• September1518

    Följas åt med vikt och träning!

    Vad har ni för mål och när vill ni nå dit?

    Hur mycket väger ni nu och vad var startvikten?

    Hur tänker ni gå tillväga?

    Målvikten är 58 kg och jag vill helst nå dit senast i augusti men gärna tidigare!

    Jag vägde imorse 64,9 kg, jag är snart tillbaka på vikten jag hade innan jag blev gravid. Fick bebis för 10 veckor sen och gick upp 15 kg. Från början har jag som mest haft en vikt på nästan 73 kg (ej räknat gravidvikt).

    Jag siktar på att styrketräna 3-5 gånger samt ta några promenader i veckan.

    Jag kommer att äta vanlig husmanskost, frukost, lunch, middag, mellis. Dricka mycket vatten och te, undvika småätande. Försöka hålla mig ifrån godis och sötsaker så gott jag kan. För mig är det viktigt att gå ner genom en fungerande livsstil eftersom jag har jojobantat många gånger förut.

    Hoppas fler vill haka på och peppa varandra! Vore kul med uppdateringar en gång i veckan eller oftare om man orkar. Nu kör vi, 2022 når vi i mål!

  • Svar på tråden Följas åt med vikt och träning!
  • September1518
    Anonym ((nytt försök igen)) skrev 2023-05-21 19:22:28 följande:

    Hej alla! Hur har nidet?

    Tänkte titta in här igen. Jag lyckades gå ner ett par kilo för ett bra tag sedan med hjälp av den föregångare till den här tråden, vilket var toppen! Har lyckats hålla vikten, vilket jag är jätteglad över, men efter senaste graviditeten sitter allt runt midjan. Stressar mycket och hinner inte riktigt träna. I samband med att jag nyligen hade en luftvägsinfektion gick jag ner två kilo och har lyckats stanna på ett kilos viktnedgång. Vill nu i första hand stanna där, och komma igång och träna mer. Skulle inte skada med ytterligare ett par kilo, men sätter jag för höga mål ger jag bara upp. Så målet är:

    - hålla vikten
    - inte småäta
    - börja träna lite mer redan nu, men öka upp när det lugnat sig lite på jobbet inför sommare.


    Hej på dig!

    Jag kämpar på, det är svårt!! Vill bara tillbaka ner under 60 men jag lyckas komma till 60 blankt och sen är det något firande som gör att jag går upp igen, varje vecka, blir tokig!! Men ger inte upp riktigt än.

    Grymt att du lyckats hålla vikten, bra jobbat, det är väl ändå det svåraste. Låter som en bra plan, kul med ett extra kilo ner även om sjukdomen säkert var tuff.

    Det här fixar du!! Sätt ett lågt mål även på träningen, typ 1-2 ggr i veckan.

    Kör hårt!

    För mig går träningen superbra!! Känner mig jättestolt över den biten. Det är kosten och vikten som jag inte lyckas med.
  • September1518

    Jag vill först och främst tillbaka till 58kg som jag låg på i höstas, dit har jag 2kg. Sen vill jag ner ytterligare 2-3 kg. Så jäkla lite men ändå så svårt haha

  • Anonym ((nytt försök igen))
    September1518 skrev 2023-05-22 10:46:12 följande:
    Hej på dig!

    Jag kämpar på, det är svårt!! Vill bara tillbaka ner under 60 men jag lyckas komma till 60 blankt och sen är det något firande som gör att jag går upp igen, varje vecka, blir tokig!! Men ger inte upp riktigt än.

    Grymt att du lyckats hålla vikten, bra jobbat, det är väl ändå det svåraste. Låter som en bra plan, kul med ett extra kilo ner även om sjukdomen säkert var tuff.

    Det här fixar du!! Sätt ett lågt mål även på träningen, typ 1-2 ggr i veckan.

    Kör hårt!

    För mig går träningen superbra!! Känner mig jättestolt över den biten. Det är kosten och vikten som jag inte lyckas med.
    Hej! Tack för svar och pepp, du är en klippa i den här tråden!Glad Ja, sätter träningsmål lågt till en början.

