• Anonym (Glad i vin)

    Är detta lagom?

    Hej, jag och min man delar regelbundet varje vecka (fredagar) på en flaska vin och delar en öl(ibland en varsin). 


    på lördagar beror det på vad vi gör om vi har / är på middag eller gör något annat Så blir det samma mängd Eller inget. 

    jag tycker det känns lagom men ser trådar om att man dricker ett glas vin i månaden och blir så osäker. Våra barn är stora (13 och 15). självklart kör vi endast nyktra och en  är nykter om ungdomarna är ute sent.


    vad tänker ni? 

  • Svar på tråden Är detta lagom?
  • Anonym (ööö)

    Låter väl rätt rimligt? Ska man inte jobba dagen efter så är det väl ingen oro. Om det inte är så att ni "super till".
    För mig är en halv flaska vin för mycket, då blir jag berusad så jag dricker aldrig så mycket, men ett glas till maten blir det några ggr i veckan. 

    Eftersom ni också tänker på ungdomarna, att en är nykter om de är ute så är ni ju ansvarstagande. 
    Personligen ser jag ingen vits i att dricka alkohol när min partner sitter bredvid och dricker vatten för att hen ev. behöver hämta/skjutsa ungdomar så sådana kvällar dricks inget för någon av oss. 

  • Anonym (%)

    Att det är väldigt lite. Här dricks det betydligt mer än så.

  • Anonym (Som så)

    Jag tycker väl att

    för en som inte tål eller hanterar alkohol bra så är det mycket.

    för en som kan förhålla sig till alkoholen på ett gott sett och känner att man klarar av vardagen lika bra och tillgodoser sina barns behov, så är det lagom.

    för en annan så kanske önskas lite mer om man kan förhålla sig till alkoholen som det ovannämnda.

    jag tycker hetsen runt alkoholen idag är så skev. Man känner sig själv bäst och vet vart gränsen går. Så länge du och din partner mår bra och har sunt förnuft, sköter er, ert liv och era barn inte blir påverkade så enjoy.

  • Anonym (Eloise)

    Lagom tycker jag är ett konstigt ord i sammanhanget. Det får det att låta som att det är möjligt att dricka för lite. Men hur som helst tycker jag inte att er alkoholkonsumtion verkar särskilt oroväckande, förutsatt att ni mår bra oavsett om ni får ert fredagsvin eller inte. Om det är så att någon av er känner att den verkligen BEHÖVER dricka för att kunna slappna av efter arbetsveckan så kan det vara läge att höja en varningsflagga.

  • Anonym (Hmmm.. ...)

    Det är väldigt lite skulle jag säga. Jag och mannen har ifs vuxna barn men vi dricker mer än så på fre-lör. Minst en flaska vin var i snitt.

  • Anonym (Mia)

    O jag som inte dricker alls tycker det är mycket. Men vad som är lagom beror ju på ert beteende. Jag upplever att människor förändrar sina beteenden när de dricker. jag som nykter upplever det mycket tidigare än personen själv. Ändras ert beteende tycker jag inte det är lagom när era barn är hemma. Men är ni som vanligt borde det inte vara för mycket. Typ så.

  • Anonym (Rosie)
    Anonym (Glad i vin) skrev 2022-04-09 09:23:48 följande:
    Är detta lagom?

    Hej, jag och min man delar regelbundet varje vecka (fredagar) på en flaska vin och delar en öl(ibland en varsin). 


    på lördagar beror det på vad vi gör om vi har / är på middag eller gör något annat Så blir det samma mängd Eller inget. 

    jag tycker det känns lagom men ser trådar om att man dricker ett glas vin i månaden och blir så osäker. Våra barn är stora (13 och 15). självklart kör vi endast nyktra och en  är nykter om ungdomarna är ute sent.


    vad tänker ni? 


    Jag tycker att det låter rimligt, relativt lite sett till snittet skulle jag tro. Tycker för övrigt också att det är bra att visa ungdomar att man kan ha ett hälsosamt förhållande till alkohol där man inte blir full varje gång det dricks. Att det kan vara en måltidsdryck som förhöjer utan att behöva bli en stor grej. Mina föräldrar drack på det sättet och alkohol var liksom helt avdramatiserat för mig när mina jämnåriga började dricka. 
  • Ocdmänniska

    Tycker inte det låter så farligt!. Finns alltid dom som dricker mer och mindre så du behöver inte gå efter det direkt. 

  • Anonym (Lite)

     Jag tar ett glas vin stort sätt var kväll. Blir inte full men avslappnad och sover gott.  Om de har betydelse så är de en del av min kultur som Italienare. Han har 3 barn alla under 12år

  • Mascaraklumpar

    Det räknas som ett riskbruk om en kvinna dricker mer än 3 glas vin (=halv flaska om det är 12%) per kväll eller mer än 9 per vecka.


    Dricker man mer än 9 glas per vecka (vilket det inte verkar som att du gör) är det på sikt ganska stor risk för leverskador. Tyvärr är risken bara dosberoende upp till en viss, ganska låg, gräns, så även om man bara dricker _lite_ för mycket och inte har några missbruksproblem så är risken för skador tyvärr hög på lång sikt. Det är således väldigt viktigt att hålla sig till max 9 glas per vecka (14 för män). Ett högt alkoholintag ökar dessutom risken för flera olika former av cancer, och det finns även en risk att utveckla ett alkoholberoende på sikt.


