• Wed 13 Apr 2022 07:07
    2842 visningar
    12 svar
    12
    2842

    Hur tänker du runt ditt elavtal?

    Vinterns räkningar var ju en rysare, så det finns en tanke på att binda avtalet. Hittar just nu för 104 öre/kwh, med en bindningstid om fyra år. 

    Tror ni det blir ännu billigare fram till sommaren? 
    Finns det en risk att priset kan skena innan sommaren, beroende på den brist på energi som finns just nu, inte minst beroende på kriget.

    Hur tänker du runt denna fråga? 

  • Svar på tråden Hur tänker du runt ditt elavtal?
  • Gameof­throne­s
    Wed 13 Apr 2022 07:57
    #1

    Säsong för sommaren är alltid låg för de flesta?

    Jag jag tror de till dom vill ha koll på sitt elavtal har fast pris. Men billigare blir kanske det inte blir tanke på fastpris. 

    Är bindningstiden kort prova? Sen beror de på hur du har det med elavtalet. Är de bara hos din nätägare eller har du kombination? Nätägare /Godel exempelvis. Har du månadsvis eller kvartalsräkning? 

  • Wed 13 Apr 2022 08:15
    #2

    Jag skulle låta det ligga rörligt fram till sommaren och binda det då, då hamnar du i "rätt" bindningscykel, alltså att du inte behöver förlänga på sommaren. 

    Har bundet på både bostad och 2 fritidsboenden, dessa binds om i Juli vilket gör att det blir en relativt låg kostnad. 
    Skulle inte palla att ha rörligt, bor man i lägenhet med låg förbrukning så köper jag det, men annars känns bundet som ett bra val då det blir lättare att budgetera elen.
    Har vänner som hade rörligt på sina villor i vintras och som landade på drygt 20tkr/månad i dec/jan, då var jag rätt glad att ha bundet.

  • Wed 13 Apr 2022 08:20
    #3

    Grejen med den "slumpkraft" vi har nu är att det ger både perioder av svår brist likväl som det kommer att ge perioder med svårhanterbart överflöd.

    Det kommer säkert en period när priset kraschar. Vänta tills dess och bind då.

  • Anonym (Old)
    Wed 13 Apr 2022 08:35
    #4

    Om du har rörligt idag så kan det vara läge att vänta lite med att binda, till sommaren kanske. Sen undrar jag varför du ska binda på så lång tid som fyra år? Det kommer antagligen röra sig upp och ned framöver.

    Själv har jag haft bundet på 1-års intervall rätt länge, det visade sig vara bra i vintras då jag kom lindrigt undan jämfört med många. Har stort hus med bergvärme + fritidshus med direktel som står på grundvärme när vi inte är där.

    Hur bra det blir när det ska läggas om vet man ju inte, men jag kommer fortsätta med 1-års på båda husen. Då har jag koll och följer samtidigt marknaden.

    I slutänden så är det alltid vi konsumenter som får betala oavsett. Man får göra vad man kan för att hålla nere förbrukningen, minska värmen, elda med ved, köpa energisnål tvätt- , diskmaskin, kyl/frys.

  • Wed 13 Apr 2022 08:54
    #5

    Säger som ovan, jag avvaktar till sommaren. Vi band på 9 mån strax före vintern till ett väldigt bra pris som nu med den här sjuka ersättningsmodellen gör att vi går plus plus på kompensationen. Inte sett till elnätsavgifter mm men för själva elen. Jag tror vi drog 2200 kWh i december = får 2000kr tillbaka. Men vi betalade bara runt 1700kr...

    Nu har vi alltså ett som går ut i sommar vilket vi brukar försöka få till. Har vi hittat något riktigt bra så har vi ibland bundit över 1,5 säsong men alltid så att avtalet går ut nånstans maj-september. Jag kollar av alla som har samarbeten inom medlemsskap som man har typ ICA, Coop, okQ8 mfl. Samt att jag just nu studerar så har kikat på rabatter via Mecenat också. Och sen alltid ett samtal med nuvarande leverantör, ibland har de faktiskt kunnat matcha och då känns ett byte onödigt. 

    Elskling.se och Elpriskollen är bra jämförelsesajter. 

