• Amandatjejen

Att vara med någon från en annan kultur..

Hej,
    För 6 år sedan träffade jag min nuvarande kille. Vi har alltså varit ihop i 6 år, och bor ihop. Jag älskar honom extremt mycket och ser kanske en framtid med honom. Varför jag skrev just ?kanske? är för att han är från en annan kultur och religiös. 

När jag träffade honom för 6 år sedan så var vi båda ute och festade, det var en sommarkväll och jag hade en kort klänning, jag tog shots och fest rökte med mina vänner och hade roligt. Så han träffade mig så. Han såg ju på mig vilken typ av tjej jag är.

Klipp till att allt har varit bra men nu har han förändras, till exempel så får jag inte ha dom där korta klänningarna längre, ?visst? sa jag för jag tänkte att det har väl bara med respekt att göra. Han tyckte heller inte att jag ska röka, och inte dricka och det har känts FINE för min festperiod är ändå slut och jag är inte tonåring längre.

Men nu vet jag inte om jag börjar tappa bort mig själv, det är ramadan nu och vi bor ihop och han vill att jag också fastar och jag gör det nu. Men det känns lite konstigt..det känns så långt ifrån det som är ?jag?. Visst har jag väl försökt tro på gud när jag var yngre och jag tror på gud men jag vet inte vad jag tycker om att fasta en hel månad. Och då blev han besviken när jag sa det. Det konstiga är att jag har tjejkompisar som är med killar från andra kulturer och dom har varit ihop längre och dom får minsann klä sig hur dom vill, dom dricker och gör inte ramadan. 

En annan sak som han börjat med det senaste året är att han börjat be mig föra över hela min lön till honom varje månad. Och sen om jag vill gå ut och göra något med en kompis måste jag be om lov att få kanske 200 kronor. Och ibland kan han säga att han tycker att jag ska stanna hemma. Och jag är den som alltid handlar mat så då måste jag också be om lite pengar att få handla mat. Det får mig att känna mig som ett barn.

Är det någon som varit med någon från en annan kultur? Kommer det bara bli värre och värre? Eller har ni tagit er ut från ett sånt förhållande? 

(jag har träffat hans föräldrar och han säger att det inte finns en utväg för mig nu, att det kommer vara vi resten av livet), så trodde jag absolut inte att det skulle vara. Det är så annorlunda från min familj och hur jag är uppväxt, jag är en helt vanlig svensk och kanske varit naiv..

• Svar på tråden Att vara med någon från en annan kultur..
  • Tecum

Alltså, är svenska kvinnor verkligen så korkade att de behöver fråga om ett sånt beteende är okej? Igår var det någon som fått ett slavkontrakt som bl a innebar att hon skulle lämna bort sina barn. Blir folk dummare och dummare? Har de aldrig hört talas om kontrollbehov?

Jag vet vad jag tror om såna inlägg men om jag skriver ut det blir jag avstängd. Men kontentan av alla dessa likartade inlägg är att de dissar både män och kvinnor och vad är syftet med det?

• Anonym (Alien in Sweden)

Man måste anamma den kulturen som är där man bor och lever. Han får alltså anamma din kultur. Han får förändras om han vill leva med dig. Man kan ju inte vara i ett land, på en plats som har en viss kultur och leva i en egen kultur som finns på andra sidan Jorden, det fungerar inte så. Ska han leva med dig i ditt land, i din kultur måste han anamma din kultur. Annars kommer han aldrig klara sig här, på ett jobb, vara föräldrer till barn som växer upp i svensk förskola, svensk skola, svenska högtider.

Han får anpassa sig till där han lever om han vill lyckas här och inte gå under. Det fungerar ju inte att be till Mecka här 5 gånger per dag, det accepterar ingen arbetsplats. För hans skull måste han förstå att vill han följa seder som är allmäna på andra sidan Jorden får han bosätta sig där, men vill han leva och bo här med en svensk kvinna får han leva i kulturen som är normal här.

