• MartinOlycklig

Iranska kvinna med dotter

Har träffat en iransk kvinna med en yngre dotter som bor hemma. Det klickar mellan oss men dottern är inte "informerad" ännu. Kvinnan är skild sedan 8-9 år tillbaka och har bott i annat EU-land innan de kom till SE för några år sedan. Pappan till dottern bor långt bort och deltar inte aktivt i dotterns uppväxt.

Är det någon som har erfarenhet av att dejta iranska kvinna och vad man kan/ska vara observant på?! Tänker lite Do´s and Dont´s...

• Svar på tråden Iranska kvinna med dotter
  • AndreaBD

Om hon tackar nej till något, så kan det vara så att hon bara är artig och du behöver erbjuda (vad det nu är) flera gånger. Det är en vanlig artighetsgrej i Iran. 

• MartinOlycklig
    AndreaBD skrev 2022-03-15 17:33:28 följande:

Om hon tackar nej till något, så kan det vara så att hon bara är artig och du behöver erbjuda (vad det nu är) flera gånger. Det är en vanlig artighetsgrej i Iran. 

Tack, precis sådana kulturella saker som kan vara bra att veta.
  • Jagäterkeso
    MartinOlycklig skrev 2022-03-16 08:55:05 följande:
    Tack, precis sådana kulturella saker som kan vara bra att veta.
    Det där gäller nog mest om du bjuder henne på mat och inte annat? Bara så det inte blir fel menar jag. Nej betyder nej, men inte med om hon vill ha mat, då kan ett par nej betyda att hon ändå vill ha mat trots ett par nej.
  • AndreaBD
    Jagäterkeso skrev 2022-03-16 09:02:19 följande:
    Det där gäller nog mest om du bjuder henne på mat och inte annat? Bara så det inte blir fel menar jag. Nej betyder nej, men inte med om hon vill ha mat, då kan ett par nej betyda att hon ändå vill ha mat trots ett par nej.
    Det är klart att man inte ska tänka så när det gäller sex! Utan, det är saker som man blir bjuden på, även om andra vill göra en en tjänst eller så - då är det artigt att tacka nej i Iran och att först tacka ja om folk insistera. Min iranska väninna säger att det handlar om att man inte vill vara till besvär. 
  • FuckGoggleAskMe

Har alt. har haft (de eller jag flyttade långt) några iranska kompisar, vet inte om de är representativa men om man ska anta det och generalisera, så kommer här en beskrivning.

Lite prinsesslika, mannen tankar bilen och gör smutsiga jobb, kvinnan lagar maten.
    Kan vara känsligt att ha sex innan förlovning eller äktenskap (känsligt, dvs inte uteslutet).
    Lagar gärna dubbelt så mycket mat som behövs, alla gäster trugas flera gånger (jag älskar iransk mat!) och överhuvudtaget väldigt, väldigt generösa.
    Väldigt lojala och plikttrogna. Tar väl hand om släkt inklusive bonusbarn, och vänner.
    Nyår och skördefesten är stora högtider. Speciella regler om gåvor etc. 
    Lite alkohol dricks, men inte mycket (Shiraz anses som iransk druvsort och vin!).
    Generellt sett, väldigt artiga och respektfulla.
    Utåt sett styr männen, i verkligheten, och i hemmet, bestämmer kvinnan. 

Gillar verkligen mina iranska vänninor, så om din tjej är liknande, grattis!

• Pinotage

jag hade en relation några månader med en iransk kvinna som hade bott i Sverige runt 10 år. Hon hade tagit till sig det västerländska levnadssättet i princip helt och hållet. Välutbildad , bra yrke. Inte religiös alls. Hon var mycket omtänksam och var noga med att jag skulle trivas och ha det bra. Vacker och mycket trevlig kvinna.

• Pinotage

Glömde nämna att sex blev det redan på andra dejten - inga hämningar där.

Svar på tråden Iranska kvinna med dotter