• Anonym (Orolig)

    Min sambo är alkoholist och vi ska ha barn

    Hej fl! 

    Min sambo är alkoholist. Jag är gravid i andra trimestern. Det känns hopplöst.

    Han är en s.k. "fungerande alkoholist": han sköter jobbet tillräckligt för att inte sparkas och för att få lön, vi har en bra och rymlig bostad, han raglar inte omkring och kräks, och tja... omgivningen misstänker väl inte så mycket helt enkelt. 

    Han menar själv på att han ska börja trappa ner vid månadsskiftet för att sluta helt två månader innan bebis är beräknad, och han håller med om att ett barn inte ska växa upp i en miljö med fylla och massa alkohol. Han är själv barn till två alkoholister och menar på att det värsta som fanns var när mamma och pappa var fulla. MEN - jag litar inte ett dugg på att han ska fixa att sluta bara sådär. Och hjälp vägrar han söka, för den "fungerar inte". Dessutom har jag insett att vi har helt olika åsikter om hur mycket alkohol som är rimligt att tillåta i ett barns närvaro. Jag menar att gränsen går redan efter 1-2 glas vin till maten (men helst inte alls!) medan han menar att 5-8 öl i tevesoffan en fredag efter jobbet är a-ok. Jag tycker det är sjukt. 

    Jag har kommit till den punkten att jag i mitt stilla sinne börjar överväga separation, men samtidigt är jag rädd och orolig för vad som ska hända då. Kommer jag tvingas lämna mitt barn varannan vecka till en pappa som dricker? Eller kan jag få till att jag, som inte dricker, blir boendeförälder och han får ha barnet några gånger i månaden i bara ett par dagar i stöten (vilket är så länge han kan gåutan att dricka)? 

    Givetvis är min största önskan och förhoppning att han faktiskt ska ta sig i kragen och bli nykter, så att det här ska fungera. Jag älskar honom, och jag vill hemskt gärna kunna leva och vara tillsammans, och att vårt barn ska ha både mamma och pappa - och även om det inte skulle funka, vill jag att barnet ska ha tillgång till båda sina föräldrar. Men då ska han ju vara nykter, förstås. 

    Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Min sambo är alkoholist och vi ska ha barn
  • Anonym (Om än)
    Anonym (Ev) skrev 2022-03-19 23:35:36 följande:
    Jag pratar om en situation där TS flyttar tillräckligt långt. Vill hon bara flytta 7 mil så blir det ju en annan sak. Och det beror ju på TS ekonomi också, det går inte pressa blod ur en sten och resor varje helg är fortfarande svåra att få till både ekonomiskt och praktiskt  - svårt att få bra relation till barnet - svårt att få gemensam vårdnad. Plus att det ändå är svårt att få tilldömt gemensam vårdnad på grund av de opraktiska omständigheterna för pappan.
    Och att boendeförälder väljer att flytta långt bort så är det ju ett aktivt val och man får ändö se till i den förmåga man kan att göra det bästa för att barnet ska få träffa den andra föräldern 

    har man inte råd finns det bistånd att söka, men man kan inte som förälder göra ett aktivt val att separera barn från en förälder utan att inte behöva ta ansvar och ställa upp.

    familjerätten skulle se till pappans fördel och döma utifrån att TS utan giltigt skäl har flyttat så långt bort att det sabbar relationen pga förhinder 

    så TS skulle ändå få anstränga sig till att upprätthålla umgänge, det är hon som i så fall sabbar omständigheterna för pappan och skapar en dålig relation till dom

