• Anonym (Orolig)

Orosanmälan för vuxen person

Kan man tydligen göra till socialtjänsten?

Hur skulle en vuxen person missköta sig själv och sin egen välfärd för att ni skulle bli så till den grad oroliga att ni anmälde?

Vad för hjälp kan komma i fråga? Har ni några exempe?

Sen undrar jag om det är någon mening med det om personen ändå kan tacka nej till alla hjälpinsatser?

• Svar på tråden Orosanmälan för vuxen person
  • Anonym (Suck)
    Anonym (X) skrev 2022-03-31 09:00:31 följande:

Jag fattar inte, anmälde både ditt ex och din socialsekreterare?

Anonym (Suck) skrev 2022-03-30 16:23:29 följande:
    Ingen aning. De sa att anmälan kom från mitt ex. Vi har ingen kontakt och har inte haft på flera år.

Nej till polisen som anmälde till Soc. Bägge kom på hembesök men jag var inte hemma när Soc kom utan ringde upp senare. Hade inte släppt in soc men är ju tvungen när det gäller polis.
  • Anonym (Biståndshandläggare)

Jag tänker att man kan unna sig och uppmärksamma samhället på människor som far illa, eller riskerar att fara illa. 

Även om hjälp är frivillig och folk kanske tackar nej är det ju så att vissa faktiskt tar emot hjälp utifrån att någon kontaktat kommunen.
    För sjukvårdspersonal är det ju ofta sekretess som hindrar att information förs vidare, så det behöver antingen vara ok för den enskilde, eller på en nivå där det finns sekretess-brytande bestämmelser.

Har själv anmält behov av stöd för en blind man, som bodde i mitt närområde när jag flera gånger observerade att han inte klarade vissa saker och han bad mig om hjälp upprepade gånger med saker som det faktiskt finns verksamheter som jobbar med.
  • AndreaBD
    Anonym (Orolig) skrev 2022-03-31 10:52:23 följande:

Ingen känd diagnos. Tar aldrig till sig några råd om ekonomin. På grund av för dåligt med inkomst + valda prioriteringar går ner sig mer och mer och tvingas leva primitivt utan normala bekvämligheter. Underhåller varken den undermåliga bostaden eller sig själv. Tar inte hand om sig, dåligt med mat och går inte till läkare och lever i smärtor och kroppsliga problem. Människor runt om har tröttnat på att skjuta till pengar. Inte rätt till någon (mer) ekonomisk hjälp från samhälle.

Låter som om det ändå finns svårigheter. Om folk inte klarar av ett vanligt vuxenliv och gör konstiga prioriteringar så brukar det finnas något problem, även om det inte har uppdaterats än. Jag har tyvärr varit om ett liknande fall, min syster dog under precis såna omständigheter. Men det var i Tyskland, så jag är inte så insatt hur det fungerar i Sverige. Hon hade förresten en lätt utvecklingsstörning, som dock redan mina föräldrar försökte dölja. Där fick jag till slut också ett slags socialpsykiatriskt ställe att titta till henne, men då var hon alltså död. 

Vad jag vet, här i Sverige, är att socialpsykiatrin har hand om såna människor. Jag har en ingift släkting som är psykiskt sjuk och min man och jag hjälpte så mycket och kände också att vi inte orkade, så jag hörde av mig till kommunen och till deras socialpsykiatriska del. Det var de som sedan hade möten med henne om hjälpinsatser och som även fixade en lägenhet till henne. Om den här personen har lägenhet, men missköter den grovt .....nja, jag vet inte heller om det vore bra att påpeka för hyresvärd eller så. Jag tror inte det gör någon nytta. Börja med att ring till kommunen och där till socialpsykiatri.
  • Anonym (Orolig)
    AndreaBD skrev 2022-03-31 13:20:29 följande:
    Låter som om det ändå finns svårigheter. Om folk inte klarar av ett vanligt vuxenliv och gör konstiga prioriteringar så brukar det finnas något problem, även om det inte har uppdaterats än. Jag har tyvärr varit om ett liknande fall, min syster dog under precis såna omständigheter. Men det var i Tyskland, så jag är inte så insatt hur det fungerar i Sverige. Hon hade förresten en lätt utvecklingsstörning, som dock redan mina föräldrar försökte dölja. Där fick jag till slut också ett slags socialpsykiatriskt ställe att titta till henne, men då var hon alltså död. 

