• Tue 12 Apr 2022 22:32
    3733 visningar
    20 svar
    20
    3733

    Torra hälar, har testat allt! Blir galen…

    Ja, som rubriken lyder. Jag har testat allt (typ). Smörjer och smörjer varje kväll och strumpor på men sprickor och torrt ändå. Mannen smörjer aldrig och har mjuka hälar som på en bebis? blir galen. Jag äter bra och dricker bra med vatten. 

    En sista kraftansträngning om ni har några bra tips? 

  • Svar på tråden Torra hälar, har testat allt! Blir galen…
  • Anonym (Fot)
    Wed 13 Apr 2022 15:03
    #10
    Anonym (Fot) skrev 2022-04-13 15:01:59 följande:

    Jag använder fotkräm, rikligt, sen på med gummihandskar å sov er med. Fungerar.


    Vafan jag läste händer ist för hälar *dyslexi* ursäkta.
  • Wed 13 Apr 2022 15:45
    #11

    Denna funkar riktigt bra www.skolyx.se/ilaeggssulor-mm/780-silkesspray-foer-barfotafoetter.html 

    Fotspa är bra för oss med torra hälar.

  • Wed 13 Apr 2022 15:48
    #12

    Jag är allergisk mot ull/ylle, men tål Purelan. Det är i regel inte den substansen man inte tål om man är allergisk.

  • Gameof­throne­s
    Wed 13 Apr 2022 15:56
    #13
    Anonym (Fot) skrev 2022-04-13 15:03:44 följande:
    Vafan jag läste händer ist för hälar *dyslexi* ursäkta.
    Det gör inget om man skriver fel oavsett dyslexi eller inte. Du ska se mina ord mina meningar fallerar- knas. 
  • Anonym (Fia)
    Wed 13 Apr 2022 16:40
    #14
    Jag är bara jag skrev 2022-04-13 15:48:37 följande:

    Jag är allergisk mot ull/ylle, men tål Purelan. Det är i regel inte den substansen man inte tål om man är allergisk.


    Är inte rent allergisk mot ylle (det kliar bara lite) men tål verkligen inte lanolin, gör alla hudproblem värre för mig även i ganska liten koncentration. Ren lanolin skulle bli totalkatastrof. 

    Nu är det naturligtvis inte så för alla (då vore det inte så vanlig ingrediens), men det är värt att påpeka då så många tror att bara för att något är "naturligt" så skulle det vara mer riskfritt när det snarare oftast är tvärt om när det gäller hudvård och reaktiv hud. Tål att äta betydligt mer än vad jag tål att ha på huden (inte helt ovanligt att människor får utslag runt munnen av att äta tomat om de är lite slarviga och kladdat lite där). Ganska vanligt att det rekommenderas kokosolja till hudvård t ex vid torr hud, jag mår väldigt bra av att äta den, men på huden leder den till uttorkad hud (gradvis, inte omedelbart) och äter jag för ofta och/eller blir kvar lite för mycket på läpparna blir de också torra. 
  • Thu 14 Apr 2022 11:09
    #15

    Hade fula hälar med sprickor, men har gått 4 gånger till fotvård sedan i november och fått vanlig pedikyr och lackade naglar mm och nu är sprickorna borta. Så enkelt var det! Tänker aldrig sluta. 

    Nu har jag riktigt fina fötter.

  • Anonym (japp)
    Thu 14 Apr 2022 11:18
    #16
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2022-04-13 07:37:25 följande:

    Fotbad två gånger i veckan och fila bort torr hud från hälarna, smörj med fet kräm varje kväll och på med bomullsstrumpor.


    Detta är bra TS. Du kanske inte ens behöver fotbad två gånger i veckan utan en gång. 

    Ett tillägg är att jag någonstans har läst att hälsprickor kan bli värre om man filar för mycket på dem. värt att tänka på kanske? 

    Scholl har en fotkräm mot just hälsprickor som luktar illa men är väldigt bra! Den har jag använt när jag har haft hälsprickor. 
  • Anonym (Lite äcklig­t men...­)
    Thu 14 Apr 2022 11:55
    #17

    Med risk att låta som ett troll: fila hälarna och tvätta dem. Mixa olivolja med sperma (!!!) Massera in djupt och på med strumpor som du sover i. Upprepa detta ett par dagar i rad.

    Svåraste är att förklara syftet för maken/donatorn.

  • Anonym (Polly­)
    Thu 14 Apr 2022 17:10
    #18

    Helosansalva! 

  • Thu 14 Apr 2022 17:22
    #19

    Jag har haft samma problem i många många år? filade, smörjde med fotsalvor men inget hjälpte. Av en slump började jag smörja in fötterna med Miniderm-salva när jag ändå smörjde barnen med den. Efter att ha smörjt in fötterna varje kväll så märkte jag skillnad efter nån vecka. Så länge jag smörjer varje/varannan dag så är fötterna mjuka och lena. det funkar verkligen!! 

  • Gameof­throne­s
    Thu 14 Apr 2022 18:50
    #20

    Kokosolja köpes från matbutik 

Svar på tråden Torra hälar, har testat allt! Blir galen…