• Fannyfanny

    Få bebis att somna i egen säng

    Behöver tips ang. Nattning.


     


    I dagsläget somnar vår 3 månaders bebis i famnen vaggandes på kvällen runt kl 20:00. Hon sover sedan i famnen hos oss i soffan tills vi lägger oss vid 22:00, då lägger vi ner henne i sin bedsidecrib och hon sover vidare.


     


    Vi önskar nu att kunna somna henne i sin bedsidecrib vid sovdags istället för att sitta med henne i soffan hela kvällen. 


    HUR gör vi detta? ???? och vad ska vi vara förberedda på?


    Förstår såklart att alla barn är olika och att det kan vara så att hon inte är mogen ännu, men vi vill ge det ett försök.


     


    Vi har tidigare provat att gå och lägga ner henne efter hon somnat vid 20:30 men då vaknar hon och blir ledsen. Det är precis som att hon behöver somna in riktigt hårt i famnen innan det går att lägga ner henne.. 

  • Svar på tråden Få bebis att somna i egen säng
  • lövet2

    Det finns bättre alternativ. Ni kan t ex lägga ut ett täcke på golvet bredvid soffan och lägga ner henne där när hon somnat. Att flytta ett sovande barn in i ett tyst mörkt rum brukar inte vara lyckat. Det blir för stor kontrast mot rummet hon somnade i. Dessutom sover spädbarn bättre när de är "mitt i smeten" med lagom mycket ljus och ljud.

  • Tinykangaroo

    Hej! Vi har ungefär samma problem med vår 10-månaders. Har precis köpt gungtassar (eller vad det nu heter) som man sätter fast på spjälsängens ben för att gunga bebis till sömns. Vet inte om det funkar på en bedside förstås.. 

    Annars är väl rekommendationen att ha tydliga rutiner innan sovdags så att bebisen blir inställd på att det är dags att sova. BVC har tipsat mig om att rummet också ska vara mörkt och tyst, men min tjej sommar bäst till nattlampa med melodi, så det varierar nog från bebis till bebis Glad

  • Aliona

    Bebisar vaknar lätt när något förändras, tex när de somnar i famnen men sen läggs ner i säng. Försök göra det gradvis så att det inte blir så abrupt. Så här funkade för oss: När vi lade ner i sängen följde vi liksom med med kroppen så att vi stod lutade över sängen och kramade bebisen. Så stod vi en liten stund så att bebisen kunde känna vår kropp, värme och andning. Sen reste vi på oss men höll kvar händern på bebisen. Till sist tog vi bort händerna. 


    Ett annat tips är att se till att sängen inte är kall när man flyttar över bebisen från varma sängen. Vi använde en vetevärmare som vi lade i sängen och lade ner bebisen brevid. Det blev ett substitut till varma kroppen. Se bara till så att den inte är för varm! 

  • Anonym (Hnb)

    Vår yngsta somnar fortfarande i soffan och har gjort i flera år. Han somnar i famnen på en kudde och har alltid gjort och sen kan man lägga ner honom fortfarande delvis på kudden på soffan. Som liten rymdes han helt på kudden. Där sov han i 5 månader med mig sittandes bredvid. Försvinner värmen vaknar många bebisar.

  • Kvinna1989

    Alla bebisar är ju så olika och qllt funkar ju inte på alla.
    Men för oss funkade white noise verkligen! Wow säger jag bara .
    Vi använde de där ljudet som låter som "en trasig radio" eller "havs vågor". Hon grät ofta direkt när man la henne i sängen men så fort vi satte på de ljudet blev hon tyst och lugnade ner dig och började sova.

    Vi gjorde så att vi lämnadr en av våras mobiler och satte på youtube och de klippet. Sen hämtade vi mobilen bara ca 30-60 min efter när hon verkligen sov djupt.

  • ElaineBenes

    Tror vi provade allt första tiden med vår lilla också, men insåg tillslut att det var mycket mer värt att låta henne somna i famnen. Ibland lade vi ner henne i ett babynest i soffan, ibland på en filt i soffan och ibland kvar i famnen till läggdags. 
    När hon blev runt halvåret kunde vi oftast lägga ner henne i sängen och när hon började bli ca 8-9 månader blev hon för stor att ha i famnen på ett bekvämt sätt så från då somnar hon typ på oss i våran säng med någon av oss. 
    Oftast lägger vi henne i sin egen säng men ibland får hon ligga kvar i vår. Ibland vaknar hon många gånger under kvällen och är orolig så då får hon sova uppe i soffan. 


    Fundera på om du verkligen behöver gå barnet att somna i sin säng. Det är ju bara 3 månader, det är ju jättelitet och behöver förmodligen sina föräldrar nära. 
    Tycker tipset om filt på golvet, alt. neste att lägga på golvet, eller lägg ner barnet i soffan och ligg bredvid det en stund när ni lagt ned. 
  • Anonym (Ronja)

    måste er så lilla bebis somna i sin säng? Inte ens min 2,3 år gamla flicka kan somna i sin säng. Somnar alltid med mig i soffan eller i min säng som är brevid hennes 

  • Anonym (J)

    Bägge våra barn fick vänja sig  succesivt med användning av vagnens sovpåse (tunnare variant). Först i vår famn, sen efter någon dag på soffan med oss liggandes bredvid, sedan efter en tid med bara en hand på magen och sen i sängen med hand på magen, sedan i sängen och till slut utan sovpåsen...
    Tryggheten flyttades från oss över till sovpåsen och till sist till egen säng...

Svar på tråden Få bebis att somna i egen säng