• bullmamman2

    Mest onödiga och bästa barnprylarna?

    Vad tycker ni är de mest onödiga att inhandla till bebis?

    För mig har det nog varit spjälsäng- inget av mina barn har sovit i den och den har mest använts till stöd så bebisen inte ska ramla ur sängen.

    Gåstol - nu har mina barn varit tidiga på att gå (8,5-9 månader) så det kan ju iofs vara en anledning. Men för oss har det varit onödigt och de tar rätt så mycket plats också.

    Vad är bästa prylen då?

    Barnvagn, babyskydd/bilbarnstol och bärsele/bärsjal är nog det jag måste säga. Finns säkert mer också. 


    Skulle vara kul att få höra vad ni andra tycker

  • Svar på tråden Mest onödiga och bästa barnprylarna?
  • Anonym (Japp)

    Mest onödiga var nog bärsele och täcke/kudde till barnvagnen.
    Bäst var babynest, vagn och babysitter från baby Bjorn. 

  • Ebo88

    Bästa - gåstol, vagn och bärsele/bärsjal och babyskydd/bilstol.

    mest onödiga för vår del - skötbord och hoppgunga 

  • Jemp

    Bärsele bäst, helt klart. 

    Onödigt är svårt att säga... Vi har tex inte haft gåstol alls, och jag tillhör de som absolut inte velat vara utan skötbord. 

  • Anonym (T)

    Barn 1: 
    Bästa: Mjuklift, gåstol, hoppgunga, skötbord
    Sämsta: Bärsele

    Barn 2:
    Bästa: Bärsele, skötbord
    Sämsta: Mjuklift, gåstol, hoppgunga

  • student2013

    Gåstol. Sen liggdelen till vagnen vägrade hon när hon var vaken.. babynestet var också sisådär. 

    Skötbord var toppen hemma. Blöjorna hade sin plats och kläder sin plats lite annat som termometer och andra saker sin plats. 

    Räknas kanske inte som babypryl men tvättmaskin är nog också en nödvändig sak att ha egen i lägenheten. Så skönt att inte behöva springa över en gård med smutstvätt och bebis/småbarn. 

  • Anonym (Lilo)

    Gåstol försenar barnets motoriska utveckling och är en stor olycksrisk så det måste väl vara det mest onödiga. 

    Spjälsängen kunde vi hoppat, barnet sov ändå hos oss i början. Sen köpte vi en 120-sängbotten och ställde direkt på golvet så vi kunde natta barnet och ligga bekvämt. Skyndade oss dit om han vaknade och fick på så sätt ett barn som tidigt förstod att detta var hans sovplats.

    Baby Björnselen hade vi inte klarat oss utan då sonen hade magont kvällstid i tre månader och han kunde bara sova om han bars i selen då. Samma sekund man la ner honom vaknade han och började skrika, tills en viss tid framåt 01.00 eller så när det verkade upphöra/han sov för djupt för att vakna så.

    En sån där "nyckelknippa" i plast som man kan stoppa i frysen för att kyla när de får tänder var också en riktigt bra pryl, så mycket mindre gnäll det blev!

    Dimmmad belysning i våra sänglampor och i badrummet var också jättebra, så man inte behöver väcka varken bebisen eller sig själv "hela vägen" vid byte/amning på natten. 

  • Mimosa86

    Bästa: napp och bitring

    sämst: resesäng för bebis (gåva av svärmor). Dyr pryl som aldrig användes (där använder man ju liggdelen av vagnen såklart inte kånkar en extra säng)

  • Anonym (T)
    Anonym (Lilo) skrev 2022-03-14 20:35:47 följande:

    Gåstol försenar barnets motoriska utveckling och är en stor olycksrisk så det måste väl vara det mest onödiga. 

    Spjälsängen kunde vi hoppat, barnet sov ändå hos oss i början. Sen köpte vi en 120-sängbotten och ställde direkt på golvet så vi kunde natta barnet och ligga bekvämt. Skyndade oss dit om han vaknade och fick på så sätt ett barn som tidigt förstod att detta var hans sovplats.

    Baby Björnselen hade vi inte klarat oss utan då sonen hade magont kvällstid i tre månader och han kunde bara sova om han bars i selen då. Samma sekund man la ner honom vaknade han och började skrika, tills en viss tid framåt 01.00 eller så när det verkade upphöra/han sov för djupt för att vakna så.

    En sån där "nyckelknippa" i plast som man kan stoppa i frysen för att kyla när de får tänder var också en riktigt bra pryl, så mycket mindre gnäll det blev!

    Dimmmad belysning i våra sänglampor och i badrummet var också jättebra, så man inte behöver väcka varken bebisen eller sig själv "hela vägen" vid byte/amning på natten. 