Här går alla i shorts på sommaren t ex. Gör han inte likadant som alla andra så kommer han ju bli ensam och inte få ett jobb etc. Du kommer också dras in i alla problem som kommer med att han vill leva på ett sätt ingen annan lever på här. 

Han har hamnat på fel ställe, utan att själv verka förstå det. Likt en utomjording som vill leva i sin kultur från Mars trots att ingen annan lever så där utomjordingen hamnat nu...

Varför bosätter man sig i ett land som har en kultur man inte vill leva i? Det finns ju många muslimska länder och samhällen i världen som man kan bosätta sig i om man vill leva på det viset? Varför fly över hela världen för att bosätta sig i en kultur tvärs emot sin egen som man inte vill anamma? Brist på intelligens?

• Anonym (Teddy)
    Tecum skrev 2022-04-02 18:55:06 följande:

Alltså, är svenska kvinnor verkligen så korkade att de behöver fråga om ett sånt beteende är okej? Igår var det någon som fått ett slavkontrakt som bl a innebar att hon skulle lämna bort sina barn. Blir folk dummare och dummare? Har de aldrig hört talas om kontrollbehov?

Jag vet vad jag tror om såna inlägg men om jag skriver ut det blir jag avstängd. Men kontentan av alla dessa likartade inlägg är att de dissar både män och kvinnor och vad är syftet med det?

Ja, det är helt sanslöst dumt faktiskt. Ge bort hela sin lön och bli totalt livegen. Jösses.
    Men eftersom ts inte bemödat sig om att svara särskilt mycket så får man väl råda henne att kamma sin svans så att den blir lördagsfin.
  • Anonym (Ajdå ...)

Kolla 90 days och se hur jävla bra det går med kulturkrockar.
    Välj någon inom din egen kultur/närhet/land.
    Visst kan annat funka men oddsen är jävligt dåliga.

• Gameofthrones
    Gameofthrones skrev 2022-04-02 16:56:28 följande:
    Drottningen1970 skrev 2022-04-02 16:19:16 följande:
    Vilka bisarra överdrifter. Halva jävla världen består  av muslimer. De flesta är helt normala och ofta bara lite halvreligiösa till helgen.

Just denna man tillhör uppenbarligen inte den normala delen det är ju uppenbart, men du tar ju i så du skiter på dig.

Har jag sagt alla muslimer.?!?

Nä, ta och läs för fan.
    Jag tycker om människor oavsett etnicitet! 
    Jag fattar hur du tänker. Var för snabb. 

Jo jag gjorde det tar så jag skiter på mig. 
    Men det är överdrivet med deras förhållande och föräldrar som lägger dig i och det kan eskalera till värre 
  • Anonym

Hej ts. Det är tyvärr vanligt att all kontrollbeteende inte visar sig i sin helhet från dag 1. Utan det brukar vara som i ditt fall. Mannen flyttar successivt fram positionerna. Ett litet steg i taget brukar funka bättre
    Om han vid första dejten hade sagt åt dig att klä på dig kläder, ge honom hela din lön och följa muslimska seder som Ramadan, bli sur om du sa vad tyckte. Ja, då hade du väl knappast fortsatt dejta? Då hade det varit lättare att protestera.
    Det är en uttänkt strategi när man inte presenterar hela konceptet på en gång utan stegvis flyttar fram sina positioner. 
    Tyvärr är det inget som kommer bli bättre. Han tar ingen hänsyn till ditt sätt att tänka utan han tänker köra sitt race. Och din värld kommer bli mindre och mindre. Du kommer inte att få möjlighet att utvecklas och blomstra karriärmässigt. 
    Du måste bryta nu, innan barn kommer in i detta. Han utsätter dig för psykisk misshandel. Du har ännu möjlighet att ta dig ur detta, men blir med barn är du körd. 

