• Azarherati

    3 månaders bebis misstänks för mpallergi

    Hej! 
    Min son på 3 månader gammal har haft extrema utslag på kroppen som vi misstänkte på antingen mpallergi eller äggprotein allergi. 
    han får urpumpad bröstmjölk, NAN HA 1 ersättning blandad. 
    Nu eftersom han fortfarande får utslag ibland på ansiktet så har barnläkare sagt att vi ska byta till Althera. 
    Men min fråga är: Ni som har börjat med Althera hur reagerade era bebisar? 
    Jag har läst att många bebisar kan börja kräkas efter Althera? 
    snälla skriv era erfarenhet med Althera för jag vill snart sluta pumpa bröstmjölk då det både tar tid att pumpa och att jag inte längre kan äta nåt pga att ja inte vet vad han är allergisk mot????


    T
  • Svar på tråden 3 månaders bebis misstänks för mpallergi
  • Anotherone

    Vi fick också Althera, BVC gav oss en burk när man hade en misstanke om mp-allergi. Jag åt förstås mjölkfritt också, då jag delammade.
    Dock ratade min son den helt, och jag tycker själv att den hade en väldigt udda smak. Inte som bröstmjölk eller "vanlig ersättning". Då fick vi istället testa Pepticate vilket sonen accepterade och sedan drack utan problem länge.
    Idag klassas han inte som allergisk längre, prover visar inte på allerig. Däremot kan han reagera så läkaren säger att han förmodligen är extra känslig för mp, men att det finns alla chanser att det växer bort med tiden. Han är fyra år nu.
    Så om ditt barn inte gillar Althera, försök att få testa någon av de andra ersättningarna som finns.

  • Azarherati

    Tack för svaret????????så pepticate smakar lite bättre kanske? 


    fick du ingen kräkbebis efter? 


     

  • cosinus

    En del som får utskrivet mjölkfri ersättning får det för att de har reflux som i sin tur ofta triggas av mp. Dessa barn är ju såna som kräks mycket redan innan och kan vara känslig om ersättningen är tunnare än bröstmjölken.

    Som ovan person skrev kan det vara svårt att få en bebis att acceptera smaken på mjölkfri ersättning. Vi hade nutramigen och den luktade (och smakade) förfärligt. Ena sonen gick att lura i den. Den andar sonen inte.

    Så ta lite höjd för att det kan ta lite tid att få din bebis att fullt ut acceptera den nya ersättningen och ät under tiden mjölk och äggfritt. Byt inte mjölk mot soja då det i sig också kan vara en trigger. 

    Det känns övermäktigt i början men man vänjer sig ändå ganska fort och lär sig vad man kan äta.

  • Anotherone
    Azarherati skrev 2022-03-01 12:26:19 följande:

    Tack för svaret????????så pepticate smakar lite bättre kanske? 


    fick du ingen kräkbebis efter? 


     


    Ja alltså min son accepterade den helt utan problem och den hade inte alls samma doft eller unkna smak som Althera. Nutramigen ska tydligen vara ännu mer "rent" från mp men den behövde vi aldrig testa.
    Be att få en burk Pepticate nästa gång och se till sen också att du får det på recept! Jag tror att man fick 6 burkar motsvarande priset av 1 burk så länge barnläkaren skrev ut recept. 
Svar på tråden 3 månaders bebis misstänks för mpallergi