• Tom Araya

Privatiseringar - Vad kommer ut av det?

Vad har resultatet blivit av genomförda privatiseringar och hur kan det bli av privatiseringar som är på gång?

Positivt/negativt?

Fritt diskuterande i ämnet, ge oss dina exempel och dina åsikter.

Länka till artiklar och rapporter om privatiseringarnas konsekvenser och resultat.

• Svar på tråden Privatiseringar - Vad kommer ut av det?
  • Tom Araya
    Anonym (Medb) skrev 2025-05-03 00:28:29 följande:
    Kriminella har infiltrerat över allt I samhället. Inte bara vinstdriven verksamhet.
    Med privata välfärdsbolag drivs de även av kriminella. Genom att verksamheten drivs i privat bolag, så minskar det offentligas möjlighet till insyn och granskning.
  • Anonym (Medb)
    Tom Araya skrev 2025-05-03 15:41:22 följande:
    Med privata välfärdsbolag drivs de även av kriminella. Genom att verksamheten drivs i privat bolag, så minskar det offentligas möjlighet till insyn och granskning.

Ja jag vet, jag skrev ju det. Man har infiltrerat över allt. Privata välfärdsvolag likväl som offentlig verksamhet. 

Därför är problemet primärt inte privatiseringarna i sig. Problemet är kriminaliteten.

Och nja, det går naturligtvis att följa pengarna även i privat verksamhet. Det är inte omöjligt bara tidskrävande som all långsiktig brottsbekämpning..

• Anonym (Medb)

Men det är väl en jävla fördel nästan att ha kriminaliteten knuten i stor utsträckning till olika bolag.

• KillBill
    Anonym (Medb) skrev 2025-05-04 16:49:23 följande:

Ja jag vet, jag skrev ju det. Man har infiltrerat över allt. Privata välfärdsvolag likväl som offentlig verksamhet. 

Därför är problemet primärt inte privatiseringarna i sig. Problemet är kriminaliteten.

Och nja, det går naturligtvis att följa pengarna även i privat verksamhet. Det är inte omöjligt bara tidskrävande som all långsiktig brottsbekämpning..

Problemen med fusk inom assistansersättningen hade varit betydligt mindre om verksamheten drevs i kommunal regi. Samma sak gäller SiS-hemmen, om dessa inte hade privatiserats, hade vi inte sett samma problem med kriminella utförare som vi gör idag. Det är dags för samhället att återta kontrollen över driften av välfärden.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (man)

Vad jag vet finns det inga starka belägg för att privata aktörer skulle bedriva vård, omsorg och skola osv bättre än det offentliga, i synnerhet inte med modellen vi har i Sverige att verksamheterna finansieras med skattemedel. Det är ju en vanlig föreställning att det offentliga är så ineffektivt, men jag har inte sett några entydiga resultat som visar det.

• ClumsySmurf
    KillBill skrev 2025-05-04 17:04:57 följande:

Problemen med fusk inom assistansersättningen hade varit betydligt mindre om verksamheten drevs i kommunal regi. Samma sak gäller SiS-hemmen, om dessa inte hade privatiserats, hade vi inte sett samma problem med kriminella utförare som vi gör idag. Det är dags för samhället att återta kontrollen över driften av välfärden.

har statens institutionsstyrelse privatiserats?
  • KillBill
    ClumsySmurf skrev 2025-05-04 18:06:36 följande:
    har statens institutionsstyrelse privatiserats?
    Sorry, menade förstås HVB hem.
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
Svar på tråden Privatiseringar - Vad kommer ut av det?