• Wed 16 Mar 2022 22:19
    7570 visningar
    23 svar
    23
    7570

    Varför är vi kvinnor så tråkiga?

    Som rubriken lyder, varför blir vi kvinnor så tråkiga när vi får barn?
    Jag är själv kvinna 43 år, flyttat mycket me försökt hålla kontakt med vänninor genom åren men det är döfött så fort man får barn. Är som att allt måste kretsa kring de även då man ses. Varför kan vi inte lint männe ses och festa till en kväll eller åka på skidresa ihop? Blir vi sämre mammor då? Jag är så less på detta. Jag älslar mina barn men vill kunna vara min själv ibland. Jag har också behov och tycker att andra kvinnor i min sits också bprde ha det. De enda jag umgås med är gamla jobbarkompisar som sedan länge har utflugna barn. Lik förbannat ska de gå hem kl 21 en fredagkväll. Varför liksom? Och vänninorna har aldrig tid och flera mil bort. Är det omöjligt att skaffa nya trevliga vettiga "tjejkompisar" när man är 40  plus? Hur gör man i så fall. Jag är verkligen sociaö och ingen knäppgök aka tilläggas.

  • Svar på tråden Varför är vi kvinnor så tråkiga?
  • Anonym (pppp)
    Thu 17 Mar 2022 06:32
    #11
    Anonym (Q) skrev 2022-03-16 22:42:16 följande:
    Nä det har jag inte skrivit. Jag menar att kvinnor generellt känner ett större ansvarstagande och därmed inte tar sig tid att gå ut med vänner i samma utsträckning. Jag vet av egen erfarenhet 
    Jag var ingen partyprisse innan jag fick barn så det blev ingen större skillnad efter heller. Jag kände aldrig att jag inte "fick" gå ut för min man, han blev snarare väldigt glad de gånger jag sa att det var något jag skulle med på. Men eftersom jag inte haft ett sånt stort sug efter festande mm innan, så har jag inte direkt sökt mig till det sen heller. 

    I mitt fall handlade det nog inte om att jag fått barn. Idag är mina barn vuxna och jag är ungefär likadan nu. Har ett rätt intensivt jobb där det finns många människor och det verkar räcka för min del. Tar det helst rätt lugnt kvällar och helger. 
  • Thu 17 Mar 2022 07:45
    #12

    jag har inte barn men för mig är allting som kräver engagemang mer eller mindre krångligt att ta sig an. Och ju mer det krävs av en, desto längre blir steget att faktiskt hitta på någonting. Man själv kanske måste styra upp och planera för att komma iväg, se till att allas scheman passar med planeringen etc. Sen är det i min erfarenhet så att tanken på att göra någonting kan kännas mer övermäktig än själva görandet i sig, men det är lätt att fastna i!

  • Thu 17 Mar 2022 10:29
    #13
    Vinnen skrev 2022-03-16 22:19:45 följande:
    Varför är vi kvinnor så tråkiga?

    Som rubriken lyder, varför blir vi kvinnor så tråkiga när vi får barn?
    Jag är själv kvinna 43 år, flyttat mycket me försökt hålla kontakt med vänninor genom åren men det är döfött så fort man får barn. Är som att allt måste kretsa kring de även då man ses. Varför kan vi inte lint männe ses och festa till en kväll eller åka på skidresa ihop? Blir vi sämre mammor då? Jag är så less på detta. Jag älslar mina barn men vill kunna vara min själv ibland. Jag har också behov och tycker att andra kvinnor i min sits också bprde ha det. De enda jag umgås med är gamla jobbarkompisar som sedan länge har utflugna barn. Lik förbannat ska de gå hem kl 21 en fredagkväll. Varför liksom? Och vänninorna har aldrig tid och flera mil bort. Är det omöjligt att skaffa nya trevliga vettiga "tjejkompisar" när man är 40  plus? Hur gör man i så fall. Jag är verkligen sociaö och ingen knäppgök aka tilläggas.


    Har du någon gång funderat på att det kanske är din egen attityd som är andledningen till dina problem? För även om dina vänner ibland skulle tänka det var kul att gå ut och festa eller åka på tjejsemester, vill de kanske inte göra det med en person som är så värderande som du är, som tycker att alla borde tänka precis som du, borde vilja samma saker som du och allt som inte ingår in dina favoritsysselsättningar är tråkig och väredelös och de personer är tydligen otrevliga och saknar vett.
  • Thu 17 Mar 2022 14:00
    #14
    Spucks skrev 2022-03-17 10:29:12 följande:
    Har du någon gång funderat på att det kanske är din egen attityd som är andledningen till dina problem? För även om dina vänner ibland skulle tänka det var kul att gå ut och festa eller åka på tjejsemester, vill de kanske inte göra det med en person som är så värderande som du är, som tycker att alla borde tänka precis som du, borde vilja samma saker som du och allt som inte ingår in dina favoritsysselsättningar är tråkig och väredelös och de personer är tydligen otrevliga och saknar vett.
    Snacka om påhopp! Du vet ingenting om mig. Jag har inte skrivit att någin är otrevlig eller saknar vett så lägg ner dina tråniga ord. Som vanligt har vissa inte vett att bete sig på sociala medier.
    Det var en simpel fråga nämligen varför kan man inte umgås och har roligt trots att man fått barn. Och nwj jag menar inte festa utan även en simpel fika, promenad, vad som. Det tycks vara fler ån jag som saknar den typen av umgänge.
  • Thu 17 Mar 2022 18:46
    #15
    Vinnen skrev 2022-03-17 14:00:33 följande:
    Snacka om påhopp! Du vet ingenting om mig. Jag har inte skrivit att någin är otrevlig eller saknar vett så lägg ner dina tråniga ord. Som vanligt har vissa inte vett att bete sig på sociala medier.
    Det var en simpel fråga nämligen varför kan man inte umgås och har roligt trots att man fått barn. Och nwj jag menar inte festa utan även en simpel fika, promenad, vad som. Det tycks vara fler ån jag som saknar den typen av umgänge.
    Nej, jag vet ingenting om dig, med min kommentar var ett svar på just det du skrev, men tydligen vet du inte själv vad du skrev.
  • Anonym (Ina)
    Thu 17 Mar 2022 18:58
    #16