  • sextio­talist
    Wed 13 Apr 2022 09:02
    #6

    Bor i lägenhet, så det är inte lika viktigt. OK, en månad var den riktigt dyr, men annars så har den inte stuckit iväg så mycket.

  • Wed 13 Apr 2022 09:09
    #7
    +1
    sextiotalist skrev 2022-04-13 09:02:29 följande:

    Bor i lägenhet, så det är inte lika viktigt. OK, en månad var den riktigt dyr, men annars så har den inte stuckit iväg så mycket.


    Kommer till dig också. Din hyresvärd eller bostadsrättsförening märker säkert av det nya prisläget. Kostnaden för detta kommer att leta sig ut till dig så småningom.

    Själv värmer jag med ved från egen skog. Vilket är tur. Mina två stora gamla kåkar förbrukar ungefär 60.000 kwh med värme per år. Eller översatt så har jag eldat med ca 40 kubik travad ved i vinter i stora pannan och några kubik småved i spisar och annat.
  • sextio­talist
    Wed 13 Apr 2022 09:14
    #8
    Friger skrev 2022-04-13 09:09:00 följande:
    Kommer till dig också. Din hyresvärd eller bostadsrättsförening märker säkert av det nya prisläget. Kostnaden för detta kommer att leta sig ut till dig så småningom.

    Själv värmer jag med ved från egen skog. Vilket är tur. Mina två stora gamla kåkar förbrukar ungefär 60.000 kwh med värme per år. Eller översatt så har jag eldat med ca 40 kubik travad ved i vinter i stora pannan och några kubik småved i spisar och annat.
    Jag vet att det påverkar. Men eftersom flerfamiljshus ofta är mer energisnålare så blir det inte lika stor påverkan. Det enda jag kan påverkar är ju mitt eget elavtal, som endast omfattar hushållsel.
    Lägenheterna här värms dessutom av fjärrvärme, där elen inte är den primära uppvärmningskällan (sedan behövs det självklart el för att driva anläggningarna). 
  • Wed 13 Apr 2022 09:23
    #9
    sextiotalist skrev 2022-04-13 09:14:14 följande:
    Jag vet att det påverkar. Men eftersom flerfamiljshus ofta är mer energisnålare så blir det inte lika stor påverkan. Det enda jag kan påverkar är ju mitt eget elavtal, som endast omfattar hushållsel.
    Lägenheterna här värms dessutom av fjärrvärme, där elen inte är den primära uppvärmningskällan (sedan behövs det självklart el för att driva anläggningarna). 
    Krävs inte så mycket el för att driva en fjärrvärmeanläggning. Det är bara pumpar som cirkulerar vattnet.

    Däremot har jag förstått det som att fjärrvärmepriserna brukar hänga med upp av bara farten till stor glädje för fjärrvärmeverkens ägare. Men är inte så insatt på den sista biten, bara hörsägen.
  • Gameof­throne­s
    Wed 13 Apr 2022 09:28
    #10

    Det beror på hur du bor, vad förbrukar du mest av etc. 

    Här är det mest vintertid som märks. Är snål med tvättmaskin och diskmaskin, fyller vi. 

  • Wed 13 Apr 2022 19:53
    #11

    Tack för alla bra svar. Någon undrade om bindningstiden fyra år. Det var bara ett exempel, egentligen inget jag vill gå in i, men billigast just nu.

  • Wed 13 Apr 2022 20:51
    #12
    +1
    Robert 558 skrev 2022-04-13 19:53:13 följande:

    Tack för alla bra svar. Någon undrade om bindningstiden fyra år. Det var bara ett exempel, egentligen inget jag vill gå in i, men billigast just nu.


    Över 100 öre/kWh är ju väldigt dyrt, har svårt att se att ett rörligt avtal någonsin kommer upp i de genomsnittet över 4 år. Kolla upp snittpriset för ditt elområde, du ska ju absolut inte binda dig på högre priser än du sannolikt hade haft om du haft fortsatt rörligt pris. 
    Enda anledningen att binda vid höga priser är väl om man vet att man inte kommer ha marginaler att parera eventuella toppar utan Bill ha viss trygghet i att veta på förhand hur mycket elräkningen kommer hamna på.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Hur tänker du runt ditt elavtal?