• Miami

    Gammal katt som blivit besatt av matskålen!

    Hej alla kattvänner där ute! Nu behöver jag tips och råd... Jag har en 16 år gammal kastrerad hankatt som aldrig varit några problem hittills. En älskad familjemedlem helt enkelt! Han är utekatt och går in och ut genom kattlucka. Tidigare har han alltid haft fri tillgång till torrfoder vilket fungerat bra. Han har senaste åren förlorat en del tänder, och för ca 4 månader sedan tyckte jag att han åt dåligt och började se lite mager och hängig ut... Jag började då att testa ge honom blötfoder morgon och kväll vilket gav fint resultat, han gick upp i vikt och fick fin och glansig päls! 


    Nu till problemet... Katten har blivit besatt av matskålen och maten... Han lämnar knappt skålen och varje gång man kommer in i köket så springer han omkring och bli upprymd och vill ha mat. Om han inte får mat då så kan han bli sur och anfalla benen på mig... Tendenser som han aldrig uppvisat tidigare! Han har nästan slutat gå ut eftersom han vill passa matskålen. Han väcker familjen kl 4 på morgonen och skriker efter mat... Jag ger absolut inte honom för lite mat, ofta blir det mat över som han inte orkar äta upp och som ligger och torkar i skålen. 
    Jag vet inte hur jag ska hantera detta. Han är ju inte van vid att få mat vid speciella tider utan vill ha fri tillgång till mat som han har varit van vid hela livet. Han mår uppenbarligen inte bra av dessa nya rutiner och samtidigt så börjar det bli för svårt för honom att få i sig tillräckligt av torrfodret pga inga tänder... Tacksam för tips och råd! 
  • Svar på tråden Gammal katt som blivit besatt av matskålen!
  • lövet2

    När min katt blev gammal, så klarade han inte längre av att jaga sin egen mat. Tidigare hade han ätit möss och fåglar ute, och så hade han en skål med torrfoder inne. Nu gick inte det längre, för tänderna höll inte för torrfodret. Då började jag ge honom blötfoder i stället. Jag prövade mig fram till vilka sorter han gillade, och så lade jag upp en rejäl portion varje morgon. Visst hann resterna bli lite tråkiga framåt kvällen, men det var fullt ätligt.

    I ditt ställe skulle jag lägga upp mer mat varje gång. En 16-årig katt behöver all mat han kan få i sig för att inte magra bort, och även om han skulle bli lite fet så är det ingen fara. Han kan få vara lat och bortskämd de sista åren av sitt liv.

    Gamla katter får egenheter. I din katts fall vaktar han matskålen. Hos oss vaktade han familjen. Varje gång han kom in - även om han bara varit ute en kvart - så gick han in i vartenda rum och kollade vilka som var hemma. Under tiden ropade han liksom. Jamade högt och ljudligt och slutade inte förrän han kollat upp oss allihop.

  • Anonym (Hypertyreos?)

    Läs om hypertyreos om det kan passa in.

  • Miami

    Det går inte att citera men detta svaret är till Lövet. 

    Jag känner igen beteende väldigt väl. Min katt har också börjat jama väldigt mycket senaste året. Han beter sig lite som din katt, att han går runt och kollar var alla är! Jag tror han är lite stressad av att barnen är borta varannan vecka för då går han runt och letar och jamar ännu mer. Dessutom verkar han ha blivit döv, och det påverkar nog också hans beteende. När jag läser allt jag skrivit så inser jag att det nog är på väg utför med kattfarbrorn! Men han har fin päls och klarar hygienen bra än så länge! 

    Ett tips jag tagit till mig är att skaffa matskål med kylklamp. Då kan man göra som du föreslog, att lägga upp en rejäl portion! Att han blir överviktig är nog ingen risk, han är på gränsen till mager nu. 

    Har fått några svar om ämnesomsättningen också. Ska läsa på mer om det. Tack!

  • Glinda från Oz

    Satsa på matskålen med kylfunktion som öppnas bestämda tiden. Katten kommer lära sig tiderna och se det som att ni inte har lika stor koll längre, det är det skålen som bestämmer. Det ger er er fritid också, livet behöver inte vara inrutat runt katten.

    Nackelen med skålarna är att det finns en kylklamp som ska bytas varje dag så ett tips är att köpa en extra. Min beror ha den här och han har varit ganska nöjd. https://www.zooplus.se/shop/katt/kattskalar_fontaner/foderautomat_for_katter/634209

  • Anonym (Aaa)

    Katter kan bli dementa, helt enkelt glömt att han ätit nyss. Även inre signaler gällande hunger slutar fungera. Också hans smått aggressiva beteende passar in. 

