Inlägg från: Anonym (Louise) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Louise)

    Jag ska bli hemmafru

    Anonym (S.U) skrev 2022-04-23 17:50:22 följande:
    Och angående avundsjuka. Jag tycker andra får göra precis som dom vill men själv tycker jag inte det är ett bra upplägg. Jag tror helt enkelt inte det är bra för självkänslan i längden att inte få in egna pengar, bidra till hushållet osv. Svårigheterna man sätter sig i ang pension och ekonomin om det väl tar slut om man inte har bra koll. Riskerna med att hamna långt ifrån arbetsmarknaden om man väl måste tillbaka. Jag är definitivt inte avundsjuk. Jag har varit föräldraledig i lite drygt två år och jag håller på att spy på att bara vara hemma, ta hand om barn, hem och allt sådant. Jag längtar efter utveckling, utmaningar, att vara något mer än "bara mamma och fru". Nu har väl pandemin gjort sitt också och visst går det väl att vara social utan arbete, men man hamnar väldigt lätt utanför. Dagtid har ingen tid att ses, på em är det mycket med mat & läggning av barn osv så det är svårt att synka om man inte har vänner som också är FL. 
    Fast hamnar utanför VAD? Jag har aldrig känt mig så utanför, som i de perioder då jag arbetat heltid. Långa dagar - som värst pendlade jag och var tvungen att gå upp 5 på morgonen, och var hemma efter 18. Hann inget alls hemma, utom att sova. Åt frukost och middag på tåget, för att spara tid. Helgerna gick åt till att storhandla, laga mat och frysa in i matlådor, städa, tvätta och diska ikapp, samt sova ut.

    Man var uppbunden hela dagen, medan allt annat var öppet. Man kunde inte ens gå till banken, tandläkaren eller vårdcentralen, utan att be chefen om lov. För att inte tala om sådant som man inte kunde be om lov för, som frissan eller simhallen. Det var inget liv. Det var livegenskap.  

    Arbetskamrater och chefer som man inte har´de valt, och för det mesta inte tyckte om. Alltid någon man kände sig illa till mods med. I stället hann man inte träffa familj och vänner som man älskar och tycker om! Vad är DET för liv..? Och att utsätta små barn för det hade varit rena barnmisshandeln. Då är det bättre för barnen att aldrig bli födda. 

    Det fanns ingen tid eller ork till att läsa nyheter, för att inte tala om böcker, eller diskutera politik och samhällsfrågor på nätet. Det enda man orkade ta till sig var den enklaste underhållningen. Alltså kom man utanför hela samhällsdebatten. Hade inget underlag för att bestämma sig för vilket parti man skulle rösta på. Om inte DET är "utanförskap i samhället", så vet jag inte vad som är det!  
  • Anonym (Louise)
    lövet2 skrev 2022-04-23 23:11:26 följande:
    Nej, man kan tycka att det inte är idealiskt och rättvist när en förälder är tillsammans med barnen 24/7 medan den andra föräldern bara träffar barnen ett par timmar om dagen. För många är då alternativet att båda föräldrarna jobbar och knappt träffar sina barn, och jag kan inte se hur det gynnar någon alls.
    Håller med, det är ett jättekonstigt resonemang. (Att barnen knappt ser sina föräldrar vakna är helt OK, bara de ser lika lite av sin mamma som av sin pappa.)
  • Anonym (Louise)
    Anonym (M) skrev 2022-04-23 23:24:50 följande:
    Fast de flesta som argumenterar emot denna ide argumenterar ju för att båda ska gå ner i tid istället. Vilket innebär att BÅDA föräldrarna får mer tid med barnen, de får också mer tid för varandra, och som familj. Jag tycker nog det borde vara mer värt än att den ena får hela dagar med barnen medan den andre knappt får tid med barnen alls.

    Titta på hur de tänkt lägga upp det hela, mannen ska utöver sin heltid dessutom ta extrapass, plus sköta alla "manliga" uppgifter i hemmet. Hur mycket tid får han med barnen då tror du? Hur är det mycket bättre? Varför är det inte bättre att båda har mer tid för detta? 
    Grejen är ju, att ofta när kvinnan är hemmafru i dagens Sverige, så är mannen högavlönad. Och sådana tjänster går inte att sköta på deltid. De går ofta inte ens att sköta på heltid, för är mannen en nyckelperson på firman så måste han vara tillgänglig även kvällar och helger om det behövs, han måste resa i tjänsten o.s.v.. Så ska han gå ner i tid, så måste han i så fall söka ett helt annat jobb, med mycket lägre lön per tidsenhet, som går att sköta på deltid. Och även om kvinnan jobbar samma grad av deltid, så kommer familjen i dessa fall inte upp i den ekonomi som de hade innan. 

