• Lilla Götet

    Prov separation - tror någon att man är singel då?

    Hej. Jag har bestämt mig för att vi ska prov-separera. Vi är gifta med 3 barn så i min värld är det inte en fråga om att något permanent beslut är taget utan det är är prövotid att vara ifrån varandra. Därför skulle det kännas helt absurt att prata om andra människor i det här läget. Eller hur har ni andra gjort inser här läget?

  • Svar på tråden Prov separation - tror någon att man är singel då?
  • Lilla Götet
    Fjäril kär skrev 2022-03-13 14:29:57 följande:
    Fast är separationen att ni är särbos eller singlar? Vad är syftet med att separera om ingenting blir skillnad?  På vilket sätt kommer han vilja kämpa för er två om ingenting förändras mer än adress? Hur ska han kunna veta vad han vill om ni fortsätter som vanligt och ni ses varje dag, har kanske sex ibland och planerar semester ihop? Vad är det han ska komma fram till om inte separationen betyder något och inte förändrar utgångsläget? 
    Fast det är väl jättestor skillnad att inte bo ihop och träffa sina barn varannan vecka?
  • Lilla Götet
    Nutid skrev 2022-03-13 14:24:10 följande:
    Lider med dig.
    Är i en liknande situation och det är skitjobbigt att inte veta. Man känner att man älskar personen och att man vill leva med denne men inte får någon riktig respons.
    Styrkekramar!
    I vårt fall har vi nog dessutom Inte vårdat vår relation och kärleken är typ död. Så jag vet inte. Vi har väldigt olika behov och vi har kompromissat så länge att ingen är nöjd längre. Jag känner väl att det inte är rätt mot barnen att bara skita i allt och skita i familjen Utan att ens ha försökt lösa det. Tycker det är oansvarigt när man har barn ihop. 
  • Mortiscia80
    Lilla Götet skrev 2022-03-13 18:39:22 följande:
    I vårt fall har vi nog dessutom Inte vårdat vår relation och kärleken är typ död. Så jag vet inte. Vi har väldigt olika behov och vi har kompromissat så länge att ingen är nöjd längre. Jag känner väl att det inte är rätt mot barnen att bara skita i allt och skita i familjen Utan att ens ha försökt lösa det. Tycker det är oansvarigt när man har barn ihop. 
    Då känns det väl mer aktuellt att bara skilja sig och göra slut på eländet? Om kärleken inte finns så gör den inte. Då spelar det ingen roll hur mycket ni kämpar. Snarare kan det vara så att alla kan må bättre av att ni går isär. Det är också att ta ansvar.
  • Allis1000
    Lilla Götet skrev 2022-03-12 17:47:43 följande:
    Prov separation - tror någon att man är singel då?

    Hej. Jag har bestämt mig för att vi ska prov-separera. Vi är gifta med 3 barn så i min värld är det inte en fråga om att något permanent beslut är taget utan det är är prövotid att vara ifrån varandra. Därför skulle det kännas helt absurt att prata om andra människor i det här läget. Eller hur har ni andra gjort inser här läget?


    Provseparstion innebär fritt fram att försöka lyckan med andra. Ligga med andra. Har mina ex gjort samt alla de jag känner som har provseparerat
  • Fjäril kär
    Lilla Götet skrev 2022-03-13 18:25:12 följande:
    Fast det är väl jättestor skillnad att inte bo ihop och träffa sina barn varannan vecka?
    Nej inte så länge ni aktivt väljer att vara särbos. Då förändras ingenting eftersom ni då väljer att fortsätta ert äktenskap. Enda skillnaden är att en byter adress. Din man får mer logistik att lägga energi på, i övrigt ändras nada. Ni är fortfarande gifta och kommer förmodligen umgås som gifta i princip dagligen och har en familj att ansvara för gemensamt. Svärmor är fortfarande svärmor och kommer fortfarande vilja ses på middag och det kommer påskmiddag med släkten och folk fyller fortfarande år och han kommer att vara där med dig då ni är gifta. Ingenting ändras. Alls. 

    Att separera är något helt annat. Då tar var och en ansvar för sitt eget privatliv på ett helt annat sätt och  som ingen av er längre har med att göra.

    Om ni ska separera på prov som du uttrycker det kan du inte ställa krav på att ni ska leva som gifta om han samtidigt ska kunna fundera ut hur han vill ha det och ge ett ärligt svar . 
  • Magical
    Lilla Götet skrev 2022-03-13 18:25:12 följande:
    Fast det är väl jättestor skillnad att inte bo ihop och träffa sina barn varannan vecka?
    Så du menar att genom detta skulle han "skrämmas" till att tycka att varannan vecka med barnen inte är det han vill, och komma tillbaka till dig? Inte alls säkert det skulle bli så.
    Det här handlar inte om barnen, det handlar ju om er vuxna - er relation, om ni älskar varann osv. Förälder kommer han alltid vara oavsett. 
  • Drottningen1970
    Lilla Götet skrev 2022-03-13 18:25:12 följande:
    Fast det är väl jättestor skillnad att inte bo ihop och träffa sina barn varannan vecka?
    Varför skulle man bara träffa barnen varannan vecka?
  • MrsJenka
    Lilla Götet skrev 2022-03-13 13:50:09 följande:
    Om det är så han känner då har jag iallafall hjälpt honom på traven med sitt beslut. Jag vill inte leva med någon i limbo. Antingen vill man lösa situationen eller så vill man inte. Nu vet jag ingenting om dig men antar att du hade försökt lite mer om du har 3 små barn med människan, även om relationen för tillfället känns som en kamp. Jag pallar inte heller har det så men jag kan inte bara skita i det och Tänka på mig själv Utan att ha gjort ett ärligt försök att ge det en chans.
    Jag är småbarnsförälder men fortfarande väldigt kär i min make. 