    (nu vet jag att TS menar på att hon skulle flytta pga oro hans drickande men jag talar ur synpunkt då det inte finns nå bevis och därav så har pappan rätt till sitt barn eftersom hon inte kan bevisa att det skulle utgöra någon fara för barnet att vara med sin paPap)

    https://advokaternas.se/2020/12/29/kan-en-boendeforalder-tillsammans-med-barnet-flytta-langt-fran-den-andra-foraldern-och-krava-att-umgangesforaldern-ansvarar-for-alla-kostnader-hanforliga-till-umgangesresorna/
  • Anonym (sss)
    Anonym (Om än) skrev 2022-03-20 00:18:51 följande:
    Och att boendeförälder väljer att flytta långt bort så är det ju ett aktivt val och man får ändö se till i den förmåga man kan att göra det bästa för att barnet ska få träffa den andra föräldern 

    har man inte råd finns det bistånd att söka, men man kan inte som förälder göra ett aktivt val att separera barn från en förälder utan att inte behöva ta ansvar och ställa upp.

    familjerätten skulle se till pappans fördel och döma utifrån att TS utan giltigt skäl har flyttat så långt bort att det sabbar relationen pga förhinder 

    så TS skulle ändå få anstränga sig till att upprätthålla umgänge, det är hon som i så fall sabbar omständigheterna för pappan och skapar en dålig relation till dom

    (nu vet jag att TS menar på att hon skulle flytta pga oro hans drickande men jag talar ur synpunkt då det inte finns nå bevis och därav så har pappan rätt till sitt barn eftersom hon inte kan bevisa att det skulle utgöra någon fara för barnet att vara med sin paPap)

    https://advokaternas.se/2020/12/29/kan-en-boendeforalder-tillsammans-med-barnet-flytta-langt-fran-den-andra-foraldern-och-krava-att-umgangesforaldern-ansvarar-for-alla-kostnader-hanforliga-till-umgangesresorna/
    Fast det där handlade ju om FÖDDA barn. En gravid kvinna kan naturligtvis flytta vart hon vill. Hon bestämmer ju över sin egen kropp. 
  • Anonym (sss)
    Anonym (sss) skrev 2022-03-20 00:35:50 följande:
    Fast det där handlade ju om FÖDDA barn. En gravid kvinna kan naturligtvis flytta vart hon vill. Hon bestämmer ju över sin egen kropp. 
    Tillägg till detta: och hemskt vore det ju annars. Gör en kvinna med barn - t.ex. en gästarbetare, au pair flicka, whatever - och hon får aldrig flytta hem, eller i alla fall inte förrän det barnet fyllt... 18? 16? Du har henne fast i din stad och ditt land en massa år. 
  • Anonym (Ev)
    Anonym (Om än) skrev 2022-03-20 00:03:46 följande:
    ja alltså jag håller mig ju till den infon som TS har gett då det är den väsentliga. hon har ju sagt att 7 mil är vad som gäller, så att prata om en längre distans känns ju inte aktuellt då det inte är något som hon tänker göra

    och vi vet ju inte hur ta ekonomi ser ut, hon Kan ju tjäna bra
    Och man kan ändå ge förslag till TS att flytta riktigt långt bort. 
  • Anonym (Ev)
    Anonym (Om än) skrev 2022-03-20 00:18:51 följande:
    Och att boendeförälder väljer att flytta långt bort så är det ju ett aktivt val och man får ändö se till i den förmåga man kan att göra det bästa för att barnet ska få träffa den andra föräldern 

    har man inte råd finns det bistånd att söka, men man kan inte som förälder göra ett aktivt val att separera barn från en förälder utan att inte behöva ta ansvar och ställa upp.

    familjerätten skulle se till pappans fördel och döma utifrån att TS utan giltigt skäl har flyttat så långt bort att det sabbar relationen pga förhinder 

    så TS skulle ändå få anstränga sig till att upprätthålla umgänge, det är hon som i så fall sabbar omständigheterna för pappan och skapar en dålig relation till dom

