• Tom Araya

Privatiseringar - Vad kommer ut av det?

Vad har resultatet blivit av genomförda privatiseringar och hur kan det bli av privatiseringar som är på gång?

Positivt/negativt?

Fritt diskuterande i ämnet, ge oss dina exempel och dina åsikter.

Länka till artiklar och rapporter om privatiseringarnas konsekvenser och resultat.

• Svar på tråden Privatiseringar - Vad kommer ut av det?
  • KillBill
    Anonym (knegarn från Ronna) skrev 2025-08-27 08:00:16 följande:

Du väljer att missuppfatta KillBill vilket inte är förvånande från din sida. Jag skrev inget om att kommunen tillför resurser. Jag skrev att de gör det så dyrt som möjligt för den kommunala skolan att bedriva sin verksamhet vilket gör att de har svårt för att inte säga omöjligt att konkurrera med kvalitet.

Att det sticker i ögonen på sådana som dig att friskolor som har lätt att anpassa sina kostnader skapar bolag för att de vinster som de kan skapa inte skall synas har mer med medieklimatet att göra samtidigt som de kan skapa synergieffekter genom att ha ett aktivt fastighetsbolag som ser över lokaler, ett kommunalt dito kan ju inte göra detsamma då de finns specifika lokaler enkom för syftet och där man är låst.

Saken är den att du har helt fel.  För en kommun är det kontraproduktivt att  göra det dyrare för den kommunala skolverksamheten. Om en kommun skulle göra detta, skulle den tvingas kompensera friskolor för de ökade kostnaderna på samma nivå som den kommunala skolan.

Det är uppenbart att du saknar en djupare förståelse för hur finansieringen av både kommunala och fristående skolor fungerar. När en kommun ökar kostnaderna för sin egen verksamhet påverkar det direkt det ekonomiska underlaget för friskolorna, eftersom finansieringen baseras på enhetliga regler och kriterier.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    KillBill skrev 2025-08-27 09:39:51 följande:

Saken är den att du har helt fel.  För en kommun är det kontraproduktivt att  göra det dyrare för den kommunala skolverksamheten. Om en kommun skulle göra detta, skulle den tvingas kompensera friskolor för de ökade kostnaderna på samma nivå som den kommunala skolan.

Det är uppenbart att du saknar en djupare förståelse för hur finansieringen av både kommunala och fristående skolor fungerar. När en kommun ökar kostnaderna för sin egen verksamhet påverkar det direkt det ekonomiska underlaget för friskolorna, eftersom finansieringen baseras på enhetliga regler och kriterier.

För övrigt borde alla skattebetalare ifrågasätta de friskolor som försöker dölja hur mycket vinst de tar ut från skolsystemet. Dessa pengar, som egentligen är avsedda för att förbättra skolmiljön och säkerställa kvaliteten på undervisningen, kan i stället hamna på konton i olika skatteparadis..

• Anonym (knegarn från Ronna)
    KillBill skrev 2025-08-27 09:39:51 följande:

Det gör det dyrare för kommunala skolor att bedriva sin verksamhet utan att tillföra mer resurser. 

Det är uppenbart att du har noll koll på hur verkligheten fungerar. 

• KillBill
    Anonym (knegarn från Ronna) skrev 2025-08-27 11:00:59 följande:

Det gör det dyrare för kommunala skolor att bedriva sin verksamhet utan att tillföra mer resurser. 

Det är uppenbart att du har noll koll på hur verkligheten fungerar. 

Nej det är du som har noll koll. jag har följt debatten om finansiering av kommunala och fristående skolor sedan början av 2000-talet.
  • Anonym (knegarn från Ronna)
    KillBill skrev 2025-08-27 11:17:04 följande:
    Nej det är du som har noll koll. jag har följt debatten om finansiering av kommunala och fristående skolor sedan början av 2000-talet.
    Och jag har info från insidan av en Stockholmskommun. 
  • KillBill
    Anonym (knegarn från Ronna) skrev 2025-08-27 11:32:34 följande:
    Och jag har info från insidan av en Stockholmskommun. 
    Om du vill födjupa dig i finansiering av kommunla och fristående skolor så rekomenderar jag löäsning av Riksrevisionens rapport Skolpengen
    effektivitet och konsekvenser
    www.riksrevisionen.se/download/18.2008b69c18bd0f6ed3f2ba5c/1656417088024/RiR_2022_17_webb.pdf

Följande debattinlägg i Skola och samhälle

www.skolaochsamhalle.se/flode/skolpolitik/marcus-larsson-dags-att-sta-upp-mot-marknadskrafterna/

Och följande bokrecension i Aftonbladet

www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/a/Wj7WgQ/friskolebranschen--ett-lonsamt-lurendrejeri
  • Anonym (qwerty)

"Vad kommer ut av det" ? En ordbok hoppas jag, grundkurs i svenska. Inte låta som en AI översatt text från en youtubevideo.

Privatisering, vad får vi ut av denna företeelse?

Svar på tråden Privatiseringar - Vad kommer ut av det?