• Anonym (Frida)

    Jag ska bli hemmafru

    Hej, som rubriker lyder så ska jag bli hemmafru. Varför tänker ni, jo för att jag och min man inte tycker att vi får ihop livet, och vi hinner inte njuta av och uppmärksamma våra barn i den omfattning vi önskar. Vi bor på en gård som vi har lån på. Lånet är på ca 55% av gårdens värde. vi äger 50/50. Vi betalar cirka 3500kr för lån och amortering/ månad. Min man tjänar 50 tusen före skatt. Vår plan är att jag lämnar och hämtar barn på förskola/skola, lagar maten tills han slutar jobbet, jag sköter tvätt och städ. Han fixar med bilarna, uthusen, ja klassiska man/kvinnouppdelningar. Vi tror att detta skulle bli bra för alla? vi kommer att pensionsspara vid sidan om. 


    Vad tycker ni vi ska tänka på? 

  • Svar på tråden Jag ska bli hemmafru
  • lövet2
    Anonym (M) skrev 2022-04-27 18:57:58 följande:
    En liten fråga där, hade du inte hellre önskat att barnens pappa också tagit en del av allt det där och att ni istället delat på det?
    Jo, det hade varit fantastiskt! En liten önskedröm jag hade i många år. Jag hade gärna jobbat lite som omväxling och haft honom hemma. Däremot hade jag absolut inte velat byta bort allt, utan vi hade kunnat dela 50/50.
  • nihka
    Anonym (Louise) skrev 2022-04-26 11:59:36 följande:
    Vad anser du om att invandrare 
    Samma sak. Ingen skillnad på om kvinnan som vill bli hemmafru på statens pengar isf att familjen själva ska bära den kostnaden är född i Sverige eller kommit hit senare.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Louise)
    nihka skrev 2022-04-28 00:52:52 följande:
    Samma sak. Ingen skillnad på om kvinnan som vill bli hemmafru på statens pengar isf att familjen själva ska bära den kostnaden är född i Sverige eller kommit hit senare.
    Bra, då håller du åtminstone en konsekvent linje. Annars, när det gäller vänsterfolket som mest verkar hata infödda svenska hemmafruar, så brukar de tycka att det är helt OK att ett par från t.ex. Somalia skaffar åtta barn, fastän varken modern eller fadern i familjen har arbete. 

    Sedan måste jag förtydliga en sak: JAG tycker i alla fall inte att kvinnor ska vara hemmafruar "på statens pengar". Då ÄR man inte en hemmafru utan en bidragstagare. Men om mannens lön räcker för familjens försörjning, och paret tillsammans väljer att ha mamman hemma - ja då ser jag inget fel med det. Det är deras ensak.

    (Och detta gäller såklart även om det skulle vara ett somaliskt par, men somaliska män tjänar sällan eller aldrig så mycket att de kan försörja de stora familjer som de vill ha, utan tillskott av statens - eller kommunens - pengar. Så situationen med den icke-skattefinansierade somaliska hemmafrun uppstår i princip inte.)
  • Studentpappa
    Anonym (Louise) skrev 2022-04-28 08:11:21 följande:
    Bra, då håller du åtminstone en konsekvent linje. Annars, när det gäller vänsterfolket som mest verkar hata infödda svenska hemmafruar, så brukar de tycka att det är helt OK att ett par från t.ex. Somalia skaffar åtta barn, fastän varken modern eller fadern i familjen har arbete. 

    Sedan måste jag förtydliga en sak: JAG tycker i alla fall inte att kvinnor ska vara hemmafruar "på statens pengar". Då ÄR man inte en hemmafru utan en bidragstagare. Men om mannens lön räcker för familjens försörjning, och paret tillsammans väljer att ha mamman hemma - ja då ser jag inget fel med det. Det är deras ensak.