    Vad kul att det går så bra med träningen! Då kanske du helt enkelt ska vara nöjd med den vikt du har uppnått, och ha som mål att inte gå upp över 60kg?
  • September1518
    Anonym ((nytt försök igen)) skrev 2023-05-22 17:00:07 följande:
    Hej! Tack för svar och pepp, du är en klippa i den här tråden!Glad Ja, sätter träningsmål lågt till en början.

    Vad kul att det går så bra med träningen! Då kanske du helt enkelt ska vara nöjd med den vikt du har uppnått, och ha som mål att inte gå upp över 60kg?
    Tack! Eller så har jag bara för mycket tid över haha. Låter bra det, du kommer fixa det här!

    Jo det är tanken om en och en halv vecka faktiskt. Har gett mig till slutet på maj att nå min vikt eller lyckas komma in på en kosthållning som känns hållbar och ger en stabil viktnedgång. Så 9 dagar kvar. Efter det kommer jag fokusera på träningen och att äta hälsosamt men ändå vanlig husmanskost med lite unnande och lite nyttigt. Så vi får se hur sista veckan går här. Kan inte kämpa med att gå ner i vikt hela livet. Tillslut måste man bara jobba med att älska sig själv och hitta en hållbar, hälsosam livsstil.
  • September1518

    Hej på er! Idag är sjätte dagen som jag ligger på 59-nånting i vikt. Jag hoppas att det innebär att jag lämnat 60 bakom mig nu men det återstår att se. Kändes fantastiskt i onsdags när jag låg på 59 för första gången sen i februari!

  • September1518

    Jag ligger fortfarande kvar på 59-nånting Skrattande Så jag har inte gått ner men trots festligheter hit och dit ligger jag kvar. Hoppas på att kunna droppa ner till 58 i veckan. Träningen går toppen, håller igång med promenaderna och kosten växlar mellan super och sämst haha. Så härligt med sommar!

  • September1518

    Senaste vägningen låg jag fortfarande kvar under 60kg. Nu har jag valt att ställa undan vågen och fokusera på att äta bra, hälsosam mat. Får se om jag väger mig om en månad eller efter sommaren, det beror såklart också på hur bra det känns som att det går.

    Hoppas någon mer därute kämpar på! Lycka till under sommaren, ät mycket fräscha eller grillade grönsaker och protein och ta tillvara på fina sommarkvällar för promenader Solig

  • Anonym (Miranda)

    Hej alla! Förlåt jag har haft så mycket men här kommer en rapport från mig!


    Allt går super och jag väger idag för första gången mindre än på typ 8 år! Wohoo! Så nöjd.

    69,9 och jag är 175 lång, dock är jag 'mindre i kroppen' än många som väger samma vilket jag tar som ett tecken på att jag har byggt mkt muskelmassa över åren.

    V.1 vikt 73,7 (-1,3kg) midja 74 (-1,5), buk 97 (-1,5) stuss 102 (-0,5) lår 59,5 (-0,5)
    v.2 73,5 kg (-0,2) midja 74 (-0) buk 96,5 (-0,5) stuss 101,5 (-0,5) lår 59 (-0,5)
    v.3 73 kg (-0,5) midja 74 (-0) buk 95 (-0,5) stuss 101 (-0,5) lår 58,5 (-0,5)

    v.15(?) vikt 69,9 (-5,1) midja 71,5 (-4,5) buk 93,5 (-5,5) stuss 99,5 (-3) lår 57 (-2)


    Jag vill nu gå ned till 68, mindre än två kg kvar! Samt till stussmått 98 för det är mitt största ställe och där det blir trångt när jag går upp i vikt. Nu passar alla mina kläder men vill gärna ha ett par cm till godo liksom.


    Magen är typ platt behöver träna den lite bara, rumpan har blivit lite tillplattad så ska foka stenhårt på att bygga den nu. Men är supernöjd med låren samt min timglasform generellt. 


