• Anonym (-)

Flyga som gravid utan stödstrumpor?

Hej! Jag ska åka på semester om 2 dagar och är i vecka 22 i min graviditet. Jag har aldrig använt stödstrumpor innan jag blev gravid på exempelvis flyg och har aldrig blivit svullen eller liknande. Kan även säga att jag har suttit ner på alla flygresor då på ca 4-5 timmar. Jag har inte så stor mage och har inga kända blodproppar i min familj. Hur stor risk är det att inte ta på stödstrumpor på flyget? Någon annan som har åkt innan? 
    Vi har åkt bil utan att stanna på vägen 3 timmar och 20 min och då har jag absolut inte känt något heller... 

Men är man korkad om man chansar nu? 

• Svar på tråden Flyga som gravid utan stödstrumpor?
  • EpicF

Jag hade användt stödstrumpor på flyg som gravid. Speciellt i v.22. Så varför chansa? 

• Anonym (A)

Svårt att sia om hur stor risk det är, köp ett par på apoteket och kör på det. Även om du inte varit svullen än så kan det vara skönt när du väl sitter där! Finns ju ingen vettig anledning att skita i det, eller hur?

• Anonym (-)

tack för input! Jag vet Inte varför jag inte tänker att ha på
    mig ett par, känns så jävla krånligt att sätta på, har satt på många åt tex min gamla farmor. Jag frågade min mamma och förr i tiden så hade man inte sånt under flyg eller min mamma hade inte och var aldrig på tal? Men jag får väl se om jag ändrar mig?

• Anonym (F)
    Anonym (-) skrev 2022-05-03 12:10:05 följande:

tack för input! Jag vet Inte varför jag inte tänker att ha på
    mig ett par, känns så jävla krånligt att sätta på, har satt på många åt tex min gamla farmor. Jag frågade min mamma och förr i tiden så hade man inte sånt under flyg eller min mamma hade inte och var aldrig på tal? Men jag får väl se om jag ändrar mig?

Det behöver inte vara krångligt. tar mig en minut att få på mig stödstrumpor.
  • Anonym (-)
    Anonym (F) skrev 2022-05-03 12:22:34 följande:
    Det behöver inte vara krångligt. tar mig en minut att få på mig stödstrumpor.
    Då har du nog inte rätt storlek om du tycker det är
    lätt, när jag jobbade inom vården så sa dom att är det för
    lätt är det inte rätt storlek. Det ska vara kämpigt att ta på
    dom. 
  • FuckGoggleAskMe

Jag flög så länge flygbolagen tillät mig när jag var gravid, alltså flera gånger under senare delen av graviditeten. 1-3 timmar per resa. Hade aldrig något problem och tänkte aldrig på att jag skulle haft stödstrumpor.
    Men folk reagerar ju olika och kanske upplever du obehag. varför inte testa att ha ett par? 

• Anonym (F)
    Anonym (-) skrev 2022-05-03 12:29:21 följande:
    Då har du nog inte rätt storlek om du tycker det är
    lätt, när jag jobbade inom vården så sa dom att är det för
    lätt är det inte rätt storlek. Det ska vara kämpigt att ta på
    dom. 
    Det beror väl snarare på behovet ocj typ av strumpa. min är utmätta till rätt storlek men är inte av sorten med ?högst? kompression, av anledningen att jag inte behöver mer kompression än så 
  • Anonym (Vården)

Nu kan jag inte citera men det är en väldig skillnad att ta på sig själv eller någon annan stödstrumpor, jag arbetar inom vården och tycker att det är krångligt att få på patienter stödstrumpor, speciellt när de inte trycker tillbaka så det blir något motstånd, däremot har jag aldrig haft några problem med att ta på mig egna

• EpicF

Har man rätt teknik så behöver det absolut inte vara "kämpigt att ta på" och de är ändå i rätt storlek. 

• LFF
    Anonym (-) skrev 2022-05-03 11:45:09 följande:
    Flyga som gravid utan stödstrumpor?

Hej! Jag ska åka på semester om 2 dagar och är i vecka 22 i min graviditet. Jag har aldrig använt stödstrumpor innan jag blev gravid på exempelvis flyg och har aldrig blivit svullen eller liknande. Kan även säga att jag har suttit ner på alla flygresor då på ca 4-5 timmar. Jag har inte så stor mage och har inga kända blodproppar i min familj. Hur stor risk är det att inte ta på stödstrumpor på flyget? Någon annan som har åkt innan? 
    Vi har åkt bil utan att stanna på vägen 3 timmar och 20 min och då har jag absolut inte känt något heller... 

Men är man korkad om man chansar nu? 

Det var där nånstans som min ena fotled plötsligt svullnade upp och efter ultraljud hittade man en förträngning som kan ha berott på en propp. Jag skulle inte chansa utan köpa ett par. De är faktiskt sjukt sköna och betydligt enklare att ta på sig själv än någon annan.
  • Anonym (Stöd)

Jag hade stödstrumpor flera månader med båda barnen och visst var det lite krångel få på, men med rätt teknik gick det. Man måste vara noga i början och verkligen få in tårna först längst in och sen liksom rulla på dom. Dra upp som vanliga strumpor går inte. Köp ett par du. Kan vara bra att ha sen också.

Svar på tråden Flyga som gravid utan stödstrumpor?