• Anonym (Undrar)

Hur separerar man som mammaledig?

Ja, hur gör man? Jag har haft en stabil inkomst sedan första barnet började förskola, men inte fast inkomst utan på ett vikariat. Nu ska jag få mitt andra barn och alltså vara mammaledig. Vår relation känns just nu lite svajig. Hur gör man vid separation när man är mammaledig?

För det första har jag ju ingen tillsvidare-tjänst, och för det andra så hur har man råd med boende när man är mammaledig och ensam? Räcker bostadsbidrag verkligen till för att klara sig? 

känns som man aldrig skulle få en lägenhet utan att kunna visa upp en stabil inkomst, vilket ju är svårt som föräldraledig plus ingen tillsvidare-tjänst att gå tillbaka till. 

• Svar på tråden Hur separerar man som mammaledig?
  • Anonym (Kolla på fk)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-04-26 20:30:39 följande:
    Fel!

Åter igen gör du antagandet att barnet bor stadigvarande hos ena föräldern, utan att det ens behöver sägas, det är bara självklart?

Barn som bor växelvist har ingen "rätt till underhåll".
    Anonym (Kolla på fk) skrev 2022-04-26 19:47:48 följande:
    Dina märkliga påståenden  har inget med mig att göra. 
    Mina barn bodde 50/50 hos oss båda. 
    Då vet du ju detta själv, varför uttrycker du dig så att det uppfattas som att det är självklart att alla barn med separerade föräldrar bor hos den ena och får underhåll av den andra?
    Det gör jag inte. Det är din tolkning.
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (Kolla på fk) skrev 2022-04-26 19:11:49 följande:
    Underhåll får man även vid gemensam vårdnad.
    Ang. underhåll så är det  alla barns rättighet även när  en förälder inte vill eller kan.

Ditt sätt att uttrycka dig och den retorik du använder gör att dina värderingar kring föräldraskapet lyser igenom...

Det blir så uppenbart och genomskinligt när en kvinna som söker råd i liknande situationer direkt i första andetaget ges råden "glöm inte att räkna in underhåll också, det är alla barns rättighet o det får man även om man har gemensam vårdnad!!"...

Hade du bara nyanserat det hela genom att inleda med något i stil med "om ni väljer att barnet skall bo mer hos dig efter separationen.....", så hade du sluppit mitt rantande.

Det är ganska många år sedan nu som det slog över, och i dag är det en överväldigande majoritet av alla barn som bor växelvist efter separation.
    Det är den nya normen.
    Det har man inte lyckats ta in och processat riktigt om man än idag på ren instikt börjar gapa om underhåll så fort det blir tal om separation. 
  • FrökenCarlsson
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-04-26 22:04:23 följande:
    Ang. underhåll så är det  alla barns rättighet även när  en förälder inte vill eller kan.

Ditt sätt att uttrycka dig och den retorik du använder gör att dina värderingar kring föräldraskapet lyser igenom...

Det blir så uppenbart och genomskinligt när en kvinna som söker råd i liknande situationer direkt i första andetaget ges råden "glöm inte att räkna in underhåll också, det är alla barns rättighet o det får man även om man har gemensam vårdnad!!"...

Hade du bara nyanserat det hela genom att inleda med något i stil med "om ni väljer att barnet skall bo mer hos dig efter separationen.....", så hade du sluppit mitt rantande.

Det är ganska många år sedan nu som det slog över, och i dag är det en överväldigande majoritet av alla barn som bor växelvist efter separation.
    Det är den nya normen.
    Det har man inte lyckats ta in och processat riktigt om man än idag på ren instikt börjar gapa om underhåll så fort det blir tal om separation. 
    Bara för info så kan man få underhåll av FK även om barnet/barnen bor växelvis, men halva summan. Detta är baserat på inkomst, o förmodligen det den andra skribenten menar med sitt nick ?läs på FK?
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)
    FrökenCarlsson skrev 2022-04-26 22:15:00 följande:
    Bara för info så kan man få underhåll av FK även om barnet/barnen bor växelvis, men halva summan. Detta är baserat på inkomst.
    Fel.

FK betalar INTE ut underhållsstöd alls om barnet enligt deras beräkning har ett växelvist boende.

https://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/for_foraldrar_som_inte_lever_ihop/barnet-bor-hos-bada-foraldrarna

Att det förekommer ett fåtal extremfall där ena föräldern dömts av tingsrätt att betala underhållsbidrag pga barnen har rätt till samma levnadsstandard i båda hemmen..... Det är något helt annat.

Det går dock i viss att få ökat bostadsbidrag om man har barn "på halvtid".
  • Anonym (Javi)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-04-26 19:11:49 följande:

tack för att du delade! när föräldraledigheten är slut vill jag ju plugga, egentligen. För att få upp min lön. Det är också något som oroar mig lite hur det funkar att plugga ensam med två små. Ekonomiskt tänker jag mest, då jag vet att det andra går att få ihop bara man är disciplinerad 