• Anonym (K)

Har inget med kultur att göra, han är en idiot oavsett. Dessutom tror jag det är religion du syftar på, inte kultur. Hur som helst så var mitt ex muslim och han betedde sig inte ett dugg så som din sambo. Han tyckte tvärtom att jag var superhet i korta kjolar och höga klackar, och såg fram emot att jag skulle komma hem från krogen full och kåt.

• Anonym (Trött)
    Anonym (K) skrev 2022-04-02 23:13:32 följande:

Har inget med kultur att göra, han är en idiot oavsett. Dessutom tror jag det är religion du syftar på, inte kultur. Hur som helst så var mitt ex muslim och han betedde sig inte ett dugg så som din sambo. Han tyckte tvärtom att jag var superhet i korta kjolar och höga klackar, och såg fram emot att jag skulle komma hem från krogen full och kåt.

Bra kvinnosyn 
  • Aliona

Hej TS, 

Jag har levt med andra kunturer hela mitt liv. Nära vänner, inneboende, partners, från Afrika, Mellanöstern, Latinamerika, Östeuropa?Och jag har själv bott flera år i sådana länder. Det du beskriver har INGENTING med främmande kulturer att göra, det handlar om sjukligt kontrollbehov och kvinnosyn. Ingen jag känner beter sig på det här sättet. I alla länder finns det män och kvinnor som lever i mer eller mindre jämlikhet och respekt, och andra som förtrycker. Den man du är tillsammans med tillhör den andra gruppen. Han försöker kontrollera dig på ett sätt som för de flesta inte är acceptabelt. Acceptera det inte du heller! Alla människor har rätt till son egen inkomst och till sin självständighet. Om du vill sluta feströka och dricka så gör det - men du måste sätta ner foten när det är din pojkvän som begär det av dig. Det kommer att bli mer och mer krav från honom och ju längre tid som går desto svårare blir det att ta sig ur. Jag förstår att det redan är svårt, men det kommer bara bli svårare om ni fortsätter vara tillsammans och kanske gifter er och skaffar barn. 

Har du dina föräldrar, syskon eller vänner kvar? Åk hem till dem en helg, berätta allt, lyssna på dem. Det är lätt att bli osäker när man är mitt uppe i något, men andra som älskar dig kan hjälpa dig att se situationen från en utomståendes perspektiv. 

Det är väldigt stora varningsklockor som ringer när man hör någon kontrollera sin partners kläder och ekonomi - och kanske också umgänge? Alla män med kontrollbehov börjar inte misshandla, men så gott som allt våld i hemmet börjar med att förövaren stegvis tar kontrollen över sin partner och gör henne beroende av honom. När hon inte längre är självständig och när han är hennes allt, då kommer första slagen. Det behöver inte hända dig, men snälla TS, ha det med dig. 

Om du bestämmer dig för att lämna honom så se till att du har stöd av närstående och att du inte är ensam första tiden. Du kan också be om hjälp från en kvinnojour, de jobbar med mer än fysiskt våld. 

• Anonym (K)
    Anonym (Trött) skrev 2022-04-03 04:40:02 följande:
    Bra kvinnosyn 
    Men herregud, det var ett skämt oss emellan. Jag blir ganska fyllekåt. 
  • Anonym (E)

Det handlar inte om att han är från en annan kultur utan om att han försöker kontrollera dig. Ta dig ur förhållandet nu direkt. 

• Anonym (Jag som skrev inlägget)

Tack för alla era svar. Jag känner mig helt tömd på energi och saknar glädjen till livet och förstått mer och mer att det beror på hans kontrollbehov, och jag förstår att alla är inte såhär som är muslim eller från den kulturen utan då är bara min kille kontrollerande.