    Nu kör vi ända in i kaklet!

  • Anonym (Miranda)
    September1518 skrev 2023-06-13 13:31:06 följande:

    Senaste vägningen låg jag fortfarande kvar under 60kg. Nu har jag valt att ställa undan vågen och fokusera på att äta bra, hälsosam mat. Får se om jag väger mig om en månad eller efter sommaren, det beror såklart också på hur bra det känns som att det går.

    Hoppas någon mer därute kämpar på! Lycka till under sommaren, ät mycket fräscha eller grillade grönsaker och protein och ta tillvara på fina sommarkvällar för promenader Solig


    Heja dig September som håller igång den här tråden! Ja ställ undan vågen (eller börja med Happyscale som jag hehe) rekommenderar även måttband istället för att få full koll, min kropp har ändrats jättemkt på samma vikt genom åren. Som ett exempel vägde jag samma 2015 som nu, men mitt bukmått var 5 cm större! Det är stooor skillnad på utseendet i kroppen då. 


    Men bra med fokus ändå på hälsosam mat. Jag är ju snart framme vid tiden då jag ska hålla vikten, svårt, är van att antingen vara på väg upp eller ned så att säga Oskyldig

  • September1518
    Anonym (Miranda) skrev 2023-06-14 10:34:58 följande:

    Hej alla! Förlåt jag har haft så mycket men här kommer en rapport från mig!


    Allt går super och jag väger idag för första gången mindre än på typ 8 år! Wohoo! Så nöjd.

    69,9 och jag är 175 lång, dock är jag 'mindre i kroppen' än många som väger samma vilket jag tar som ett tecken på att jag har byggt mkt muskelmassa över åren.

    V.1 vikt 73,7 (-1,3kg) midja 74 (-1,5), buk 97 (-1,5) stuss 102 (-0,5) lår 59,5 (-0,5)
    v.2 73,5 kg (-0,2) midja 74 (-0) buk 96,5 (-0,5) stuss 101,5 (-0,5) lår 59 (-0,5)
    v.3 73 kg (-0,5) midja 74 (-0) buk 95 (-0,5) stuss 101 (-0,5) lår 58,5 (-0,5)

    v.15(?) vikt 69,9 (-5,1) midja 71,5 (-4,5) buk 93,5 (-5,5) stuss 99,5 (-3) lår 57 (-2)


    Jag vill nu gå ned till 68, mindre än två kg kvar! Samt till stussmått 98 för det är mitt största ställe och där det blir trångt när jag går upp i vikt. Nu passar alla mina kläder men vill gärna ha ett par cm till godo liksom.


    Magen är typ platt behöver träna den lite bara, rumpan har blivit lite tillplattad så ska foka stenhårt på att bygga den nu. Men är supernöjd med låren samt min timglasform generellt. 


    Nu kör vi ända in i kaklet!


    Nu är det jag som haft fullt upp!

    Otroligt vilken bedrift, grymt bra jobbat!! Under 70kg. Kul med musklerna också, forma kroppen, det är det bästa tycker jag! Skrattande

    Hur har det gått dessa veckor? Hur går det med stussmåttet? Vad roligt att du är så nöjd! Så jäkla skön känsla.
  • September1518
    Anonym (Miranda) skrev 2023-06-14 10:41:46 följande:

    Heja dig September som håller igång den här tråden! Ja ställ undan vågen (eller börja med Happyscale som jag hehe) rekommenderar även måttband istället för att få full koll, min kropp har ändrats jättemkt på samma vikt genom åren. Som ett exempel vägde jag samma 2015 som nu, men mitt bukmått var 5 cm större! Det är stooor skillnad på utseendet i kroppen då. 


