• MajaSv

    40+ Gravid

    Hejsan!  
    finns de några här inne som är 40+ & planerar ett barn?

  • Svar på tråden 40+ Gravid
  • Lilleplutt2022
    skaviblifyra skrev 2022-07-03 22:16:44 följande:

    Vi gjorde ett halvhjärtat försök den här äl och idag plussade jag. Får se hur det går. Hur går det för er andra??


    Grattis! Så glad för sin skull!Hjärta Ger mig hopp om att det kanske kan lyckas för mig med Solig
    MajaSv skrev 2022-07-04 14:41:19 följande:

    Hur kollar man upp sin äggkvalite? Någon som vet?


    Majasv så vitt jag vet så kan man inte se kvalitet på ägg via test förutom kromosomavvikelser men detta görs normalt inte i Sverige?
    Jag tar tillskott istället som vissa studier visar kan förbättra äggkvaliten bl a dhea och q10. Har tagit det i ca 6 veckor med massa andra tillskott och vitaminer. Kommer bli intressant att se om jag ser någon skillnad på antal ägg som överlever till dag 5 när vi ska genomgå vårt 5 IVF försök till hösten. Kan återkomma då om min äggkvalitet förbättrades Glad

    Har du testat din amh nivå?
  • MajaSv

    Lilleputt, nä de har jag inte gjort, jag vet inte ens vad amh nivå är Drömmer
    ska sätta mig & googla på de nu :) 
    berätta gärna om de blivit någon förbättring, jag börjar känna mig lite uppgiven nu.,
    vi hade sex precis när vi skulle, flera gånger förra ägglossningen, är på bim+2, har haft spänningar i både nedre del av magen & i svanken i 1v & igår fick jag en ?brännande? känsla i brösten, har gjort 2 test, senaste i morse & båda neg? 
    jag har käkat munkpeppar i ca 2 månader, vet inte om de kan spöka? 
    nu vill jag bara att mensen ska komma så att man slipper spänningarna & den svullna magen som ger en gravidkänsla Spöke


     

  • Mojsan09
    skaviblifyra skrev 2022-07-03 22:16:44 följande:

    Vi gjorde ett halvhjärtat försök den här äl och idag plussade jag. Får se hur det går. Hur går det för er andra??


    Va roligt, grattis! Har ni försökt länge?
  • Mojsan09
    Lilleplutt2022 skrev 2022-07-04 16:59:45 följande:
    Jag tar tillskott istället som vissa studier visar kan förbättra äggkvaliten bl a dhea och q10. Har tagit det i ca 6 veckor med massa andra tillskott och vitaminer. Kommer bli intressant att se om jag ser någon skillnad på antal ägg som överlever till dag 5 när vi ska genomgå vårt 5 IVF försök till hösten. Kan återkomma då om min äggkvalitet förbättrades Glad
    Du måste uppdatera här hur det går med femte ivf-försöket, är supernyfiken på om tillskotten kommer göra någon skillnad på antalet ägg som överlever! Håller verkligen tummarna för det! 

    Jag tar sedan en dryg månad tillbaka munkpeppar, är lite osäker på om det var en bra eller dålig idé. Jag brukar ha rätt kort cykel, 24-26 dagar, men förra cykeln var ännu kortare, bara 22 dagar, så om det blir samma denna cykel ska jag nog sluta med munkpepparn.
  • Lilleplutt2022
    MajaSv skrev 2022-07-07 10:48:50 följande:

    Lilleputt, nä de har jag inte gjort, jag vet inte ens vad amh nivå är Drömmer
    ska sätta mig & googla på de nu :) 
    berätta gärna om de blivit någon förbättring, jag börjar känna mig lite uppgiven nu.,
    vi hade sex precis när vi skulle, flera gånger förra ägglossningen, är på bim+2, har haft spänningar i både nedre del av magen & i svanken i 1v & igår fick jag en ?brännande? känsla i brösten, har gjort 2 test, senaste i morse & båda neg? 
    jag har käkat munkpeppar i ca 2 månader, vet inte om de kan spöka? 
    nu vill jag bara att mensen ska komma så att man slipper spänningarna & den svullna magen som ger en gravidkänsla Spöke


     


    Absolut återkommer hur det går med nästa IVF och om jag kan se någon förbättring. 

    Jag skulle rekommendera att börja tempa. Jag startade för 6 veckor sen och jösses nu önskar jag att jag hade börjat för 3 år sen. Man lär sig så mycket samtidigt som jag är noggrann att logga mina symtom. 
    Jag förstår precis hur du känner .  i juni blev det 3 år sen jag tog ut spiralen och vi har fortsatt aldrig fått ett plus. Man blir verkligen uppgiven men nu har jag fått upp hoppet igen när jag har startat med tillskotten och även läser om flera som har plussat den senaste tiden Skrattande

    Vet du hur länge sen du hade ägglossning dvs hur många äl+ du är på? De kan ju vara så att det är för tidigt för test om det inte har gått tillräckligt många dagar den ägget lossnade?Solig
    Jag har aldrig testat munkpeppar så har väldigtvdålig koll vad som ska vara bra och dåligt med det. 
  • Lilleplutt2022
    Mojsan09 skrev 2022-07-07 15:11:05 följande:
    Du måste uppdatera här hur det går med femte ivf-försöket, är supernyfiken på om tillskotten kommer göra någon skillnad på antalet ägg som överlever! Håller verkligen tummarna för det! 