Jag känner mig bara så dum att jag inte sett varningsklockor, till exempel, när jag träffade min kille för 6 år sedan och skulle träffa hans familj då frågade hans syster mig om han är snäll mot mig, och jag svarade ja såklart. och hans syster har alltid varit snäll mot mig. Men jag minns när vi satt ner med hela hans familj och hans syster såg så fundersam och oroad ut, och sen så sa hon att hon är rädd om jag kommer klara av hur bestämmande han är för hon ser att jag är blyg. Jag är ganska blyg och snäll. Och då hade jag inte sett den sidan av honom. Men jag tänkte inte mer på det.

Och sen var det någon som skrev här att jag borde dejta svenska killar istället, men man blir ju kär och man kan inte bestämma vem man blir kär i ibland. Och sen ska det väl inte spela någon roll var personen kommer ifrån. Men det var bara nu under senaste året som jag såg förändringar i våran relation, och han har alltid sagt och uttryckt sig att jag måste respektera hans religion och att i hans kultur så gör man si och så och han är mannen så han måste bestämma och då undrade jag hur det har varit för andra som varit i en liknande relation. Men då förstår jag att min kille är kontrollerande och han bara är så, att det inte har med kultur eller religion att göra så mycket. 

Jag har en fin familj och vänner som jag ändå skriver, ringer, träffar och pratar med ofta men jag vill inte dra in dom i det här och få dom att må dåligt och bli besvikna, så dom vet inte allt detta men dom har nog sett att han har väldigt starka åsikter och väldigt bestämmande men dom tycker om honom men dom vet inte allt detta som sagt. Han är ganska charmig som person men det är bara fake. Jag kommer börja göra mig redo att lämna, men det känns så jobbigt och svårt men jag vet att jag måste för jag mår ju inte bra alls. 

• Anonym (Teddy)
    Anonym (Jag som skrev inlägget) skrev 2022-04-06 17:45:27 följande:

Tack för alla era svar. Jag känner mig helt tömd på energi och saknar glädjen till livet och förstått mer och mer att det beror på hans kontrollbehov, och jag förstår att alla är inte såhär som är muslim eller från den kulturen utan då är bara min kille kontrollerande.

Jag känner mig bara så dum att jag inte sett varningsklockor, till exempel, när jag träffade min kille för 6 år sedan och skulle träffa hans familj då frågade hans syster mig om han är snäll mot mig, och jag svarade ja såklart. och hans syster har alltid varit snäll mot mig. Men jag minns när vi satt ner med hela hans familj och hans syster såg så fundersam och oroad ut, och sen så sa hon att hon är rädd om jag kommer klara av hur bestämmande han är för hon ser att jag är blyg. Jag är ganska blyg och snäll. Och då hade jag inte sett den sidan av honom. Men jag tänkte inte mer på det.

Och sen var det någon som skrev här att jag borde dejta svenska killar istället, men man blir ju kär och man kan inte bestämma vem man blir kär i ibland. Och sen ska det väl inte spela någon roll var personen kommer ifrån. Men det var bara nu under senaste året som jag såg förändringar i våran relation, och han har alltid sagt och uttryckt sig att jag måste respektera hans religion och att i hans kultur så gör man si och så och han är mannen så han måste bestämma och då undrade jag hur det har varit för andra som varit i en liknande relation. Men då förstår jag att min kille är kontrollerande och han bara är så, att det inte har med kultur eller religion att göra så mycket. 

Jag har en fin familj och vänner som jag ändå skriver, ringer, träffar och pratar med ofta men jag vill inte dra in dom i det här och få dom att må dåligt och bli besvikna, så dom vet inte allt detta men dom har nog sett att han har väldigt starka åsikter och väldigt bestämmande men dom tycker om honom men dom vet inte allt detta som sagt. Han är ganska charmig som person men det är bara fake. Jag kommer börja göra mig redo att lämna, men det känns så jobbigt och svårt men jag vet att jag måste för jag mår ju inte bra alls. 

