• Trollis1987

    Dotter som gör mig GALEN!

    Okej. Så min 15 åriga dotter har fått diagnosen tvångstankar och autism light (ska in på fortsatt utredning). 
    Ett stort problem är mat. Hon tänker på mat hela tiden. Gråter för att hon ätit för mycket osv. (Inte överviktig alls). 


    Hon sitter aldrig bredvid mig i soffan på kvällen,utan äter i köket. Glass,chips,kakor osv. Jag blir dum i huvudet av att hon äter så mycket och sen nästa dag gnäller och gråter för att hon överätit! Men vet inte längre vad vi ska ta oss till. Det är just smyggrejen  som stör. Och att hon inte sätter sig i soffan med mig,utan sitter i köket eller sitt rum. 


    Det känns inte sunt. Någon som har nåt tips? Råd? Hur skulle ni hantera situationen?!

  • Svar på tråden Dotter som gör mig GALEN!
  • annabellelee

    Att dottern inte sitter bredvid dig hela tiden är väl inte så konstigt -  hur många 15 åringar tillbringar kvällarna tillsammans med mamma? 

    Maten låter bara konstigt -varför har ni glass, kakor och chips hemma varje kväll? Varför får hon gå i skåpen och ta hur mycket hon vill? Sätt gränser. Hos oss är det godis, glass och kakor fredag och lördag kväll 

  • Anonym (Samma här)
    Anonym (oooo) skrev 2022-04-03 10:20:34 följande:

    Det är vanligt att personer med autism vill äta i fred. Det blir för jobbigt att sitta med andra som äter, tittar på varann och ska prata med varann. De har helt enkelt fullt sjå med att sköta sin mat och de vill gärna göra något under tiden, tex se på sin mobil (inte alla förstås). Får många intryck helt enkelt. 

    Har egna vuxna barn med diagnosen och de blir tokstressade de gånger vi säger att de ska äta med oss (tex på kalas). Ja har fått lära mig att det inte är värt deras hälsa att tvinga dem att sitta med om det är många vid bordet. Även när det bara är vi i familjen så är det svårt att få dem med på det. 

    TS, just det där med att äta ifred får du nog stå ut med. Däremot att vräka i sig allt det där onyttiga du nämner är väl inte så bra kanske. Köp inte hem sånt? 


    Jättebra inlägg, precis så är det.

    Jag har autism 1 och har samma problem, bland annat. Jag kan inte kontrollera intaget av kakor, chips, godis när det finns hemma. Det är allt eller inget som gäller och finns det hemma så blir det allt. Enda lösningen är att inte ha det hemma. Men Trådstartaren säger ju att det inte funkar eftersom dom andra i familjen måste få äta. Så i det här fallet finns det ingen lösning på problemet.

    Till trådstartaren Trollis: Bli inte "trött" på din dotter, hon gör inte såhär för att jävlas med dig. Det här är ett riktigt problem för henne. Så länge du inte inser att enda lösningen är att inte köpa hem grejerna, så kommer denna pressade situation att kvarstå. Stötta din dotter så mycket du kan och förstå att detta är på riktigt. Kanske har du själv ett beteende som det är svårt att sluta med trots att du själv vill.
  • Grey Man

    Vi har har inga barn med diagnoser men har rutiner och uppstyrda måltider. När vi äter sitter alla sex vid matbordet och äter och ingen lämnar bordet förrän alla är färdiga. Det är inte uppe för diskussion ens. Sen dukar alla av och fyller diskmaskinen. Något godis, några kakor eller snacks existerar inte i huset under vardagarna. På fredag och lördag är det chips och lite godis. 

    Detta är ju inget som kommer av sig själv men vi är föräldrarna och rutiner är något som barnen mår bra av. I ett fall känns det ju ännu viktigare. 

  • Mrs Moneybags
    Trollis1987 skrev 2022-04-03 09:17:48 följande:

    Vi är 2 vuxna och 5 barn,(hon är äldst och den yngsta en bebis)så att inte köpa hem sånt känns inte som en idé,de andra måste ju få liksom. Jag funderar på att säga åt henne att det hon ska äta får hon äta kl 21. Sen är det slut. 


    Och ja jag har sagt stopp utifrån att hon efter ätandet mår dåligt. Ska även ta upp det på bup,men det är en månad kvar till det besöket så måste hitta på något nu ,jag vet bara inte vad,och min man tycker att hon måste ju få äta haha!

    Jag vet inte. Vill inte skapa mer problem,men att inte göra något åt detta smyg/nattåtandet känns oansvarigt. Men vad!???!


    Bara en kort kommentar. De andra måste inte få mer än en gång i veckan. Köp inte hem gotter och ha dem inte hemma annat än den specifika dag som ni väljer att äta sötsaker. Om du vill ha till dig själv får du gömma det och äta när hon inte är hemma. 
  • Räkan77
    "Vi har har inga barn med diagnoser men har rutiner och uppstyrda måltider. När vi äter sitter alla sex vid matbordet och äter och ingen lämnar bordet förrän alla är färdiga. Det är inte uppe för diskussion ens. Sen dukar alla av och fyller diskmaskinen. Något godis, några kakor eller snacks existerar inte i huset under vardagarna. På fredag och lördag är det chips och lite godis. 

    Detta är ju inget som kommer av sig själv men vi är föräldrarna och rutiner är något som barnen mår bra av. I ett fall känns det ju ännu viktigare. "

    TS - lyssna inte på råd från föräldrar som inte har barn med diagnos eller som har förståelse för att barn med diagnoser har särskilda behov.

