• Frea

    Är cykling 1 mil om dagen 3 ggr i veckan bra vardagsmotion?

    Enligt ämnesrad så undrar jag om 1 mils cykling 3 ggr i veckan är ok vardagsmotion?
    Varvar det med träning- 5 km 2 ggr i veckan. padel 1 ggr och styrketräning 2 ggr. Men man har ju hört att vardagsmotionen är superviktigt. 

  • Svar på tråden Är cykling 1 mil om dagen 3 ggr i veckan bra vardagsmotion?
  • Anonym (e)

    Vad skulle det vara? dålig motion? Såklart mer än genomsnittet

  • Anonym (oooo)

    Det där är inte "vardagsmotion". Antingen har du missförstått begreppet eller så försöker du skoja med oss. 

    Vardagsmotion är när man får in saker i sin vardag, tex ta trappan istället för hissen, gå istället för att ta bussen osv. 

  • Frea
    Anonym (e) skrev 2022-03-06 18:25:16 följande:

    Vad skulle det vara? dålig motion? Såklart mer än genomsnittet


    Menade just cyklingen om det är ok vardagsmotion? att jag skrev ut träningen var bara för att förtydliga att jag tränar också, men hör att det är vardagsmotionen som är så viktig 
  • Anonym (W)
    Anonym (oooo) skrev 2022-03-06 18:26:31 följande:

    Det där är inte "vardagsmotion". Antingen har du missförstått begreppet eller så försöker du skoja med oss. 

    Vardagsmotion är när man får in saker i sin vardag, tex ta trappan istället för hissen, gå istället för att ta bussen osv. 


    Instämmer. Känns som en skryttråd.
  • Frea
    Anonym (W) skrev 2022-03-06 19:02:18 följande:
    Instämmer. Känns som en skryttråd.
    Verkligen inte en skryttråd. Det handlar om att jag har ett mycket stillasittande arbete och den träningen jag gör kompenserar inte för det. Så vill öka min vardagsmotion så undrar om 1 mils cykling till kontoret 3 ggr i veckan ger tillräckligt med vardagsmotion eller behövs det mer? 
  • Anonym (W)
    Frea skrev 2022-03-06 19:18:58 följande:
    Verkligen inte en skryttråd. Det handlar om att jag har ett mycket stillasittande arbete och den träningen jag gör kompenserar inte för det. Så vill öka min vardagsmotion så undrar om 1 mils cykling till kontoret 3 ggr i veckan ger tillräckligt med vardagsmotion eller behövs det mer? 
    Tillräckligt för vad?
  • Frea
    Anonym (W) skrev 2022-03-06 19:40:05 följande:
    Tillräckligt för vad?
    Tillräckligt för att kompensera för mitt stillasittande arbete 
  • Anonym (Tjolahopp)

    Ja bättre än inget såklart men hade personligen inte räknat det som regelrätt träning. Antar att det är en mil tur å retur, skulle ju absolut gå att transportlöpa ena sträckan annars om du har tillgång till dusch osv. Då snackar viSkrattande

  • Frea
    Anonym (Tjolahopp) skrev 2022-03-06 20:05:46 följande:

    Ja bättre än inget såklart men hade personligen inte räknat det som regelrätt träning. Antar att det är en mil tur å retur, skulle ju absolut gå att transportlöpa ena sträckan annars om du har tillgång till dusch osv. Då snackar vi // Skrattande


    Jag undrar inte om min Träning, det var därför jag också skrev ut att jag tränar eftersom det säkert annars skulle missuppfattas. Utan som vardagsmotion. Räcker dessa 1 mil 3 ggr i veckan? Elle behöver jag göra mer? 
    jag är mycket stillasittande i jobbet.
    tränar ca 4 ggr i veckan som inte räknas som vardagsmotion 
  • Anonym (Cyklist)

    Jag cyklade till och från jobbet 5 dagar i veckan 2 mil tur och retur. Det var då 1 mil dit och sedan ?vila? och 1 mil hem. Det var platt och några nedförsbackar till jobbet och då platt och några uppförsbackar hem. 


    Jag tyckte det var bra vardagsmotion. Även jag tränade under veckorna i tillägg. 


    Är det till och från jobbet du ska cykla? 5 km dit och 5 km hem? Eller bara en tur efter jobbet på 1 mil? Är det till och från jobbet så skulle jag föreslå att du gör det 5 dagar i veckan? Om inte så är 1 mil sammanhängande 3 gånger i veckan bra. 