    Det här funderar jag uppriktigt på efter att ha läst alla svar i denna tråd: Du återkommer till att ni ska hålla ihop för barnens skull. Och ja, jag kan relatera till att det vore fruktansvärt att bara träffa barnen varannan vecka.

    Men - i din ts är frågan om folk som separerat på prov skulle kunna ha sex med andra. Frågan i sig har ju inte med barnen att göra. Utan med relationen mellan dig och din man. Det verkar ju finnas något korn av monogam kärlek kvar från din sida som inte har med barnen att göra, för de skulle ju inte påverkas av att han var med någon anman. 

    Jag tror att det är känslan du får i kroppen av att tänka på maken med en annan kvinna som du måste lyckas fokusera på om du ska lyckas kämpa för relationen. 
    Berätta helt enkelt för maken om hur jobbig tanken på honom med någon annan är. Så att han fattar att du inte bara vill hålla ihop för barnens skull, utan även för att du själv inte vill leva med någon annan.

    Jag tror nämligen att få vill leva med någon som hävdar att de vill fortsätta leva ihop enbart för barnens skull.
  • zapi
    Lilla Götet skrev 2022-03-13 10:30:30 följande:
    är det konstigt att man förväntar äkta make inte ligger med någon annan innan man skilt sig? Jag tycker det är konstigt att börja dejta eller ligga med någon annan när man kör en prov separation. Då bygger man ju på ytterligare saker att reda ut och gör det är fyra svårt att för relationen. Om man går in i en provseparation med den inställningen då kan man lika gärna separera.
    Nu gör ju ni så klart upp era egna spelregler med varandra. 

    Men jag hade inte gått med på en provseperation. Antingen är man sambo/gifta. Eller så är man särbo. Eller separerade.

    För det är fortfarande konstigt att säga till någon "nu får du inte vara med mig men inte heller med någon annan". Antingen så är ni med varandra eller så är han fri att vara med andra. Finns inget konstigt mellanting eller limbo i min värld.

    Det är därför jag undrar varför inte särbo kan vara ett alternativ. Då är det ju fortfarande NI, men ni får en paus från den vanliga vardagen, kan välja när ni vill ses, slipper tjata om vem som gör vad hemma (om killarna nu bråkar om sånt), ni får längta efter varandra osv.
     
    Jag hade inte gått med på att min man låg med andra så länge vi var sambo eller särbo. Har vi separerat behöver han inte vänta tills skilsmässan gått igenom innan han är med andra. Så nej det hade jag inte förväntat mig av min äkta man. För ska vi ändå skilja oss så spelar det ingen roll om det administrativa har gått igenom eller inte. 
  • zapi
    Lilla Götet skrev 2022-03-13 18:39:22 följande:
    I vårt fall har vi nog dessutom Inte vårdat vår relation och kärleken är typ död. Så jag vet inte. Vi har väldigt olika behov och vi har kompromissat så länge att ingen är nöjd längre. Jag känner väl att det inte är rätt mot barnen att bara skita i allt och skita i familjen Utan att ens ha försökt lösa det. Tycker det är oansvarigt när man har barn ihop. 
    Jobbig situation. 

    Men hur ska ni vårda relationen om ni är "provseparerade"? Då ska ni ju under en period leva som om att ni inte är tillsammans längre. Det är ju inte att jobba på relationen och försöka väcka något till liv. Undrar vad det är ni löser genom att göra så? Och för barnen kvittar det om ni är provseparerade eller separerade. För dem blir det ingen skillnad om ni ligger med andra eller inte under de barnfria veckorna. 
  • zapi
    Lilla Götet skrev 2022-03-13 18:25:12 följande:
    Fast det är väl jättestor skillnad att inte bo ihop och träffa sina barn varannan vecka?
    Förstår inte riktigt vad du menar med detta inlägg. Men jag tolkar det som att han under provseparationen ska inse att han inte vill vara utan sina barn varannan vecka och därför välja att ni ska fortsätta? Men vill du vara med någon som bara är med dig för barnens skull? Eller missuppfattade jag ditt inlägg? 
  • Mrs Moneybags

    Jag ser det som att man är singel under en provseparation. I 9 fall av 10 leder det ändå till en permanent separation. 

Svar på tråden Prov separation - tror någon att man är singel då?