• Anonym (Orolig)

Orosanmälan för vuxen person

Kan man tydligen göra till socialtjänsten?

Hur skulle en vuxen person missköta sig själv och sin egen välfärd för att ni skulle bli så till den grad oroliga att ni anmälde?

Vad för hjälp kan komma i fråga? Har ni några exempe?

Sen undrar jag om det är någon mening med det om personen ändå kan tacka nej till alla hjälpinsatser?

• Svar på tråden Orosanmälan för vuxen person
  • Anonym (Suck)

Jag har blivit anmäld till Soc och polis. Helt meningslöst eftersom jag inte behöver någon "hjälp". Polisen frågade om hur de kan hjälpa, förstod inte alls vad de menade med det. Jag låg och sov när de kom så jag förstod verkligen ingenting. Min sambo satt bredvid mig och jobbade. Sjukt!

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Suck) skrev 2022-03-30 16:17:21 följande:

Jag har blivit anmäld till Soc och polis. Helt meningslöst eftersom jag inte behöver någon "hjälp". Polisen frågade om hur de kan hjälpa, förstod inte alls vad de menade med det. Jag låg och sov när de kom så jag förstod verkligen ingenting. Min sambo satt bredvid mig och jobbade. Sjukt!

Men du måste väl ha fått någon förklaring? Varför var de oroliga för dig?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-03-30 16:19:39 följande:
    Men du måste väl ha fått någon förklaring? Varför var de oroliga för dig?
    Ingen aning. De sa att anmälan kom från mitt ex. Vi har ingen kontakt och har inte haft på flera år.
  • Anonym (Papper)

Jag har många anmälningar på mig bara för att folk värkar uttråkade och ringt till soc. Men du kan begära att få hem papperna på anmälningar.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Suck) skrev 2022-03-30 16:23:29 följande:
    Ingen aning. De sa att anmälan kom från mitt ex. Vi har ingen kontakt och har inte haft på flera år.
    Ok det låter väldigt märkligt och meningslöst. Man har ju alltid rätt att ta del av grunderna till anmälan som jag förstått det. Någon har gjort fel och sånt kan ju förekomma tyvärr. 
  • Anonym (Amb ssk)

Jag har via mitt jobb gjort flera anmälningar till soc. Oftast har det varit missbrukande föräldrar där de missbrukat till den graden att de blivit medvetslösa(och vi blir larmade) och  då skrivit och då blir ju anmälan indirekt på den vuxna men det gäller ju även barnet. 

Sen har ja anmält två gånger på äldre personer där det varit sådan ohållbar hemsituation. Vi pratar om totalt missär i bostaden där det var svårt för personen att återvända till hemmet i det skicket det var. Dessa har inte haft några anhöriga. Vi har då gjort en orosanmälan för att de ska få hjälp med bedömning om de klarar sig i hemmet själva, om det räcker med stöd av hemtjänst eller om de är i behov av annat boende. 

• Anonym (LVM)

Jag anmälde min syster till soc. pga allvarligt alkoholmissbruk. Det gav en LVM. En av flera. 

• AndreaBD

Det är socialpsykiatrin som har hand om sånt. Dvs. vuxna som inte klarar av sitt liv. Jag vet inte hur snabbt de reagerar och hur illa det måste vara. Det underlättar säkert om personen har någon diagnos och om någon anhörig kan belägga det. 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Amb ssk) skrev 2022-03-30 16:39:54 följande:

Jag har via mitt jobb gjort flera anmälningar till soc. Oftast har det varit missbrukande föräldrar där de missbrukat till den graden att de blivit medvetslösa(och vi blir larmade) och  då skrivit och då blir ju anmälan indirekt på den vuxna men det gäller ju även barnet. 

Sen har ja anmält två gånger på äldre personer där det varit sådan ohållbar hemsituation. Vi pratar om totalt missär i bostaden där det var svårt för personen att återvända till hemmet i det skicket det var. Dessa har inte haft några anhöriga. Vi har då gjort en orosanmälan för att de ska få hjälp med bedömning om de klarar sig i hemmet själva, om det räcker med stöd av hemtjänst eller om de är i behov av annat boende. 

Kan du ge exempel på förhållanden i bostaden som du anser är total misär?
Svar på tråden Orosanmälan för vuxen person