    För att vara en bra förälder till ett barn med funktionshinder så måste man anpassa vardagen utifrån barnets behov (inte önskemål). Att kräva att en ungdom med autism måste sitta med vid alla måltider utan att få möjlighet att gå från bordet om det blir för mycket kan skapa ångest och psykisk ohälsa. 
  • Matilda03

    I min familj är det lördagsgodis som gäller, jag har ingen diagnos men finns det så äter jag tills det är slut, allt eller inget. Så enkelt löst är att inte ha godis, glass etc hemma annat än t ex lördagar när ni ska äta det. 

    Min son har autism, han är bara 6 år och brukar sitta vid matbordet och äta men skulle det bli ett problem så skulle han väl få sitta i vardagsrummet eller mer avskilt. Det kommer utmaningar man inte kan tänka sig in i att ha ett barn med autism men sök hjälp på habilitering och anpassa på det sätt det är konkret genomförbart. Tex att inte ha onyttigheter hemma och att hon äter sin vanliga middag i ett annat rum då. 

  • Anonym (tillägg)

    Ett litet tillägg...TS, tänk på att det är mycket mer jobbigt för henne än för dig. Oavsett hur jobbig du upplever situationen, så kan jag lova att hon mår sämre av den och blir mer påverkad av sin situation än du.

    Det är nåt att ta med sig när man har en tonåring med eller utan diagnos som mår dåligt. Viktigt att skapa sig förståelse för hur ungdomen uppfattar situationen. Hon kanske redan anstränger sig över sin gräns för att göra rätt. 

  • Anonym (Emma)

    Alltså, så många korrekta människor det finns i tråden. Jag antar att ni bor i stan där det är lätt att gå och handla när det är helg?

    Ni vet inte hur TS bor eller varför kakor/chips/godis finns hemma. Vi har också ofta de sakerna hemma. En anledning är att vi bor en bra bit från mataffären och hellre storhandlar varannan vecka än varje vecka. (Undantaget färskvaror). Bakar någon så fryser vi gärna in och har för utflykter när det kan behövas lite motiveringsfika exempelvis. 

    Vi har också en skåpsätare - helt utan diagnos. Lösning (förutom för frysen) heter låsbart skåp. Där låser vi in saker som godis/chips som ska finnas kvar. Kakor i frysen går lätt att lägga i en glassburk där locket är lätt slitet så man ser att det inte är en ny burk och skriva "soppa" eller "frysta körsbärstomater" på eller liknande. Då får det lustigt nog vara kvar... 

  • Anonym (Kattmamma)

    Vi har aldrig sådant hemma förutom på fredagskvällar och lördagar. Godis, chips och sötsaker ska inte ätas på vardagar och för att förhindra godis och sötsakerätande på vardagar finns det aldrig hemma då. Vi köper bara den mängd på fredagar som kommer vara slut på söndagen.

    Att äta sötsaker och snacks vareviga dag är lika farligt för hälsan som att röka cigaretter vareviga dag.

  • Anonym (wg)

    Lär henne hur man odlar växter, typ groddar. Nu ska man väl aldrig äta för mycket av någonting men då får hon ju mer perspektiv på hur mycket hon äter och kan finna sig egna gränser. Lättare än att stoppa ner handen i olika påsar och aldrig se mängden man faktiskt äter. 


    Annars tyckte jag det var lite kul det där med at hon sitter i köket. Brukar inte föräldrar klaga över att barnen aldrig vill sitta i köket utan framför tv;en o äta typ? Har själv fått sådana klagomål på mig tidigare.


    Får man fråga hur mycket du äter själv ts? Något säger mig att du är relativt rund faktiskt.

  • Anonym (E)
    Anonym (Kattmamma) skrev 2023-03-09 23:11:13 följande:

    Vi har aldrig sådant hemma förutom på fredagskvällar och lördagar. Godis, chips och sötsaker ska inte ätas på vardagar och för att förhindra godis och sötsakerätande på vardagar finns det aldrig hemma då. Vi köper bara den mängd på fredagar som kommer vara slut på söndagen.

    Att äta sötsaker och snacks vareviga dag är lika farligt för hälsan som att röka cigaretter vareviga dag.


    Way to be provocerande i en tråd som gått i träda, hihihihi
  • Anonym (Kattmamma)
    Anonym (E) skrev 2023-03-10 12:58:48 följande:
    Way to be provocerande i en tråd som gått i träda, hihihihi
    Alla som är nyttiga och hälsosamma är provocerade för de som inte är det men skulle vilja vara det. Det sticker i ögonen att man kan avstå godis och chips och vara smal, sund och fin och frisk när andra "måste" glufsa i sig tvångsmässigt. 
  • Anonym (E)
    Anonym (Kattmamma) skrev 2023-03-10 19:48:55 följande:
    Alla som är nyttiga och hälsosamma är provocerade för de som inte är det men skulle vilja vara det. Det sticker i ögonen att man kan avstå godis och chips och vara smal, sund och fin och frisk när andra "måste" glufsa i sig tvångsmässigt. 
    Hahah poäng totalt missad men trodde inget annat. Jaja, ingen bryr sig på riktigt om detta trådbump, patetiskt.
  • Anonym (Kattmamma)
    Anonym (E) skrev 2023-03-10 22:15:38 följande:
    Hahah poäng totalt missad men trodde inget annat. Jaja, ingen bryr sig på riktigt om detta trådbump, patetiskt.
    Jag googlade upp tråden eftersom jag sökte på temat. Trådarna finns för alltid och googlar man temat kommer bl a denna tråd upp. 
Svar på tråden Dotter som gör mig GALEN!