• Svar på tråden Orgasmgapet?
  • Anonym (VR)
    Anonym (Samma) skrev 2022-04-19 21:40:15 följande:
    Å..tror du att  diskussionen om "orgasmglappet" handlar om att männen (ofta) upplever endast en per tillfälle? 

    Verkligen? Så problemet är alltså att vi behöver förstå det orättvisa i att män bara kommer en gång per tillfälle? 

    Inte att kvinnor sällan eller aldrig kommer? 

    Snacka om att du har missförstått detta...

    Nej, i allmänhet handlar diskussionen kring "orgasmglappet" om det du säger, jag säger att det finns ett annat orgasmglapp som det INTE talas om eftersom den "termen" ägs av kvinnor. Kvinnor som tycker om att föra talan för andra kvinnor. Gärna mot kvinnor till råga på allt. 


    Men det är fortfarande lika orättvist som att män är fysiskt starkare eller vad man nu vill och som diskuteras i samma termer. 


    Men, by all means, fortsätt gärna lägga skulden någon annanstans än på din egen förmåga att hitta din egen sexualitet och dela med dig. Fysiskt oförmögen till orgasm tror jag är ungefär likvärdigt mellan könen. 


    Lägg lite mer tid på att utforska din sexualitet istället för att försöka övertyga mig om att de orgasmer jag ger partners är spelade. 

  • Anonym (Uppenbart)

    Kvinnlig orgasmglappet är ett bevis på att det går att säga att någon är skyldig någon sexuellt, att sex är ett behov, att det är möjligt att säga att det är fel på jämställdheten när ena könet får mindre sex/njutning, att sex är ingen mänsklig rättighet har inte något direkt med incel att göra utan betyder något annat, samt ett bevis på att staten/samhället kan ansvara för någons sexliv. 

  • Ukklavek

    Glappet är verkligen ett faktum i vår äktenskap, mannen har kommit tre ggr under ett dygn under tiden vi varit gifta (snart 20år), jag kan komma flera än 15. Hans fd älskarinna var också multiorgasmisk och berättade att de slutade räkna efter ca 30.

  • Anonym (...)

    Män kan visst få flera orgasmer. De behöver bara lära sig skilja på orgasm och utlösning. Det är en träningsfråga. Men för den som är tillräckligt intresserad och kan tänka sig att öva, är det helt klart möjligt. 

    Det är bara en googling bort.

  • Anonym (Uppenbart)
    Anonym (Orgasm, rättighet?) skrev 2022-04-16 09:32:15 följande:
    Orgasmgapet?

    När orgasmgapet mellan könen är större än det mer omtalade lönegapet. 
    Så borde vi ta diskussionen?

    en.m.wikipedia.org/wiki/Orgasm_gap

    www.imdb.com/title/tt18299058/

    Men även den svenska serien "Lust" tar upp detta ämne 
    www.imdb.com/title/tt17550758/


    Det blir svårt för en kvinna att få njuta vid sex när de ställer så höga krav.
    Mannen ska vara snäll, attraktiv, bra personlighet, han ska kunna prestera vid sex och han ska sympati-ligga så kvinnan får orgasm. 
    Sedan kan ett bra arbete vara ett krav vid ett förhållande också etc. 
    Ni kvinnor förväntar er att få njutning vid sex trots att ni inte behöver prestera lika mycket som en man behöver göra vanligen. 
  • Anonym (Uppenbart)
    Anonym (...) skrev 2022-05-06 16:41:34 följande:

    Män kan visst få flera orgasmer. De behöver bara lära sig skilja på orgasm och utlösning. Det är en träningsfråga. Men för den som är tillräckligt intresserad och kan tänka sig att öva, är det helt klart möjligt. 

    Det är bara en googling bort.


    Inte något som kvinnor eller samhället bryr sig om i alla fall.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Uppenbart) skrev 2022-05-24 16:09:26 följande:
    Inte något som kvinnor eller samhället bryr sig om i alla fall.
    Missade du att det var männen som själva behövde träna upp förmågan?
  • Anonym (Uppenbart)
    Anonym (Sanna) skrev 2022-05-24 19:43:45 följande:
    Missade du att det var männen som själva behövde träna upp förmågan?
    Menade att det är inget som samhället lägger något intresse över som det är vid kvinnliga orgasmglappet, varken informerar eller ställer krav på kvinnorna. 
    Dessutom är det inte säkert att kvinnorna kommer stanna kvar i sängen så mannen kan få en möjlighet att få flera orgasmer vid sex. 
  • Anonym (Trålen)

    Glappet hos oss är litet, det är oftast 1-1, men annars blir det 1-0 eller 0-1; kvinnans siffra först. Får hon orgasm först är det snart slut. Då tappar hon lusten och då kan man ju inte fortsätta. Inget som stör mig direkt, jag kan avsluta själv. 

  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Uppenbart) skrev 2022-05-24 20:12:49 följande:
    Menade att det är inget som samhället lägger något intresse över som det är vid kvinnliga orgasmglappet, varken informerar eller ställer krav på kvinnorna. 
    Dessutom är det inte säkert att kvinnorna kommer stanna kvar i sängen så mannen kan få en möjlighet att få flera orgasmer vid sex. 
    Du menar att det finns ett intresse för det kvinnliga orgasmglappet där kvinnor inte kommer alls, men inget intresse för att män inte bryr sig om att öva så de kan komma fler gånger än den de kommer nu?
  • Anonym (Man)

    Hos oss blir det ofta 1-1 eller 1-0 till henne i orgasmmatchen. Varken min sambo eller jag kan komma fler än en gång utan att tvinga fram en orgasm vilket vi sällan eller aldrig gör. Hon har i alla fall numera lättare att komma än mig, framförallt om vi druckit alkohol innan. För henne så slappnar hon av och kommer lättare medan jag brukar få kämpa om ens att jag kommer. Så jag skulle säga att glappet hos oss ligger i att hon kommer mer än mig. Jag har inget problem med det heller, snarare tvärtom. Jag brukar uppmuntra henne att komma även när hon är själv. 

  • Mimosa86
    Anonym (Uppenbart) skrev 2022-04-17 00:13:24 följande:
    Ge och ta är en tolkning.
    Det ska vara på kvinnors villkor när de väljer ut en partner och kvinnors villkor tydligen även under samlaget 

    Nej, sex ska vara på BÅDAS villkor. En man har lika stor rätt att säga nej till sex som en kvinna. Såklart.


    Däremot kan orgasmglappet vara en FÖRKLARING till att vissa kvinnor inte vill ligga. När sex inte ger njutning utan bara skav så kommer ju sexfrekvensen automatisk minska. Det påverkar ju både kvinnan och hennes partner. Och det kan vara en stoppkloss för vissa kvinnor att leva ut sin sexualitet med fler män. 

Svar på tråden Orgasmgapet?