• Anonym (Ts)

Avtal

Hejsan

Någon som vet ang löneutmätning,  vi ska flytta till en 3 rok och en 1 rok, älsta sonen 18 år ,studerande på gymnasiet och har endast sitt csn.... vi föräldrar står på båda  kontrakten kfm menar att det ej kommer på beräknigen på 1:an

• Svar på tråden Avtal
  • Anonym (Woi)
    Anonym (Ts) skrev 2022-03-10 20:35:28 följande:

Vi  föräldrar står på kontraktet...
    Hade faktiskt inte tänkt så långt att de är brott, och de vill man såklart undvika
     Vi blir av med flerbarntillägget då va?

Japp, det gäller för barn som bor hos dig.
    Eventuellt bostadsbidrag kan påverkas eftersom ni då är färre i "familjen". Säkerligen kommer då också kronofogdens beräkningar påverkas eftersom sonen är myndig och inte längre bor på samma adress som er, så ni får nog ett lägre förbehållsbelopp.

Har ni redan skrivit kontakt/sagt upp nuvarande boende? I er sits hade jag varit jävligt noga med att ändra någonting utan att ha kollat upp regelverken.
  • Anonym ()O()
    Anonym (Woi) skrev 2022-03-10 20:44:44 följande:
    Japp, det gäller för barn som bor hos dig.
    Eventuellt bostadsbidrag kan påverkas eftersom ni då är färre i "familjen". Säkerligen kommer då också kronofogdens beräkningar påverkas eftersom sonen är myndig och inte längre bor på samma adress som er, så ni får nog ett lägre förbehållsbelopp.

Har ni redan skrivit kontakt/sagt upp nuvarande boende? I er sits hade jag varit jävligt noga med att ändra någonting utan att ha kollat upp regelverken.
    Så du uppmana TS att eventuellt begå bedrägeri. Man ska vara skriven där man har sin dygnsvila, inte där man kan mjölka ur mest bidrag.
  • Anonym ()O()

Hade faktiskt inte tänkt så långt att de är brott, och de vill man såklart undvika

Om ni fortfarande är skyldiga att försörja sonen så har jag svårt att se var han bor gör någon skillnad. Det är ju ni som ska stå för mat och bostad oavsett hur ni lägger upp det?
  • Anonym (Woi)
    Anonym ()O() skrev 2022-03-10 20:47:34 följande:
    Så du uppmana TS att eventuellt begå bedrägeri. Man ska vara skriven där man har sin dygnsvila, inte där man kan mjölka ur mest bidrag.
    Läs om läs rätt, jag hoppas att TS inte gjort sin familj hemlösa utan att veta vilka ekonomiska konsekvenser en eventuell flytt får.
    Är man beroende av att uppfylla alla krav från myndigheter så ska man bibehålla status quo om man inte är 150% säker på hur allt funkar.

Nu sitter de i värsta fall med två boenden och lägre inkomster för att ett barn de fortfarande försörjer kommer försvinna ut beräkningarna för alla bidrag och eventuella lättnader från KFM de idag har försvinner.
  • Anonym ()O()

Oavsett bidrag så räknar ju kronofogden med att ni måste ha ett visst belopp att röra er med efter utmätningen dras. Ni uppger för kronofogden era inkomster inklusive bidrag så de tar så mycket de kan oavsett så det borde inte göra någon skillnad för er i slutändan?
  • Anonym ()O()
    Anonym (Woi) skrev 2022-03-10 20:53:23 följande:
    Läs om läs rätt, jag hoppas att TS inte gjort sin familj hemlösa utan att veta vilka ekonomiska konsekvenser en eventuell flytt får.
    Är man beroende av att uppfylla alla krav från myndigheter så ska man bibehålla status quo om man inte är 150% säker på hur allt funkar.

Nu sitter de i värsta fall med två boenden och lägre inkomster för att ett barn de fortfarande försörjer kommer försvinna ut beräkningarna för alla bidrag och eventuella lättnader från KFM de idag har försvinner.
    Status quo är ju att sonen bor kvar då. Då får de säga upp ettan och sonen bor kvar hemma. Jag pratar om hur man ska göra för att följa lagen och man ska vara skriven där man har sin dygnsvila.
  • Anonym ()O()

Se där ja, my bad

Anonym (Woi) skrev 2022-03-10 21:10:04 följande:
    //
  • Anonym ()O()

Och jag ber om ursäkt för andra svaret till dig Woi, min läsförståelse är visst helt uppåt väggarna ikväll...

• Anonym (Woi)
    Anonym ()O() skrev 2022-03-11 03:21:28 följande:

Och jag ber om ursäkt för andra svaret till dig Woi, min läsförståelse är visst helt uppåt väggarna ikväll...