    (nu vet jag att TS menar på att hon skulle flytta pga oro hans drickande men jag talar ur synpunkt då det inte finns nå bevis och därav så har pappan rätt till sitt barn eftersom hon inte kan bevisa att det skulle utgöra någon fara för barnet att vara med sin paPap)

    https://advokaternas.se/2020/12/29/kan-en-boendeforalder-tillsammans-med-barnet-flytta-langt-fran-den-andra-foraldern-och-krava-att-umgangesforaldern-ansvarar-for-alla-kostnader-hanforliga-till-umgangesresorna/
    TS har givetvis rätt att flytta vart hon vill utan att hon måste lämna några giltiga skäl. Det är där barnet blir fött, som blir bostadsorten som man utgår ifrån.
  • Anonym (Om än)
    Anonym (Ev) skrev 2022-03-20 01:22:17 följande:
    TS har givetvis rätt att flytta vart hon vill utan att hon måste lämna några giltiga skäl. Det är där barnet blir fött, som blir bostadsorten som man utgår ifrån.

    Ja hon får flytta vart hon vill utan giltiga skäl men då
    ansvarar även hon för att umgänge ska lyckas. Om hon däremot flyttar pga säg brist på jobb och hon får ett i en annan kommun 70 mil bort så är
    det inte samma krav på att hon måste få till umgänge.  


    Anonym (Ev) skrev 2022-03-20 01:20:07 följande:
    Och man kan ändå ge förslag till TS att flytta riktigt långt bort. 

    Varför ska man behöva ge TS det för när hon har sagt att det inte är aktuellt?

  • Anonym (Om än)
    Anonym (sss) skrev 2022-03-20 00:35:50 följande:
    Fast det där handlade ju om FÖDDA barn. En gravid kvinna kan naturligtvis flytta vart hon vill. Hon bestämmer ju över sin egen kropp. 

    Hon kan flytta vart hon vill innan barnet är fött men umgängesrätt gäller efter det barnet är fött oavsett.

    Barnet har rätt till båda föräldrarna. 


    om mamman väljer att flytta som gravid långt bort så ska pappan fortfarande få ha rätt till umgänge 

  • sextiotalist
    Anonym (Om än) skrev 2022-03-20 06:34:30 följande:

    Ja hon får flytta vart hon vill utan giltiga skäl men då
    ansvarar även hon för att umgänge ska lyckas. Om hon däremot flyttar pga säg brist på jobb och hon får ett i en annan kommun 70 mil bort så är
    det inte samma krav på att hon måste få till umgänge.  


    Anonym (Ev) skrev 2022-03-20 01:20:07 följande:
    Och man kan ändå ge förslag till TS att flytta riktigt långt bort. 

    Varför ska man behöva ge TS det för när hon har sagt att det inte är aktuellt?


    Varför hittar folk på egna lagar för.
    Det spelar ingen roll om de bor grannar eller 100 mil från varandra, vem som flyttat och varför. Lagarna fungerar lika ändå 
  • Anonym (K)
    Anonym (Om än) skrev 2022-03-19 23:25:17 följande:

    Så som jag har förstått det så betalar var och en för sig själv, sin egna kostnad och det kan bli dyrt Men jag har för mig att man kan använda sin hemförsäkring som täcke rätt stor del av kostanden. 


    nån som vet i tråden får gärna rätta mig eller tala om hur det fungerar

    men det är vad jag har för mig iaf. Att det kan dra iväg rätt skapligt och ta tid.


    Tack! Kan vara bra att ha i bakhuvudet en annan gång.
  • Anonym (Trist)

    Jag tror att det bästa är att du flyttar och försöker få egen vårdnad. Att som barn med gener för alkoholism även växa upp i en miljö med en alkoholist som förälder ökar ju risken markant. Bättre att undvika den miljön och hoppas på det bästa.

  • Anonym (sss)
    sextiotalist skrev 2022-03-20 06:57:18 följande:
    Varför hittar folk på egna lagar för.
    Det spelar ingen roll om de bor grannar eller 100 mil från varandra, vem som flyttat och varför. Lagarna fungerar lika ändå 
    Umgänget måste ju också fungera i praktiken. Är det inte möjligt med fysiska träffar, så är det inte det. I så fall kan det räcka med Skype, telefon, brev... tills barnet blir så stort att det går att sätta på ett flygplan eller ett tåg själv. Men det är inte säkert att det blir av heller, när en ny domstol ska göra bedömningen om det är rimligt.

