• Anonym (Granne)

Ersättningsskyldig?

Vill inte säga vem jag är i scenariot.
    I ett gammalt sommarstugeområde är det nu massa hus. Några få har kvar sina stugor, men det mesta är borta.
    Intill ett av de nya husen ligger en sommarstuga. De som äger den är bara där några veckor under sommaren, annars står det tomt resten av året. De som äger huset intill håller på och bygger ut altanen och hade en hög brädor staplade på tomten, precis vid gränsen, men på sommarstugeägarnas sida rent konkret. De tänkte att de ändå aldrig är där såhär års och det bara skulle vara där några dagar.
    När de kom hem efter påskfirandet såg de att alla brädor var borta.
    Sonen till paret som äger stugan hade hämtat allt i tron att det var föräldrarnas och vill nu inte säga vart han gjort av det.

Kan han bli ersättningsskyldig?

• Svar på tråden Ersättningsskyldig?
  • Anonym (M)
    Fiona M skrev 2022-04-19 10:21:38 följande:
    Ja, där har han sig själv att skylla.

Han får narurligtvis transportera tillbaka virket ellet betala för det.
    Nej, han kan skylla på grannarna för det är de som medvetet har gjort fel.
  • Anonym (Mm)

Min spontana tanke är att det inte är första gången något sådant här händer och att det är därför sonen agerade som han gjorde. Inte för att det är ok ändå såklart och han bör genast lämna tillbaka eller ersätta det han tagit. 

• Fiona M
    Anonym (M) skrev 2022-04-19 10:33:26 följande:
    Nej.
  • Anonym (Öhh)

Vad är det för idioter som lägger saker på någon annans mark utan att be om lov? Det spelar liksom ingen roll om stugägarna är där sällan eller inte. Respektlöst!

Sen gjorde sonen fel som bara tog brädorna utan att kolla upp det ordentligt. Kanske han frågat sina föräldrar om han kunde hämta lite virke i stugan och dom sa ja utan att veta att grannen lagt en massa på deras tomt. Det framgår ju inte riktigt vad hans förklaring är. Är det ens säkert att det är han som tagit det, har han bekräftat det?

Eftersom det inte går att finna en lösning via samtal, så får ni får väl helt enkelt polisanmäla stölden och sedan ta det med försäkringsbolaget och se vad som händer.

Båda parter har agerat fel...

• Anonym (Polly)
    Anonym (M) skrev 2022-04-19 10:33:26 följande:
    Den korrekta vägen är då att prata med grannarna, inte stjäla brädorna.

• FuckGoggleAskMe

Nu börjar jag bli nyfiken på vem TS är, personen som olovligen använder grannens tomt eller den som stjäl virke. Undrar även vem som stämmer vem först, spänningen är olidlig! Tur att jag inte bor där. 

• Anonym (M)
    Fiona M skrev 2022-04-19 10:39:12 följande:
    Nej.
    De har medvetet gjort fel eftersom de visste att de lade brädorna på mark som inte var deras.
  • Anonym (M)
    Anonym (Polly) skrev 2022-04-19 17:26:46 följande:
    Den korrekta vägen är då att prata med grannarna, inte stjäla brädorna.
    Varför skulle han prata med dom? Det framgår inte att han visste att brädorna ägdes av grannarna.
  • untilthemorning
    Anonym (Granne) skrev 2022-04-18 13:32:18 följande:
    Ersättningsskyldig?

Vill inte säga vem jag är i scenariot.
    I ett gammalt sommarstugeområde är det nu massa hus. Några få har kvar sina stugor, men det mesta är borta.
    Intill ett av de nya husen ligger en sommarstuga. De som äger den är bara där några veckor under sommaren, annars står det tomt resten av året. De som äger huset intill håller på och bygger ut altanen och hade en hög brädor staplade på tomten, precis vid gränsen, men på sommarstugeägarnas sida rent konkret. De tänkte att de ändå aldrig är där såhär års och det bara skulle vara där några dagar.
    När de kom hem efter påskfirandet såg de att alla brädor var borta.
    Sonen till paret som äger stugan hade hämtat allt i tron att det var föräldrarnas och vill nu inte säga vart han gjort av det.

Kan han bli ersättningsskyldig?

Du behöver inte berätta vem du är, du behåller ingen värdighet ändå.

Antingen säger du åt er tjuv till son att lämna tillbaka det han stulit.

Alternativt så ger ni fan att dumpa er skit på andras tomter.
  • Egon den stora
    untilthemorning skrev 2022-04-21 15:54:07 följande:
    Du behöver inte berätta vem du är, du behåller ingen värdighet ändå.

Antingen säger du åt er tjuv till son att lämna tillbaka det han stulit.

Alternativt så ger ni fan att dumpa er skit på andras tomter.
    Vilken perfekt sammanfattning! 
    Två idioter som grannar kan ju bara sluta med konflikt.  
  • Anonym (Nn)

Märkligt att lägga bräderna på grannens tomt öht. Är tomten så liten så bräderna inte fick plats? Eller man bygger helt enkelt ut altanen så nära grannens tomt att det är närmast att de ligger där? Jag tror såhär: Paret har haft en sommarstuga i ett trivsamt område i många år. Tomter köps upp och man bygger nya vräk intill. Detta gillar inte sommarstugeägarna. Nya grannarna har dessutom mage att bygga altan vid tomtgränsen och lägga sitt "skräp" på deras tomt. Det finner de sig inte i utan kör iväg det. Ja jag hade också blivit sur om jag kom dit och såg brädhögar slängda på min tomt. Varför gör man ens så? Tycker ingen gjort rätt i det här och vet inte vad lagen säger men jag håller på sonen! 

Svar på tråden Ersättningsskyldig?