    Det där verkar vara så olika, vissa som är 40 plus verkar nästan komma in i en ny tonår (kanske för att dom skiljer sig eller för att barnen är större) och så åker dom ut och festar och har tjejhelger och super sig fulla. Så ett tips är ju att försöka leta efter frånskilda människor. Jag kan erkänna att jag är lite avundsjuk på dessa energiknippen, jag är en av dom som har blivit tråkig med åren. Har två barn och är 38. Är knappast ute längre än till 21-22 numera. Men jag är så kvällstrött och det lockar mer i teorin än i praktiken. Kanske om några år? 

  • Anonym (Senit­)
    Thu 17 Mar 2022 19:03
    #17

    Skaffa några nya vänner som söker samma typ av umgänge? Gofriendly är en bra app för kvinnor som söker nya vänner.

  • Anonym (Vv)
    Sat 19 Mar 2022 06:49
    #18

    När jag bodde ihop med barnens pappa var jag typ bara med honom och barnet. Sen vi separerade har jag haft tid halva tiden att vara med andra män, gå ut på krogen etc. Men det är inte så kul efter några år heller. 

  • Anonym (45)
    Sat 19 Mar 2022 07:47
    #19

    Enkelt: Jag jobbar 100% som högstadielärare. På fredagskvällarna är jag i regel helt urvriden o orkeslös. Lägger mig senast 22.
    På helgerna vill jag vara med min familj eftersom vi inte ses så mycket på vardagarna då de har aktiviteter på vardagarna. Jag måste se till att hushålla med den lilla energi jag har. På loven kan jag däremot orka lite mera. Men skulle inte ut o festa ändå, det är jag klar med. Men går gärna på restaurang  eller tar en öl på en pub. Men allra helst med min man som även är min absolut bästa vän och den jag helst spenderar tid med.

  • Sat 19 Mar 2022 07:50
    #20
    +1

    Ja det har jag frågat mig själv många ggr, varför vill man inte ha en hobby till exempel? Festa är jag inte intresserad av själv heller, men kul vill man ju ha på egen hand ibland.

    Jag har försökt uppmuntra sambon att odla något eget intresse utöver barn och hem men det verkar inte finnas något intressant att hålla på med. Jag har aldrig några invändningar om hon vill göra något på egen hand och skulle inte ha några problem med att hon åker bort över en helg.

    Jag har lärt känna flera nya kompisar på senare år och alltid via mina intressen.


    Ride it like you stole it
  • Anonym (pppp)
    Sat 19 Mar 2022 08:20
    #21
    Anonym (Ina) skrev 2022-03-17 18:58:35 följande:

    Det där verkar vara så olika, vissa som är 40 plus verkar nästan komma in i en ny tonår (kanske för att dom skiljer sig eller för att barnen är större) och så åker dom ut och festar och har tjejhelger och super sig fulla. Så ett tips är ju att försöka leta efter frånskilda människor. Jag kan erkänna att jag är lite avundsjuk på dessa energiknippen, jag är en av dom som har blivit tråkig med åren. Har två barn och är 38. Är knappast ute längre än till 21-22 numera. Men jag är så kvällstrött och det lockar mer i teorin än i praktiken. Kanske om några år? 


    Haha, kom att tänka på den här stå upp- sketchen. Den handlar inte just om kvinnor men om alla oss som börjar bli 40 + och uppåt. Maken och jag kände oss ganska träffade båda två Glad



  • Anonym (Ina)
    Sat 19 Mar 2022 12:18
    #22
    Anonym (pppp) skrev 2022-03-19 08:20:32 följande:
    Haha, kom att tänka på den här stå upp- sketchen. Den handlar inte just om kvinnor men om alla oss som börjar bli 40 + och uppåt. Maken och jag kände oss ganska träffade båda två  // Glad
    Haha! Tycker också att det är helt sjukt att folk går på nio-bion! 
  • Anonym (pppp)
    Sat 19 Mar 2022 13:13
    #23
    Anonym (Ina) skrev 2022-03-19 12:18:50 följande:
    Haha! Tycker också att det är helt sjukt att folk går på nio-bion! 
    ja exakt!
Svar på tråden Varför är vi kvinnor så tråkiga?