    (Och detta gäller såklart även om det skulle vara ett somaliskt par, men somaliska män tjänar sällan eller aldrig så mycket att de kan försörja de stora familjer som de vill ha, utan tillskott av statens - eller kommunens - pengar. Så situationen med den icke-skattefinansierade somaliska hemmafrun uppstår i princip inte.)
    Hur många fd hemmafruar kvitterar inte ut statens pengar i pension vid 65? Att kvittera ut pension utan att ha arbetat är väl ingen skillnad.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Louise)
    Studentpappa skrev 2022-04-28 13:05:22 följande:
    Hur många fd hemmafruar kvitterar inte ut statens pengar i pension vid 65? Att kvittera ut pension utan att ha arbetat är väl ingen skillnad.
    Garantipension, menar du? Ja, om den egen-intjänade pensionen inte når upp till garantinivån, så får man komplettera upp med garantipension. Men det kan inte vara många infödda svenska kvinnor idag, som har tjänat så dåligt - ÄVEN om de varit hemma några år - att de kommer att få någon garantipension. Och absolut inte bara garantipension.

    Det är ju ingen som har sagt att vi ska tillbaka till 1930-talet och tidigare, då adelns och borgarskapets kvinnor aldrig arbetade utanför hemmet, varken före, under eller efter äktenskapet. (De var hemma med sina mammor till de gifte sig, och i de ytterst sällsynta fall då det blev skilsmässa, fick de underhåll av exmaken livet ut.) 

    Ett sätt att förhindra att frånskilda kvinnor kvitterar ut garantipension på ålderns höst, är dock att göra som i Tyskland. Där ingår s.k. "kompensationsfördelning" i skilsmässomålet (det går endast att avtala bort om BÅDA parterna vill det). Det innebär att alla pensionspoäng som mannen och kvinnan tjänat ihop under tiden de varit gifta, läggs i en hög och delas på hälften. Det blir rättvist för då får kvinnan kompensation för att hon skött markservicen, medan mannen har tjänat ihop till pensionen. 

    Men en sådan ordning i Sverige - att en frånskild hustru ska kunna få del av sin makes pensionspoäng - är det ju främst feministerna som har motarbetat... som vanligt med noll koll på verkligheten. 
  • Anonym (skattebetalare)
    Anonym (Louise) skrev 2022-04-28 13:56:24 följande:
    Garantipension, menar du? Ja, om den egen-intjänade pensionen inte når upp till garantinivån, så får man komplettera upp med garantipension. Men det kan inte vara många infödda svenska kvinnor idag, som har tjänat så dåligt - ÄVEN om de varit hemma några år - att de kommer att få någon garantipension. Och absolut inte bara garantipension.
    Jaså?

    pro.se/sa-tycker-vi/pensionarers-ekonomi/lagre-pension-for-kvinnor.html

    Det är bland dagens pensionärer drygt fyra gånger fler kvinnor än män som får garantipension till någon del.

    Av alla kvinnor som går i pension idag är det drygt hälften som får garantipension.

     Not: För att få full garantipension krävs att du bott i Sverige 40 år som vuxen.  
  • Anonym (Louise)
    Anonym (skattebetalare) skrev 2022-04-28 20:05:27 följande:
    Jaså?

    pro.se/sa-tycker-vi/pensionarers-ekonomi/lagre-pension-for-kvinnor.html

    Det är bland dagens pensionärer drygt fyra gånger fler kvinnor än män som får garantipension till någon del.

    Av alla kvinnor som går i pension idag är det drygt hälften som får garantipension.

     Not: För att få full garantipension krävs att du bott i Sverige 40 år som vuxen.  
    Det är troligen många invandrarkvinnor i den högen. Invandrare som lurat åt sig flyktingstatus, behöver nämligen bara ha bott ett (!) år i Sverige, för att få full garantipension. Det ÄR sant! Sverige - narrarnas land på jorden...

    www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/sa-fungerar-pensionen/garantipension-om-du-har-lag-pension


    Undantag om du kommit till Sverige som skyddsbehövandeVisa fördjupning

    Om du har kommit till Sverige, och vid din ankomst till Sverige, fått uppehållstillstånd med flyktingstatus kan du i vissa fall få räkna med din bosättningstid från ditt tidigare hemland som försäkringstid för garantipension. För att du ska kunna tillgodoräkna tiden från ditt hemland måste du ha varit bosatt i Sverige senast under det året innan du fyllde 64 år.