Vad jag vet, här i Sverige, är att socialpsykiatrin har hand om såna människor. Jag har en ingift släkting som är psykiskt sjuk och min man och jag hjälpte så mycket och kände också att vi inte orkade, så jag hörde av mig till kommunen och till deras socialpsykiatriska del. Det var de som sedan hade möten med henne om hjälpinsatser och som även fixade en lägenhet till henne. Om den här personen har lägenhet, men missköter den grovt .....nja, jag vet inte heller om det vore bra att påpeka för hyresvärd eller så. Jag tror inte det gör någon nytta. Börja med att ring till kommunen och där till socialpsykiatri.
    Men personen behöver ju ha en psykisk funktionsnedsättning för att socialpsykiatri ska vara aktuellt, jag har googlat om detta nu. Att det skulle bli någon form av utredning ser jag som mycket osannolikt, vem skulle betala patientavgifterna?
  • Anonym (Hjälper det ens att anmäla?)

försökte orosanmäla min exflickvän och har ringt polisen× flera och tagit med henne till psykakuten när hon självmordshotat och självskadat.

Inget händer, hon får ingen hjälp mer än typ...sårvård och stesolid, öppenvårdskontakt i psykiatrin som hon inte sköter om jag inte skjutsar och tjatar. När hon inte sköter den händer ingenting.

Känns nästan poänglöst att söka hjälp. Får väl helt enkelt bli tillsammans igen och det för alltid... då lovar hon att hon skall sluta göra så och blir det inte så kommer hon ta livet av sig :(

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Hjälper det ens att anmäla?) skrev 2022-03-31 14:18:43 följande:

försökte orosanmäla min exflickvän och har ringt polisen× flera och tagit med henne till psykakuten när hon självmordshotat och självskadat.

Inget händer, hon får ingen hjälp mer än typ...sårvård och stesolid, öppenvårdskontakt i psykiatrin som hon inte sköter om jag inte skjutsar och tjatar. När hon inte sköter den händer ingenting.

Känns nästan poänglöst att söka hjälp. Får väl helt enkelt bli tillsammans igen och det för alltid... då lovar hon att hon skall sluta göra så och blir det inte så kommer hon ta livet av sig :(

Ska du offra ditt liv för henne då? Betyder hon så mycket för dig?

Hon kommer sannolikt inte ta livet av sig ändå. Har hört den visan förr. Och gör hon det så är det ändå hennes val, inte ditt.
  • AndreaBD
    Anonym (Orolig) skrev 2022-03-31 14:04:41 följande:
    Men personen behöver ju ha en psykisk funktionsnedsättning för att socialpsykiatri ska vara aktuellt, jag har googlat om detta nu. Att det skulle bli någon form av utredning ser jag som mycket osannolikt, vem skulle betala patientavgifterna?
    Nej, jag sa inte heller att de behöver ha en diagnos, utan att det verkar sannolikt att personen har en funktionsvariation eller liknande eftersom hen inte klarar sig själv. Jag tänker snarare att det kan vara svårare för personen själv att inse att hen behöver hjälp. Hen förstår antagligen själv inte det. 

Patientavgiften är nog inte främsta problemet. Där har man säkert något sätt. Man kan ju också bestämma att personen inte kan hantera pengar och därför ska ha en förvaltare. Då har förvaltaren hand om pengarna. 
  • AndreaBD
    AndreaBD skrev 2022-03-31 23:26:19 följande:
    Nej, jag sa inte heller att de behöver ha en diagnos, utan att det verkar sannolikt att personen har en funktionsvariation eller liknande eftersom hen inte klarar sig själv. Jag tänker snarare att det kan vara svårare för personen själv att inse att hen behöver hjälp. Hen förstår antagligen själv inte det. 