    Sedan ska man även komma ihåg, att är den ena hemma och sköter allt småkram, så kan man ha kvalitetstid när pappa ÄR hemma. Man måste inte åka och storhandla tillsammans, storstäda och fixa trädgården (eller bråka om vem som ska göra detta), utan allt sådant är gjort under vardagarna. 
  • Anonym (Louise)
    Anonym (M) skrev 2022-04-23 23:50:36 följande:
    Ärligt talat är det konstigt att det alltid är mannens jobb som är så jäkla viktigt. Och ärligt talat spelar det i princip ingen roll vilket arbete mannen har, det argumentet eller liknande kommer alltid upp. Aldrig när det är en kvinna, är det kvinnor som arbetar mycket är argumentet att hon har valt det så, hon har prioriterat det så med följden att hon får massiv kritik för att inte prioritera sina barn. Trots att det är precis samma sak, man prioriterar det så.

    Och man måste ju inte gå ner i tid exakt lika mycket, även en mindre tidsvinst gör stor skillnad. Fast den lilla kvalitetstid pappa får med barnen är ju ingenting i jämförelse och det är inte pappa de kommer gå till om de är ledsna, det är inte pappa de kommer fråga om saker. 
    Män har ju i alla tider arbetat heltid, och mer än det. Många har även varit borta långa perioder som t.ex. soldater och sjömän, och kortare perioder på jaktturer. Med ditt resonemang, skulle alla dessa män i alla tider ha varit dåliga pappor..? Vi måste nog inse att män och kvinnor är olika, och har olika funktioner i både familjen och i samhället i stort. Och att det måste få vara så, för att det sitter i den genetiska koden.
  • Anonym (Louise)
    Anonym (Z) skrev 2022-04-26 01:37:18 följande:
    Du tycker det är bättre att missbrukare och invandrare får leva på våra skattepengar? Som inte bidragit ett skit till vårt samhälle men roffar åt sig alla bidrag de bara kan. Har 2 hyresrätter för att få 2 bostadsbidrag tex är inte ovanligt.

    Jag ger hellre mina skattepengar till en hemmafru som tidigare i sitt yrkesliv bidragit  till samhället. Dessutom innebär det inte per automatik att man blir bidragstagare för att man är/varit hemmafru. De flesta som är sk hemmafruar kan ju vara det pga att de har en bra ekonomi.
    Ja, jag håller med. Men i sådana här debatter är det alltid helt OK att en invandrarfamilj, där ingen i familjen jobbar i Sverige någonsin, eller eventuellt pappan med något lågavlönat (som därmed också genererar låg skatt), och familjen i övrigt lever på soc eller alla barnrelaterade bidrag. 

    Men är det en svensk kvinna som är hemmafru några år, så är familjen omoralisk...

    Dessutom måste man räkna med vad barnomsorgen kostar. En dagisplats kostar 10 000 kronor i månaden. Av det betalar föräldrarna kanske 1000 kr, och är det flera barn får de syskonrabatt. (Barn på fritis kostar hälften.) Om man räknar ihop vad en syskonskaras barnomsorg kostar, och jämför med vad mamman betalar in i skatt, så kommer man i nästan hundra procent av fallen att finna, att samhället går back på arrangemanget. (De verkligt högavlönade kvinnorna har inte kommunal barnomsorg ändå, de har typ en nanny eller au pair i hemmet, eller annat privat alternativ, och städhjälp dessutom.)
  • Anonym (Louise)
    Zachariasmanta skrev 2022-04-26 08:06:19 följande:

    Jag förstår inte varför så många här inne nedvärderar att vara hemmafru? Ts har fått jättemänga bra råd angående ekonomin och att fortsätta ha kontakt med vänner osv. Men vad är det som skaver så i era ögon kring ts och flera andra kvinnors val av att vara hemma med barnen? Är det en inre avundsjuka, att ni allra helst också hade önskat det men att det anses så fult så ni förtränger bort det? Eller har ni gått på samhällets lögn om att man inte är värd nåt som människa om man inte arbetar? Eller har ni svårt att förstå att medan ni kanske gillar att arbeta så föredrar kanske andra att vara hemma? Med barnen? 