    Jag tar sedan en dryg månad tillbaka munkpeppar, är lite osäker på om det var en bra eller dålig idé. Jag brukar ha rätt kort cykel, 24-26 dagar, men förra cykeln var ännu kortare, bara 22 dagar, så om det blir samma denna cykel ska jag nog sluta med munkpepparn.
    Tack Mojsan! Absolut ska hålla er uppdaterade.
    Ja vet inte vad jag ska tro om munkpeppar, visst stod det inget pm det i IT starts with the egg? 
    Var väl mer om att l arginin, bidrottning gelé och nåt mer inte hade bevisad förbättring på fertiliteten?
  • Mojsan09
    Lilleplutt2022 skrev 2022-07-07 16:51:19 följande:
    Tack Mojsan! Absolut ska hålla er uppdaterade.
    Ja vet inte vad jag ska tro om munkpeppar, visst stod det inget pm det i IT starts with the egg? 
    Var väl mer om att l arginin, bidrottning gelé och nåt mer inte hade bevisad förbättring på fertiliteten?

    Det stämmer att det inte stod något om munkpeppar. Synd, för det hade varit intressant att veta författarens inställning till det. 


    Bidrottninggele vet jag att hon nämner och avråder ifrån pga att det visats påverka fertiliteten negativt för vissa (och positivt för vissa), så det låter jag bli av den anledningen.

  • Lilleplutt2022
    Mojsan09 skrev 2022-07-09 18:50:10 följande:

    Det stämmer att det inte stod något om munkpeppar. Synd, för det hade varit intressant att veta författarens inställning till det. 


    Bidrottninggele vet jag att hon nämner och avråder ifrån pga att det visats påverka fertiliteten negativt för vissa (och positivt för vissa), så det låter jag bli av den anledningen.


    Vilka tillskott tar du Mojsan?
    Jag och min sambo följer hennes råd som är inför IVF till punkt och pricka. Blir en hög med tabletter varje dag men  dethoppas jag är värt det! I veckan ska jag ta nytt test för dhea och testosteron för att se om värdena har ökat eller inte. Tagit dhea 50 mg nu i 30 dagar. 
  • Mojsan09
    Lilleplutt2022 skrev 2022-07-10 09:54:36 följande:
    Vilka tillskott tar du Mojsan?
    Jag och min sambo följer hennes råd som är inför IVF till punkt och pricka. Blir en hög med tabletter varje dag men  dethoppas jag är värt det! I veckan ska jag ta nytt test för dhea och testosteron för att se om värdena har ökat eller inte. Tagit dhea 50 mg nu i 30 dagar. 
    Jag tar också de flesta som rekommenderas i boken och någon ytterligare som rekommenderas av Jenny Koos, Blir en rätt stor hög med piller?

    Detta är vad jag tar:

    thorne prenatal vitamins

    E-vitamin 

    C-vitamin

    B complex

    Järn

    Fiskolja

    CoQ10 (400 mg)

    DHEA (50-75 mg)

    Alfa Lipoic Acid

    Munkpeppar

    D-vitamin boost inför äl ibland

    Tar NAC ibland, får dock pollenbesvär av det om jag tar regelbundet 



    Tar din man också tillskott?
  • Lilleplutt2022

    Yes han får ta en massa tillskott också så vi följer vad som rekommenderades i boken Skrattande
    Tror det är:
    Multivitamin man, bio qinon q10, omega 3, alpha lipoic, och l-carnitine. Vi har hållt på lite mer än  en månad så hoppas verkligen det hjälper. Jag tror iaf att jag har en bättre hormonell balans men det kan också vara så att jag inbillar mig Skrattande

  • MaddeBreli

    Är nån här? Jag har befunnit mig i klimakteriet ungefär två år, är liksom 43 år gammal men har nyss tagit tre graviditetstest som alla är positiva, är det ens möjligt att jag är gravid??? 

  • MaddeBreli

    Hej! Tack så jättemycket men jag fick missfall efter bara en vecka som gravid.. vi får ta nya tag även om jag har alla odds emot mig...fyller ju 44 i år! 😅🙈 men man ska aldrig ge upp eller hur? 😁

  • MammaTillFyraHoppasJag

    MaddeBreli: Va trist att du fick missfall. Försöker ni fortfarande aktivt att bli gravida eller? Har ni barn sen innan?


    Man ska aldrig säga aldrig, det finns ju dem som blivit gravida i din ålder med. Tex House of philia på insta, Charlotte perrelli, Margit Bergman, Hannah Widell. Så kör på så det ryker! 😋✨✨✨

    Jag är 42,5 och är gravid med mitt förhoppningsvis 4:e barn, är i v.9. Gjort tidigt UL som såg bra ut. Ska göra Nipt om en månad. Ska bli spännande att se om det går vägen 😋

  • MaddeBreli

    Åh va roligt, stort grattis!!! Det här skulle bli mitt fjärde och sambons första! Vi fortsätter aktivt absolut men håller inte på med äl tester o sånt då jag tyckte det stressade mer än hjälpte, men har bra koll på kroppen så,jag tror vi lyckas pricka in ägglossning ändå! 

Svar på tråden 40+ Gravid