    Att du dricker mer än 3 glas per kväll när du dricker gör ingenting när det gäller påverkan på levern, utan där är det snarare bättre att dricka hela veckokonsumptionen på några enstaka kvällar än att sprida ut den över veckan. Däremot ökar risken för olyckor om man som kvinna dricker mer än 3 glas vin (4 för män). Är man hemma och inte ska göra något speciellt utan äter middag, sitter och pratar en stund och går och lägger sig är risken förstås lägre än om man är ute och festar, befinner sig på sjön eller liknande (på sjön ska man i och för sig inte dricka alls). Likaså är det mer riskabelt att dricka mycket om man har små barn än om man har stora, om man blir våldsam av alkoholen snarare än lugn osv, och så är det förstås individuellt hur känslig man är. Men likväl innebär det en viss riskökning på gruppnivå och därmed räknas det ändå som att du har ett riskbruk. 

  • Anonym (På ett år)

    Bara fredagsvinet innebär över 25 flaskor på ett år för dig. Om Inte annat mycket extra kalorier.
    Jag tar ett glas i månaden på aw. Dricker aldrig annars. Skulle bli rejält full av en halv flaska vin. Och dålig dagen efter. 
    Har ungdomar hemmaboende. Vill vara en förebild. 
    Förstår Inte den omfattande glorifieringen av alkohol. 

  • Anonym (Som så)
    Anonym (På ett år) skrev 2022-04-09 13:06:02 följande:

    Bara fredagsvinet innebär över 25 flaskor på ett år för dig. Om Inte annat mycket extra kalorier.
    Jag tar ett glas i månaden på aw. Dricker aldrig annars. Skulle bli rejält full av en halv flaska vin. Och dålig dagen efter. 
    Har ungdomar hemmaboende. Vill vara en förebild. 
    Förstår Inte den omfattande glorifieringen av alkohol. 


    Du kan ju fortfarande vara en förebild oavsett om du har ett glas vin till maten eller avnjut en liten whiskey i soffan. 


    men om du däremot är medveten om att du själv skulle bli såpass påverkad så är det ju klart att du inte ska dricka, men alla har ju sin egna gräns för vad man tål. Huvudsaken är att man själv känner vart sin gräns går innan man ens blir lätt berusad framför sina barn

    det är ju inte alkoholen i sig som inför det negativa, det är ju individen som brukar den och är det på ett lämpligt sätt så kan man lätt vara en bra förebild men vet men om sig själv att man inte har disciplin till att bete sig eller föra sig så ska man nog tänka efter 

  • Tow2Mater
    Mascaraklumpar skrev 2022-04-09 12:59:15 följande:

    Det räknas som ett riskbruk om en kvinna dricker mer än 3 glas vin (=halv flaska om det är 12%) per kväll eller mer än 9 per vecka.


    6 glas vin i en flaska? T om vinet är tydligen påverkat av dagens 'shrinkflation'.
  • Anonym (Glad i vin)

    Hmm, ja det verkar ju vara en väldig variation på hur mycket man dricker hemma i stugorna. 


    Mascaraklumpar skrev 2022-04-09 12:59:15 följande:

    Det räknas som ett riskbruk om en kvinna dricker mer än 3 glas vin (=halv flaska om det är 12%) per kväll eller mer än 9 per vecka.


    Dricker man mer än 9 glas per vecka (vilket det inte verkar som att du gör) är det på sikt ganska stor risk för leverskador. Tyvärr är risken bara dosberoende upp till en viss, ganska låg, gräns, så även om man bara dricker _lite_ för mycket och inte har några missbruksproblem så är risken för skador tyvärr hög på lång sikt. Det är således väldigt viktigt att hålla sig till max 9 glas per vecka (14 för män). Ett högt alkoholintag ökar dessutom risken för flera olika former av cancer, och det finns även en risk att utveckla ett alkoholberoende på sikt.


    Att du dricker mer än 3 glas per kväll när du dricker gör ingenting när det gäller påverkan på levern, utan där är det snarare bättre att dricka hela veckokonsumptionen på några enstaka kvällar än att sprida ut den över veckan. Däremot ökar risken för olyckor om man som kvinna dricker mer än 3 glas vin (4 för män). Är man hemma och inte ska göra något speciellt utan äter middag, sitter och pratar en stund och går och lägger sig är risken förstås lägre än om man är ute och festar, befinner sig på sjön eller liknande (på sjön ska man i och för sig inte dricka alls). Likaså är det mer riskabelt att dricka mycket om man har små barn än om man har stora, om man blir våldsam av alkoholen snarare än lugn osv, och så är det förstås individuellt hur känslig man är. Men likväl innebär det en viss riskökning på gruppnivå och därmed räknas det ändå som att du har ett riskbruk. 


    ja riskbrukaspekten är viktig att fundera över. jag tänker att det är mer troligt att jag skulle snubbla i trappen efter vin när jag går och lägger mig. 


     


    Anonym (På ett år) skrev 2022-04-09 13:06:02 följande:

    Bara fredagsvinet innebär över 25 flaskor på ett år för dig. Om Inte annat mycket extra kalorier.
    Jag tar ett glas i månaden på aw. Dricker aldrig annars. Skulle bli rejält full av en halv flaska vin. Och dålig dagen efter. 
    Har ungdomar hemmaboende. Vill vara en förebild. 
    Förstår Inte den omfattande glorifieringen av alkohol. 


    Kalorier är ju en aspekt att fundera över. Men jag brukar inte bry mig så mycket om dom längre. så Det är inget jag kommer oroa mig så mycket över. 


    men det är ju klart att det kan påverka våra ungdomar å deras syn på alkohol. Å ena sidan ser de hur man kan hantera alkohol på ett vuxet sätt (till mat och nåt glas framför tvn) å andra sidan kanske deras normala blir att man dricker varje helg, snarare att det är något man gör sällan. 

Svar på tråden Är detta lagom?