    Jag tror att det handlar om skuldkänslor för att man lämnat bort barnen långa dagar tidigt, och dragit upp dem ur sängen före 6 på morgonen fast de så väl skulle ha behövt sova. Kanske t.o.m. gjort klassikern och gett dem en stor dos febernedsättande när de varit sjuka, så att de ska kunna passera som friska när de går genom fröknarnas kontroll på morgonen - och sedan stängt av mobilen så man blir onåbar hela dagen, och fröknarna blir tvungna att vårda det sjuka barnet. 
  • Anonym (Louise)
    lövet2 skrev 2022-04-24 23:19:04 följande:
    Om jag jobbat från barnens tidiga år, så hade de haft samma dåliga förhållande till pappan, eftersom han är den han är. De hade inte haft samma nära förhållande till mig och inte den goda start på livet som de fick; en lugn och trygg tillvaro helt utan stress. Vårt äktenskap hade möjligen tagit slut tidigare än det gjorde. Kanske min ekonomi sett bättre ut efter skilsmässan, men troligen inte. Sjukdomar och dödsfall har påverkat ekonomin mer än man kunde tro.

    Om jag vetat då vad jag vet nu, så hade jag absolut inte valt att göra annorlunda!
    Ja, men i sådana här debatter så är det alltid helt OK att barnen har dåliga relationer till båda sina föräldrar, bara de är LIKA dåliga, och att VARKEN mormor eller morfar känner igen sina barnbarn när de möter dem på gatan. Då har jämlikhetssträvandena lyckats!
  • Anonym (Louise)
    nihka skrev 2022-04-25 19:44:40 följande:
    Tja, varför inte nåt åt det hållet? Skulle ju också fungera som ett skydd mot de kvinnor (och män) som inte själva tänker till ordentligt innan man sätter sig i en sådan beroendesituation. Då har man iaf räknat på det innan och då även på längre sikt.

    Det blir lite som att den som jobbar anställer den hemmavarande och betalar hens sociala avgifter.
    Vad anser du om att invandrare som kommer hit och erhåller (i de allra flesta fallen ljuger sig till) flyktingstatus här, bara behöver ha bott ETT ÅR i Sverige för att få full garantipension livet ut..?
  • Anonym (Louise)
    Anonym (Jag) skrev 2022-04-26 12:22:51 följande:
    Jag skulle inte ens vara vän med en hemmafru.

    Jag, som de flesta andra, umgås med människor med samma livsstil och värderingar. Skulle ha noll gemensamt, skulle ha noll att prata om. Skulle inte ge mig ett dugg.

    Det handlar inte om avund att välja bort någon med en livsstil som är från ett annat universum jämfört med mig.
    Hur kan det vara att alltid det där utslitna avundsjukekortet ska dras när någon inte håller med dessa självvalda hemmaslavar?

    Att välja ett sånt liv är, för mig, osmart helt enkelt. 
    Pratar du bara jobb med dina vänner, då? Det är oftast inte särskilt spännande att höra om andras jobb ändå, tycker jag. Och de som har verkligt intressanta jobb, har ofta någon form av sekretess/tystnadsplikt...

    Själv har jag nog varit en intressantare person när jag varit hemma mer, för då har jag haft tid att läsa nyheter, ta till mig av andras åsikter om t.ex. samhällsfrågor och andra aktuella frågor på olika forum, läsa böcker och se på film... saker som man sedan kan diskutera med andra. 

    Och på vilket sätt har en hemmafru andra värderingar? Du kanske är vänster? För i min erfarenhet har många familjer där mamman är hemma, nationalisktiska, traditionella och/eller kristna värderingar. 

    Du kan inte dra likhetstecken mellan en hemmafru, och något WT som fuskar med bidrag... vilket tyvärr många gör. Ifråga om WT:t, består hennes dagar kanske mest av dokusåpor på TV, Insta och TikTok. 
  • Anonym (Louise)
    nihka skrev 2022-04-28 00:52:52 följande:
    Samma sak. Ingen skillnad på om kvinnan som vill bli hemmafru på statens pengar isf att familjen själva ska bära den kostnaden är född i Sverige eller kommit hit senare.
    Bra, då håller du åtminstone en konsekvent linje. Annars, när det gäller vänsterfolket som mest verkar hata infödda svenska hemmafruar, så brukar de tycka att det är helt OK att ett par från t.ex. Somalia skaffar åtta barn, fastän varken modern eller fadern i familjen har arbete. 