    Om du alltid varit bosatt i ditt tidigare hemland, och inte varit bosatt i annat land än Sverige efter att du kom hit, kommer du att tillgodoräknas maximal försäkringstid 40 år som krävs för full garantipension. Har du inte varit bosatt enbart i ditt hemland samt Sverige kan försäkringstiden bli lägre beroende på hur länge utlandsvistelsen varat i de andra länderna du varit i.


    Om du får pension från ditt tidigare hemland kan antalet år som du får räkna med minskas med det antalet år som grundar rätt till pensionen från ditt hemland.



  • Anonym (Klart)

    Du tänker helt rätt, tror dom gick ut i dag i nyheterna att det var många som berätta att dom inte kommer orka jobba fram till pension, sedan när dom väl blir pensionär så kommer dom inte kunna leva som dom vill, då av olika anledningar i kombination med hälsa osv.

    Man ska passa på och leva livet medans det på går, har man köpt sin bostad, har inkomst så man klarar sig så behöver man inte jobba ihop en förmögenhet, lite som du berätta man har låga omkostnader.
    Nu kanske inte alla klarar av det, men det finns förvånads värt många människor som klarar av detta, har du chansen ta den.

  • nihka
    Anonym (Louise) skrev 2022-04-28 08:11:21 följande:
    Bra, då håller du åtminstone en konsekvent linje. Annars, när det gäller vänsterfolket som mest verkar hata infödda svenska hemmafruar, så brukar de tycka att det är helt OK att ett par från t.ex. Somalia skaffar åtta barn, fastän varken modern eller fadern i familjen har arbete. 

    Sedan måste jag förtydliga en sak: JAG tycker i alla fall inte att kvinnor ska vara hemmafruar "på statens pengar". Då ÄR man inte en hemmafru utan en bidragstagare. Men om mannens lön räcker för familjens försörjning, och paret tillsammans väljer att ha mamman hemma - ja då ser jag inget fel med det. Det är deras ensak.

    (Och detta gäller såklart även om det skulle vara ett somaliskt par, men somaliska män tjänar sällan eller aldrig så mycket att de kan försörja de stora familjer som de vill ha, utan tillskott av statens - eller kommunens - pengar. Så situationen med den icke-skattefinansierade somaliska hemmafrun uppstår i princip inte.)
    Jag har faktiskt aldrig hört någon göra någon sådan distinktion, varken "vänsterfolk" eller "högerfolk".

    Och jag har heller aldrig stött på någon som verkar "hata infödda svenska hemmafruar".
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • mari123
    Anonym (S.U) skrev 2022-04-23 19:31:45 följande:
    Så det är okej att du har sparat nu tills du är pension men inte att dina barn gör det? 

    Jag tror nog det är rätt individuellt hur smart man är ekonomiskt, oavsett vilket årtionde man är född. Själv är jag född på 80-talet och det enda lån jag har är bostadslånet. Jag vet dessutom flera 50-talister som har kronofogden jagandes efter sig. Så...   
    Det är ALDRIG fel att spara pengar och det gör mina barn..............MEN de gör det inte för att kunna leva när de blir pensionärer. De har inte den MINSTA tanke på det nu när de är i 30-årsåldern och ingen vet hur det ser ut när de fyller pension! Pensionsåldern kommer ju vara betydligt högre än idag så det kanske inte blir så många år man behöver oroa sig över?
  • Anonym (Skönt men....)

    Låter skönt men hur tänker du med 
    1) pension 
    2) arbetslivserfarenhet om du någon dag vill återgå till arbetslivet 

    kan du inte gå ner i tid istället för att sluta jobba helt? Pensionen för dig måste ni ändå se över dock

Svar på tråden Jag ska bli hemmafru