Vad fint och ledsamt du skriver ts. Det är bra att du lyssnar på ditt inre och gör det som får dig att må bättre. Det är faktiskt det viktigaste i livet, att försöka må så bra man bara kan. Du kanske är blyg men du är också stark. Jag önskar dig allt gott.
  • Anonym
    Aliona skrev 2022-04-03 07:30:55 följande:

Hej TS, 

Jag har levt med andra kunturer hela mitt liv. Nära vänner, inneboende, partners, från Afrika, Mellanöstern, Latinamerika, Östeuropa?Och jag har själv bott flera år i sådana länder. Det du beskriver har INGENTING med främmande kulturer att göra, det handlar om sjukligt kontrollbehov och kvinnosyn. Ingen jag känner beter sig på det här sättet. I alla länder finns det män och kvinnor som lever i mer eller mindre jämlikhet och respekt, och andra som förtrycker. Den man du är tillsammans med tillhör den andra gruppen. Han försöker kontrollera dig på ett sätt som för de flesta inte är acceptabelt. Acceptera det inte du heller! Alla människor har rätt till son egen inkomst och till sin självständighet. Om du vill sluta feströka och dricka så gör det - men du måste sätta ner foten när det är din pojkvän som begär det av dig. Det kommer att bli mer och mer krav från honom och ju längre tid som går desto svårare blir det att ta sig ur. Jag förstår att det redan är svårt, men det kommer bara bli svårare om ni fortsätter vara tillsammans och kanske gifter er och skaffar barn. 

Har du dina föräldrar, syskon eller vänner kvar? Åk hem till dem en helg, berätta allt, lyssna på dem. Det är lätt att bli osäker när man är mitt uppe i något, men andra som älskar dig kan hjälpa dig att se situationen från en utomståendes perspektiv. 

Det är väldigt stora varningsklockor som ringer när man hör någon kontrollera sin partners kläder och ekonomi - och kanske också umgänge? Alla män med kontrollbehov börjar inte misshandla, men så gott som allt våld i hemmet börjar med att förövaren stegvis tar kontrollen över sin partner och gör henne beroende av honom. När hon inte längre är självständig och när han är hennes allt, då kommer första slagen. Det behöver inte hända dig, men snälla TS, ha det med dig. 

Om du bestämmer dig för att lämna honom så se till att du har stöd av närstående och att du inte är ensam första tiden. Du kan också be om hjälp från en kvinnojour, de jobbar med mer än fysiskt våld. 

Var  tacksam över att du kom till insikt innan ni fick barn
    Hoppas allt går bra. 
  • Anonym
    Aliona skrev 2022-04-03 07:30:55 följande:

Hej TS, 

Oj sorry råkade citera fel inlägg i mitt förra svar
  • Anonym
    Anonym (Jag som skrev inlägget) skrev 2022-04-06 17:45:27 följande:

Ts, var tacksam över att du kom till insikt innan ni fick barn tillsammans.
    Jag hoppas allt går bra.
    Ta kontakt med en kvinnojour om du inte vill vända dig till dina släktingar. Du behöver någon vid din sida nu
  • Anonym (Lämna)

Jag är själv gift med en person från en annan kultur som även är muslim. Det har inget med kultur/religion att göra. Min man skulle aldrig tvinga mig till sakerna din pojkvän "ber" dig att göra. Min man skulle aldrig tvinga mig till något. Vi diskuterar om saker och ting, och tar gemensamma beslut tillsammans. Vi har ett jämställt förhållande, precis som det bör vara. En relation mellan två personer handlar om tillit och ömsesidig respekt. Din pojkvän har varken tillit eller respekt för dig.

Din pojkvän har ett kontrollbehov som är sjukt. Sluta skicka din lön till honom, han försöker kontrollera dig genom att beslagta dina pengar bla. Han testar dina gränser. För varje sak du säger "ok" till, blir han bara starkare och du svagare. 

Du måste lämna honom. Nu. 

Svar på tråden Att vara med någon från en annan kultur..