  • Miami

    Tusen tack för tips om matskålar!

    Ja jag misstänker också begynnande demens i och med hans förändrade beteende i övrigt. Dessutom verkar han ha blivit döv som jag skrev innan... Men än så länge är han en snäll och tillgiven katt i övrigt och klarar som sagt hygien och sånt bra! Han har en fin relation med barnen och de ligger ofta ihop i soffan så jag vill helst ha kvar honom så länge det går! Om jag kan få bukt med matbeteendet mha en kall matskål och större portioner så vore det toppen. 

  • Anonym (Ssss)

    Vanligt att äldre katter drabbas av hypertyreos/giftstruma.
    Går att behandla, men du måste boka tid till veterinär.

  • Miami
    Anonym (Ssss) skrev 2022-03-07 07:47:16 följande:

    Vanligt att äldre katter drabbas av hypertyreos/giftstruma.
    Går att behandla, men du måste boka tid till veterinär.


    Ja flera har skrivit det nu, får kolla upp!
  • Anonym (Ssss)
    Miami skrev 2022-03-07 07:52:32 följande:
    Ja flera har skrivit det nu, får kolla upp!
    Kan vara en god ide, jobbar själv inom djurvården Hjärta
  • Anonym (Du kommer alltid först)
    Miami skrev 2022-03-06 07:47:02 följande:
    Gammal katt som blivit besatt av matskålen!

    Hej alla kattvänner där ute! Nu behöver jag tips och råd... Jag har en 16 år gammal kastrerad hankatt som aldrig varit några problem hittills. En älskad familjemedlem helt enkelt! Han är utekatt och går in och ut genom kattlucka. Tidigare har han alltid haft fri tillgång till torrfoder vilket fungerat bra. Han har senaste åren förlorat en del tänder, och för ca 4 månader sedan tyckte jag att han åt dåligt och började se lite mager och hängig ut... Jag började då att testa ge honom blötfoder morgon och kväll vilket gav fint resultat, han gick upp i vikt och fick fin och glansig päls! 


    Nu till problemet... Katten har blivit besatt av matskålen och maten... Han lämnar knappt skålen och varje gång man kommer in i köket så springer han omkring och bli upprymd och vill ha mat. Om han inte får mat då så kan han bli sur och anfalla benen på mig... Tendenser som han aldrig uppvisat tidigare! Han har nästan slutat gå ut eftersom han vill passa matskålen. Han väcker familjen kl 4 på morgonen och skriker efter mat... Jag ger absolut inte honom för lite mat, ofta blir det mat över som han inte orkar äta upp och som ligger och torkar i skålen. 
    Jag vet inte hur jag ska hantera detta. Han är ju inte van vid att få mat vid speciella tider utan vill ha fri tillgång till mat som han har varit van vid hela livet. Han mår uppenbarligen inte bra av dessa nya rutiner och samtidigt så börjar det bli för svårt för honom att få i sig tillräckligt av torrfodret pga inga tänder... Tacksam för tips och råd! 
    Ha matskålen konstant fullt med mat.. jobbigt att bli väckt av katten.. Har ni funderat på att låta katten sova utomhus?
  • Miami
    Anonym (Du kommer alltid först) skrev 2022-03-09 20:44:31 följande:
    Ha matskålen konstant fullt med mat.. jobbigt att bli väckt av katten.. Har ni funderat på att låta katten sova utomhus?
    Ja jag ska köpa en sån matskål som är kall!
    Nej det har jag inte hjärta till nu mitt i vintern. 
  • Anonym (Du kommer alltid först)
    Miami skrev 2022-03-09 20:50:59 följande:
    Ja jag ska köpa en sån matskål som är kall!
    Nej det har jag inte hjärta till nu mitt i vintern. 
    Ha sovrumsdörren stängd.. Alt bygg ett litet kry-in till katten utomhus.. Dom lider inte av att vara utomhus..

    Vår ändrade sitt beteende, lämnar vi sovrumsdörren öppen så väcker hon oss, klöser på sängen men nu stänger vi dörren och ibland släpper vi ut henne.

    Tröttande oxså på att vakna kl 0400 varje natt.
  • Anonym (Tja)

    Mani över diverse saker är ofta stressrelaterat. Egentligen inte svårare att bryta än att begränsa tillgången om orsakar beteendet. Dvs i ditt fall att ta bort matskålen, även om det är mat kvar. Det är du själv som måste sätta gräns för vad du accepterar och inte. Tex att markera och ta bort honom när han klöser på dig, stänga sovrumsdörren eller låta honom sova på ett begränsat utrymme.

Svar på tråden Gammal katt som blivit besatt av matskålen!