Att vara med någon från en annan kultur..
Hej,
För 6 år sedan träffade jag min nuvarande kille. Vi har alltså varit ihop i 6 år, och bor ihop. Jag älskar honom extremt mycket och ser kanske en framtid med honom. Varför jag skrev just ?kanske? är för att han är från en annan kultur och religiös.
När jag träffade honom för 6 år sedan så var vi båda ute och festade, det var en sommarkväll och jag hade en kort klänning, jag tog shots och fest rökte med mina vänner och hade roligt. Så han träffade mig så. Han såg ju på mig vilken typ av tjej jag är.
Klipp till att allt har varit bra men nu har han förändras, till exempel så får jag inte ha dom där korta klänningarna längre, ?visst? sa jag för jag tänkte att det har väl bara med respekt att göra. Han tyckte heller inte att jag ska röka, och inte dricka och det har känts FINE för min festperiod är ändå slut och jag är inte tonåring längre.
Men nu vet jag inte om jag börjar tappa bort mig själv, det är ramadan nu och vi bor ihop och han vill att jag också fastar och jag gör det nu. Men det känns lite konstigt..det känns så långt ifrån det som är ?jag?. Visst har jag väl försökt tro på gud när jag var yngre och jag tror på gud men jag vet inte vad jag tycker om att fasta en hel månad. Och då blev han besviken när jag sa det. Det konstiga är att jag har tjejkompisar som är med killar från andra kulturer och dom har varit ihop längre och dom får minsann klä sig hur dom vill, dom dricker och gör inte ramadan.
En annan sak som han börjat med det senaste året är att han börjat be mig föra över hela min lön till honom varje månad. Och sen om jag vill gå ut och göra något med en kompis måste jag be om lov att få kanske 200 kronor. Och ibland kan han säga att han tycker att jag ska stanna hemma. Och jag är den som alltid handlar mat så då måste jag också be om lite pengar att få handla mat. Det får mig att känna mig som ett barn.
Är det någon som varit med någon från en annan kultur? Kommer det bara bli värre och värre? Eller har ni tagit er ut från ett sånt förhållande?
(jag har träffat hans föräldrar och han säger att det inte finns en utväg för mig nu, att det kommer vara vi resten av livet), så trodde jag absolut inte att det skulle vara. Det är så annorlunda från min familj och hur jag är uppväxt, jag är en helt vanlig svensk och kanske varit naiv..