Ingen fara, sånt som händer. Jag hoppas bara att TS familj inte kommer drabbas av problem för att det är svårt att förstå olika regelverk och att de inte satt sig i skiten helt enkelt. 
  • snedtak
    Anonym ()O() skrev 2022-03-10 20:59:00 följande:
    Status quo är ju att sonen bor kvar då. Då får de säga upp ettan och sonen bor kvar hemma. Jag pratar om hur man ska göra för att följa lagen och man ska vara skriven där man har sin dygnsvila.
    Man får lagligt vara skriven hos sina föräldrar om man är över 18 och studerar på grundskole- eller gymnasienivå på annat ort, så länge det är en utbildning man påbörjade när man var under 18.
    www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/svarpavanligafragor/flyttfolkbokforing/faqfolkbokforing/jagskaflyttaforattstuderapaannanortmastejagandraminfolkbokforing.5.64a656d113f4c75970111ee.html
  • snedtak
    schmetterling skrev 2022-03-09 21:18:06 följande:

Det kan vara folkbokföringsbrott. Man ska vara skriven där man har sin dygnsvila. Googla det, Hyresgästföreningens tidning Hem & Hyra har hart många artiklar om folk som dömts, även om de inte tjänat nåt på det.

Lagföringen av just folkbokföringsbrott har varit märkligt snedfördelad, väldigt stor andel av de åtalade finns i västra Sverige. 

Men oavsett, kolla upp noggrant att det inte är folkbokföringsbrott innan ni skriver sonen i fel lägenhet, för som sagt, det kan vara brottsligt, ett exempel på artikel nedan.

www.hemhyra.se/nyheter/kaoset-i-folkbokforing.../

Ett undantag är om man går på gymnasiet och är över 18, men under 12. Då ska man vara skriven hos sina föräldrar fortfarande.
  • Anonym ()O()
    snedtak skrev 2022-03-12 09:56:43 följande:
    Man får lagligt vara skriven hos sina föräldrar om man är över 18 och studerar på grundskole- eller gymnasienivå på annat ort, så länge det är en utbildning man påbörjade när man var under 18.
    www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/svarpavanligafragor/flyttfolkbokforing/faqfolkbokforing/jagskaflyttaforattstuderapaannanortmastejagandraminfolkbokforing.5.64a656d113f4c75970111ee.html
    Men vi vet inte om TS son MÅSTE bo i annan bostad på grund av studierna.

Och det hjälper ju inte TS med flerbarnstillägget heller? Då måste barnet bo i samma bostad och det gör han ju inte även om han är folkbokförd där.
  • Anonym (Fattar inte)

Hej
    Det stora problemet är att det har tillkommit en hyra som KF inte kommer att räkna med oavsett var sonen står skriven. Det kommer att bli väldigt tufft att få ekonomin att gå ihop och risken för nya skulder är överhängande 

Det framkommer inte tydligt från vad för boendesituation flytten går ifrån och varför det inte var möjligt att bo kvar och det är en del annat som saknas för att få en klar bild över situationen men jag har full respekt om TS inte vill lämna ut hela sitt liv här.

TS jag skulle rekommendera er att ta kontakt med kommunens budget och skuldrådgivare om ni inte redan har kontakt. En bra rådgivare kan hjälpa till att överblicka situationen och se på lösningar.
    Det kan vara kö men ganska ofta kan man få rådgivning redan i telefon.

Jag önskar er verkligen lycka till

• snedtak
    Anonym ()O() skrev 2022-03-12 10:14:28 följande:
    Men vi vet inte om TS son MÅSTE bo i annan bostad på grund av studierna.

Och det hjälper ju inte TS med flerbarnstillägget heller? Då måste barnet bo i samma bostad och det gör han ju inte även om han är folkbokförd där.
    Nej, det hjälper inte TS med flerbarnstillägget. Sannolikt ingår inte heller hyran i beloppet som ingår när de räknar på utmätning, så ekonomin lär bli tuff. Men TS behöver inte vara orolig för att det är ett lagbrott att barnet är folkbokfört hemma, för det är egentligen inte kopplat till om eget boende är frivilligt eller inte när man går på gymnasiet.
  • Anonym ()O()
    snedtak skrev 2022-03-12 11:16:24 följande:
    Nej, det hjälper inte TS med flerbarnstillägget. Sannolikt ingår inte heller hyran i beloppet som ingår när de räknar på utmätning, så ekonomin lär bli tuff. Men TS behöver inte vara orolig för att det är ett lagbrott att barnet är folkbokfört hemma, för det är egentligen inte kopplat till om eget boende är frivilligt eller inte när man går på gymnasiet.
    Varför visar du då en länk där det står att det är ok att vara skriven hos föräldrarna om barnet måste bo någon annanstans på grund av studierna? Vi vet ju inte om det är tvunget för TS son. 
  • schmetterling
    snedtak skrev 2022-03-12 09:59:44 följande:
    Ett undantag är om man går på gymnasiet och är över 18, men under 12. Då ska man vara skriven hos sina föräldrar fortfarande.

Ok, tack för infon. Fast det verkar besvärligt att vara över 18 och under 12 samtidigt, men antar att du menade 21 Flört

Jag skrev det mest för att det finns de som dömts utan att veta att de gjorde nåt brottsligt och utan att ha fått ut nåt i bidrag exempelvis, så det är viktigt att vara noggrann, inte förlita sig på att hyresvärden säkert har koll som TS nämde.

Svar på tråden Avtal