• Xenia

Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa

Ja, Putin har gjort precis det vi oroat oss för. Han drar sig inte för något. Hur kommer det att sluta? Först tar han hela Donbass, sedan hela Ukraina. Och omvärlden ser bara på och fördömer.

Vad innebär detta för Sverige? Dyrare elpriser förstås.

Borde inte Sverige ha sålt vapen till Ukraina, en demokrati (även om den är korrumperad) hotad av en diktatur? Ok att sälja vapen till diktaturen Saudiarabien, inte ok att sälja till Ukraina.

Vad tänker ni andra om allt detta?

• Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa
  • KillBill
    nattuw skrev 2025-12-22 21:54:50 följande:
    Svensk höger ser inte ut att ha några problem med gränsdragningar varken åt höger eller vänster. Tyvärr gäller samma sak inte den svenska vänstern som aldrig dragit en tydlig gräns mot vänsterextremism och som kallar allt och alla som inte stödjer den svenska vänsterns världssyn för högerextremism oavsett om det är sant eller, som oftast inte sant.

Att försöka nå de som lever i en åsiktsbubbla är viktigt för yttrandefriheten och för demokratin. Därför är det viktig att använda sig av de kanaler som krävs för att nå de som lever i en åsiktsbubbla. Det är därför det är så viktigt för oss som tror på demokrati och yttrandefrihet att synas även där alla inte delar vår syn på att yttrandefrihet och demokrati är viktigare än partipolitik.
    Att ministern för civilt försvar, Carl-Oskar Bohlin, aktivt bidrar till att legitimera ett mediehus med dokumenterade kopplingar till Kremlvänlig propaganda, som fungerat som ett nav för antivaccinrörelsen och systematiskt spridit desinformation om att Joe Biden egentligen förlorade presidentvalet i USA 2020, är ett tydligt tecken på att den svenska högerregeringen har allvarliga problem med sina gränsdragningar.
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • klyban
    Svensk höger ser inte ut att ha några problem med gränsdragningar varken åt höger eller vänster. Tyvärr gäller samma sak inte den svenska vänstern som aldrig dragit en tydlig gräns mot vänsterextremism och som kallar allt och alla som inte stödjer den svenska vänsterns världssyn för högerextremism oavsett om det är sant eller, som oftast inte sant.

Att försöka nå de som lever i en åsiktsbubbla är viktigt för yttrandefriheten och för demokratin. Därför är det viktig att använda sig av de kanaler som krävs för att nå de som lever i en åsiktsbubbla. Det är därför det är så viktigt för oss som tror på demokrati och yttrandefrihet att synas även där alla inte delar vår syn på att yttrandefrihet och demokrati är viktigare än partipolitik.

Vilken vänsterextremism?

Den extremism vi har i idag, den är i extremt överdriven majoritet i högern.
    Samma lärde dom sig i USA och när de ropar om ANTIFA och FBI kunde inte hitta något alls och.
    youtube.com/shorts/5abd1c8ZQwo

Vem vet kanske i framtiden kommer det vänsterextremism, men där är vi inte än eller ens nära.
    Utan det är bara tomma ord för högern att försöka projicera det dom har bakom sig med extremism och står för en del själva också är värt och påpeka.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • RebeckaZ70

Bild
    Bild

Bild

Bild

Var fanns upprördheten när dessa vänsterpolitiker aktivt bidrog till att legitimera ett mediehus med dokumenterade kopplingar till Kremlvänlig propaganda, som fungerat som ett nav för antivaccinrörelsen och systematiskt spridit desinformation om att Joe Biden egentligen förlorade presidentvalet i USA 2020? är inte det ett tydligt tecken på att den svenska vänsteroppositionen har allvarliga problem med sina gränsdragningar?

Am Israel Chai
  • klyban
    RebeckaZ70 skrev 2025-12-23 14:19:38 följande:

Var fanns upprördheten när dessa vänsterpolitiker aktivt bidrog till att legitimera ett mediehus med dokumenterade kopplingar till Kremlvänlig propaganda, som fungerat som ett nav för antivaccinrörelsen och systematiskt spridit desinformation om att Joe Biden egentligen förlorade presidentvalet i USA 2020? är inte det ett tydligt tecken på att den svenska vänsteroppositionen har allvarliga problem med sina gränsdragningar?

Det som jag fann mest intressant att det aldrig kom någon extremism.