    Om man har råkat bli gravid med fel man, får man försöka skydda sitt  barn så gott det går, och ta ett år i taget. Ju äldre barnet blir innan det lämnas ut till umgänge, desto bättre. Och vid 12 års ålder väger barnets egen önskan tungt.

    Och som sagt: om umgänget varit oregelbundet, eller kanske inte skett alls, så kan domstolen mycket väl döma att det inte ska nu heller, när barnet är åtta eller tio år. Ett stort geografiskt avstånd, är hur-eller-hur en bra början om man vill skydda barnet från en olämplig pappa. 
  • Anonym (Ev)
    Anonym (sss) skrev 2022-03-20 12:12:38 följande:
    Umgänget måste ju också fungera i praktiken. Är det inte möjligt med fysiska träffar, så är det inte det. I så fall kan det räcka med Skype, telefon, brev... tills barnet blir så stort att det går att sätta på ett flygplan eller ett tåg själv. Men det är inte säkert att det blir av heller, när en ny domstol ska göra bedömningen om det är rimligt.

    Om man har råkat bli gravid med fel man, får man försöka skydda sitt  barn så gott det går, och ta ett år i taget. Ju äldre barnet blir innan det lämnas ut till umgänge, desto bättre. Och vid 12 års ålder väger barnets egen önskan tungt.

    Och som sagt: om umgänget varit oregelbundet, eller kanske inte skett alls, så kan domstolen mycket väl döma att det inte ska nu heller, när barnet är åtta eller tio år. Ett stort geografiskt avstånd, är hur-eller-hur en bra början om man vill skydda barnet från en olämplig pappa. 
    Precis så jag tänker. Jag tycker TS borde fundera ett varv till om hon inte ska flytta riktigt långt istället för de där 7 milen. Och det snarast innan barnet är fött. Isåfall ju tidigare hon börjar förbereda för allt desto bättre så att hon hinner ändra sin folkbokföring.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-03-18 14:03:25 följande:
    Ja men lite så! Och ja, det är definitivt ett generationsproblem. Jag vet att de i hans familj dricker för mycket minst två generationer tillbaka. Jag vill inte att min unge ska bli generation 4, eller vad fan det nu blir, med sådana problem. Det får bara inte hända.

    Fungerande alkis... ja du, de flesta morgnar när han jobbar kliver han upp strax efter 6, gör sig i ordning och far till jobbet. Han är trevlig mot folk, gör det han ska när han jobbar osv. Betalar oftast räkningar i tid, någon gång ett par dagar sent. Lagar mat åtminstone när jag jobbar så att jag slutar såpass sent att jag vill ha middag direkt när jag kommer hem. Aldrig åkt fast för rattfylla, suttit i fyllecell eller liknande. 

    Och jadu... han är otrevlig på fyllan. I alla fall mot mig, och mot familjemedlemmar. Ibland mot vänner, men det är väldigt sällan. Oftast är det mig han är otrevlig mot, kanske för att vi bor under samma tak och jag därför är närmast idk. Han kritiserar mig och allt jag gör eller inte gör - huruvida han gör eller inte gör dessa saker spelar ingen roll. Det har hänt att han skäller efter djuren. Han talar om för mig hur mycket han önskar att djuren (som är mina sedan tidigare) inte existerade eller åtminstone inte bodde med oss. Han har noll respekt: om jag måste lägga mig tidigt en fredag kväll för att jag ska upp och jobba tidigt på lördagen, kan han prata jättehögt i telefon, lyssna på musik eller bara klampa omkring och föra oväsen långt efter midnatt. 90% av gångerna väcker han mig dessutom med flit när hans öl är slut, för då ska han äta middag serru, och det är skittrist att göra ensam. När jag ryter ifrån och säger att jag verkligen måste sova, blir han plötsligt åh så kärleksfull och börjar krama på mig och ha sig - fastän jag nästan skriker nej åt honom. Låt mig va, liksom. Ge fan. Då blir han bara ännu mer på mig. Han har noll koll på vad han håller på med heller; öl spills ut åt höger och vänster, glas som åker i backen går sönder, saker i allmänhet går sönder (bl.a. ett par hörlurar som var mina??? för han skulle prata i telefon och lyckades dra sönder dem). Sen blir han bitter för att sexlivet är kasst och och och... mjo, jag vägrar ligga med människan när han luktar sprit sorry not sorry.

