar väl henne inte medan ni sover!). Drar dessutom din sambo ett större lass rent generellt med dottern så är väl inte några minuters extra jobb på morgonen med dottern något som borde vara så betungande för dig..?

    En annan femma är det om du jobbar heltid på en arbetsplats och om dottern ska lämnas på förskola varje morgon, 5 dagar i veckan. Men du skriver inget om huruvida du arbetar eller inte. Du utelämnar fakta i det du skriver varpå det lämnas utrymme för en hel del spekulationer. Och när det kommer till spekulationer så är det din sambo som drar det kortaste strået eftersom många människor är helt intoleranta inför det faktum att alla inte är stöpta i samma form.

    Du frågar om eventuell framtida vårdnadstvist. Vad gäller just vårdnaden så är det gemensam vårdnad som är kutym. Det jag tror du menar är snarare detta med att vara boendeförälder. Det vanligaste idag är att föräldrar delar lika 50/50 på just boendet. Antingen att barnet bor varannan vecka, eller 2+2+3-dagars intervall. Om barnet ska bo mer hos den ena föräldern så ska den andra föräldern betala underhåll (1673 kr/månad) för barnet. Men som sagt, det vanligaste är att föräldrarna delar lika 50/50 på boendet. Skulle din sambo klara av att ha dottern själv på halvtid? Skulle Du klara av att ha dottern själv på halvtid? Jag menar, skulle du ha dottern på halvtid så skulle ju din sambo få hälften av tiden för sig själv. Med tanke på att det inte anses okej av många att som mamma ha behov av att få vara ifred och att få sova ifred ibland, så hade det ju blivit ett uppsving för din sambo att få lite mer egentid. Kanske är det så att din arbetsbörda med dottern hade blivit större om du skulle ha dottern själv på halvtid? Du skriver inget om vem som drar det största lasset med dottern rent generellt. Vem sköter dotterns rutiner, ser till att hon har rena kläder, ytterkläder, skor..? 

    Min sambo (som sover i samma rum som vårt barn, medan jag sover ensam i annat rum) skulle aldrig lämna ut mig till sina vänner och fråga dem om vad de tycker om mina behov. Aldrig! Älskar man någon på riktigt så kämpar man på tillsammans och hittar de lösningar som krävs för familjens bästa.

    ?du sitter på.


    Man kan älska någon på riktigt och ändå måsta släppa taget och sluta hålla fasaden uppe.  För att själv inte gå sönder. För om TS går sönder så har barnet i fråga två sjuka föräldrar. Barnets bästa måste vara i fokus och OM den psykiska ohälsan (vad än det är) gått för långt och riskerar knäcka även TS så är det okej att släppa taget.

    TS lämnar inte heller ut sin sambo till vänner utan frågar anonymt på ett forum. 

  • Anonym (C)
    Anonym (Hög häst?) skrev 2022-02-27 08:29:25 följande:

    ?du sitter på.


    Man kan älska någon på riktigt och ändå måsta släppa taget och sluta hålla fasaden uppe.  För att själv inte gå sönder. För om TS går sönder så har barnet i fråga två sjuka föräldrar. Barnets bästa måste vara i fokus och OM den psykiska ohälsan (vad än det är) gått för långt och riskerar knäcka även TS så är det okej att släppa taget.

    TS lämnar inte heller ut sin sambo till vänner utan frågar anonymt på ett forum. 


    Fast personen har ju en poäng, vi har inte fått veta något om hur vardagen ser ut i övrigt och det är ganska relevant för att få en uppfattning om ifall upplägget är rimligt. Om mamman tar mycket utav ansvaret om barnet och hemmet i övrigt kan jag tycka att lösningen att hon sover borta ibland är acceptabel som en tillfällig grej i att försöka må bättre. Sen undrar jag vad som testats i form av terapi och medicinering för att få det att bli bättre, för situationen är ju inte hållbar i längden.
  • Anonym (Fia)

    Ni måste ju gå iväg och prata med någon. Absolut sova borta någongång för att man har ett behov av det eller vill ha lite tid med föräldrarna. Ni borde ju inte heller ha olika sovrum hemma. Sen om någon flyttar sig på natten så alla inte behöver vakna är ok. Man måste vänja sig vid sin egen livssituatio, deppig eller ej. Om man aldrig sover med dottern, vaknar på natten eller går upp tidigare än vad man själv önskar så blir alla sådana moment sjukt jobbiga. Prata med din sambo och gå iväg till familjeterapi tillsammans.

  • sextiotalist
    Anonym (Fia) skrev 2022-04-03 14:43:55 följande:

    Ni måste ju gå iväg och prata med någon. Absolut sova borta någongång för att man har ett behov av det eller vill ha lite tid med föräldrarna. Ni borde ju inte heller ha olika sovrum hemma. Sen om någon flyttar sig på natten så alla inte behöver vakna är ok. Man måste vänja sig vid sin egen livssituatio, deppig eller ej. Om man aldrig sover med dottern, vaknar på natten eller går upp tidigare än vad man själv önskar så blir alla sådana moment sjukt jobbiga. Prata med din sambo och gå iväg till familjeterapi tillsammans.


    Varför borde man inte ha skilda sovrum?
    Sömnen är viktig
  • Ascendere

    Låter lite märkligt, ja.
    hade det varit någon enstaka gång per månad för att samla energi om ni haft typ ett helt dagis med barn hemma så hade det låtit rimligt men 3 gånger/vecka? nej.

    Vet du säkert att det är föräldrarna hon sover hos? 

  • Anonym (Nej)

    Mycket märkligt. Det hade inte jag accepterat. Ni är familjen nu. 

Svar på tråden Min sambo åker hem till sina föräldrar och sover