Och varför ska de säga att Joe förlorade valet och när PRECIS INGENTING  berätta annat för?
    För här inser jag du ger oss fascism, och där valen aldrig kan accepteras om de inte själva vinner.

DU bör titta på denna och inse U/SA har ingen ANTIFA.
    youtube.com/shorts/5abd1c8ZQwo
    Och för dom inte hittade något alls.

Men det är lugnt, har man en nasse i bibi i Israel, så förstår jag man försöker inbilla sig en massa saker som inte existerar.

Också intressant att Israel som gråtit(med rätta.) sedan andra världskriget om nazismen mot Judar.

Så gör dom exakt samma själva, men med andra sätt och döda än gas, för avrätta barn var ju inget problem längre, för det lärde vi oss av att huvudskotten i barn hade en extremt hög procent, som berättade det var skott nära och under kontroll.

Rätt fascinerande att Israel har inget problem med folkmord längre, för jag inbillade mig det var något dåligt.
    Kan jag haft fel?(För det gör mig ledsen om det är så att det inte längre är dåligt.)

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-12-22 09:31:21 följande:

Du är naiv. Både Swebbtv och Frihetsnytt är kanaler som sprider högerextrema idéer, konspirationsteorier, antisemitism och pro-ryska narrativ; på samma sätt har Epoch Times internationellt profilerats som kopplad till MAGA-rörelsen i USA och förekommer regelbundet med pro-ryska eller Rysslands-vänliga hållningar i sin rapportering.

Jag lät AI söka information som stödjer dina påståenden.

Följande kom AI fram till:

Sammanställning ? vad finns belagt?

❗️Inga direkta citerade antisemitiska uttalanden från:

Swebbtv

Frihetsnytt

Svenska Epoch Times

i de öppet indexerade artiklarna i mina sökningar.

Swebbtv nämns i kritik kopplad till konspirationsteorier och alternativmedie-narrativ som ofta sammanfaller med desinformation.

Epoch Times har i internationella sammanhang varit förknippat med spridning av felinformation och politiskt högerinriktade narrativ (t.ex. om Covid-19) som kritiker menar är del av en bredare konservativ agenda.

Det förekommer i mediadebatt kritik om att aktörer i den alternativa medieverksamheten kan sprida narrativ som ligger nära ryska desinformationslinjer, men detta är i huvudsak kritik av externa analytiker och inte ett bevis på att dessa medier själva uttrycker fullfjädrade pro-ryska uttalanden i sina egna artiklar.

Slutsats (baserat på öppet sökbart material)

✔ Det finns kritik och oro från externa granskare om att vissa alternativa svenska mediekanaler (inklusive de du nämner) kan:

återpublicera innehåll som ligger nära konspirationsteorier som ibland sprids även av ryska narrativkanaler, och

bidra till polarisering i samhällsdebatten.

Det finns i de öppet indexerade artiklarna inga direkta citat från Swebbtv, Frihetsnytt eller svenska Epoch Times som explicit uttrycker antisemitism eller öppet stödjer ryska narrativ i den meningen ? de samlade artiklarna i sökningarna innehåller inte sådana uttalanden i tydlig citerad form.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-12-22 22:16:45 följande:
    Att ministern för civilt försvar, Carl-Oskar Bohlin, aktivt bidrar till att legitimera ett mediehus med dokumenterade kopplingar till Kremlvänlig propaganda, som fungerat som ett nav för antivaccinrörelsen och systematiskt spridit desinformation om att Joe Biden egentligen förlorade presidentvalet i USA 2020, är ett tydligt tecken på att den svenska högerregeringen har allvarliga problem med sina gränsdragningar.
    Alla utom möjligen de mest färska och medie-oexponerade ministrarna faller på de kriterier du kritiserar Bohlin på.
    Bl.a. Löfven, Johansson, Strandhäll, Lind och Bolund ur (förra) regeringen Löfven II.
  • Rataxes

Ständigt detta hyckleri...
    The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-12-23 22:12:46 följande:

Hur formulerade du egentligen dina frågor? Vid min allra första googling på "SwebbTV + antisemitism" fick jag omedelbart träffar som direkt motsäger det du påstår. Det är antingen ett tecken på att frågorna ställts bristfälligt  eller ett tydligt exempel på varför man inte bör lita blint på AI utan att själv göra grundläggande källkontroll.

För övrigt är mediehuset Epoch Times välkänt för att ha spridit konspirationsteorier, bland annat om covid-19, USA:s presidentval 2020 och George Soros.

