• Anonym (Hej)

Bunkra varor

Vilka varor kommer öka ännu mer i butikerna tror ni? Vilka ska man bunkra. 

• Svar på tråden Bunkra varor
  • Tow2Mater

Undrar vilka konserveringsmedel man hade tillåtelse att använda i konservburkarna på 50-talet....

• Anonym (preppa rätt)
    cosinus skrev 2022-03-09 09:00:26 följande:

Det enda jag kan tycka är vettigt är möjligen att ha lite större lager av sånt man ändå vet att man kommer äta upp.

Ser inga problem med att ha 10 paket pasta i skafferiet och köpa nya när det är 5 kvar om man har plats och liknande saker.

Men att köpa hem en massa konserver som man inte normalt äter tror jag inte på. Då kommer man bara få kasta sen.

Pasta är nog inget att rekommendera eftersom det kräver en massa vatten som man inte har för att koka. Vatten är något som försvinner med elen om den stängs av. Konserver som man kan äta direkt som olika bönor, tonfisk, makrill, oliver, frukt, kondenserad mjölk, torrvaror, musli, flingor, tuber med ost och pålägg, knäckebröd, vattendunkar osv. Allt som int3 kräver tillagning, vatten och el.
  • Aniiee
    Tow2Mater skrev 2022-03-16 15:12:09 följande:

Undrar vilka konserveringsmedel man hade tillåtelse att använda i konservburkarna på 50-talet....

Inga. Behövs inte. 

Det har även öppnats fullt ätbara konserver från första världskriget. 

Man kan också kolla in "old mre's" och "old army rations" på Youtube. 

Eller vad sägs om den här pärlan, 23 år gammal picnicbog. 

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • mari123

Jag AVSKYR att kasta mat och jag är noga med BF-datum. Även fast jag vet att en vara är ätbar även efter detta datum så känns det olustigt......och kanske vill jag inte leva i åratal i en mörk, kall bostad ätandes gamla konserver om kriget kommer. Lika bra att gå åt DIREKT!?

• Anonym (couscous och potatismos)
    Anonym (preppa rätt) skrev 2022-03-16 15:32:43 följande:
    Pasta är nog inget att rekommendera eftersom det kräver en massa vatten som man inte har för att koka. Vatten är något som försvinner med elen om den stängs av. Konserver som man kan äta direkt som olika bönor, tonfisk, makrill, oliver, frukt, kondenserad mjölk, torrvaror, musli, flingor, tuber med ost och pålägg, knäckebröd, vattendunkar osv. Allt som int3 kräver tillagning, vatten och el.
    Ja, pasta kräver mycket vatten och det tar lång tid att koka pasta på ett stormkök, speciellt om det är vinter. Det kan ändå vara skönt att ha varm mat också. Då är couscous och potatismospulver bra att ha. Då behöver man bara koka upp vatten, inte vänta på att något ska kokas mjukt. Mängden vatten som går åt är liten och inget hälls bort. Det kan också tillredas direkt i kärlet man äter ur, vilket är viktigt då man inte har vanliga diskmöjligheter. 
  • mari123
    Anonym (couscous och potatismos) skrev 2022-03-18 13:33:06 följande:
    Ja, pasta kräver mycket vatten och det tar lång tid att koka pasta på ett stormkök, speciellt om det är vinter. Det kan ändå vara skönt att ha varm mat också. Då är couscous och potatismospulver bra att ha. Då behöver man bara koka upp vatten, inte vänta på att något ska kokas mjukt. Mängden vatten som går åt är liten och inget hälls bort. Det kan också tillredas direkt i kärlet man äter ur, vilket är viktigt då man inte har vanliga diskmöjligheter. 
    Och OM nöden beror på att det är krig så kommer ju den grejen in också. Kan man laga mat i skyddsrummet?.....om sådant finnes.
  • Gryntroll

Ska man preppa tänker jag att det smartaste bör vara helkonserverade bönor, grönsaker, tomatkross och färdigmat. Dvs sånt som inte behöver vatten för att tillagas. Mindre varianter av pasta kan ju kokas i tomatkross eller i en färdig soppa. Men att köpa mängder med pasta för att koka i vatten som i ett sånt scenario mest troligt är bristvara, känns inte vidare smart.

Måste man kånka med sig sin mat är ju så klart torkade varianter smidigt ur viktsynpunkt, men vatten måste ju fixas för att det ska kunna ätas.

Bönor innehåller ju dessutom bra med protein så då löses den biten.

• Anonym (SP)
    Tow2Mater skrev 2022-03-16 02:15:57 följande:
    Slängde för nåt halvår sedan konserver med "bäst före" datum runt 2012/2013. En del luktade illa, andra var mycket förändrade i färg och konsistens, inget jag ens skulle smakat på om det inte var riktig kris. Ett fåtal såg ok ut. Inga burkar var skadade. Så att konserver generellt skulle vara ätbara efter 50-70 år har jag svårt att se.
    Jag åt precis en helkonserv inköpt 2004 som förvarats i skafferiet sedan dess. Som ny (både till lukt, färg och smak).

• Gryntroll

Hade missat att det redan var kommenterat att pasta och andra vattenkrävande saker kanske inte är bästa prepp-maten Foten i munnen

• Flash Gordon
    Anonym (Opopulär åsikt, men) skrev 2022-03-16 06:20:05 följande:
    Vapen och ammunition är viktigast att ha, utifall att något händer.

• Anonym (Jo)
    Anonym (SP) skrev 2022-03-18 16:21:47 följande:
    Jag åt precis en helkonserv inköpt 2004 som förvarats i skafferiet sedan dess. Som ny (både till lukt, färg och smak).

Oj, det var några år.
  • mari123
    Anonym (SP) skrev 2022-03-18 16:21:47 följande:
    Lycka till
  • Anonym (Gg)

Måste ni bunkra. Jag kan inte köpa gulash och det stör mig.

• Anonym (Hejhej)
    mari123 skrev 2022-03-17 04:39:52 följande:

Jag AVSKYR att kasta mat och jag är noga med BF-datum. Även fast jag vet att en vara är ätbar även efter detta datum så känns det olustigt......och kanske vill jag inte leva i åratal i en mörk, kall bostad ätandes gamla konserver om kriget kommer. Lika bra att gå åt DIREKT!?

Mari är min favorit här på forumet! Alltid bästa kommentarerna!
Svar på tråden Bunkra varor