Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-04-26 22:04:23 följande:
Anonym (Kolla på fk) skrev 2022-04-26 19:47:48 följande:
Ang. underhåll så är det alla barns rättighet även när en förälder inte vill eller kan.
Ditt sätt att uttrycka dig och den retorik du använder gör att dina värderingar kring föräldraskapet lyser igenom...
Det blir så uppenbart och genomskinligt när en kvinna som söker råd i liknande situationer direkt i första andetaget ges råden "glöm inte att räkna in underhåll också, det är alla barns rättighet o det får man även om man har gemensam vårdnad!!"...
Hade du bara nyanserat det hela genom att inleda med något i stil med "om ni väljer att barnet skall bo mer hos dig efter separationen.....", så hade du sluppit mitt rantande.
Det är ganska många år sedan nu som det slog över, och i dag är det en överväldigande majoritet av alla barn som bor växelvist efter separation.
Det är den nya normen.
Det har man inte lyckats ta in och processat riktigt om man än idag på ren instikt börjar gapa om underhåll så fort det blir tal om separation.
Jag har inte skrivit så och på något vis "gapat om underhåll". Du hittar ju på saker som inte finns i mitt inlägg, att jag går på nån "instinkt" utan verklighetsförankring, att mina värderingar om föräldraskap lyser igenom och är på ett vis, troligen sämre. Jag skrev att hon skulle läsa på fk för att få info. Jag hade ju till exempel fel om flerbarnstillägg.
Att jag inte skriver ett inlägg på 10 cm visar inte på något vis vad jag har för åsikter om föräldraskap. Ett barn har rättigheter som kickar in de fall en förälder inte vill eller kan. Det finns en del som inte söker uh för de vill inte bråka med den andra. Det är ff barnets rättighet. Pengarna är ju för dem.
Vår yngsta är 19 och han får nu sitt underhåll direkt till sig. Attans, ordet får fick man ju inte använda. Han kanske också gapar och har sig? Han ansökte och beviljades uh borde jag skriva så att ingen tror att hans syn på föräldraskap är på något vis som kan misstolkas.
Mellan 11 och 16 bodde han varannan. Sedan dess hos ena vilket innebär rätten till uh. Det betalade fk eftersom den andra föräldern inte kunde.
Nu skiner solen men det är bara 1.5 + ännu. Kaffet tar jag nog inne idag medans jag funderar på om mitt inlägg är långt nog.
Vad tror du lyser igenom din retorik och ditt sätt att svara mig? Att du är en trevlig prick som inte mästrar och hittar på negativa egenskaper och synsätt om främlingar?