• Tom Araya
    KillBill skrev 2025-12-23 23:23:04 följande:

Hur formulerade du egentligen dina frågor? Vid min allra första googling på "SwebbTV + antisemitism" fick jag omedelbart träffar som direkt motsäger det du påstår. Det är antingen ett tecken på att frågorna ställts bristfälligt  eller ett tydligt exempel på varför man inte bör lita blint på AI utan att själv göra grundläggande källkontroll.

För övrigt är mediehuset Epoch Times välkänt för att ha spridit konspirationsteorier, bland annat om covid-19, USA:s presidentval 2020 och George Soros.

Min fråga direkt kopierad från Chat GTP:
    "Jag vill att du granskar följande media: Swebbtv, Frihetsnytt och (Svenska) Epoch times. Det jag vill att du söker är alla spår av antisemitism och pro-ryska narrativ eller ryssvänligt tonläge. Hittar du detta önskar jag citat och länkar." 

Jag tror det har betydelse vilken utgångspunkt man har.
    Så här skriver Henrik Sundin i nättidningen Svenska morgonbladet:
    Tobbe Larsson: ?Swebbtv konsekvent undviker att kritisera sionismen?
  • KillBill

Jag säger som Victor Barth-Kron. "Förolämpa inte din egen och andras intelligens"..

• KillBill
    Tom Araya skrev 2025-12-23 23:46:38 följande:
    "Jag vill att du granskar följande media: Swebbtv, Frihetsnytt och (Svenska) Epoch times. Det jag vill att du söker är alla spår av antisemitism och pro-ryska narrativ eller ryssvänligt tonläge. Hittar du detta önskar jag citat och länkar." 

Vilka källor använder du egentligen? Svenska Morgonbladet är kopplat till det nyfascistiska partiet AFS, där bland andra Henrik Sundin är verksam. Att en företrädare för en fascistisk miljö anser att SwebbTV inte är tillräckligt kritisk mot sionismen är i sig inget som helst bevis för att SwebbTV inte ägnar sig åt antisemitism.

Det förändrar inte det faktum att inslaget jag hänvisar till på SwebbTV handlar om ren och skär antisemitism. Att försöka relativisera eller bortförklara detta genom att hänvisa till kritik från extremhögern håller helt enkelt inte.

• klyban
    Tom Araya skrev 2025-12-23 22:12:46 följande:

Följande kom AI fram till:

Sammanställning ? vad finns belagt?

❗️Inga direkta citerade antisemitiska uttalanden från:

Swebbtv

Frihetsnytt

Svenska Epoch Times

i de öppet indexerade artiklarna i mina sökningar.

Swebbtv nämns i kritik kopplad till konspirationsteorier och alternativmedie-narrativ som ofta sammanfaller med desinformation.

Epoch Times har i internationella sammanhang varit förknippat med spridning av felinformation och politiskt högerinriktade narrativ (t.ex. om Covid-19) som kritiker menar är del av en bredare konservativ agenda.

Det förekommer i mediadebatt kritik om att aktörer i den alternativa medieverksamheten kan sprida narrativ som ligger nära ryska desinformationslinjer, men detta är i huvudsak kritik av externa analytiker och inte ett bevis på att dessa medier själva uttrycker fullfjädrade pro-ryska uttalanden i sina egna artiklar.

Slutsats (baserat på öppet sökbart material)

✔ Det finns kritik och oro från externa granskare om att vissa alternativa svenska mediekanaler (inklusive de du nämner) kan:

återpublicera innehåll som ligger nära konspirationsteorier som ibland sprids även av ryska narrativkanaler, och

bidra till polarisering i samhällsdebatten.

Det finns i de öppet indexerade artiklarna inga direkta citat från Swebbtv, Frihetsnytt eller svenska Epoch Times som explicit uttrycker antisemitism eller öppet stödjer ryska narrativ i den meningen ? de samlade artiklarna i sökningarna innehåller inte sådana uttalanden i tydlig citerad form.

Det var en hel del konstigheter dessa kom med om COVID-19 och hur de försökte utge att Sverige var sämst i världen COVID-19 hantering.

Och det var så underbart och se sen när det imploderade för dom att vi var tredje bäst i Europa på hantera COVID-19, och att vaccinen var så ruggigt effektiva.
    Det mest komiska jag sett  inom området att göra bort sig totalt med påstå saker som de inte ens förstår sig på.