    Men bra med fokus ändå på hälsosam mat. Jag är ju snart framme vid tiden då jag ska hålla vikten, svårt, är van att antingen vara på väg upp eller ned så att säga Oskyldig


    Nu har jag inte vägt mig på 4 veckor faktiskt, pendlar nog upp och ner och är rätt säker på att jag ligger lite plus nu. Men då har vi varit på semester och firat midsommar rejält så jag är helt okej med det. Nu är jag taggad på att äta bättre för att må bättre. Idag har varit en bra dag, känns skönt. Träningen får bra!

    Jag mäter mig oftast när jag når en ny kilovikt, känns lagom, men nu har jag som sagt inte vägt mig på ungefär en månad, att det gått så lång tid! 
  • Minti

    Har haft en extremt stressig sommar på jobbet fram till semestern + böev sjuk under semestern... Så kunde inte jobba mycket på mitt viktmål då men har haft en lugnare period sen jag kom tillbaka (två veckor sen), så har kommit tillbaka i det nu. Ligger just nu på 63,0 kg så går åt rätt håll iaf. Men nu har jag och sambon bott in oss lite i nya lägenheten och saker och ting förblir förhoppningsvis lite lugnare ett tag framöver. Detta lilla projekt kommer vara högsta prioritet de närmsta månaderna. Skrattande

  • Anonym (Stegräknaren)

    Jag var duktig innan semesterresan och tappade lite, sen var det resa och drinkar och god mat och nötter och choklad, men också ganska många steg per dag. Så gick upp ett kilo.

    Nu vill jag gärna känna mig slank och fin igen till 26/8 så nu får det bli skärpning, från 64,5 kg.

  • Anonym (W)

    Hej alla!

    Mitt första inlägg i tråden.
    Har i många många år varit missnöjd med min vikt. 
    Den 27:e april i år fick jag nog (igen) och bestämde mig för att nu jävlar!! (igen).
    Vis av erfarenhet visste jag då att det mycket väl skulle kunna bli skit av allting - som så många gånger förut. 
    Jag är en sån godisgris så det liknar inget!!

    Men!
    Jag spelade in ett klipp med mobilen där jag pratade lite om vart jag är och var jag vill.
    På grund av en olycka i höstas då jag bröt ryggen, tvingades jag sluta träna och blev utöver dagliga promenader ganska stillasittande (eller mest liggande). Jag hade dock gott om tid att äta en massa onyttigt.

    I mitten på april gick jag för första gången i mitt liv över 100kg (!!!) och insåg att jag MÅSTE göra något.

    Så den 27/4 startade jag alltså. 
    Jag har provat mycket innan och även om jag har gått ner i vikt har jag slappnat av efter ett tag och gått upp igen. Det får inte hända nu.
    Men jag har respekt för risken i att just slappna av. 

    Nu 3,5 månader sen starten har jag gått ner från 101 till 89kg.
    Det går inte så fort men känns jättebra!! 
    Det känns hållbart och som en jättebra början. 

    Målet är att gå ner 30 kg sammanlagt, men egentligen är inte själva vikten så viktig. Huvudsaken är att jag ser bra ut. Har ganska fysiskt aktiv fritid och är ganska stark, så jag får vara på det klara med att mina muskler kan göra att viktmålet blir svårt att hålla. Det är ok.
    Jag ska bli smidig, snygg och hälsosam. Det är allt som betyder något. 

    Jag är 175 cm "lång" btw.

  • Anonym (Miranda)

    Jag är i mål! Inte så aktiv här men vill berätta att jag nu nått min målvikt, jag har gått ned totalt 7 kg och väger nu 67,9 (175 lång, gymmar så har en del muskler).


    mina kroppsmått är midja 71, buk (bredaste) 92, stuss 98 och lår 55,5. 


    jag är så nöjd. så underbart att kunna ha alla kläder och trivas!


    som framkommit i början av tråden har jag använt mig av läkemedel för att gå ned i vikt (i kategorin GLP-1 analoger) och vill verkligen varmt rekommendera detta till alla som har möjlighet. Herregud vilken skillnad i motstånd. (Läs mina inlägg om det innan du ställer frågor).

Svar på tråden Följas åt med vikt och träning!