    Sedan måste jag förtydliga en sak: JAG tycker i alla fall inte att kvinnor ska vara hemmafruar "på statens pengar". Då ÄR man inte en hemmafru utan en bidragstagare. Men om mannens lön räcker för familjens försörjning, och paret tillsammans väljer att ha mamman hemma - ja då ser jag inget fel med det. Det är deras ensak.

    (Och detta gäller såklart även om det skulle vara ett somaliskt par, men somaliska män tjänar sällan eller aldrig så mycket att de kan försörja de stora familjer som de vill ha, utan tillskott av statens - eller kommunens - pengar. Så situationen med den icke-skattefinansierade somaliska hemmafrun uppstår i princip inte.)
  • Anonym (Louise)
    Studentpappa skrev 2022-04-28 13:05:22 följande:
    Hur många fd hemmafruar kvitterar inte ut statens pengar i pension vid 65? Att kvittera ut pension utan att ha arbetat är väl ingen skillnad.
    Garantipension, menar du? Ja, om den egen-intjänade pensionen inte når upp till garantinivån, så får man komplettera upp med garantipension. Men det kan inte vara många infödda svenska kvinnor idag, som har tjänat så dåligt - ÄVEN om de varit hemma några år - att de kommer att få någon garantipension. Och absolut inte bara garantipension.

    Det är ju ingen som har sagt att vi ska tillbaka till 1930-talet och tidigare, då adelns och borgarskapets kvinnor aldrig arbetade utanför hemmet, varken före, under eller efter äktenskapet. (De var hemma med sina mammor till de gifte sig, och i de ytterst sällsynta fall då det blev skilsmässa, fick de underhåll av exmaken livet ut.) 

    Ett sätt att förhindra att frånskilda kvinnor kvitterar ut garantipension på ålderns höst, är dock att göra som i Tyskland. Där ingår s.k. "kompensationsfördelning" i skilsmässomålet (det går endast att avtala bort om BÅDA parterna vill det). Det innebär att alla pensionspoäng som mannen och kvinnan tjänat ihop under tiden de varit gifta, läggs i en hög och delas på hälften. Det blir rättvist för då får kvinnan kompensation för att hon skött markservicen, medan mannen har tjänat ihop till pensionen. 

    Men en sådan ordning i Sverige - att en frånskild hustru ska kunna få del av sin makes pensionspoäng - är det ju främst feministerna som har motarbetat... som vanligt med noll koll på verkligheten. 
  • Anonym (Louise)
    Anonym (skattebetalare) skrev 2022-04-28 20:05:27 följande:
    Jaså?

    pro.se/sa-tycker-vi/pensionarers-ekonomi/lagre-pension-for-kvinnor.html

    Det är bland dagens pensionärer drygt fyra gånger fler kvinnor än män som får garantipension till någon del.

    Av alla kvinnor som går i pension idag är det drygt hälften som får garantipension.

     Not: För att få full garantipension krävs att du bott i Sverige 40 år som vuxen.  
    Det är troligen många invandrarkvinnor i den högen. Invandrare som lurat åt sig flyktingstatus, behöver nämligen bara ha bott ett (!) år i Sverige, för att få full garantipension. Det ÄR sant! Sverige - narrarnas land på jorden...

    www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/sa-fungerar-pensionen/garantipension-om-du-har-lag-pension


    Undantag om du kommit till Sverige som skyddsbehövandeVisa fördjupning

    Om du har kommit till Sverige, och vid din ankomst till Sverige, fått uppehållstillstånd med flyktingstatus kan du i vissa fall få räkna med din bosättningstid från ditt tidigare hemland som försäkringstid för garantipension. För att du ska kunna tillgodoräkna tiden från ditt hemland måste du ha varit bosatt i Sverige senast under det året innan du fyllde 64 år.


    Om du alltid varit bosatt i ditt tidigare hemland, och inte varit bosatt i annat land än Sverige efter att du kom hit, kommer du att tillgodoräknas maximal försäkringstid 40 år som krävs för full garantipension. Har du inte varit bosatt enbart i ditt hemland samt Sverige kan försäkringstiden bli lägre beroende på hur länge utlandsvistelsen varat i de andra länderna du varit i.


    Om du får pension från ditt tidigare hemland kan antalet år som du får räkna med minskas med det antalet år som grundar rätt till pensionen från ditt hemland.



Svar på tråden Jag ska bli hemmafru