Kommer ihåg så väl den dagen kom när det vart annonserat att vi hade skött oss så väl i Europa.
    Dessa som gillar denna kaninhålsmedia försvann på en dag, och de vägrar diskutera sina fel de hade, men förstår dom, för det var väldig pinsamt för dom :lol: 

Dock är det ändå fascinerande att det finns människor som läser/tittar på såna här media med allt detta skräp som finns i dom och hur de aldrig ifrågasätter något alls.
    Medan om fakta kommer i vanlig media, ja, då vägrar dom acceptera denna fakta.

Det är där och då de berättar för sig själva att jag är i ett kaninhål och att viss fakta och saklighet får inte existera där.
    Och det är också då en sådan person vet om att den har fel för det mesta.

KillBill skrev 2025-12-23 23:23:04 följande:

Den som litar blint på AI är redan förlorad, för den kan inte processa information.
    Själv använder jag inte AI i frågor, men det är ett rätt okey verktyg att hitta siffror.

Men man får givetvis dubbelkolla, för som sagt vad AI är för jävla dåligt fortfarande att lita på.

• Padirac
    Tom Araya skrev 2025-12-23 23:46:38 följande:

En annan AI som inte likt chat-gpt tränats på NMR och andra främlingsfientliga siter

Does swebbtv, swedis epochtimes and frihetsnytt contribute to conspiracy theories, rascisms and fascism and authoritarian views

Analyzing whether specific media outlets contribute to conspiracy theories, racism, or authoritarianism requires looking at how they are categorized by media watchdogs, academic researchers, and their own editorial history.

In Sweden, these three outlets are often grouped under the umbrella of "alternative media" (alternativmedier), but they vary significantly in their focus and the level of criticism they receive.

1. Swebbtv
    Swebbtv is widely characterized by researchers and anti-extremism organizations (such as the Expo Foundation) as a platform for the far-right and conspiracy-oriented content.

Conspiracy Theories: It has been a prominent platform for "The Great Replacement" theory, COVID-19 misinformation, and claims regarding "globalist" agendas.

Racism/Xenophobia: Its content frequently focuses on the perceived dangers of Islam and immigration. It has been criticized for hosting guests with ties to white nationalist and extremist movements.

Authoritarianism: While it often presents itself as a defender of "free speech" against a "repressive" state, it has been flagged for promoting narratives that align with authoritarian-populist movements.

2. Swedish Epoch Times (Svenska Epoch Times)
    The Swedish edition of the global Epoch Times (linked to the Falun Gong movement) has a more complex reputation. It uses a traditional "morning paper" format but is noted for its specific ideological leanings.

Conspiracy Theories: The global parent organization has been heavily criticized for promoting QAnon, anti-vaccine content, and election fraud claims (particularly in the US). In Sweden, critics argue it acts as a "gateway" to these views, though the Swedish edition often focuses more on anti-communist (anti-CCP) reporting and conservative cultural issues.

Racism: It is less overtly "racist" than Swebbtv but is frequently criticized for its focus on immigrant-linked crime and its opposition to "multiculturalism," which some scholars describe as a form of cultural xenophobia.

Authoritarianism: While it is staunchly anti-authoritarian regarding the Chinese government, it has been a vocal supporter of right-wing populist leaders (like Donald Trump) and movements that critics argue have authoritarian tendencies.

3. Frihetsnytt
    Frihetsnytt is a relatively newer player in the Swedish alternative media landscape, often associated with the "freedom movement" that grew during the pandemic.

Conspiracy Theories: It is highly active in promoting "system-critical" narratives. This includes skepticism toward international organizations (like the WHO or EU), climate change denial, and theories about elite control of the financial system.

Racism and Fascism: While it often uses the language of "libertarianism" or "freedom," researchers have noted that it frequently collaborates with individuals from the nationalist and far-right spheres. It provides a platform for voices that challenge liberal democratic norms in favor of ethno-nationalist ideas.

Summary Table
    OutletPrimary AssociationKey Criticism
    SwebbtvFar-right / NationalistPlatforming extremists; promoting "Great Replacement" theory.
    Epoch TimesAnti-CCP / ConservativeSpreading global disinformation; "Lean Right" bias with niche focus.
    FrihetsnyttSystem-critical / PopulistPromoting anti-vax and anti-globalist conspiracy theories.

Svar på tråden Ryssland har anfallit Ukraina - krig i Europa