    Ja, dom säger ju det ang. gåstol men herregud vad den underlättade för oss med första barnet. Han älskade att stå från start och blev så himla nöjd när han blev gammal nog att kunna sitta i den och faktiskt ta sig runt. Sedan lärde han sig gå väldigt tidigt och sprang i princip när han var ett år och har efter det varit väldigt tidig med allt som har med rörelse att göra. Andra barnet avskyr gåstolen och har bara suttit i den ett par gånger med storgråt som resultat varje gång hehe. Hon är dock inte ens i närheten av att vara nära på att gå. Knappt så hon ens står stabilt och hon är lika gammal som när storebror började gå. Sådan skillnad det kan vara och det är ju svårt att säga vilken roll gåstolen spelat i det hela. 
    Med det sagt så ifrågasätter jag inte forskningen, den stämmer sannolikt på det stora hela men det finns ju alltid undantag. 
  • Anonym (Olivia)

    Det jag fick stor användning av var:
    - Babyskydd
    - Barnvagn 
    - Babynest
    - Spjälsäng (hade bedside crib första 6 mån och sedan spjälsäng)
    - Bärsele
    - Åkpåse till vagnen

    Det jag kunde klarat mig utan var:
    - Skötbord
    - Babygym
    - Babysitter
    - Kudde

  • FuckGoggleAskMe

    Det som inte användes var spjälsängen (bebisen sov på mig) och diverse krämer som jag skaffade om han skulle få röd bak, vilket han aldrig fick. Skötväska var också ganska onödigt. 

    Jag köpte en fin byrå som fungerade bra som skötbord, och hade bra användning av resesäng när vi reste (la ner honom där när jag måste gå iväg), bärsele och bärsjal (när vi reste och ibland hemma). Gåstol hade vi inte och klarade oss bra utan, men babysitter var väldigt bra att ha, där satt han och sprattlade tex när jag duschade eller när vi åt. 

  • Kvinna1989

    Bärsele och sitter har varit onödiga för oss. Min bebis är nästan 6 månader och bärselen har vi alrdrig använt.  Nu vet jag dock inte hur hon skulle reagera om vi provar, men förut har de varit bara gråt så gav upp. 
    Sen sitter, första tiden gråt så fort man satt henne där, nu trivs hon kanske max 5-15 minuter i den..

    Bästa har varit baby gymmet! Där trivs hon 2-3 timmar i rad och somnar även där, så har ju underlättat mycket för oss.
    Spjälsängen är också ett bra köp, tog ca 1 månad innan hon vågade sova i den utan gråt men nu är de inga problem!
    Sen har vi använt mycket bilstolen och skötbordet.
    Min rygg hade inte klarat av att inte ha skötbord.

  • Holy93

    Sämsta köpet var nog babysitter, tror den användes totalt ca 15 minuter. Hoppas nästa bebis vill sitta i den i alla fall haha.

    Bästa köpet var nog baby monitor! Används varje kväll när jag har nattat bebis i sin säng, så kan man göra precis vad man själv vill hela kvällen tills man själv ska sova. Men jag bor också i stort hus, så då är det väldigt praktiskt att kunna vara på en annan våning och ändå ha koll på sin bebis :) Dyrt, men värt det!

  • Anonym4848

    Lite kul att alla tycker så olika! Skrattande

    Vår dotter är bara 5,5 vecka än så länge, men hittills då:

    Bästa:
    Bärselen! Lilltjejen blir alltid ledsen på kvällen och det enda som funkar då är selen.
    Babysitter - hon gillar inte att sitta där för länge, men perfekt när man är själv och ska äta osv
    Babyskydd - är ju givet om man har bil
    Skötbord - skönt att ha alla prylar samlat där.
    Vagn - såklart

    Minst använt:
    Babynest - hon vaknar rätt snabbt om hon läggs ner själv och somnar bara på oss, så inte använt än iaf
    Bedside crib - samma som ovan, ändras förhoppningsvis!
    En del kläder, köpte inte så mycket men är nog ändå en del som inte kommer hinna användas. Vi är mest hemma och med åkpåse I vagnen behövs inte overaller osv. Har ju varit rätt varmt nu för årstiden.

  • Anonym (L)

    Bästa:
    Bärsele
    Bärsjal
    Amningskudde
    Babysitter
    Sittvagn med swiwelhjul och vändbar sittdel

    Sämsta:
    Skötbord (hade en skötbädd på en byrå eller bytte på golvet. Skötbord tar jättemycket plats)


    Hoppgunga
    Gåstol (hon hatade både den och hoppgunga)
    Täcke och kudde till vagnen
    Mjuklift 

  • Anonym (L)

    Just ja! Babymonitor var jättebra när man var på besök hos någon annan eller på landet och ville sitta ute men ändå höra om barnet vaknade.

  • Harish
    Det mest onödiga? Jo, det måste vara allt det dyra man köpte till sitt första barn. För man inser att det finns många billigare produkter med samma kvalitet som de välkända märkena.
     
    Vårt bästa köp är en babysitter från Wargry. Det var det enda som fick vår son att somna 😅🤦
Svar på tråden Mest onödiga och bästa barnprylarna?