Patientavgiften är nog inte främsta problemet. Där har man säkert något sätt. Man kan ju också bestämma att personen inte kan hantera pengar och därför ska ha en förvaltare. Då har förvaltaren hand om pengarna. 
    Sorry, hade läst fel. Om det är så att personen behöver ha ett funktionshinder så utreder man säkert i såna fall och ställer en diagnos.
  • Anonym (R)
    AndreaBD skrev 2022-03-31 13:20:29 följande:

Du menar socialtjänsten (kommun) och psykiatrin (landstinget)? Har aldrig hört talas om socialpsykiatrin, men jag kan ju inte allt heller. Finns kanske något som heter så inom kommunen? Aldrig hört talas om det i min kommun, men det är en väldigt liten storstadskommun, så det är möjligt att de jobbar över kommungränserna med sånt.

Att anmäla till hyresvärd måste vara det elakaste man kan göra! Stor risk att denna person som kunde leva någorlunda drägligt får sova på gatan i fortsättningen. Många uteliggare fryser ihjäl under vintern, drabbas av lunginflammationer och andra sjukdomar ofta. 

Stockholms härbärgen kastar ut folk med lunginflammation, hög feber och andra sjukdomar som inte är tillräckligt illa för att bli inneliggande på sjukhus ut i kylan varje morgon.

För ALLA har det börjat med en skilsmässa eller ett förlorat hyreskontrakt. Betalningsanmärkning och ingen fast anställning, glöm att få nytt kontrakt i Storstockholm någonsin.
    Min kommunala hyresvärd godkänner inte ens a-kassa eller csn när man flyttar in.

Jag själv hade tagit mitt liv direkt om jag hade förlorat mitt förstahandskontrakt.

Har definitivt inte råd att köpa en bostad, precis som så många andra.
  • Anonym (R)

Förresten AndreaBD, jag beklagar vad som hände din syster{#emotions_dlg.flower}

• AndreaBD
    Anonym (R) skrev 2022-04-01 06:42:50 följande:
    Du menar socialtjänsten (kommun) och psykiatrin (landstinget)? Har aldrig hört talas om socialpsykiatrin, men jag kan ju inte allt heller. Finns kanske något som heter så inom kommunen? Aldrig hört talas om det i min kommun, men det är en väldigt liten storstadskommun, så det är möjligt att de jobbar över kommungränserna med sånt.

Att anmäla till hyresvärd måste vara det elakaste man kan göra! Stor risk att denna person som kunde leva någorlunda drägligt får sova på gatan i fortsättningen. Många uteliggare fryser ihjäl under vintern, drabbas av lunginflammationer och andra sjukdomar ofta. 

Stockholms härbärgen kastar ut folk med lunginflammation, hög feber och andra sjukdomar som inte är tillräckligt illa för att bli inneliggande på sjukhus ut i kylan varje morgon.

För ALLA har det börjat med en skilsmässa eller ett förlorat hyreskontrakt. Betalningsanmärkning och ingen fast anställning, glöm att få nytt kontrakt i Storstockholm någonsin.
    Min kommunala hyresvärd godkänner inte ens a-kassa eller csn när man flyttar in.

Jag själv hade tagit mitt liv direkt om jag hade förlorat mitt förstahandskontrakt.

Har definitivt inte råd att köpa en bostad, precis som så många andra.
    Jag kollade igen - det är socialtjänsten som har hand om det, men jag antar att det kan finnas socialpsykiatri som undergrupp, och jag är inte heller säker om det finns i alla kommuner. Vet bara att de sa det till mig när jag pratade med kommunen om min mans släkting där det var problem. De hjälpte i alla fall. Jag tyckte faktiskt att vi/personen fick bra hjälp då. När de hörde hur vi hade hjälpt ganska länge och att vi inte orkade göra så mycket längre, så hade de full förståelse.

Nej, som sagt, man vill inte att en sån person ska förlora sin lägenhet, förutom om det skulle finnas något annat som griper då, dvs. att man konstaterar att personen inte kan bo själv och sätter in hen i ett boende där de har hjälp. Jag vet inte om det kanske skulle vara skillnad med LSS, om då personen bedöms ha antigen en utvecklingsstörning eller autism. 
  • AndreaBD
    Anonym (R) skrev 2022-04-01 06:55:19 följande:

Förresten AndreaBD, jag beklagar vad som hände din syster{#emotions_dlg.flower}

Tack. :)
Svar på tråden Orosanmälan för vuxen person