Jag hade ju bara ett barn då och han var rätt så liten. Så för mig gick det att studera när han sov eller när han var hos sin pappa några timmar (vi försökte att ha umgänge med täta byten pga han var just så liten). Med äldre barn har du ju rätt till förskola. 
  • Anonym (Olga)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-04-26 19:02:55 följande:
    Underhåll och flerbarnstillägg, är det något alla får? eller är inte underhåll sånt man får om man inte har gemensam vårdnad? inte så insatt. Jag skulle inte klara av att ha huset själv, det är jag medveten om. Men har några hundratusen inlagt i det som jag skulle få ut vid försäljning. 
    Flerbarnstillägg får man efter två barn eller fler. Underhåll från FK kommer du att få för din bebis eftersom en liten bebis inte kan bo växelvis utan ska bo på heltid hos en förälder första året eller åren. Och jag gissar att bebisen kommer att bo med dig. Men om dina barn bor växelvis så vet jag inte om du får underhåll. Alla dessa bidrag är skapade av staten för att underlätta för ensamstående förändrar. Mitt tips är att du försöker hyra en lägenhet i andra hand om du inte står i någon hyreskö och att du lägger dom där pengarna från huset på att ha en buffert i ditt liv som ensamstående. Och att du skjuter på planerna att plugga lite. Om du börjar jobba efter drygt ett år av föräldraledighet så är du på banan. Eller så biter du ihop och står ut ett par år till. 
  • Anonym (Kolla på fk)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-04-26 22:04:23 följande:

Det är den nya normen.
    Jag har inte skrivit så och på något  vis "gapat om underhåll". Du hittar ju på saker som inte finns i mitt inlägg,  att jag går på nån "instinkt" utan verklighetsförankring,  att mina värderingar om föräldraskap  lyser igenom och är på ett vis, troligen sämre. Jag skrev att hon skulle läsa på fk för att få info. Jag hade ju till exempel fel om flerbarnstillägg. 
    Att jag inte skriver ett inlägg på 10 cm visar inte på något vis vad jag har för åsikter om föräldraskap. Ett barn har  rättigheter som kickar in de fall en  förälder inte vill eller kan. Det finns en del som inte söker uh för de vill inte bråka med den andra. Det är ff barnets rättighet. Pengarna är ju för dem. 
    Vår yngsta är 19 och han får nu sitt underhåll direkt till sig. Attans,  ordet får fick man ju inte använda. Han kanske också gapar och har sig? Han ansökte och beviljades uh borde jag  skriva så att ingen tror att hans syn på föräldraskap är på något vis som  kan misstolkas. 
    Mellan 11 och 16 bodde han varannan. Sedan dess hos ena vilket innebär rätten till uh. Det betalade fk eftersom  den andra föräldern  inte kunde. 

Nu skiner solen men det är bara 1.5 + ännu. Kaffet tar jag nog inne idag medans jag funderar på om mitt inlägg är långt nog. 

Vad tror du lyser igenom din retorik och ditt sätt att svara mig? Att du är en trevlig prick som inte mästrar och hittar på negativa egenskaper och synsätt om främlingar? 
  • LFF
    Anonym (Kolla på fk) skrev 2022-04-26 19:11:49 följande:
    Flerbarnstilläg får man från tre barn
    Underhåll får man även vid gemensam vårdnad. 
    Läs på fk.se
    Två barn. Inte tre. 
  • Anonym (Kolla på fk)
    LFF skrev 2022-04-27 10:24:32 följande:
    Två barn. Inte tre. 
    Jo jag skrev fel men det har jag redan bemött ett bra bit upp i tråden. 
  • Anonvm
    Anonym (Kolla på fk) skrev 2022-04-27 09:29:28 följande:
    Vår yngsta är 19
    Märkligt i så fall att du på alla dessa inte lyckats lista ut att du får flerbarnstillägg för ditt andra barn.

Jag förstår tidigare diskussion kring underhåll, det ÄR otroligt tröttsamt att underhåll är bland det första som dyker in i huvudet på många så fort det börjar lukta separation.
  • Anonym (Kolla på fk)
    Anonvm skrev 2022-04-27 20:34:01 följande:
    Märkligt i så fall att du på alla dessa inte lyckats lista ut att du får flerbarnstillägg för ditt andra barn.

Jag förstår tidigare diskussion kring underhåll, det ÄR otroligt tröttsamt att underhåll är bland det första som dyker in i huvudet på många så fort det börjar lukta separation.
    Inte märkligare än att du borde lyckas räkna ut att är man 19 så var det från tredje barnet flerbarnstillägg betalades. Mina fyra barn är födda 1997-2003. 
    2005 sänktes det till barn nr två. 
    Frågor på det? 
  • Anonym (Kolla på fk)
    EpicF skrev 2022-04-27 11:30:29 följande:
    Flerbarnstillägg från för två eller flera barn. Så det får ts när barnet är född. 

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnbidrag
    1982-2004 betalades fb-tillägg från barn nr. 3.
    Mina 4 är födda mellan -93 och - 03
    2005 barn nr 2. 
    I rest my case....
  • Anonym (Kolla på fk)
    LFF skrev 2022-04-27 10:24:32 följande:
    Två barn. Inte tre. 
    Från 2005 ja....1982-2004 var det från tredje barnet. 
  • EpicF
    Anonym (Kolla på fk) skrev 2022-04-28 21:14:18 följande:
    Och vad har det med ts att göra? Hennes barn är födda efter 2004....

I rest my case
  • Anonym (Kolla på fk)

Nja...kanske mitt ursprungliga inlägg om när fb-tillägg betalas ut? Typ...

EpicF skrev 2022-04-28 21:20:28 följande:
    Och vad har det med ts att göra? Hennes barn är födda efter 2004....

I rest my case
  • EpicF
    Anonym (Kolla på fk) skrev 2022-04-28 21:31:38 följande:

Nja...kanske mitt ursprungliga inlägg om när fb-tillägg betalas ut? Typ...

Inte det heller. 
  • LFF
    Anonym (Kolla på fk) skrev 2022-04-28 21:14:18 följande:
    Om man hänvisar till en sida kanske man ska kolla på den först vad som gäller om man vill delge information om det i sitt inlägg, annars delar man bara länken utan extra "info".
Svar på tråden Hur separerar man som mammaledig?