    Inte för att han är så rolig nykter nuförtiden heller. Det är mest gnäll om hur mycket livet suger, hur mycket han hatar att jobba, hur tråkigt allt är osv osv osv i all oändlighet. Jag är nog ärligt talat ganska trött på människan. Jag är gravid med ETT foster, jag vill inte gärna bli tvåbarnsmorsa om några månader. 
    Jag trodde först att du var en av alla skitnödiga alkoholhatarna som det finns överdrivet många av här på FL. Men när jag läser detta... en sån man kan du ju helt enkelt inte leva ihop med när barnet väl är fött!

    Skulle bara ett uns av detta komma fram och någon gör en anmälan till soc så lär det ta hus i Hälsningland kan jag lova.

    Risken att din unge blir "generation fyra" är stor om den ska växa upp under de förhållanden som du beskriver i detta inlägg.
  • Anonym (sss)
    Anonym (Mimmi) skrev 2022-03-20 12:51:45 följande:
    Jag trodde först att du var en av alla skitnödiga alkoholhatarna som det finns överdrivet många av här på FL. Men när jag läser detta... en sån man kan du ju helt enkelt inte leva ihop med när barnet väl är fött!

    Skulle bara ett uns av detta komma fram och någon gör en anmälan till soc så lär det ta hus i Hälsningland kan jag lova.

    Risken att din unge blir "generation fyra" är stor om den ska växa upp under de förhållanden som du beskriver i detta inlägg.
    Det är otroligt tråkigt, det där med det sociala arvet. Min dotter hade en klasskompis, vars mamma var sjukpensionär (eller något sådant) och drack folköl hela dagarna. Så hon var jämt mer eller mindre berusad. Nu är dottern också stamkund på folköl på vår lokala livsmedelsaffär. Hon och morsan dricker folköl tillsammans framför TV:n - hela deras liv cirklar kring det. Dottern hoppade av gymnasiet och har inget jobb... Blir hon gravid i sin tur, så blir det väl ytterligare en generation med folköl...

    Kan man bryta mönstret så ska man göra det. 
  • Anonym (Mimmi)
    hanna1204 skrev 2022-03-20 14:18:22 följande:

    Du blir aldrig av med honom på riktigt om du föder hans barn. Gör abort. Du kommer INTE att ångra det.


    Ts har klargjort att abort inte är ett alternativ. Dessutom har graviditeten pågått länge, kanske även för sent för abort även om hon skulle vilja.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (sss) skrev 2022-03-20 14:20:19 följande:
    Det är otroligt tråkigt, det där med det sociala arvet. Min dotter hade en klasskompis, vars mamma var sjukpensionär (eller något sådant) och drack folköl hela dagarna. Så hon var jämt mer eller mindre berusad. Nu är dottern också stamkund på folköl på vår lokala livsmedelsaffär. Hon och morsan dricker folköl tillsammans framför TV:n - hela deras liv cirklar kring det. Dottern hoppade av gymnasiet och har inget jobb... Blir hon gravid i sin tur, så blir det väl ytterligare en generation med folköl...

    Kan man bryta mönstret så ska man göra det. 
    Ja, det bör man göra. Att stanna är att inte bara utmana sitt eget öde utan även det ofödda barnets.
Svar på tråden Min sambo är alkoholist och vi ska ha barn