AndreaBD skrev 2022-03-31 13:20:29 följande:
Låter som om det ändå finns svårigheter. Om folk inte klarar av ett vanligt vuxenliv och gör konstiga prioriteringar så brukar det finnas något problem, även om det inte har uppdaterats än. Jag har tyvärr varit om ett liknande fall, min syster dog under precis såna omständigheter. Men det var i Tyskland, så jag är inte så insatt hur det fungerar i Sverige. Hon hade förresten en lätt utvecklingsstörning, som dock redan mina föräldrar försökte dölja. Där fick jag till slut också ett slags socialpsykiatriskt ställe att titta till henne, men då var hon alltså död.
Vad jag vet, här i Sverige, är att socialpsykiatrin har hand om såna människor. Jag har en ingift släkting som är psykiskt sjuk och min man och jag hjälpte så mycket och kände också att vi inte orkade, så jag hörde av mig till kommunen och till deras socialpsykiatriska del. Det var de som sedan hade möten med henne om hjälpinsatser och som även fixade en lägenhet till henne. Om den här personen har lägenhet, men missköter den grovt .....nja, jag vet inte heller om det vore bra att påpeka för hyresvärd eller så. Jag tror inte det gör någon nytta. Börja med att ring till kommunen och där till socialpsykiatri.
Du menar socialtjänsten (kommun) och psykiatrin (landstinget)? Har aldrig hört talas om socialpsykiatrin, men jag kan ju inte allt heller. Finns kanske något som heter så inom kommunen? Aldrig hört talas om det i min kommun, men det är en väldigt liten storstadskommun, så det är möjligt att de jobbar över kommungränserna med sånt.
Att anmäla till hyresvärd måste vara det elakaste man kan göra! Stor risk att denna person som kunde leva någorlunda drägligt får sova på gatan i fortsättningen. Många uteliggare fryser ihjäl under vintern, drabbas av lunginflammationer och andra sjukdomar ofta.
Stockholms härbärgen kastar ut folk med lunginflammation, hög feber och andra sjukdomar som inte är tillräckligt illa för att bli inneliggande på sjukhus ut i kylan varje morgon.
För ALLA har det börjat med en skilsmässa eller ett förlorat hyreskontrakt. Betalningsanmärkning och ingen fast anställning, glöm att få nytt kontrakt i Storstockholm någonsin.
Min kommunala hyresvärd godkänner inte ens a-kassa eller csn när man flyttar in.
Jag själv hade tagit mitt liv direkt om jag hade förlorat mitt förstahandskontrakt.
Har definitivt inte råd att köpa en bostad, precis som så många andra.