  • Jemp

    Ja, det är bra vardagsmotion. Något oklart varför vissa tror du trollar. 

    Om det "räcker" för att "kompensera" beror helt på vad det är du menar. Cykling+träning låter som att du är hyfsat aktiv. Nån rekommendation på 30 min rörelse/dag (ungefär vad 1mil tar mig till vardags) finns väl för hjärta odyl tex.

  • Anonym (M)

    Det är nästan fullgott, skulle jag säga. Om du kan ta dig upp flera gånger under dagen och göra några knäböj t ex, gör det också skillnad. Varje halvtimme till 45 min, fick jag höra under min sjuksköterskeutbildning. Stödstrumpor är inte helt fel heller, vid stillasittande arbete.

  • Tow2Mater

    Suck, varfor 2 trådar...

    All motion man får in  i vardagen är ju bra vardagsmotion. T ex promenera eller ta cykeln istället for bussen/bilen, ta trappan istället for hissen, etc. Att cykla en mil är ju mycket bättre än att åka buss. Det finns ingen dålig vardagsmotion.

  • Anonym (Tt)

    Vardagsmotion för mig är det man rör sig varje dag. Så att cykla 1 mil 3 dagar i veckan ingår mer i träningen och inte i vardagsmotionen enligt mig.  


    Vardagsmotion planerar man inte utan är något som man helt enkelt bara gör varje dag. 


     

  • Anonym (F)

    Är man väldigt stillasittande på jobbet är det viktigt att bryta med små vardagliga aktivitet som hämta kaffe, gå till kollegan i andra ändan av korridoren etc. Man kan inte kompensera för total stillhet med en halvtimmes rörelse om dagen, utan behöver sprida ut små öar av aktivitet över dagen

  • Xlr8
    Anonym (oooo) skrev 2022-03-06 18:26:31 följande:

    Det där är inte "vardagsmotion". Antingen har du missförstått begreppet eller så försöker du skoja med oss. 

    Vardagsmotion är när man får in saker i sin vardag, tex ta trappan istället för hissen, gå istället för att ta bussen osv. 


    Cykel ist för bussen...
  • Xlr8

    När man gick högstadiet och gymnasiet så hade man 1.5mil till skolan enkel väg.
    Kallare än minus 20 då kunde man få åka bil....
    Huset var på ett berg så 5km med rätt feta backar.
    Allt är bättre än inget.

  • asdfgh
    Anonym (oooo) skrev 2022-03-06 18:26:31 följande:

    Det där är inte "vardagsmotion". Antingen har du missförstått begreppet eller så försöker du skoja med oss. 

    Vardagsmotion är när man får in saker i sin vardag, tex ta trappan istället för hissen, gå istället för att ta bussen osv. 


    Vardagsmotion för mig är att ta trappan istället för hissen, gå istället för att ta spark på jobbet, kvällspromenad ett par dagar i veckan och cykla till jobbet. Jag råkar ha ca 7,5km enkel väg till jobbet, lite längre om jag lämnar eller hämtar.

    Till TS: Har du möjlighet att cykla varje dag? Personligen skulle jag komplettera med en lunchpromenad varje dag för att få lite rörelse under dagen.
  • Anonym (Live forever)
    Anonym (Tt) skrev 2022-03-07 12:28:38 följande:

    Vardagsmotion för mig är det man rör sig varje dag. Så att cykla 1 mil 3 dagar i veckan ingår mer i träningen och inte i vardagsmotionen enligt mig.  


    Vardagsmotion planerar man inte utan är något som man helt enkelt bara gör varje dag. 


     


    Det viktiga för kroppen är att vara konstant i rörelse många timmar per dag. Det är inte bra för kroppen att ha intensiv träning mer än en timme per dag  Resterande tiden ska var lugnt stillsamt arbete samt tid för vila. Fet är därför som trädgårdsarbete är så nyttigt. Det är allsidigt, avkopplande och något man kan syssla med flera timmar varje dag utan problem.

    Det där med att ta trappan är överskattat. Skulle snarare säga att det kan stressa kroppen i onödan om man ska hålla på och springa upp och ner för långa trappor många ggr varje dag.
Svar på tråden Är cykling 1 mil om dagen 3 ggr i veckan bra vardagsmotion?